Toon posts:

Hoe een stille computer krijgen?

Pagina: 1
Acties:
  • 90 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
dat is nu eigenlijk m'n vraag. Ik ga binnenkort een nieuw systeempje aanschaffen. Het systeem van m'n ouders is een AMD XP 2000+ met standaard koeler, Aopen kast met standaard voeding en een Geforce 3 kaart. Alleen deze maakt echt tering veel herrie!

Nu wilde ik graag weten waar dit waarschijnlijk aan ligt, aan de standaard processor koeler, of voeding? of allebei?
Mijn eigen nieuwe computer (AMD 64 3200+) wil ik in ieder geval behoorlijk stil hebben, wat kan ik er dan het beste opzetten? M'n extra budget hiervoor bedraagd ongeveer 100 euro.

Ik heb al een koeler (Zalman CNPS7000-Cu) gevonden die ik er op kan zetten, maar zou deze de computer nou ook echt duidelijk stiller maken, of koelt hij alleen beter? En als ik dezelfde koeler aanschaf voor onze huidige computer, het XP 2000+ systeempje, wordt deze dan ook behoorlijk veel stiller, of zal ik er dan ook een stillere voeding in moeten zetten? (in dat geval, welke is aan te raden?)

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb een ook een XP2000+ (palomino) en heb er de goedkopere Coolermaster Aero7+ op zitten. ding koelt als de neten op minimale RPM. verder alle fans in et systeem op 7volt laten draaien en het enige wat nu een takke herrie maakt is die klote 40GB maxtor. die hoor je, de rest niet.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-02 23:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Stille Processor koeler, passieve northbridge koeler, stille voeding (zalman, antec, nexus), pasieve videokaartkoeler en stille hardeschijf (seagate) en verder heb ik dat hele riedeltje al 10x in oudere topics geschreven...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Fludizz schreef op 19 januari 2004 @ 10:49:
Ik heb een ook een XP2000+ (palomino) en heb er de goedkopere Coolermaster Aero7+ op zitten. ding koelt als de neten op minimale RPM. verder alle fans in et systeem op 7volt laten draaien en het enige wat nu een takke herrie maakt is die klote 40GB maxtor. die hoor je, de rest niet.
eeeeeh, zo'n crack ben ik niet :/

hier zit een maxtor 80 Gb in maar hoe krijg ik die fans op een ander voltage? Die Coolermaster is bv 28 euro, en dat gaat dus echt gigantisch schelen met de standaard koeler die erop zit?

Verwijderd

Topicstarter
JvS schreef op 19 januari 2004 @ 10:49:
Stille Processor koeler, passieve northbridge koeler, stille voeding (zalman, antec, nexus), pasieve videokaartkoeler en stille hardeschijf (seagate) en verder heb ik dat hele riedeltje al 10x in oudere topics geschreven...
ik ben hier geloof ik een jaar niet geweest ofzo :/

ok processor koeler, die Zalman dus bv.

northbridge? wat houdt dat in?

ik kies in het systeem een seagate barracuda 160gb sata hdisk, dus dat zit dan wel goed neem ik aan?

als videokaart wilde ik of de asus radeon 9600XT nemen, of de asus v9950 /SE Geforce FX 5900. Wat moet ik daar dan precies opzetten?

• tweak_master
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:55
Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 10:47:
dat is nu eigenlijk m'n vraag. Ik ga binnenkort een nieuw systeempje aanschaffen. Het systeem van m'n ouders is een AMD XP 2000+ met standaard koeler, Aopen kast met standaard voeding en een Geforce 3 kaart. Alleen deze maakt echt tering veel herrie!

Nu wilde ik graag weten waar dit waarschijnlijk aan ligt, aan de standaard processor koeler, of voeding? of allebei?
Mijn eigen nieuwe computer (AMD 64 3200+) wil ik in ieder geval behoorlijk stil hebben, wat kan ik er dan het beste opzetten? M'n extra budget hiervoor bedraagd ongeveer 100 euro.

Ik heb al een koeler (Zalman CNPS7000-Cu) gevonden die ik er op kan zetten, maar zou deze de computer nou ook echt duidelijk stiller maken, of koelt hij alleen beter? En als ik dezelfde koeler aanschaf voor onze huidige computer, het XP 2000+ systeempje, wordt deze dan ook behoorlijk veel stiller, of zal ik er dan ook een stillere voeding in moeten zetten? (in dat geval, welke is aan te raden?)
Te beginnne met je amd xp2000+...doe hem eens open en leg je oor te luisteren ;)
Ik denk dat de standaard koeler veel herry maakt, als je die vervangt door zo'n zalman zal 't al een hoop verminderen...Ook de harde schijf wil wel eens lawaai maken, dus als je een echt stil systeem wil, zal je een zalman, superstille voeding en waarschijnlijk ook stillere HD's moeten aanschaffen...
Idem voor je nieuw systeem... je kan ook watercooling overwegen...maar daarvoor zal je budget niet echt groot genoeg zijn...

Verwijderd

Northbrige is de chip op je moederboard die je processor geheugen en videokaart regelt volgens mij.

Maar mijn northbridge wordt helemaal niet gekoeld

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 10:54:
[...]

hier zit een maxtor 80 Gb in maar hoe krijg ik die fans op een ander voltage? Die Coolermaster is bv 28 euro, en dat gaat dus echt gigantisch schelen met de standaard koeler die erop zit?
Daarvoor hebben we hier faq's en is er ook nog zoiets als google. Echt uitgebreide info te vinden hierzo.

• DkF
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-02 09:05

DkF

Helemaal mee eens!

Ik voeg er nog een setje dempingsmatten aan toe plus dat je eraan denkt dat je goede (stille) casefans koopt...

Als je trouwens 2 identieke harddisks (of meer) hebt kun je ook nog eens last krijgen van het resoneren van de schijven met elkaar, daarvoor zijn relatief goedkope maar goede oplossingen te koop...

Al met al weet ik niet of je het met €100,- gaat halen...

• Fludizz
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 10:54:
[...]

hier zit een maxtor 80 Gb in maar hoe krijg ik die fans op een ander voltage?
door de +12 en +5 aan elkaar te verbinden... zorgt voor faseverschil van 7volt ;)

staat wel ergens plaatje hoe je dat moet doen... zal ff voor je zoeken
Edit: na zoeken op "7 volt": Hoe hiervan 7volt koeler te maken?
Die Coolermaster is bv 28 euro, en dat gaat dus echt gigantisch schelen met de standaard koeler die erop zit?
mja, die coolermaster is onhoorbaar op laagste rpm, dat heb je met die standaard koelers alles behalve...

[ Voor 8% gewijzigd door Fludizz op 19-01-2004 11:01 ]

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:59

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb zelf mijn AMD XP 2800+ sinds vorige week in een AOpen H-500B Silent AIRDUCT oid gestopt en dat is ook errrg stil voor niet veel geld met zijn standaard voeding. D'r loop een of andere pijp van de cpu rechstreeks naar buiten toe wat de flow zou moeten verbeteren en daardoor de koelers minder hard hoeven te draaien. Ik heb de koelers op 70% laten staan (standaard) en dat zou nog wel wat lager en stiller kunnen.
Ook die HD's die normaal niet echt stil zijn (vooral de Western Digital, de Maxtor valt nog mee) hoor ik nu stukken minder dan in mijn vorige kast. Het ding is wel loeizwaar en isoleert daardoor geluid blijkbaar goed. Dus imho een goedkoop begin voor een behoorlijk stil systeem die je eventueel nog stiller kunt maken met andere voedingen/koelers/hd's.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:25
Je zou jouw case ook kunnen isoleren. Dat heb ik zelf (met Akasa-matten) ook gedaan en dat scheelt behoorlijk.

Let ook op de voeding: mijn 360W chieftec is een stuk stiller dan mijn 300W noname.

Gebruik stille fans (bv Papst) en met een zo'n groot mogelijke diameter (die kun je langzamer laten draaien voor dezelfde luchtverplaatsing)

Over koeler voor je CPU-> lees een aantal reviews. Daarin wordt vaak ook het aan dB vermeld.

Succes

• zandpaddo
  • Laatst online: 27-02-2025

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

stille hardeschijf (seagate)
Ik zou voor de nieuwe generatie samsungs gaan, maarja dat is mijn mening gebaseerd op eigen samsung hd

• Fludizz
  • Niet online
ik ga inderdaad zodra et even kan die maxtor vervangen door een seagate, puur om me systeem stiller te maken. Seagate is als stilste uit de meeste tests gekomen.

• mrbullet
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Sygate hardeschijven hoeven niet stil te zijn. Ik heb een Seagate 160GB (Barracuda 7200.7, 7200rpm, 8MB, SATA) en hij maakt een pokke herrie. Vooral tijdens schrijven.

Pana 5j

• KompjoeFriek
  • Laatst online: 02-01 05:18

KompjoeFriek

Statsidioot

Fludizz schreef op 19 januari 2004 @ 11:00:
[...]
door de +12 en +5 aan elkaar te verbinden... zorgt voor faseverschil van 7volt ;)
[...]
Grappig, nog nooit zo naar gekeken eigenlijk.
ga ik ook doen denk ik.
/me bookmarked *

Alleen heb je met gelijkstroom geen fase verschil (alleen bij wisselstroom)
en je verbind waarschijnlijk de +12V met de -5V ;)
offtopic:
nofi, i'm just being a butthole today ;)

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

Verwijderd

ik heb bij mij pc het gevoel dat alles lawaai maakt, ik heb er al een stille cpu cooler ingezet
en alle casefans draaien al op 7 volt. Alleen nu nog steeds herrie
Nu heb ik nog niet de voeding vervangen, en ik heb er een 80 gig maxtor in zitten.
dat moet ik dus maar vervangen, want al die herrie wordt je gek

nog een tipje:
Zet je pc niet naast je neer, maar onder een bureau ofzo, dan hoor je de herrie ook minder

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2004 11:17 . Reden: rare zinnen ]

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-01 16:53
Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 10:57:
[...]
ok processor koeler, die Zalman dus bv.

northbridge? wat houdt dat in?

ik kies in het systeem een seagate barracuda 160gb sata hdisk, dus dat zit dan wel goed neem ik aan?

als videokaart wilde ik of de asus radeon 9600XT nemen, of de asus v9950 /SE Geforce FX 5900. Wat moet ik daar dan precies opzetten?
Voor de processorkoeling kun je ook een spire (www.spire.nl) aanschaffen. Een Whisperock of Skivestream is niet zo duur en vrij stil.

Northbridge is een chip op je moederbord. Wordt soms actief gekoeld met een kleine fan die op den duur een enorme herrie kan gaan maken. Als deze passief gekoeld is (alleen een koelblok) heb je er uiteraard geen herrie van. Deze achteraf passief willen koelen kan lastig zijn als de heatsink is vastgeplakt e.d.

Seagate HD's zijn als ze idle zijn heel stil, maar zodra er data gelezen/geschreven moet worden hoor je ze wel ratelen. Samsung hd's zijn wat dat betreft nog stiller. Een beetje geratel horen kan echter ook wel prettig zijn.

Voor een stille voeding kan ik die van Be Quiet! aanraden. Duits merk, erg stil en 3 geregelde casefanconnectors. Voor je gfxcard kun je ook een speciale Zalman (zm80c-hp) koeler aanschaffen met heatpipe en optionele 8cm fan. Tenslotte kun je nog een dempingsmat in je case plakken voor verdere geluidsreductie.

[ Voor 5% gewijzigd door Atomsk op 19-01-2004 11:19 ]

_██_
(ಠ_ృ)

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:58

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Fludizz schreef op 19 januari 2004 @ 11:00:
[...]

staat wel ergens plaatje hoe je dat moet doen... zal ff voor je zoeken
Edit: na zoeken op "7 volt": Hoe hiervan 7volt koeler te maken?
Verbind vooral de +12 Volt niet met de + 5 Volt. Dan komt er rook uit je voeding. Hang je ventilator tussen de + 12 Volt en de + 5 Volt. Dus aansluiten op de rode en gele draad in de voedingskabel.
Een een faseverschil bij gelijkspanning? Je zult potentiaal (spannings-) verschil bedoelen.

This footer is intentionally left blank

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

LinkedIn
Instagram

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 10:57:
ik ben hier geloof ik een jaar niet geweest ofzo :/
Da's echt geen excuus om de GoT-Search niet te gebruiken hoor :+

Smijt eens voor de gein de titel van dit topic door de Search ..
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.