Ik heb een Epox 8KRA2+ mobo en als ik op alle twee de IDE-connectors een harde schijf of DVD drive aansluit, verschijnt in het BIOS 1 van de twee met allerlei uitroeptekens tussen de letters van de naam van het apparaat. In systeembeheer wordt de schijf ook niet met z'n merknaam weergegeven. Er staat bijv. wel dat er een DVD drive is aangesloten, maar de merknaam en het typenummer worden niet weergegeven. Als ik op IDE1 een harddisk hang en op IDE2 een CD-RW en DVD-ROM drive (met de juiste master en slave instellingen) worden beide drives met allerlei uitroeptekens weergegeven. Is de conclusie dat de controller niet goed is, of zou een BIOS-flash het op kunnen lossen (al las ik op de site van Epox niets hierover)?
Het kan inderdaad zijn dat je IDE-controller kapot is. Het kan echter ook zijn dat je IDE kabel niet (goed) werkt. Probeer een andere kabel en zorg er voor dat er zo min mogelijke electrostatische apparaten dichtbij de kabel komen. Zo voorkomen je datacorruptie in de kabel.
Gebruik je het moederbord voor de eerste keer? Als dat het geval is kan een BIOS update helpen al acht ik die kans klein.
Gebruik je het moederbord voor de eerste keer? Als dat het geval is kan een BIOS update helpen al acht ik die kans klein.
The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590
Onboard of niet, een I/O controller is een I/O controller.
Processors, Mobo's & Geheugen > Opslagmedia & I/O Controllers dus
Terugkomend op het probleem: het kan ook dat de jumperinstellingen fout staan, dan krijg je heel soms van dit soort gevallen
Processors, Mobo's & Geheugen > Opslagmedia & I/O Controllers dus
Terugkomend op het probleem: het kan ook dat de jumperinstellingen fout staan, dan krijg je heel soms van dit soort gevallen