Laptop scherm scharniert niet meer...

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Topicstarter
Ik heb al een oud beestje van een laptop.. (fujitsu lifebook L440) .. maar het scherm is lam. Dat wil zeggen de busjes waarmee doorgaans het scherm scharniert zijn lam en versleten. Dus het scherm valt dan eens open of dan wel eens dicht..
Laptop valt ook buiten de garantie. Heb al gecheckt. Eens bij een 2ehands laptop boer gevraagd naar een eventuele losse behuizing: "Nee das voor ons geen winst.. daar beginnen we niet aan.." :? .. Okay

Het is tijd geleden dat ik de boel heb opengedraaid om te kijken wat er aan de hand was.. Die busjes lijken me eigenlijk een vrij universeel iets (Scharnier bestaat uit 2 wat zware ijzertjes met 2 gaatjes elk).
Boeken achter het scherm (omdat die anders openvalt dan wel dichtvalt) is nou ook niet alles..
wie weet raad .. of wie heeft een oude verrotte laptop behuizing liggen waar ik die busjes uit zou kunnen krijgen?

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-04 08:56

Speedpete

was barman

Valt het niet te tapen?

Ik heb vaak genoeg met versleten scharenierende zut alles weer op orde gekregen door een laagje tape er omheen..

Heb je eventueel een afbeelding?

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Speedpete schreef op 18 januari 2004 @ 23:36:
Valt het niet te tapen?

Ik heb vaak genoeg met versleten scharenierende zut alles weer op orde gekregen door een laagje tape er omheen..

Heb je eventueel een afbeelding?
ah.. ik ben niet de enige.. good to know..
heb ik al geprobeerd min of meer...het scharnierde niet echt meer.. en na enige tijd weer het zelfde probleem..
ik heb ff geen foto's .. ik heb hem ook een tijdje geleden opgemaakt... maar ik begrijp dat het voor de discussie wel handig is. ik denk dat ik anders morgen eens ga kijken of ik hem weer open schroef.

• Speedpete

Speedpete

was barman

Alternatief voor tape is rubber...

Of zelf naar de bouwmarkt en kijken of de busjes enigzins na te maken zijn...

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
is een optie.. maar ik weet niet of wat ik maak... (van hout misschien.. ik zou niet weten hoe precies) .. het scherm houdt...

Verwijderd

hout gaat geen soulaas bieden vrees ik...
als je de busjes gaat namaken (of laten doen) zou ik voor messing of gewoon metaal opteren...
liefst messing (ook wel: geel koper)
harder dan koper, maar zachter dan metaal, maar het roest niet...

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Een of andere casemodder die zo vriendelijk zou zijn om mij te helpen? wat denken jullie?

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Ik heb de boel weer even opengemaakt en wat foto's gemaakt. Nu zie ik het zelf weer..
Het busje is uitgehold door de scharnier... Dat busje zit op een of andere manier vast aan het mainboard (ik zie ook niet zo snel hoe ik dit los kan maken en/of het dan te maken is). Die scharnier zelf met veer (die ik heb losgemaakt zat met 2 schroefjes vast) is trouwens niet breder dan 1,5 cm...
pics:
Afbeeldingslocatie: http://www.henkleerssen.demon.nl/scharnier1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.henkleerssen.demon.nl/scharnier2.jpg
anybody?

• Speedpete

Speedpete

was barman

Het is dus het busje dat nog in de plastic behuizing zit?

Tapen blijft in m'n hoofd hangen, goed schoonmaken en goede tape gebruiken, desnoods dubbezijdig tape (1: dun, 2: stroever). (bij mij achter de bar zit een tabknop vast op de tap dankzij tape en dat houdt al jaren stand)

Wat is de diameter van het busje? Mogelijk kan je dan wat aanklooien met plastic buisjes of rietjes om de diameter te verkleinen en zo alles wat stroever te maken.

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Speedpete schreef op 19 januari 2004 @ 19:14:
Het is dus het busje dat nog in de plastic behuizing zit?

Tapen blijft in m'n hoofd hangen, goed schoonmaken en goede tape gebruiken, desnoods dubbezijdig tape (1: dun, 2: stroever). (bij mij achter de bar zit een tabknop vast op de tap dankzij tape en dat houdt al jaren stand)

Wat is de diameter van het busje? Mogelijk kan je dan wat aanklooien met plastic buisjes of rietjes om de diameter te verkleinen en zo alles wat stroever te maken.
dat moet dus sterker zijn dan die veer he,, ik zit nu te denken dat ik eventueel constructielijm zou kunnen gebruiken.. maar dat zet misschien teveel uit.. zodanig dat die veer ook niet meer werkt...
dat busje binnen diameter is ongeveer 3 mm... en zit idd in die plastic behuizing.. die is nu dus rond geworden terwijl die eerst zo was:
code:
1
2
 __
(__)

zoals de vorm van dat pinnetje van de scharnier...

• Speedpete

Speedpete

was barman

Aha, het 'binnenwerk' was dus dezelfde vorm als het pinnetje dat erin moest. Zoals je het nu uitlegt draaide de pin dus niet in het busje (gezien de vorm van zowel busje als pin) ?

Of constructielijm een optie is weet ik niet, dat bruist natuurlijk, met tamelijk veel lucht. Om nou te zeggen dat dat sterk is...

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Speedpete schreef op 19 januari 2004 @ 19:31:
Aha, het 'binnenwerk' was dus dezelfde vorm als het pinnetje dat erin moest. Zoals je het nu uitlegt draaide de pin dus niet in het busje (gezien de vorm van zowel busje als pin) ?
Precies! Het pinnetje heeft nu het busje uitgehold.. busje is dus nu versleten.
Of constructielijm een optie is weet ik niet, dat bruist natuurlijk, met tamelijk veel lucht. Om nou te zeggen dat dat sterk is...
Klopt.. andere dingen (niet ijzer op ijzer .. meer ijzer en hout) heb ik al eens geplakt met constructie lijm.. is sterk.. Dat komt niet meer los.. maar of het dus gaat werken met ijzer op ijzer ook? Secondelijm een optie?

• Speedpete

Speedpete

was barman

henkleerssen schreef op 19 januari 2004 @ 19:48:
[...]

Precies! Het pinnetje heeft nu het busje uitgehold.. busje is dus nu versleten.

[...]

Klopt.. andere dingen (niet ijzer op ijzer .. meer ijzer en hout) heb ik al eens geplakt met constructie lijm.. is sterk.. Dat komt niet meer los.. maar of het dus gaat werken met ijzer op ijzer ook? Secondelijm een optie?
Muur en muur vast moet het dus worden... Volgens de lijmwijzer moet je Industriele secondenlijm hebben... Eventueel zou je de ruimte die vrij blijft kunnen opvullen om een groter lijmoppervlak te krijgen

Secondenlijm is in ieder geval het proberen waard, laat het wel de 24 uur uitharden (of welke tijdsduur dan ook op de verpakking)

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
jip .. het leifst als gelast.. mar dan zonder lasnaad,,,
lijmwijzer.. ergens online?

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
ff online gekeken.. ik zag niet zozeer een nederlandse lijmwijzer.. maar ik heb wel dit gevonden..
http://www.thistothat.com...=en&this=Metal&that=Metal
metaal epoxy? Bij bouwmarkt te koop of zo?

Verwijderd

Bij de Gamma waar ik werk in ieder geval wel, ook zou mischien een twee componenten lijm uitkomst kunnen bieden.

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
metaal epoxy? het moet wel keihard zijn he..

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
ik heb wat epoxy 2 componenten lijm kunnen krijgen van een vriend van me.. http://www.bison.nl/servl...tServlet20?cmd=show&id=62 .. ik heb het gisteravond gesmeerd op die pinnen op het scharnier.. Nou maar wachten. Op die site wordt gezegd dat je maar 12 uur moet uitharden.. dus het zou nu al klaar zijn..
Ik heb er eigenlijk een hard hoofd in....

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Ik heb ondertussen meer dan 24 uur gewacht.. maar het lijkt niet uit te harden.. het scherm gaat enigszins stroever.. maar het valt nog om.. ik denk dat het de komende dagen nog steeds zal omvallen....dus dit was nog niet echt de oplossing.

Ik weet niet of lijm uberhaupt gaat werken.. iemand nog een ander idee (nieuwe busjes of las ideeën etc..)?

• obme_ief
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05-2022

obme_ief

houd niet van wannebe modjes

eens bij een locktite verkoper langs gaan, die hebben vast wel iets dat wel werkt.
zeker voor metaal-metaal verbindingen.

tijd voor verandering.

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
obme_ief schreef op 22 januari 2004 @ 15:35:
eens bij een locktite verkoper langs gaan, die hebben vast wel iets dat wel werkt.
zeker voor metaal-metaal verbindingen.
Ik zou niet weten waar ik locktite kan kopen.. net gegoogled.. maar ik kan niks vinden.. strange.
Moet anders eerst die andere meuk erafhalen.
Maar niemand die een reserve busje heeft of zo?
Pagina: 1