du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'
Verwijderd
Als een speaker/tweeter een bepaalde frequentie kan weergeven dan is dat nog geen eis dat je dat zo moet filteren. De orginele tweeter, geeft ook nog weer rond de 2500 hz.
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2004 10:45 ]
Maar anyways, de x-over die ik heb uitgezoch is dus heeft een turnover freq van 800 de Woofer kan tot 800 (eigenlijk tot 1000) en de Midentoner begint bij 800. Zou het voldoende zijn als ik een Woofer zou uitzoeken die bijvoorbeeld tot 1200 kan icm met deze middentoner? Of hoor je het heel goed als de middentoner moeite doet om de 800Hz weer te geven?
Bedoel je hiermee de Frequency Response? Dat is bij de Middentoner 400, dus 2x400=800. Dan zou de filter op 800 toch prima zijn?Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 10:41:
Een tweeter/ middome moet je toch minimaal 2x op zijn Fres filteren.
[ Voor 25% gewijzigd door Twisted op 19-01-2004 11:05 ]
du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'
Verlies? Als je dat wil, dan kun je ook een 2 weg systeem bouwen, de W 200 S kan goed tot 2000 Hz spelen. Ik zou het eerder als winst zien. Je tweeter (heb dezelfde in mijn 2.5 weg syteem) wil je liever wat hoger crossen dan lager, dus ik denk dat voor een 3 weg systeem die 5000 Hz prima zijn.Op visaton kan je deze crossover bestellen. De turnover frequency is 800/5000. Op zich prima maar ik vind het zo jammer dat de tweeter pas op 5kHz ingezet wordt terwijl hij al vanaf 2000 zijn werk kan doen. Is dit een acceptabel verlies of moet ik een adere crossover zoeken (desnoods van een ander merk)
Koop echter geen kant en klaar filter. Simuleer het (of laat simuleren), of nog beter, laat het meten (of meet zelf). Geeft het beste resultaat en je weet zeker dat het werkt.
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Verwijderd
Daar heb je gelijk in, maar ik zie dat Visaton hem gebruikt vanaf 1200 Hz (in een andere speaker). Je zal de woofers er niet mee slopen ofzo, maar je wilt natuurlijk ook zo goed mogelijk geluid uit de gebruikte units.Twisted_Bunny schreef op 19 januari 2004 @ 11:02:
Het probleem is bij Viston is er weinig keuze in filters. Je kan kiezen tussen 800-5000 of 1600-6000. Dan moet je wel een woofer hebben die het tot 1600 uithoudt.
Maar anyways, de x-over die ik heb uitgezoch is dus heeft een turnover freq van 800 de Woofer kan tot 800 (eigenlijk tot 1000) en de Midentoner begint bij 800. Zou het voldoende zijn als ik een Woofer zou uitzoeken die bijvoorbeeld tot 1200 kan icm met deze middentoner? Of hoor je het heel goed als de middentoner moeite doet om de 800Hz weer te geven?
[...]
Bedoel je hiermee de Frequency Response? Dat is bij de Middentoner 400, dus 2x400=800. Dan zou de filter op 800 toch prima zijn?
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
Ik ga me nog wat meer in de literatuur verdiepen, in ieder geval bedankt voor de hints.
De tweeter zal je zo'n 3db moeten verzwakken.
Wise enough to play the fool
2700Hz bij een fs van 1500hz..... doe dat maar nietteacher schreef op 19 januari 2004 @ 22:44:
Ik zou, na snel even naar de grafieken gekeken te hebben, filteren op 900/2700.
De tweeter zal je zo'n 3db moeten verzwakken.
Niet alleen de tweeter maar ook de middentoner zal verzwakt moeten worden, of je neemt 2 woofers voor een 3.5 weg box
[ Voor 19% gewijzigd door MM op 19-01-2004 22:55 ]
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
Visaton zelf geeft ook aan dat de tweeter inzetbaar is vanaf 2000Hz, en dat je bij gebruik van een 12dB/octaaf filter de totale box met ongeveer 80W mag belasten. Zolang je je box niet zwaarder dan die 80W belastbaar wil maken, is er dus geen enkele reden om de scheidingsfrequentie voor de tweeter duidelijk hoger te nemen dan de opgegeven 2000Hz. Aangezien de middentoner ook vrij ver in het hoog doorloopt, is de scheidingsfrequentie van 2700Hz best doenbaar.
Verwijderd
Je hebt gelijk, als je maar stijl genoeg filert kan je wel op grens gaan zitten (24db en hoger), echter 2 octaven vrij zowel aan de bovenkant als onderkant geeft gewoon een subjectievere betere prestatie bij 6db en 12db filters. En je hebt die ruimte nodig zodat de tweeter rond zijn Fres gewoon al goed onder de gewenste gevoeligheid ligt. Ik snap de combinatie softdome + metaldome middentoner niet echtsubsonik schreef op 20 januari 2004 @ 01:02:
De G25FFL heeft er helemaal geen probleem mee als die gefilterd wordt op 2700Hz. Ik weet dat velen de vuistregel van Dickason hanteren, waarbij een tweeter zogezegd afgefilterd moet worden op minstens 2x z'n resonantiefrequentie. Ik denk echter dat dat bij de meeste huidige dome tweeters achterhaald is. De aandrijving van een moderne dome tweeter is zo sterk dat er helemaal niks van die resonantiefrequentie te merken is (erg lage Qts). Ook als je er de frequentieresponse en de waterfallcurve bijneemt van de G25FFL, zie je dat er helemaal geen ongewenste resonantie-effecten optreden bij 1500Hz.
Visaton zelf geeft ook aan dat de tweeter inzetbaar is vanaf 2000Hz, en dat je bij gebruik van een 12dB/octaaf filter de totale box met ongeveer 80W mag belasten. Zolang je je box niet zwaarder dan die 80W belastbaar wil maken, is er dus geen enkele reden om de scheidingsfrequentie voor de tweeter duidelijk hoger te nemen dan de opgegeven 2000Hz. Aangezien de middentoner ook vrij ver in het hoog doorloopt, is de scheidingsfrequentie van 2700Hz best doenbaar.
En het heeft bijna niets met de aandrijving te maken of je de resonantiefrequentie hoort dat is toch echt voornamelijk de membraam-eigenschap icm wel of geen demping met ferrofluid. (Dit is vaak vertekenend, erg mooi vlakke curves, maar toch een scherp hoog uit een dome-tweeter). En de frequentieplot van Visaton mag dan wel vlak wezen, maar deze is extreem gesmooth voor het "mooie" plaatje. Er zitten heus wel resonanties in. Ik ben wel met je eens dat G25 wel wat lager aan te koppelen is, dan 2700 maar ik zou niet veel lager dan 2500 gaan.
Ik ben een slimme Tweaker (enigszins) en heb nog helemaal niks gekocht. Na gisteren een beetje rondgekeken te hebben op internet over het maken van passive crossovers denk ik een beetje dat het zelf solderen van zon beestje een beetje te moeilijk voor me is. Ik ga dus dnek ik voor een kant en klare crossover.Verwijderd schreef op 20 januari 2004 @ 09:18:
[...]
(TS, heb je de units toevallig liggen). Ik zou gewoon de w100s middentoner gebruiken die klinkt beter, kan meer druk zetten, filter makkelijker en is volgens mij ook goedkoper.
Zijn die van visaton kwalitatief goed? Of kan ik beter een ander merk kiezen.
We spreken beide over verschillende resonanties. Ik heb het over de grondresonantie, veroorzaakt door de combinatie van membraan, ophanging en aandrijfsysteem (net als bij woofers). Jij spreekt over membraanresonanties, die pas bij véél hogere frequenties optreden en inderdaad niks met het aandrijfsysteem te maken hebben.Verwijderd schreef op 20 januari 2004 @ 09:18:
En het heeft bijna niets met de aandrijving te maken of je de resonantiefrequentie hoort dat is toch echt voornamelijk de membraam-eigenschap icm wel of geen demping met ferrofluid. (Dit is vaak vertekenend, erg mooi vlakke curves, maar toch een scherp hoog uit een dome-tweeter).
M'n hele betoog ging gewoon over het feit dat het met een goede dometweeter geen kwaad kan als die wat muzieksignaal krijgt dat binnen z'n grondresonantiefrequentie ligt, aangezien die grondresonantie zo sterk gedempt is.
Je moet het verschil in frequentiecurve tussen de TW 70 en de G 25 FFL maar eens bekijken. Beide dezelfde resonantiefrequentie, maar bij de eerste zie je die ook terug in de frequentieresponse, bij de tweede niet.
Wat het "smoothen" van curves betreft: sommige fabrikanten maken zich hier ongetwijfeld schuldig aan, maar ik denk niet dat Visaton hiertoe behoort. Het valt mij op dat de curves opgemeten door 3e partijen van boxen met Visaton units er niet slechter uitzien dan de curves van Visaton zelf
Je hebt gelijk ivm. de bizarre combinatie van een metaldome midtoner en softdome tweeter. Viel mij ook al op. De metaldome midtoner is ivm afstraling wel in verre mate superieur aan een normale conusmiddentoner zoals de W100S, maar je betaalt er ook voor.
Aan de topicstarter: als je zelf geen filter in elkaar wil solderen, is het mijns insziens absolute verspilling om geld te steken in high-end chassis als de DSM 50 FFL of de G 25 FFL. Het filter is, zeker in een 3-wegs box, een component die exact op de box en de gebruikte chassis afgestemd moet worden. Doe je dat niet, dan zal je nooit een echt goed klinkende box maken.
Als je je toch niet aan een filter wil wagen, kan je beter voor een kant-en-klaar bouwontwerp van Visaton gaan. Het resultaat en de prijs/kwaliteitsverhouding zal stukken beter zijn.
Vertel vertel! Ik heb een beetje over de passive crossover zitten lezen maar meestal wordt er vanuit gegaan dat je al een beetje verstand hebt van elecrtonica.Sjoak schreef op 20 januari 2004 @ 10:34:
ik heb mijn filter met een aplletje op inet gemaakt kon je de kantel frequenty invoeren enzo en er kwamen onderdelen uitrollen
en geldm.m schreef op 20 januari 2004 @ 15:18:
Als je echt een goede speaker wilt maken dan zul je aan de filters ook aardig wat tijd kwijt zijn.
Verwijderd
Het aandrijvingssysteem kan vaak wel de relatief grote slag maken voor de lage Fres. Echter ik ben niet met je eens dat je dan de opgegeven belasting er probleemloos kan in stoppen. Zoals je zelf al eerder aangaf moet je dan wel veel hoger filteren met minimaal 12db/octaaf, om alles heel te houdensubsonik schreef op 20 januari 2004 @ 10:22:
[...]
M'n hele betoog ging gewoon over het feit dat het met een goede dometweeter geen kwaad kan als die wat muzieksignaal krijgt dat binnen z'n grondresonantiefrequentie ligt, aangezien die grondresonantie zo sterk gedempt is.
[..]
Wat het "smoothen" van curves betreft: sommige fabrikanten maken zich hier ongetwijfeld schuldig aan, maar ik denk niet dat Visaton hiertoe behoort. Het valt mij op dat de curves opgemeten door 3e partijen van boxen met Visaton units er niet slechter uitzien dan de curves van Visaton zelf
Aan de topicstarter: als je zelf geen filter in elkaar wil solderen, is het mijns insziens absolute verspilling om geld te steken in high-end chassis als de DSM 50 FFL of de G 25 FFL. Het filter is, zeker in een 3-wegs box, een component die exact op de box en de gebruikte chassis afgestemd moet worden. Doe je dat niet, dan zal je nooit een echt goed klinkende box maken.
Ik raad aan het standaardontwerp met eventueel de G25FFL te maken, niet zelf een 3-weg filter bijelkaar gaan gokken. Daar moet je echt wel metingen voor gaan doen in de behuizing (impedantie, frequentie, e.d.)
Nou, imho kan je wel een beetje smokkelen met de 2xFS regel. Je zakt 300Hz, en dat moet echt wel lukken.m.m schreef op 19 januari 2004 @ 22:53:
[...]
2700Hz bij een fs van 1500hz..... doe dat maar niet(ik neem aan dat ik je dit niet meer hoef uit te leggen en dat je het gewoonweg over het hoofd gezien hebt)
Niet alleen de tweeter maar ook de middentoner zal verzwakt moeten worden,
En die middentoner moet, als ik het goed onthouden heb, 1dB naar beneden.. Ik zou het eerst zonder vezwakking proberen. Weerstandje ertussen en erover is altijd nog zo geregeld.
Wise enough to play the fool
Ik denk dat ik een 3rd order Butterworth ga designen met behulp van deze Excel sheet PCDC2.03
Ik weet alleen niet hoe ik de daadwerkelijk impedantie van een luidspreker kan bepalen ( dus nietde nominale die in de specs staat). Als ik met WinISD kijk dan verschuift de impedantie in het bereik waarin de uidspreker gebruikt wordt. Hoe bepaal je dan de impedantie die je gebruikt voor het maken van de crossover?
Voorbeeld impedantie