[Terugklokken] Nec versa premium laptop

Pagina: 1
Acties:

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Topicstarter
Gisteren stond er een gloednieuwe laptop op mij te wachten, namelijk een Nec Versa Premium.

De specs:

Intel Celeron 1.2Ghz
Moederbord unkown (gemaakt door nec)
384MB SDRAM
20Gb HD
Sis videokaart (16MB)

Probleem

Niet het nieuwste van het nieuwste, maar voor mij een prima ding. Nu begin ik mij aan 1 ding te ergeren en dat is het lawaai. Wanneer de koeler aanslaat dan heb je een behoorlijke straaljager staan wat ik graag wil voorkomen.

De temps

Moederbord monitor geeft een CPU temp aan van 51 graden. Vrij hoog en kan me ook wel voorstellen dat de koeler af en toe aanslaat :)

De koeling

Helaas geen plaatje van de koeler, maar uiteraard wel even opengemaakt om te kijken. Het lijkt verdacht veel op de koeling van een geforce FX5800

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/video/nvidia/geforcefx/review/card4.jpg

Ter vergelijking een plaatje opgezocht. Een fan bevindt zich op de CPU verbonden met een klein dun koelblokje. Aan de achterkant wordt de warme lucht eruit geblazen. Hetzelfde geldt dus voor de geforce FX5800. Dit gebeurd alleen wanneer een bepaalde temperatuur wordt bereikt, want de fan staat niet altijd te draaien.

Mogelijke oplossing

In de bios helaas geen temps te vinden, dus ik vertrouw maar even op de MBM temps. De mogelijkheid om in de bios terug te klokken is helaas niet aanwezig. FSB en Proc snelheid zijn niet te regelen helaas.

Met de search kwam ik al snel een software tool tegen, genaamd softFBS. Deze herkent mijn moederbord helaas ook niet (sisoft sandra heeft ook geen idee), waardoor terugklokken niet mogelijk is.

Mijn vraag

Ik wil dus de pc wat stiller krijgen door terug te klokken OF de fan te vervangen. De fan vervangen wordt erg moeilijk omdat de koeling echt gemaakt is voor de laptop en er niet erg veel ruimte is om wat te modden.

In de bios kan ik niet terugklokken en softGSB herkent het moederbord niet. Ik wil dus graag een programma waarmee ik mijn proc op 1Ghz kan zetten. Hopelijk dalen de temps dan wat en wordt de laptop wat stiller. Bedankt alvast voor het advies :)

Verwijderd

Het ligt eraan of de cooler draait zo hard die nodig is of dat de cooler altijd op volledige snelheid draait. als dit laatste het geval is dan heeft onderclocken geen zin en zal je moeten proberen of je de fan doormiddel van een volt mod (van 12 naar 7volt) kan krijgen (kweet niet of dit mogelijk is met een laptop) of misschien is daar toch een progje voor te vinden die je laptop wel ondersteund. suc6 ermee

btw hoe warm wordt je CPU eigenlijk?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2004 10:14 ]

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
een laptop het zulke specificaties zal het Intel speedstep applicatie hebben... is ook in de bios te vinden.

op die manier is de cpu laag te clocken wat weer beter is voor de batterij enzo.

Mijn trouwe laptop gaat van 700mhz naar 340Mhz (IBM thinkpad)

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 10:14:
Het ligt eraan of de cooler draait zo hard die nodig is of dat de cooler altijd op volledige snelheid draait. als dit laatste het geval is dan heeft onderclocken geen zin en zal je moeten proberen of je de fan doormiddel van een volt mod (van 12 naar 7volt) kan krijgen (kweet niet of dit mogelijk is met een laptop) of misschien is daar toch een progje voor te vinden die je laptop wel ondersteund. suc6 ermee

btw hoe warm wordt je CPU eigenlijk?
Ik weet inderdaad niet zeker over onderclocken het lawaai probleem zal oplossen. Het was mijn eerste idee en ik wil het aanpassen van de fan/cooling als laatste optie houden :). CPU wordt 51 graden volgens MBM. Weet niet zeker of het klopt, maar het is het enige progje wat werkt. Bios geeft geen temps
SileX schreef op 19 januari 2004 @ 10:25:
een laptop het zulke specificaties zal het Intel speedstep applicatie hebben... is ook in de bios te vinden.

op die manier is de cpu laag te clocken wat weer beter is voor de batterij enzo.

Mijn trouwe laptop gaat van 700mhz naar 340Mhz (IBM thinkpad)
In de bios kan ik niks vinden over een intel speedstep applicatie. Ik heb er zelf windows xp prof op geinstalleerd, maar ik kan me wel iets herinneren over deze speedstep toen ik de pc met zijn orginele windows home edition heb gebruikt. Ik zal eens even kijken of ik dit niet ergens kan downloaden. Ik neem aan van wel :)

edit:
Ik kan niks vinden over deze intel speedstep. Docs van de laptop staan op cd en bij drivers/progs staat niks over deze speedstep. Op de site van intel kan ik wel docs vinden, maar een download voor intel speedstep voor een Celeron (non mobile) en een moederbord unknown zie ik niet :)

Het wordt dus of een programma om onderclocken of ik moet eens gaan kijken of er een dus koelblok bestaat voor een Celeron voor in de laptop met een nieuwe fan erop :)

Edit2

Wel gevonden dat er een silicon integrated systems (SiS) SiS630 CPU to PCI bridge chipset opzit. Ik ga daar eens voor kijken of er een prog is die deze chipset ondersteund

[ Voor 26% gewijzigd door We Are Borg op 19-01-2004 12:44 ]