Moederbord & Processor vervangen en start niet op

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• alsmagalles
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-07-2021
Hoi

Wilde de computer van mij zwager upgraden met Moederbord Epox 8k9a + XP2000+ + 2 x 256 mb tweedehands gekocht.
Processor erop gezet met pasta en koeler.
Grafische kaart vervangen voor een betere.
Systeem opgestart en meteen naar de BIOS gegaan om te kijken hoe warm de CPU werd.
Deze kwam uit op 41 graden en leek me prima toen ging de PC uit en toen van alles geprobeerd maar start niet meer op.
Als ik hem aanzet lijkt hij het gewoon te doen, je hoort de HD ook wel maar beeldscherm springt niet aan.
Lijkt alsof de BIOS niet wordt geladen.

Heb de grafische kaart alweer een x vervangen voor de oude maar dan start hij ook niet op.

Misschien voeding (is 235 watt)???

Moet ik de Bios clearen of de batterij eruit halen?

Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt.

• K-Jay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:12

K-Jay

Klaas Jan

Vervang die voeding eens ja, 235 watt is erg weinig.

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je voeding is zowiezo niet echt ruim bemeten te noemen.

Verder kan een bios reset nooit kwaad.

Heb je je sys_speaker aangesloten? (Oftewel: hoor je piepjes?)

{signature}

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

bios reset al geprobeerd?
Dit al bekeken?

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

Verwijderd

idd, hoogstwaarschijnlijk de voeding die het niet trekt.

Doet hij het met de 'oude' grafische kaart wel? Die nieuwe kaarten vragen nl. meer stroom van de voeding.

• Schiksie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-05-2022
alsmagalles schreef op 18 januari 2004 @ 20:44:

Heb de grafische kaart alweer een x vervangen voor de oude maar dan start hij ook niet op.

Alvast bedankt.
Zou toch videokaart kunnen zijn, maar idd hoor je wel post beep ?

Antec Sonata II, AsRock 939Dual, Atl Venice 64 3500+, Zalman CNPS7000B-ALCU, Asus AX800 PRO 256 TVD, 2*512 Kingston PC3200 DDR, CDRW Lite On LTR-52246S, Lite On DVD 16/48, Maxtor 300Gb D-Max 10 + Maxtor 120 (U133), 2*3Com 3C905B TX PCI 10/100Mbit

• alsmagalles
Andere voeding geprobeerd en geeft geen verandering.
Je zet hem aan. De fan's gaan draaien van CPU en MB en je hoort de harde schijf maar de monitor springt niet aan.

Zou het ook teveel pasta tussen de CPU en KOELER kunnen zitten?

Heb ook al batterij uit het moederbord gehad.

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Teveel pasta zou alleen een hogere temperatuur geven en dat is niet het geval (dus heb je ook niet teveel gebruikt).

Wat was het vermogen van die andere voeding (hoeveel watt)? Dit is toch de waarschijnlijkste oorzaak.

Bij mijn 2e pc met een 250 W voeding moest ik de FSB van 133 naar 100 zetten zodat mn processor langzamer liep; hij gebruikte dus teveel stroom voor mijn voeding. Ik weet niet of er jumpers op de Epox 8k9a zitten, want als je niet meer in het BIOS kunt komen dan wordt het lastig. Als het wel lukt kun je in het BIOS de FSB in ieder geval op 100 MHz zetten en eventueel de multiplier lager (van 12.5 naar 10 ofzo).

Als je pc trouwens de 1e keer aangaat, en daarna niet meer, zou het moeten helpen om even de voeding uit te zetten (knop achterop de voeding omzetten of netsnoer even eruit). Als de pc maar echt niet meer wil posten betekent dat waarschijnlijk dat er iets kapot is lijkt mij.

• yowen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-01-2011
Je kan proberen zo weinig mogelijk dingen aan te sluiten en dan opstarten.

Systeem Specs
AMD 64 op MSI K8N Neo Platinum, 1GB 2-3-2-5 PDP Systems Patriot Geheugen, Crucial 128mb 9800pro, 160gb Maxtor Sata, Antec Sonata

• alsmagalles
Als bijvoorbeeld de CPU niet zou werken kom je dan wel in de Bios terecht?

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-08 19:17

Sosabowski

nerd

nope

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• alsmagalles
Wil ook het moederbord uit de kast halen en even los neer leggen en alles aansluiten.
Misschien dat het moederbord ergens sluiting maakt.

• alsmagalles
Hoe kan je testen of een CPU stuk is?

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:02

Shunt

Boe

vraagje wat voor voeding heb je gebruikt ?
een zelfde voeding of een sterkere ?
je moet natuurlijk wel een sterkere pakken he :D het liefst zo rond de 300 W of 350

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-08 19:17

Sosabowski

nerd

Mijn eerste reactie was een beetje kort dus ligt ik die bij deze even toe:
alsmagalles schreef op 18 januari 2004 @ 20:44:
Hoi
Wilde de computer van mij zwager upgraden
alsmagalles schreef op 20 januari 2004 @ 23:50:
Als bijvoorbeeld de CPU niet zou werken kom je dan wel in de Bios terecht?
No offence, maar als je dit soort basic dingen niet weet, waar begin je dan in godsnaam aan?
Daarnaast als ik hier kijk zie ik dat je heeeeel goed bent om een topic te openen voor elke vraag die je hebt. Hier wordt echter ook van jou verwacht dat je een bijdrage levert, dit is geen helpdesk.

Mijn tip voor jou: breng de zooi naar de locale computerboer en laat het voor een paar euro fixen.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Aham brahmasmi
alsmagalles schreef op 20 januari 2004 @ 23:54:
Hoe kan je testen of een CPU stuk is?
Door hem in een andere pc die wel werkt te stoppen (d.w.z. de cpu in de werkende pc van plaats verwisselen met de cpu die je wilt testen).

Maar alles wijst er nog steeds op dat het aan de voeding ligt: hij moet meer stroom leveren dan hij kan en schakelt zich daarom uit (beveiliging). Dat is wat er gebeurt.

Nogmaals: hoeveel W was die andere voeding die je geprobeerd hebt? Je hebt minimaal een voeding van 300 W nodig voor die pc.

Probeer de pc ook aan te zetten als je alleen het de videokaart erin hebt zitten en verder geen andere kaarten, harddisk(s) en cd-rom/dvd aangesloten hebt. Dus alleen: moederbord+cpu+geheugen+videokaart. Dan alleen een toetsenbord en de monitor aansluiten. Het is trouwens ook onwaarschijnlijk dat het moederbord kortsluiting maakt door contact met de kast, want dan zou de pc niet eens even aanspringen.

[ Voor 62% gewijzigd door Aham brahmasmi op 21-01-2004 01:24 ]

• alsmagalles
Mijn eigen voeding die ik gebruikt heb is 350 watt Chieftech.

Hij lijkt het dan gewoon te doen d.w.z. dat de koelers draaien en je hoort de HD maar het scherm springt niet aan.

Dus voeding lijkt mij onwaarschijnlijk.

• Aham brahmasmi
Ehm, Chieftec heeft bij mijn weten alleen 340 en 360 W (en ook 420 W) voedingen, dus misschien is het een foutje van jou of je hebt een bijzondere 350 W uitvoering. ;)

Maar een 340/360 W Chieftec zou het inderdaad makkelijk moeten trekken. Hoeveel kaarten en drives e.d. heb je aangesloten gehad, de laatste keer dat je het probeerde?

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:08

DataGhost

iPL dev

kijk ook even of alles er goed in zit... mijn broertje wilde laatst een oude 'nieuwe' videokaart in zn comp zette 'kan ik zelf wel!! rot op!!' en 20 mins later staat ie met hangende pootjes bij mij 'hij wil nie meer'... bleek dat zn vidkaart maar half in het agp slot stond

comp gaf toen wel piepjes btw dus zit je speaker aangesloten? en zit de + en - goed (k denk nie dat het voor een speaker uit maakt maar het staat er niet voor nix op he ;)

[ Voor 24% gewijzigd door DataGhost op 21-01-2004 06:38 ]

Verwijderd

Als ik het goed begrijp, lijkt alles te werken. Het ding geeft alleen geen beeld. Je hebt 2 videokaarten geprobeerd zeg je. 1 AGP en 1 PCI? Als je alleen nog maar AGP-kaarten geprobeerd hebt, pak dan eens een PCI-kaart zou ik zeggen.

• alsmagalles
Zal wel een 360 watt zijn inderdaad.

De beide videokaarten die ik geprobeerd heb waren AGP kaarten, ik heb geen PCI liggen toevallig.

Er zit op het moederbord een 2 cijferig display en deze geeft tijdens het opstarten FF aan wat volgens het boekje betekent dat hij aan het booten is maar het beeldscherm springt niet aan.

Ik heb de laatste x opgestart met alleen de HD maar ook toen sprong het scherm niet aan.

Heeft het nog zin om de processor eraf te halen om te kijken of er teveel koelpasta aan zit?

Moederbord geeft trouwens geen piepjes.

• a_viss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 19:30
koppel alle externe kabels eens los, daarna aan/uit knop 30 Sec ingedrukt houden en dan voeding en spanning aankoppelen...

• alsmagalles
Geprobeerd maar geeft hetzelfde resultaat

• Dafjedavid
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:28
probeer een bios-reset is.

jumpertje omzetten en een goeie minuut (of twee) wachten. Heb dit zelf ook wel eens gehad.

Who Needs Windows...

Verwijderd

Hoi Alsmagalles,

Ik heb een jaartje geleden eenzelfde probleem gehad als jij, ook na een upgrade. Na inbouwen sloot de computer af binnen enkele secondes. Daarna wel spanning op moederbord, fans aan, HDD's en CD-ROM drives aan, maar de computer startte niet op. Na alles te hebben vervangen, bleek dat ik teveel pasta op de CPU had gesmeerd, waardoor die sluiting maakte oid. Het zou idd kunnen dat dat bij jou ook het geval is. Bij mijn processor was het te zien aan zwartgeblakerde randjes rond de CPU. Je zou kunnen proberen wat pasta van je CPU af te schrapen, om te kijken of d'r iets raars aan de proc. te zien is. Probeer anders eens een andere CPU in je mobo.

vr. gr. Asobig666

• Aham brahmasmi
Koelpasta is doorgaans niet geleidend, maar je kunt het even controleren of je teveel gebruikt hebt. Als je het contactoppervlak van je cpu-koeler er redelijk glad uitziet, dan hoef je maar een heel erg dun laagje op je cpu te smeren en een kloddertje op je heatsink en dat in het midden uitvegen en afnemen (met geschikt papier oid, niet-pluizende doek) zodat er een (droog!) grijzig laagje overblijft.

Controleer ook even of de processor goed in de socket zit en of de koeler goed gemonteerd is!

Verwijderd

ik heb het ook een keer gehad dat alles het leek te doen alleen geen beeld, probleem was toen dat ik de bevestigings punten van mijn oude moederbord er niet uit had gehaald waardoor 1 van die punten dus oneraan mijn moederbord voor een kortsluiting zorgde. dus (heb ik al 1 keer zien staan) ff mobo eruit halen en dan aansluiten.

Verwijderd

ooit gedacht aan geheugen ,
meestal als er niks gebeurt je cooler draait wel maar beeld slaat niet aan is het geheugen.

aan voeding maakt het niet uit.

je processor als hij kapot is geeft de speaker in de kast 3 piepjes dat betekent dat de cpu kapot is als hij meerder piepejes geeft is het geheugen geeft hij heelemaal niks aan of geluid is het dan ook de geheugen: dat kan zijn datje het geheugen ff in en uit moet halen. en dan weer proberen.

is er dan nog niks zou ik dan toch ff kijken offje alle dingen goed hebt aan gesloten.

greets ALPHA

• whackerjack
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-09-2025
Iets wat ik laatst ook had, met een upgrade. De sensordraad van de cpu koeler zat niet goed vast. Verder ook alle kapels gecontroleerd? De spieker aangesloten en het bord zowel geaard als ongeaard aan de kast uigeprobeerd?
Alles losmaken, bord eruit en met minimum beginnen. eerst ff cpu en geheugen nalopen.
Ik zou even kijken wat hij aangeeft bij geen geheugen een geen videokaart.
Kijk ook meteen even of je geen zichtbare schade aan het mammaplankje ziet.

It takes 2 2 make 1

• alsmagalles
Nou ik heb de koeler verwijderd van de processor en ja er zat teveel koelpasta op
dit was er iets naast gekomen.

Ik heb het schoon gemaakt en je ziet een plekje op de processor waar het heeft gezeten.

Ik heb er nu minder koelpasta op gedaan en alles weer gemonteerd.

Het moederbord ligt los op een stuk karton. Er zit alleen een grafische kaart in en de voeding is aangesloten.

Als ik nu opstart schakelt hij zich vrijwel direkt weer uit.

Kan ik er nu vanuit gaan dat processor is heengegaan??

• Sweet
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-12-2022

Sweet

Alsmagalles,

Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al.

Je bios geeft geen piepjes. Kans dat je moederbord of je bios overleden is, is erg groot.

Dat die 235 Watt voeding te gering bemeten is, is erg onwaarschijnlijk. Zolang je een standaard configuratie zonder Raid of andere zware stroomverbruikers zijn, moet die voeding het wel kunnen doen.

• alsmagalles
Maar wat is er dan met de processor gebeurd?

Is deze te warm geworden door teveel pasta?

Verwijderd

Probeer eerst even je geheugen reepjes eruit te halen schoonblazen en er terug in steken, het heeft voor mij ooit eens geholpen ook met hetzelfde probleem! pc springt aan maar doet niks geen beeld en geen piepjes.
Je hebt er ander geheugen in gezet dus probeer het maar.
Pagina: 1