Verwijderd
Celeron's ken je denk wel... Dat waren de eerste.
Celeron II zijn afgekeurde Pentium III's (Coppermine core) waarvan de helft van de cache is uitgeschakeld.
Afgekeurd omdat er een deel van de cache niet geod werkt. De helft (met het niet werkende deel) wordt uitgeschakeld en vervolgens owrdt ie verkocht als Celeron II.
Celeron II zijn afgekeurde Pentium III's (Coppermine core) waarvan de helft van de cache is uitgeschakeld.
Afgekeurd omdat er een deel van de cache niet geod werkt. De helft (met het niet werkende deel) wordt uitgeschakeld en vervolgens owrdt ie verkocht als Celeron II.
De celeron 1 heeft een pentium II core.. en de celeron 2 heeft een pentium III core.
Celeron 1 = Pentium II met 128 Kb on die cache (heeft de PII niet)
Celeron 2 = Pentium III met 128 Kb van de cache ingeschakeld (PIII heeft 256 Kb on die cache)
Verder is de bus officieel 66 Mhz bij beide en 100/133 Mhz bij de PIII
Celeron 1 = Pentium II met 128 Kb on die cache (heeft de PII niet)
Celeron 2 = Pentium III met 128 Kb van de cache ingeschakeld (PIII heeft 256 Kb on die cache)
Verder is de bus officieel 66 Mhz bij beide en 100/133 Mhz bij de PIII
Coïtus ergo sum
Sir,
Wat jij zegt is niet helemaal waar. Zeker niet alle Celerons zijn afkeurde PIII. Ze moeten gewoon een x aantal Celeron produceren om aan de vraag te voldoen.
Aangezien de yield steeds beter worden zouden ze bijna geen afgekeurde PIII meer hebben en dus geen Celerons meer...
Wat jij zegt is niet helemaal waar. Zeker niet alle Celerons zijn afkeurde PIII. Ze moeten gewoon een x aantal Celeron produceren om aan de vraag te voldoen.
Aangezien de yield steeds beter worden zouden ze bijna geen afgekeurde PIII meer hebben en dus geen Celerons meer...
Coïtus ergo sum
Celerons zijn ook nog multiprocessor gelockt
Wanneer jij een Celeron neem op een 100 Mhz bus en een PIII op 100 Mhz bus dan hangt het alleen maar af of het programma de extra cache nodig heeft.
De meeste windows software heeft hier baad bij evenals de meeste spellen.
Bij bijvoorbeeld renderen (Lightwave etc.) is de performance bijna identiek.
Ik heb een Celeron 2 600 op 900 Mhz lopen is die is in het slechtste geval even snel als een PIII 800.
De meeste windows software heeft hier baad bij evenals de meeste spellen.
Bij bijvoorbeeld renderen (Lightwave etc.) is de performance bijna identiek.
Ik heb een Celeron 2 600 op 900 Mhz lopen is die is in het slechtste geval even snel als een PIII 800.
Coïtus ergo sum
En de CeleronII heetf hogere cache latencies dan een PIII, wat de prestaties niet ten goede komt. Een 566@850 is ongeveer even snel als een PIII 667.
en wat houd dit eigenlijks in?Op maandag 11 december 2000 21:54 schreef Chilly_Willy het volgende:
Sir,
This message was sent from a galaxy far, far away.
Verwijderd
Volgens mij is de yield het aantal werkende produkten die worden afgeleverd per een bepaalde hoeveelheid producten (ik kan me vergissen)
Chilly_Willy,
Je hebt gelijk, maar de Celeron II is dacht ik wel zo begonnen...
Chilly_Willy,
Je hebt gelijk, maar de Celeron II is dacht ik wel zo begonnen...
Yield zijn de aantal bruikbare processors die ze uit een wafer (= plak silicium waar de chips uit gehaald worden) halen.
Stel (Celeron2's moeten gebakken worden):
op 1 wafer worden 100 processors ge-etst.
10 daarvan doen het helemaal niet (zelfs niet op 1MHz).
90 doen het dus wel.
Dan van die 90 zijn er 20 die de 533Mhz criteria niet halen. Aangezien dat de laagste snelheid is/was waarop C2's verkocht worden zijn deze ook niet goed.
We hebben dus nog 70 cpu's over die verkocht kunnen worden. Een yield van 70% dus. Siliciumplakken schijnen in het midden meestal zuiverder te zijn dan aan de randen: de procs in het midden hebben dus de meeste kans dat ze het goed doen.
In de praktijk gaan ze dan nog verder testen: als een proc bv de 566MHz criteria haalt dan wordt hij een 566MHz (of meer als ie bv 633MHz criteria haalt etc).
Stel (Celeron2's moeten gebakken worden):
op 1 wafer worden 100 processors ge-etst.
10 daarvan doen het helemaal niet (zelfs niet op 1MHz).
90 doen het dus wel.
Dan van die 90 zijn er 20 die de 533Mhz criteria niet halen. Aangezien dat de laagste snelheid is/was waarop C2's verkocht worden zijn deze ook niet goed.
We hebben dus nog 70 cpu's over die verkocht kunnen worden. Een yield van 70% dus. Siliciumplakken schijnen in het midden meestal zuiverder te zijn dan aan de randen: de procs in het midden hebben dus de meeste kans dat ze het goed doen.
In de praktijk gaan ze dan nog verder testen: als een proc bv de 566MHz criteria haalt dan wordt hij een 566MHz (of meer als ie bv 633MHz criteria haalt etc).
*insert signature here
Pagina: 1