Harddisk stuk: ic op print kapot. Hoe maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik was afgelopen week bij een huisgenoot die vroeg of ik wilde kijken of er ruimte was voor een netwerkkaart in zijn pc. Dus ik schroef zijn pc open en kijk. Ik zag dat er ruimte was en schroefde em weer dicht. Ik sluit vervolgens alles weer netjes aan (hij is beetje pc-n00b dus wist zelf niet echt hoe hij de pc weer moest aansluiten). Vervolgens druk ik de powerkabel erin met als gevoel: Bam! *knetter knetter* *flits*.. en een hoop rook uit de voeding. Hierna had ikde voeding opengeschroefd, 5 weerstandjes waren verkoold -> nieuwe voeding gehaald.
Hierna bootte de pc weer, maar harddisk en cdromspeler werden niet meer herkend. Hardeschijf eruit gehaald, wat bleek? Een IC was doorgefikt en uitelkaar gebroken.. duidelijk hardstikke stuk dus. :(
Flink balen dus.. vooral omdat er nogal wat belangrijk werk op stond, en we studenten zijn en geen geld hebben voor recovery-bedrijven.

Daarom zoek ik een Seagate harddisk met de zelfde printplaat. Ik hoop dat ik dan het printplaaatje van die werkende schijf op de mijne kan zetten en zo me gegevens kan herstellen. Kan iemand raad geven of dit gaat lukken? En of het echt precies hetzelfde type moet zijn? (Houdt de hardware gegevens bij van de grootte van de disk, type, aant cylinders etc, of staat dit ergens op de hdd zelf?). Ik heb nog geen harddisk, ik ben nog zoekende via 2dehands.nl en marktplaats.nl

De specificaties van de schijf zijn:
Seagate U10 model ST315323A
15.3 GB
16,383 Cyl 16 hds 63 sect LBA 30.008.475

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
aangezien jij het hebt veroorzaakt, lijkt het mij redelijk dat jij de kosten op je neemt van het recoveren van de hd ;)

• robbertb
  • Niet online
Caponi schreef op 19 januari 2004 @ 01:00:
aangezien jij het hebt veroorzaakt, lijkt het mij redelijk dat jij de kosten op je neemt van het recoveren van de hd ;)
Grapjas |:(

• vyndrox
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11-2023
Maar bij het plaatsen van een netwerkkaart kan er toch niet zoveel misgaan.
In het gleufje plaatsen en klaar, kan niet geloven dat daardoor de voeding doorfikt en dat de HD + CD-Rom speler ook kapot is.

-Real power isn't given, it must be taken-

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-03 20:17
vyndrox schreef op 19 januari 2004 @ 01:06:
Maar bij het plaatsen van een netwerkkaart kan er toch niet zoveel misgaan.
In het gleufje plaatsen en klaar, kan niet geloven dat daardoor de voeding doorfikt en dat de HD + CD-Rom speler ook kapot is.
Er is helemaal geen netwerkaart geplaatst: de voeding ging stuk toen de stroomkabel erin werd gedrukt. lezen enzo..

Lullige situatie natuurlijk, want noobies kunnen dan wel geen kabels aansluiten, maar ze weten over het algemeen wel wie ze de schuld ergens van moeten geven. In feite valt robbertb echter niets te verwijten, want een stroomkabel aansluiten hoort geen kortsluiting te veroorzaken. Het inpluggen van de stroomkabel was wel de aanleiding voor het defect, maar kan nooit de oorzaak zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door Atomsk op 21-01-2004 12:24 ]

_██_
(ಠ_ృ)

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een tijd geleden had Fujitsu onzettend veel uitval met bepaalde HD's. Toen heb ik op mijn ex-werk een aantal malen iemand van Fujitsu over de vloer gehad ivm RMA van die schijven en die vertelde me dat het overzetten van een printplaat geen oplossing was.

Ik hoop voor je dat ie het mis had :)

• robbertb
  • Niet online
Ik had inderdaad nog geen netwerkkaart erin gezet.. Die zou ik later pas voor hem kopen als hij er ruimte voor had. Hij was er op zijn zachtst gezegd niet blij mee.. Maar hij zei wel dat hij begreep dat ik er ook niks aan kon doen :(
Maargoed het zou heel erg helpen als ik nou op een of andere manier de data kan recoveren.. Dan kan hij misschien nog zn werk inleveren.. hij moet iets afhebben binnen een maand tijd.. daarnaast staat al zijn persoonlijke werk vanaf zijn 11e op die harddisk zegt hij. Is natuurlijk ook dom om geen backups te maken maar dat is mosterd na de maaltijd.

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-03 22:15

NBK

Weercam-Avatar

Als je een schijf vind met dezelfde specs en codes zal het gewoon moeten werken. Alle tabellen enzo staan nl op de platters. Het is alleen ff opletten dat beide schijven dezelfde platters hebben.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• robbertb
  • Niet online
NBK schreef op 19 januari 2004 @ 01:20:
Als je een schijf vind met dezelfde specs en codes zal het gewoon moeten werken. Alle tabellen enzo staan nl op de platters. Het is alleen ff opletten dat beide schijven dezelfde platters hebben.
Wat zijn platters?

• nl2dav
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:33
Mike Jarod schreef op 19 januari 2004 @ 01:13:
Een tijd geleden had Fujitsu onzettend veel uitval met bepaalde HD's. Toen heb ik op mijn ex-werk een aantal malen iemand van Fujitsu over de vloer gehad ivm RMA van die schijven en die vertelde me dat het overzetten van een printplaat geen oplossing was.

Ik hoop voor je dat ie het mis had :)
In dit specifieke geval niet nee omdat het niet aan de electronica lag/ligt :)...

Q350 ERV+ComfoClime24 Ubbink aerfoam / Air Excellent & Renson Easyflex

• NBK
  • Laatst online: 14-03 22:15

NBK

Weercam-Avatar

Platters zijn de schijven in de HDD. Maar het is een beetje verwarrend als je het over schijven en schijven hebt.
Een HDD van bijv. 80 GB kan 2 platters hebben van 20 GB per zijde of 1 van 40GB per zijde maar ook 1 met 80GB per zijde en daar maar 1 zijde van gebruiken.
Bij nieuwe HDD wordt dat laatste ook redelijk veel gebruikt. Zo heeft een 60GB HDD bijvoorbeeld twee platters van 20GB per zijde waarbij één zijde van één van de platters niet gebruikt wordt. Als een fabrikant een beetje handig is gebruiken ze daar dan weer platters voor die aan 1 kant beschadigd/mislukt zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door NBK op 19-01-2004 18:34 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik hoop dat ik dan het printplaaatje van die werkende schijf op de mijne kan zetten en zo me gegevens kan herstellen.
In het verleden wel eens gedaan; werkte als een trein. Zorg wel dat de donorschijf identiek is aan je defecte schijf.

• Kleintje81
  • Laatst online: 01-03 15:18

Kleintje81

Blaat

Toch raar dat de PC flitsen geeft nadat je de PC weer dicht hebt gemaakt, zeker geen schroefjes laten vallen in de behuizing van de voeding? :o

Anyway, vervangen van het PCB is een optie, als je handig bent met elektro en je kunt nog zien welk IC erop hoort zou je dat ook eventueel kunnen proberen los te solderen en een ander IC erop solderen ...

Kun je anders een pic posten?

BF2 stats Systemen

• robbertb
  • Niet online
Kleintje81 schreef op 19 januari 2004 @ 20:02:
Toch raar dat de PC flitsen geeft nadat je de PC weer dicht hebt gemaakt, zeker geen schroefjes laten vallen in de behuizing van de voeding? :o

Anyway, vervangen van het PCB is een optie, als je handig bent met elektro en je kunt nog zien welk IC erop hoort zou je dat ook eventueel kunnen proberen los te solderen en een ander IC erop solderen ...

Kun je anders een pic posten?
Nee ik heb er echt geen schroefjes o.i.d. in laten vallen. Ik heb helaas nog geen duplicaat kunnen vinden.. dus als jullie er een hebben zou het mooi zijn :)
Ik kan kijken of ik deze week ergens plaatjes kan maken... alleen zit er zo stom rubberen beschermding erom heen die ik volgens mij niet loskan maken zonder em te beschadigen.

• JaNuZz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:34
Bij mijn vorige baas ben ik ze wel eens vaker tegengekomen, Harddisks waar het ic van de hardeschijf printplaat geknalt was. En ik heb zeker 2x met succes een zelfde printplaat verwisseld van een zelfde type harde schijf. Dus gewoon proberen zou ik zeggen.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:02

mace

Sapere Aude

Ik weet niet of dit helpt, maar ik heb hetzelfde uitgevoerd met een cdrom, printplaten verwisseld, en het werkt, met harde schijven zal dit neem ik aan voldoende zijn om ff snel op een andere (liefst nieuwe) schijf over te pompen.

• Kleintje81
  • Laatst online: 01-03 15:18

Kleintje81

Blaat

robbertb schreef op 20 januari 2004 @ 00:36:
[...]
Ik kan kijken of ik deze week ergens plaatjes kan maken... alleen zit er zo stom rubberen beschermding erom heen die ik volgens mij niet loskan maken zonder em te beschadigen.
Dat is het bekende SeaShield van Seagate, heb zo even geen voorbeeld schijf hier, maar ik geloof dat dit rubber best buigbaar en eraf te halen is, eventueel zou je het helemaal weg kunnen halen, je moet er wel op letten dat je de HD dan niet aan de PCB kant aanraakt of dat deze kortsluiting zou kunnen veroorzaken omdat het beschermrubber er niet meer op zit...

In ieder geval vervalt de garantie (kleine kans) zowieso mocht je deze nog hebben , als je de schijf gaat 'bewerken' .

BF2 stats Systemen

• robbertb
  • Niet online
Kleintje81 schreef op 21 januari 2004 @ 03:03:
[...]

Dat is het bekende SeaShield van Seagate, heb zo even geen voorbeeld schijf hier, maar ik geloof dat dit rubber best buigbaar en eraf te halen is, eventueel zou je het helemaal weg kunnen halen, je moet er wel op letten dat je de HD dan niet aan de PCB kant aanraakt of dat deze kortsluiting zou kunnen veroorzaken omdat het beschermrubber er niet meer op zit...

In ieder geval vervalt de garantie (kleine kans) zowieso mocht je deze nog hebben , als je de schijf gaat 'bewerken' .
ooh okee.. maar me huisgenoot heeft op dit moment de harddisk bij iemand anders liggen. Ik ben nog steeds opzoek naar zo harddisk.. is nog moeilijk aan te komen zeg. En er zit geen garantie meer op. Harddisk is >3jaar oud.

Ik kreeg wel van iemand deze link: http://softcom.freehosting.net/hdd_logic_board.htm

Maar heb geen idee hoe betrouwbaar dat is.. en 21 dagen is best lang.

Verwijderd

Ga langs bij computerboeren /automatiseerbedrijven etc bij je in de buurt. Met beetje mazzel hebben ze nog wat ouder spul liggen waar met nog meer geluk nog zo'n type HDD tussen zit. Overzetten van printplaat gaat meestal wel goed. Meerdere malen gedaan en gezien.

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

Heb je al gekeken of je nog fabrieks-garantie hebt?

http://support.seagate.com/customer/warranty_validation.jsp

edit:
oeps :|, dit zou een optie zijn als er geen belangrijke data op zou staan, thanx axis. (niet goed gelezen)

[ Voor 35% gewijzigd door [ash] op 22-01-2004 15:59 ]

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
daar heeft ie ook niets aan, het gaat hem niet om de schijf, maar om de data.. als je die schijf ter RMA zou opsturen, zie je die data iig nooit meer terug ;)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• robbertb
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 januari 2004 @ 14:08:
Ga langs bij computerboeren /automatiseerbedrijven etc bij je in de buurt. Met beetje mazzel hebben ze nog wat ouder spul liggen waar met nog meer geluk nog zo'n type HDD tussen zit. Overzetten van printplaat gaat meestal wel goed. Meerdere malen gedaan en gezien.
Mja zou niet weten waar eigenlijk... 15,3 is niet echt gebruikelijk en meestal doen ze die zooi wel weg met opruimingsacties.. 2dehands.nl en marktplaats.nl levert ook niet veel op :(
axis schreef op 22 januari 2004 @ 14:35:
[...]

daar heeft ie ook niets aan, het gaat hem niet om de schijf, maar om de data.. als je die schijf ter RMA zou opsturen, zie je die data iig nooit meer terug ;)
Inderdaad.. data is belangrijker :)

• robbertb
  • Niet online
Update:
Het is gelukt, heb zo print weten te krijgen en hij doet het gewoon weer!
Thanx allemaal.
Pagina: 1