[OC] Sapphire 9800XT icm Zalman ZM80C + ZM Fan

Pagina: 1
Acties:

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-01 17:22
Howdy all!

´k Heb een vraagje aan jullie;

Afgelopen zaterdag heb ik me 9800XT omgeklust met een Zalman ZM80C Heatsink + de optionele 80mm fan. Het eerste wat me opviel was de temperatuur van de core, zo´n 5 graden lager dan met de stock cooler. :9~

D´r is alleen 1 maar... bij het verwijderen van het oude koperen coolmechanisme werd duidelijk dat ook de BGA memory modules werden meegekoeld.
Nu ik de Zalman erop heb zitten zijn ze, euh, ´naakt´. :X

Ik kan nu lekkerder OC´en. Kan bv. de core op 459 Mhz en memory op 405 Mhz (eigenlijk dus 810) laten draaien en krijg daarme 51145 AquaMarks. Lekker! Het enige waar ik een beetje over in zit is het feit dat me memory nu niet gekoeld is met een koelelement. Tuurlijk, de Zalman fan blaast er wel overheen, maar dat is dan ook alles.
Als ik nu me memory hoger klok dan 405 Mhz (wat trouwens ook al 40 Mhz boven de specs is), krijg ik artifacts in diverse games.

Kortom, zou het nut hebben passive, plakbare RAM sinks (alu/koper?) alsnog aan te schaffen, puur om een hogere OC te behalen van m´n memory?

Perfect systems heeft ze:
http://www.perfect-systems.nl/info.asp?Info=43706

Wie heeft betere ervaringen met OC´en door gebruik van deze RAM heatsinks?

Check da Specz

• Exyge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:06
Het heeft zeker nut voor je memory, het zal er vast wel weer iets koeler door blijven. Maar of je er verder door kunt oc'en? geen idee, maar het lijkt me sowieso slim om er heatsinkjes op te zetten als je overclocked.

Ik denk alleen dat die heatsinks die je voorsteld niet zullen passen onder de Zalman, ik heb er zelf ook een en er zit volgens mij echt geen 2,5 cm ruimte onder.

naja afzagen en schuren is een optie :Y)

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:21

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

max hoogte van de heatsinkjes mocht volgens mij 8mm zijn, dus even zoeker naar een oude p1 koeler oid, en zagen maar :)

www.google.nl

Verwijderd

Zalman in combinatie met geheugenkoeling al bekeken?

Aan de ene kant mogen de blokjes een stuk hoger zijn als aan de andere zijde van de videokaart. Het beste zet je zo hoog mogelijke BGA blokjes op het geheugen (dat ze de Zalman platen net niet raken).

Of het zinnig is voor die paar MHz? Dat mag je zelf uitmaken, het is jouw portomonee ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2004 08:58 ]

Verwijderd

Ik heb van coolermaster memory coolblokkies die zijn +- 6mm dik

http://www.coolermaster.c...r_title=CRC-U01Ram%20Sink

die kan je er makkelijk op zetten.

ze verkopen ze iig bij Powerline in zoetermeer. kweet niet of ze ze nog hebben kheb zelf 4 pakkies gekocht voor mn mem (dual sided mem *2 :D)
mn geheugen kan ik nu op de maximum voltage draaien en draait mega stabiel (voordat ik die koelblokjes had dus niet) dus ik denk als het voor mn DDR geheugen werkt zal het ook wel voor een videokaart werken

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2004 09:38 ]

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
ik heb dezelfde cooler op mijn 9800se @ pro

Ik heb ook coolermaster ram sinks op het geheugen, en moet zeggen dat het alleen voor de show is... draait bij mij nu op 370mhz zonder de ram sinks.... met de ram sinks kom ik echt niet hoger (kan wel, maar zonder artifacts).

Verwijderd

SileX schreef op 19 januari 2004 @ 09:43:
ik heb dezelfde cooler op mijn 9800se @ pro

Ik heb ook coolermaster ram sinks op het geheugen, en moet zeggen dat het alleen voor de show is... draait bij mij nu op 370mhz zonder de ram sinks.... met de ram sinks kom ik echt niet hoger (kan wel, maar zonder artifacts).
geprobeerd voltage van je AGP iets omhoog te knallen? hielp bij mij wel

• SileX
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 09:45:
[...]

geprobeerd voltage van je AGP iets omhoog te knallen? hielp bij mij wel
hmmm...met hoeveel heb je die verhoogt ? Dit klinkt interessant

Verwijderd

phoei dat weet ik niet precies geloof 1tje die directe boven de standaard waarde zit, maar zit nu op mn werk dus weet ik niet uit mn hoofd. Ik kon eerst mn mem helemaal niet oc'en van mn 9800 pro want kreeg dan gelijk artifacts, maar draait nu op 365mh ipv 320 zonder problemen heb hem nog niet hoger geprobeerd. Dit betekend dus ook dat ik hem nu kan ombouwen naar een 9800 XT 8)
krijg zaterdag mn zalman cooler en zie dan wel weer verder

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2004 09:51 ]

Verwijderd

leuk maar past voor geen meter!?,.word weer schuren en zagen! >:) ;)

Verwijderd

hoezo past niet?
die van coolermaster zijn maar 6mm hoog en die zouden moeten passen naar wat ik gehoord heb

• Remy
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 09:50:
.. Ik kon eerst mn mem helemaal niet oc'en van mn 9800 pro want kreeg dan gelijk artifacts, maar draait nu op 365mh ipv 320 zonder problemen heb hem nog niet hoger geprobeerd. Dit betekend dus ook dat ik hem nu kan ombouwen naar een 9800 XT 8)
...
Met 1,7v op m'n AGP ipv 1,5 kwam ik uit op 470 voor m'n core, en 378 voor m'n mem. Normaal draait deze kaart op 378/337 :P En ja, dat is met een ZM80C-HP, op een (Club3D) Radeon 9800 SE. De 'normale' score van deze kaart in 3DMark03 zou rond de 3400 zijn (op mijn systeem), maar tot nu toe heb ik hem tot 6330 kunnen pushen met die overgeclockte speeds. Overigens heb ik hem dus met die ZM80C-HP verder kunnen oc'en dan met de originele stock-cooler :)

Linkje ter vergelijking: 3DMark03 compare page

Bij een goede montage van de ZM80C-HP wordt je kaart dus beter gekoeld dan met de originele heatsink/fan ;)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

oei dat belooft veel goeds dan als ik mn zalmannetje krijg _/-\o_
ik haal nu 6200 in 3d mark 2003:D

owja ik herinner me weer dat mn AGP op 1,6volt draait ipv 1,5.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2004 09:57 ]

• SileX
  • Niet online
ReemF schreef op 19 januari 2004 @ 09:55:
[...]
Met 1,7v op m'n AGP ipv 1,5 kwam ik uit op 470 voor m'n core, en 378 voor m'n mem. Normaal draait deze kaart op 378/337 :P En ja, dat is met een ZM80C-HP, op een (Club3D) Radeon 9800 SE. De 'normale' score van deze kaart in 3DMark03 zou rond de 3400 zijn (op mijn systeem), maar tot nu toe heb ik hem tot 6330 kunnen pushen met die overgeclockte speeds. Overigens heb ik hem dus met die ZM80C-HP verder kunnen oc'en dan met de originele stock-cooler :)

Linkje ter vergelijking: 3DMark03 compare page

Bij een goede montage van de ZM80C-HP wordt je kaart dus beter gekoeld dan met de originele heatsink/fan ;)
kijk, dat is nou een mooie vergelijking !
Eerst even mijn link: http://service.futuremark.com/compare?2k3=1825649

Het geheugen is 365mhz... dat is de max, niet zoals ik hierboven zei.

ik denk ook dat het eerder te maken heeft met het type geheugen ipv warmte van je geheugen.

Ik zal vanavond even proberen die voltage te verhogen.

Verwijderd

je core kan je ook nog wel wat hoger schroeven . ik zit op de 412 maar of ik die 470 red is nog maar de vraag. als dat zo is dan zou ik makkelijk die 6300 moeten overschreiden aangezien ik nu op de 6255 zit

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2004 10:17 ]

• SileX
  • Niet online
ja gaat ook hoger... maar verder draait het prima, dus heb de overclokc niet echt nodig.

397mhz en 6027 punten vind ik niet slecht, ik zal een omhoog schroeven en kijken hoe hoog de 3dmark uiteindelijk komt.

• DaCootMeister
Nou mannen, bedankt voor jullie reacties zover :)
Ik heb toch echt gezocht op GoT, maar de links die jullie aandragen kwam ik 123 niet tegen. Zal ongetwijfeld aan mij liggen en mijn querykunde 8)7

Ik ben erg gecharmeerd geraakt van de Tweakmonster BGA Heatsinkjes. De dimensies zijn 600 width x 500 length x 375 height inch (wazda in mm?) Owh ik zie het al: 15,2mm x 22,3mm x 9,5mm

Maarja, wel 14 Euries:
http://www.tweakstore.nl/...rt_id=1824&abt=&itemgr=38

[ Voor 6% gewijzigd door DaCootMeister op 19-01-2004 11:03 . Reden: millimetertjes ]

Check da Specz

• SileX
  • Niet online
DaCootMeister schreef op 19 januari 2004 @ 11:02:
Nou mannen, bedankt voor jullie reacties zover :)
Ik heb toch echt gezocht op GoT, maar de links die jullie aandragen kwam ik 123 niet tegen. Zal ongetwijfeld aan mij liggen en mijn querykunde 8)7

Ik ben erg gecharmeerd geraakt van de Tweakmonster BGA Heatsinkjes. De dimensies zijn 600 width x 500 length x 375 height inch (wazda in mm?) Owh ik zie het al: 15,2mm x 22,3mm x 9,5mm

Maarja, wel 14 Euries:
http://www.tweakstore.nl/...rt_id=1824&abt=&itemgr=38
dimensies staan zelfs op die link dat jij gaf ! afm.: 15,2mm x 22,3mm x 9,5mm (bxlxh)

maar deze dingen gaan niet passen met de Zalman

Verwijderd

Ik heb zelf mem koelertjes op mijn 9700pro. Ik kom ietsjes hoger met de mhz-en. echt veel helpt het niet; maar het geeft een verzekerd gevoel als je weet dat toch een klein beetje warmte wordt afgevoerd ;).

:)

Verwijderd

SileX schreef op 19 januari 2004 @ 11:05:
[...]

dimensies staan zelfs op die link dat jij gaf ! afm.: 15,2mm x 22,3mm x 9,5mm (bxlxh)

maar deze dingen gaan niet passen met de Zalman
dat dacht ik dus ook al vandaar dat ik die van coolermaster aanwees, die zijn 6mm hoog en van koper dus coolen beter. die kosten 9 euro voor de 8 bij powerline. ik heb er dus 32 op mn geheugen bankjes zitten :D

• SileX
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 11:13:
[...]

dat dacht ik dus ook al vandaar dat ik die van coolermaster aanwees, die zijn 6mm hoog en van koper dus coolen beter. die kosten 9 euro voor de 8 bij powerline. ik heb er dus 32 op mn geheugen bankjes zitten :D
pcies !

ik heb ze ook.... maar dan bij freezinghardware; 4.99 euri voor 8 :+

• DaCootMeister
Owh, oke.... er is dus geen 0,95 cm ruimte tussen Zalman en BGA. Ik had het kunnen bedenken. :X
Maar maken jullie dan gebruik van de bijgeleverde Thermal conductive 2 sided adhesive tape, of gebruik je een pasta/lijm combi?

Nog wat, die Coolermaster sinks zijn vrij lang, langer dan de diameter van een BGA chippie. Moet je die dan nog modden of is een stukje overlap geen probleem.

Bij Freezinghardware moeten ze overigens 10,90 Euro kosten
Eynstein is ietsies goedkoper, 8,25 Euro (http://www.eynstein.nl/a/3011.html)

[ Voor 44% gewijzigd door DaCootMeister op 19-01-2004 11:37 ]

Check da Specz

Verwijderd

DaCootMeister schreef op 19 januari 2004 @ 11:23:
Owh, oke.... er is dus geen 0,95 cm ruimte tussen Zalman en BGA. Ik had het kunnen bedenken. :X
Maar maken jullie dan gebruik van de bijgeleverde Thermal conductive 2 sided adhesive tape, of gebruik je een pasta/lijm combi?

Nog wat, die Coolermaster sinks zijn vrij lang, langer dan de diameter van een BGA chippie. Moet je die dan nog modden of is een stukje overlap geen probleem.
ik heb ze voor 4,00euro maar dat komt omdat ik bij powerline werk :+

op die coolermaster dingen zit dubbelsided tape en die gebruik ik dan ook met suc6.
Er staat verder wel bij vermeld dat je het alleen moet gebruiken op chippies die groter zijn dan het koelblokje. Nu denk ik dat dat niet zoveel uitmaakt maar je zou dr dan een stukje af kunnen zagen of iets dergelijks. ze zijn precies de lengte van een geheugenblokje op een DDR bankje

idd bij freezingharware zijn ze in de "aanbieding" voor 10,90

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2004 11:31 ]

• SileX
  • Niet online
hmmm....had ik blijkbaar de Kerst aanbieding :D

gwoon de tape gebruiken... en idd, ze nemen niet de hele geheugen in beslag... maar ja.

Verwijderd

Effe een vraagje...
Ik ben van plan om ook een Zalman ZM80C-HP op mijn Asus 9600XT kaart te zetten. Het gaat mij niet om over te klokken, maar puur om het geluid naar beneden te krijgen. Is het dan nog belangrijk om die RAM koelers erop te zetten?
De temperatuur met orginele koeler zijn: GPU= 37°C en MB= 36°C.

• DaCootMeister
Verwijderd schreef op 20 januari 2004 @ 00:54:
Effe een vraagje...
Ik ben van plan om ook een Zalman ZM80C-HP op mijn Asus 9600XT kaart te zetten. Het gaat mij niet om over te klokken, maar puur om het geluid naar beneden te krijgen. Is het dan nog belangrijk om die RAM koelers erop te zetten?
De temperatuur met orginele koeler zijn: GPU= 37°C en MB= 36°C.
RAM sinks veroorzaken geen dB´s, het zijn immers geen draaiende delen. Als je het puur voor het geluid doet, zou ik zeggen niet doen, maar als je over de levensduur praat van je componenten is een RAM sinkje nooit weggegooid geld.
Hooguit wanneer je je ZM80C-HP met optionele fan uitrust zou de airflow beïnvloed worden door de RAM sinks en je ietsjes meer geluid van je kaart kunnen verwachten, anders niet.

Check da Specz

Verwijderd

Hooguit wanneer je je ZM80C-HP met optionele fan uitrust zou de airflow beïnvloed worden door de RAM sinks en je ietsjes meer geluid van je kaart kunnen verwachten, anders niet.
Persoonlijk zou ik dan liever een stille 120mm Papst /me 1 gebruiken in plaats van de iets meer herriemakende 92mm Zalman - als je dat dan ook nog combineert met een air in/outtake bij de videokaart kun je met zo min mogelijk herrie zoveel mogelijk koelen...

/me 1 nog beter is het om te combineren met een temperatuur gestuurde ventilator.
> Fan controller: hardware-matig+temp. controlled

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2004 08:21 ]

• DaCootMeister
Nog ff een laatste update:

Ik heb Coolermaster Copper heatsinkjes gekocht en die op me BGA memory geplakt. Wat bleek?! Het resulteerde in een performanceVERSLECHTering van 15% :( WTF!
Ik dacht eerst dat ik me heatpipe of koelplaten niet goed genoeg had vastgedraaid, maar zelfs na 2 keer uit mekaar in mekaar en het opnieuw applyen van de thermal pasta een klote resultaat. :'(
Uiteindelijk heb ik ze er maar weer afgesloopt, en dat leverde weer de oude vertrouwde OC op van +15%, waardoor ik nu zonder artifacts (getest met ATITOOL) op 448 Core en 386 Mem kan draaien. Hoger lukt ook wel, maar dan komen er artifacts.

Voor diegenen die de ATITOOL niet kennen -> http://atitool.ocfaq.com/

Check da Specz

• willy83
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-06-2024
Ik zie nu dat jullie de AGP Voltage omhoog gooien.
ik heb een R9700 maar als ik dat doet merk ik er geen verschil in ocbaarheid. mijn coresnelheid blijft nogsteeds +/- 350
Pagina: 1