MSI mobo, 203°C ?

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

• Restless|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-11-2008
beste mensen,

Kheb onlangs een gegevenscan gedaan met SiSoft Sandra, omdat ik nogal veel last had(heb) met die AMD Safety Reboots als je comp te warm wordt.
Daar zag ik iets ongezonds:

Moederbord Informatie

Temperatuur van het moederbord 203.0°C / 397.4°F
Opmerking 224 SMBIOS/DMI informatie kan onjuist zijn .
Tip 2511 Enkele geheugen sloten zijn beschikbaar, er kan dus gemakkelijk geheugen uitgebreid worden.
Waarschuwing 2518 Moederbord temperatuur is te hoog.

Dit lijkt me wat onmenselijk hoog, wat kan ik er aan veranderen? Heeft iemand ervaring met het moederbord MS-6330v5. SiSoft zegt ook dat mn BIOS een oudere versie heeft (2.2) en dat 2.3 verreist is. Ik heb de update, maar ik vertrouw het niet om zonder professionele hulp mn BIOS te flashen.

Enige hulp in één van deze problemen zou ik al zeker apprecieren.
thx

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 18:57

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Tja, die 203 graden celcius is gewoon een ijkingsprobleempje.... Nee, je mobo is echt geen 203 graden celcius.

Je bios kan dus inderdaad een oplossing zijn. Maar als je niet durft een bios te flashen, denk ik dat je niet geheel aan het juiste adres bent hier op Tweakers.net. Maar alles valt te leren, zo ook het flashen.

Maar laat ik je gerust stellen.... Het KAN fout gaan. Maar ik heb nu inmiddels al weet ik niet hoe vaak een bios geflashed zonder problemen.

Netjes de instructies opvolgen in ieder geval...
Het is echt niet moeilijk en ook niet echt risicovol.
Zolang je een goed nieuw bios bestandje hebt om te flashen, en je geduld hebt EN niet de pech hebt dat de stroom thuis uitvalt, kan er in feite maar weinig mis gaan.

[ Voor 23% gewijzigd door WFvN op 18-01-2004 21:19 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je moet je bios niet flashen omdat Sandra dat zegt. :)
Je moet je bios flashen als het belangrijke verbeteringen meebrengt. En dat bepaal je zelf en niet Sandra.

Verder kan je eens wat andere programma's testen als je per sé in windows je mobo temp wil weten, bijvoorbeeld MBM5. Let op dat je vak meerdere soorten sensoren kan kiezen en dat je dus even de goede moet selecteren.

{signature}

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 10:13
waarschijnlijk boot hij dus omdat je bios een bugje heeft. Gewoon uitzetten.
Ander progje gebruiken kan natuurlijk ook.
Je kan ook gewoon zelf even voelen :)

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:11

chromeeh

the Gnome

Is het niet 20,3 °C :?
Dat lijkt me eerder in de richting :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Restless|IA
bugje uitschakelen zou ik graag kunnen.. Ik heb ook naar AMD ge-emailed, en zij zeiden mij dat ik mn max temp hoger moest zetten, alleen is die niet te vinden in mn BIOS. Daarmee d8 ik dat die te vinden was met een BIOS-update.
En nee, het is wel degelijk 203°C. :P Die temperatuur maakt niet zo veel uit, maar het is vooral die safety reboot dat me stoort. Ik wil hem niet uizetten, maar gewoon, zoals AMD zei, die temperatuur verhogen. Iemand een idee?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Stress je pc eens een uur, reboot en kijk dan wat het bios zegt?

Je zegt uberahupt nergens wat de temperatuur waarden in je Bios zijn.

{signature}

• Restless|IA
ik vind nergens in mn BIOS een aanwijzing over iets van temperaturen.. Anders had ik dit zeker meegedeelt, maar ik vind bitter weinig info in mn bios terug. :?

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Restless|IA schreef op 18 januari 2004 @ 21:40:
ik vind nergens in mn BIOS een aanwijzing over iets van temperaturen.. Anders had ik dit zeker meegedeelt, maar ik vind bitter weinig info in mn bios terug. :?
Dude,

Als je nou eens gaat zoeken op de MSI site dan kom je vanzelf je bordje tegen.
Ik neem aan dat je een MSI K7T Turbo2 hebt?
Check deze link voor je manual. Dat is een exe die je automatisch uitpakt.

Vervolgens ga je de PDF lezen, en ga je eens kijken op o.a. blz 74.
Daar staat het kopje PC Health Status --> voila.

Vanaf blz. 48 ergens staat er een heel verhaal over je BIOS.
Ga eerst dus eens na of je progje UBERHAUPT de temp goed uitleest, want als ik hier kijk zie ik nergens bij de changelogs zo 1-2-3 staan dat er problemen met de temps zijn gefixed.
Welke bios gebruik je nu? Download anders eens de laatste MBM van de hun site. Met dit progje kan je vrij simpel je temps uitlezen en de boel vrij makkelijk instellen.

Sandra is vrij onnauwkeurig met dat soort dingen.

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

Verwijderd

flashen bij een msi mobo is ubersimpel

www.msi.com.tw

• Restless|IA
Ja, die manual had ik ook al van een vriend gekregen; dat is inderdaad waar ik achter aan het zoeken ben. Alleen weet ik niet waar het te vinden, enkel hoe het eruit ziet. Mijn bios heeft het onderdeel 'PC Health Status' niet, daarom dacht ik dat het er misschien aan lag dat ik hem moest flashen ofzo.

Die k7T turbo2, daar hebk nog nooit van gehoord, SiSoft toont me ook niets van die naam. Naar MBM ben ik ook al verwezen geweest, tenminste als dit de afkorting is voor MotherBoard Manager. Ik had deze geinstalleerd, maar die bleek niet te werken.

SiSoft leest idd waarschijnlijk te verkeerde temperatuur af, anders zou ik nu al wel wat brandwonden hebben. Ook als mn computer net opstart, geeft hij 203°C aan. Mijn broer dacht misschien dat het ook aan de warmtesensor kon liggen, en dat dat de rede is waarom mijn computer zomaar ineens reboot.

Dit is alles wat SiSoft zegt over mn bios:

Algemene Eigenschappen
Kan worden 'Geupdate/Geflashed' : Ja
Kan worden 'Geshadowed' : Ja
Is Socketed : Ja
Ondersteund 'Plug en Play' : Ja
Ondersteund ESCD : Ja
Ondersteund 'Enhanced Disk Drive' : Ja
NEC PC-98 Spec Compatible : Geen

'Power Management' Mogelijkheden
Ondersteund APM : Ja
Ondersteund ACPI : Ja
Ondersteund 'Smart Battery' : Geen

Opstart Mogelijkheden
Ondersteund Selectieve 'Boot' : Ja
Ondersteund CD/DVD 'Boot' : Ja
Ondersteund PCMCIA/'CardBus Boot' : Geen
Ondersteund LS-120 'Boot' : Ja
Ondersteund ZIP 'Boot' : Ja
Ondersteund i2o 'Boot' : Geen
Ondersteund FireWire/1394 'Boot' : Geen

Prestatie Tips
Tip 201 : Systeem BIOS is oud. Controleer voor een update.
Opmerking 224 : SMBIOS/DMI informatie kan onjuist zijn .
Tip 207 : Een SMBIOS/DMI 2.3 of hoger compliant BIOS is aanbevolen. Controleer voor een BIOS update.
Tip 212 : De BIOS kan geshadowed zijn, controleer of dit zo is.
Tip 211 : Sw BIOS is 'flash-able' en 'socketed' en kan worden geupgrade wanneer dit is vereist.
Tip 2 : Dubbelklik op een tip, wanneer deze is weergeven voor meer informatie over de tip.

[ Voor 24% gewijzigd door Restless|IA op 19-01-2004 21:40 ]

• Restless|IA
heeft niemand nog een ideetje waaraan het probleem zou kunnen liggen? Want dit stoort me wel echt :'(
ps sry for bumping

Verwijderd

ik heb het ook met een msi plankjuh een k7 t turbo 2 met een problem hij geeft aan 117 graadjus!!! ;)

Verwijderd

187.7 celcius op me asus A7N8X 2.0 deluxe plankje met de nieuwste bios,volgens mij gewoon gaf ie de eerste keer ook aan dat er een conflict was.
Nix ernstigs dus anders had ik hier nu wel een flinke waterkoker staan.

btw wat een n00b tips geet sandra: "er is nog een geheugenslot vrij er kan dus nog geheugen bij geplaatst worden"

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2004 23:18 ]

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Restless|IA schreef op 19 januari 2004 @ 21:37:
Ja, die manual had ik ook al van een vriend gekregen; dat is inderdaad waar ik achter aan het zoeken ben. Alleen weet ik niet waar het te vinden, enkel hoe het eruit ziet. Mijn bios heeft het onderdeel 'PC Health Status' niet, daarom dacht ik dat het er misschien aan lag dat ik hem moest flashen ofzo.

Die k7T turbo2, daar hebk nog nooit van gehoord, SiSoft toont me ook niets van die naam. Naar MBM ben ik ook al verwezen geweest, tenminste als dit de afkorting is voor MotherBoard Manager. Ik had deze geinstalleerd, maar die bleek niet te werken.
Wat voor bak heb je dan? een zelfgebouwde, of heb je hem laten bouwen of is het gewoon OEM spul?

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

AMD safety reboots? Wie/wat veroorzaakt die (BIOS? Sandra? Ander obscuur progje?)

Heb je zelf met een thermometer in de kast gehangen?

Maar bovenal, negeer onzin die Sandra uitkraamt toch gewoon. Met 203C zou die mobo zowat aan het smelten zijn. Klopt dus niets van. En dat Sandra geen MSI K7T Turbo 2 aangeeft betekent niet dat je dat niet hebt, er zijn nl. tig versies MSI-6330, elk met een eigen naam. Kortom, laat je eigen hersencellen eens wat meer werken en laat Sandra lekker voor wat het is- een nuttige diag tool, maar allerminst een vervanging voor je eigen verstand.

Bij nader inzien heb je niet eens in BIOS iets gevonden of zelfs maar een andere tool erbij gepakt :/ ... lees dit eens door:

PMG Beleid
* dion_b gaat een der komende dagen een specifiek stuk erin zetten over gebruik v. Sandra...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.