[Fedore Core 1]: rpm database corrupt

Pagina: 1
Acties:

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-02 18:20

arnova

weet veel, maar niet alles

Topicstarter
Ik heb zojuist op een nieuw systeem Fedora Core 1 geinstalleerd. Maar opeens krijg ik nu problemen met mijn rpm database -> hij lijkt/is corrupt. Als ik bijvoorbeeld rpm -qa doe krijg ik aan het einde dit
code:
1
zsh: 1117 segmentation fault  rpm -qa

Ook als ik rpm --rebuilddb doe, gaat het mis:
code:
1
2
3
4
...
error: rpmdbNextIterator: skipping h#     501 Header V3 DSA signature: BAD, key ID db42a60e
...
zsh: 1118 segmentation fault  rpm --rebuilddb

Overigens heb ik verder nog APT-RPM geinstalleerd, ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft. Het heeft denk ik met de signatures van bepaalde rpm packages te maken want als ik "rpm --nosignature ..." lijkt het wel te werken.

Weet iemand wat hier precies aan de hand is en hoe ik dit (netjes) kan oplossen?

Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-02 11:20
Dit had ik ook, deze bug is ookal aangemeld, maar ik heb er nog geen fix voor gezien.

En ik heb mijn hele systeem opnieuw moeten formateren/installeren om het weer goed te krijgen. Suc6

Er is echter wel ergens een oplossing te vinden op het internet, maar die werkte bij mij ook niet.

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Verwijderd

Ik heb met apt-rpm ook al dit soort gelazer gehad. Ik installeer RPMs nu ofwel via yum, ofwel via RedCarpet voor Fedora. Kijk vooral even naar die link. Zo kun je RPMs halen van de meeste aanbieders van apt-repositories, maar dan op een fatsoenlijke, snelle, grafische manier. Werkt uitstekend hier.

Verwijderd

Doe het volgende:

ps -ef | grep rpm (je krijgt dan het process-id van eventuele rpm-processen)
Deze kill je met (bij mij werkt in zo'n geval kill -15 niet meer):
kill -9 [process-id].

Vervolgens gooi je de volgende bestanden van je lokale RPM-database weg.

/var/lib/rpm/__db.001
/var/lib/rpm/__db.002
/var/lib/rpm/__db.003
etc

Hierna bouw je de RPM-database opnieuw op met:

rpm --rebuilddb

Vwala!

(bovenstaande voer je allemaal als root uit trouwens)

@ a casema user:
Eerst effe Googelen voor je gaat formatteren had je een hoop werk bespaard. Echt de eerste hit. Opnieuw installeren is nou niet echt de meest handige manier om eem corrupte RPM-database te repareren.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2004 20:14 ]

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-02 18:20

arnova

weet veel, maar niet alles

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 20:07:
Doe het volgende:

ps -ef | grep rpm (je krijgt dan het process-id van eventuele rpm-processen)
Deze kill je met (bij mij werkt in zo'n geval kill -15 niet meer):
kill -9 [process-id].

Vervolgens gooi je de volgende bestanden van je lokale RPM-database weg.

/var/lib/rpm/__db.001
/var/lib/rpm/__db.002
/var/lib/rpm/__db.003
etc

Hierna bouw je de RPM-database opnieuw op met:

rpm --rebuilddb

Vwala!

(bovenstaande voer je allemaal als root uit trouwens)

@ a casema user:
Eerst effe Googelen voor je gaat formatteren had je een hoop werk bespaard. Echt de eerste hit. Opnieuw installeren is nou niet echt de meest handige manier om eem corrupte RPM-database te repareren.
Dit had ik ook al reeds geprobeerd, maar bij mij hingen er geen rpm processen en ook stonden er geen db-files in /var/lib/rpm. Ik heb het overigens inmiddels wel op een andere manier weten op te lossen:

- Verwijderen van /var/lib/rpm/Pubkeys
- Vervolgens rpm --rebuilddb

En nu werkt het weer als een speer (al weet ik niet of dit van tijdelijke aard is).

Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn