[feat] Bij plaatsing nieuw topic, titel eerst door search.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:16
Hebben jullie dat ook wel eens, dat als je onder de douche staat, dat je dan over allemaal rare dingen gaat nadenken, of met jezelf gaat zitten brainstormen? Ik wel iig, en zo ook vanmorgen. Zie hier het resultaat :P

Ik zat dus te denken over de vele topics die echt heel makkelijk met de search te vinden zijn, en waarbij er overduidelijk geen research is gedaan. Vaak zijn er zelfs al voldoende resultaten te vinden, als je de topictitel door de search heengooit. Een recent voorbeed is weer een topic in SA over "groene waas met divx", als je daarop zoekt, zijn er voldoende resultaten om je probleem op te lossen.

En toen dacht ik, is het geen optie om standaard alle titels van nieuwe topics even door de search te halen, en als er dan relevante hits zijn, deze te laten zien, alvorens het topic geplaatst wordt? Volgens mij scheelt dat best een hoop nieuwe topics, wat minder werk is voor de mod's om ze weer te sluiten. En ik heb ook niet het idee dat het een erg grote belasting is voor de serverts, aangezien er niet extreem veel topics geopend worden toch?

Uiteraard is het alleen maar een klein (begin van) idee, wat misschien nog uitgewerkt kan worden. Misschien dat er zelfs een database kan worden aangelegd door mod's, waarbij bepaalde keywoorden direct naar bepaalde topics verwijzen?

Of laat het een optie zijn, waar je bijvoorbeeld per forum kan aangeven of je het wel of niet wilt? Of dat je het na een bepaald aantal posts uit kan zetten, er vanuit gaande dat je dan wel begrepen hebt dat je eerst de search moet gebruiken?

Anyway, misschien is het wel heel erg nutteloos, en blijft het alleen bij een idee-van-onder-de-douche van mij, maar wie weet zijn er nog mensen die toch een nuttige aanvulling hebben, ik ben benieuwd! :P

Ik ben nog steeds een beetje in dubio waar ik dit topic moest plaatsen. Bug omdat het een feature is, maar LA, omdat er hier beter over gediscussieerd kan worden...Voel je als mod vrij om m alsnog ergens anders naartoe te trappen trashcan? :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dit is wel een goed idee als je het mij vraagt. Eventueel zou je dit in de prefs/na verloop van tijd of op een nader te definieren manier uit moeten kunnen zetten, maar het basis idee is goed.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 29-09 21:39
Misschien dat iedereen gewoon genoeg discipline moet hebben om even zelf de search te gebruiken? Dan hoeft daar ook geen optie voor ingebouw te worden :)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
Groentenboer schreef op 19 januari 2004 @ 10:18:
Misschien dat iedereen gewoon genoeg discipline moet hebben om even zelf de search te gebruiken? Dan hoeft daar ook geen optie voor ingebouw te worden :)
Uiteraard, dat is een ideaalsituatie. Maar de praktijk wijst uit dat een groot deel van de voornamelijk nieuwe gebruikers, deze discipline niet heeft, of het gewoon vertikt te doen..

En dat levert een hoop nutteloze topics op, wat best kan worden voorkomen als men de search wat intensiever gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneUp
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05-2024
Groentenboer schreef op 19 januari 2004 @ 10:18:
Dan waren zebrapaden ook overbodig ;)

En er zijn natuurlijk ook nieuwe users die amper weten dat er een search is.

People are just like trees. They fall down when you hit them mutiple times with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-10 16:26

KneoK

Not in a million lightyears

Dat is een beetje onhandig voor mensen die zeker weten dat ze een topic openen met een onderwerp dat nog nooit is besproken, of mensen die eens een casemod willen laten zien bijvoorbeeld (gooi dat maar eens door de zoekmachien, resultaten: veel).

Het lijkt me beter dat er een link naar de search komt en een checkbox die men MOET aanvinken waarmee men aangeeft dat men gezocht heeft (goed, lekker makkelijk, gewoon even dat hokkie aanklikken en we kunnen toch wel posten, maar het wijst de mensen er wel even op).

Dus iets van:
Titel: ___________
Bericht: ___________

Bekijk Verstuur [url=search]Zoekfunctie[/url] gebruikt: [ ] Ja

Signature? [ ] Ja
Bookmark? [ ] Ja
Zo kunnen de casemodders (bijvoorbeeld) al gewoon op het hokje klikken, worden de mensen die niet van de search op de hoogte zijn er even op gewezen en worden de mensen die in de gauwigheid vergeten zijn te zoeken er nog even aan herinnerd.

[ Voor 15% gewijzigd door KneoK op 19-01-2004 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Als dit al niet eens opvalt als je een nieuw topic plaatst:
• Topics dienen te voldoen aan de policy
• Zoek daarom eerst of je vraag niet al gesteld is en probeer zelf ook wat logische opties.
• Kwam je er zelf of met de search niet uit, geef dan duidelijk en specifiek aan wat je wel gevonden en al geprobeerd hebt. Hiermee heb je meer kans op een nuttig antwoord en blijft het forum vernieuwend en interessant voor vaste bezoekers.
• Kies een duidelijke titel waarmee je het probleem samenvat
dan ben ik bang dat een rij zoekresultaten ook niet op zal vallen. Aan de andere kant zal het voor mensen die al wel gezocht hebben misschien zelfs frustrerend werken omdat een search soms toch wel even kan duren.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, is er eigenlijk verbetering zichtbaar sinds die 4 regels geplaatst zijn boven elk nieuw topic ? Het feit dat dit topic geplaatst wordt doet mij anders denken helaas.... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 10:48:
Ja, is er eigenlijk verbetering zichtbaar sinds die 4 regels geplaatst zijn boven elk nieuw topic ? Het feit dat dit topic geplaatst wordt doet mij anders denken helaas.... :o
idd, dit is niet het eerste topic over een dergelijke feature ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 01-10 12:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het helpt in discussies met/tegen mensen die het echt niet weten, je kan ze vertellen dat ze niet door "de lange faq" hebben moeten lezen, dus dat maakt deze discussie makkelijker omdat dat argument gewoonweg niet meer geldt.

Denken dat iedereen altijd maar zal zoeken is een utopie. Je mag het wel willen, maar lukken gaat dat toch niet, wat je ook bedenkt (tenzij je mensen voor elk topic per mail toestemming laat vragen ofzo).

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 19-01-2004 10:51 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
crisp schreef op 19 januari 2004 @ 10:50:
[...]

idd, dit is niet het eerste topic over een dergelijke feature ;)
:o

Maar ik ben wel de eerste die het onder de douche heeft bedacht :Y)

Maar als reactie op je vorige post, het valt inderdaad even veel op als die 4 regeltjes, maar ik denk dat het wel aantrekkelijker is om de topics even te checken, als ze er toch automatisch uitrollen als je op verzenden drukt.

En het kan inderdaad ook frustrerend werken, maar daarom bedacht ik me dat je het ook aan of uit kan zetten, of na een bepaald aantal posts. Maar dat is weer een heel ander verhaal, want daar is volgens mij ook een eindeloze discussie over gehouden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

vanaf vanmiddag heeft iedereen als het goed is ook een searchbalk onderin staan; hopelijk valt die wel op ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-10 16:07

Sherlock

No Shit

Wellicht dat je nog zou kunnen proberen om na het knopje "verstuur post" de searchresultaten (misschien 5 of 10?) te laten zien, waarna je naar beneden moet scrollen om je post ook daadwerkelijk te versturen. - Nog een knopje dus.

[ Voor 8% gewijzigd door Sherlock op 19-01-2004 11:19 ]

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
Sherlock schreef op 19 januari 2004 @ 11:18:
Wellicht dat je nog zou kunnen proberen om na het knopje "verstuur post" de searchresultaten (misschien 5 of 10?) te laten zien, waarna je naar beneden moet scrollen om je post ook daadwerkelijk te versturen. - Nog een knopje dus.
No shit sherlock B)

Dat is toch precies wat ik al zei of niet? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-10 16:07

Sherlock

No Shit

Zoefff schreef op 19 januari 2004 @ 11:19:
[...]

No shit sherlock B)

Dat is toch precies wat ik al zei of niet? :P
Ja, maar het ging toch om het feit dat die zoekresultaten niet opvielen? Je had nog niet beschreven hoe je het verder in gedachten had.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Ik denk dat het alleen maar irritant is. Stel ik open een meeting topic, of er wordt in TMF een topic over een draadje geopend - waarom zou je daar in godsnaam voor moeten zoeken? Hetzelfde gaat natuurlijk op voor SGD en een topic over een game, dat topic wordt echt niet gemaakt als er al een topic over loopt.

Voor bepaalde situaties zal het dus beter zijn, maar je irriteert er wel bepaalde mensen mee als ze een specifiek soort topic willen openen, zo'n vinkje is snel vergeten. ik denk dat de 4 regels bovenaan het new topic venstertje al meer dan zat zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

crisp schreef op 19 januari 2004 @ 11:06:
vanaf vanmiddag heeft iedereen als het goed is ook een searchbalk onderin staan; hopelijk valt die wel op ;)
Dat scheelt zeker wel weer. Goede zaak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Volgens mij is het databasetechnisch met PHP niet echt handig om een topic 'in de queue' te zetten als je op 'verstuur' drukt zodat het een 2-staps proces wordt, dan moet je namelijk ieder gestart topic in een 'temporary' tabel opslaan alvorens het eventueel vervolgens definitief aan de DB toe te voegen.

Daarnaast verwacht ik dat het alleen maar ergernis opwekt als je iedere keer door die lijst moet worstelen bij een nieuw topic.

Ik zie veel meer in het volgende: zet bij New Topic naast het veldje 'Topictitel' een dikke knop 'Search op deze titel' welke een nieuw window oppopt met de searchresultaten op 'groene waas bij divx' in SA. Of nog mooier met Javascript: doe in de OnExit van het 'Topictitel' veld een query aan de server, en jong dynamisch een link ernaast met "Bekijk hier 324 zoekresultaten op deze titel in SA" :)

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:25

darkrain

Moderator Discord / TFV & AWM

Geniet

Kijk dat zijn de goede ideeen curry684.
Dat lijkt mij ook een handige functie.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Op zich leuk idee curry, maar ik zelf heb het gevoel dat er net zo goed op die knop "Help!!! hou mijn handje vast" kan staan. Dit zeg ik niet om jouw idee belachelijk te maken, maar meer om mijn gevoel aan te geven. We eisen hier gewoon een bepaalde zelfwerkzaamheid. Bovendien is het niveauverlagend. Want als je met zoeken wordt geholpen, waarom dan niet met [vul_maar_in]?

Tevens kost het de devvers tijd, tijd die de TS zelf had kunnen (moeten?) nemen als vooronderzoek.

Ook een punt: Stel dat wordt ingevoerd. Dan kan je als je iets zoekt (klein onbelangrijk dingetje) het net zo goed gewoon binnen 'new topic' zoeken. En dan is de drempel lager om een topic te openen, want dan gaan mensen een topicstart van 2 regels maken en op verstuur klikken en ze zijn er al. (oftewel, als je zo kan zoeken, kunnen mensen zich een nieuwe slechte gewoonte aanleren)

Imo moet topicstarten gewoon de nodige inspanning vereisen.

[ Voor 8% gewijzigd door Voutloos op 19-01-2004 12:02 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millennyum
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05-2023
Bijkomend probleem misschien: de mensen die te lui zijn om te zoeken, doen ook lang niet altijd de moeite om een goede titel te verzinnen. Denk er bijvoorbeeld ook aan hoe vaak het OS vergeten wordt in de titel te vermelden. Dan vraag ik me dus a hoe goed de zoekresultaten zullen zijn. En dan kom je bij het probleem dat al eerder aangestipt werd: mensen gaan volledig vertrouwen op de zoekunctie bij het openen van een nieuw topic, dus een slechte gewoonte aanleren, met als gevolg dat de search nog minder gebruikt wordt.
Pagina: 1