Toon posts:

[Alg] MUD maken: hoe te beginnen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een mud zou willen maken, hoe moet ik dan beginnen:

* welke programmeertaal/-talen?
* hoe data opslaan. Database?
* de mud moet webbased worden. Hoe aanpakken? PHP?
* wereld bouwen. Hoe?

Ik heb al diverse forums afgezocht, maar ik ben niet echt wat nuttigs tegengekomen. De resources voor muds zijn heel beperkt.

Daarom vraag ik jullie maar hulp!

PS: als je niet weet wat een mud is, zit je hier verkeerd en hoef je dus niks te posten.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-05 15:46

igmar

ISO20022

Zoals je alles begint : Met een goed ontwerp. De rest (programmeertaal, opslag, etc) zijn implementatiedetails.

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

PS: als je niet weet wat een mud is, zit je hier verkeerd en hoef je dus niks te posten.
En waarom denk je dan dat iemand die niet weet wat een mud is niet kan helpen :?

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:57
Verwijderd schreef op 18 januari 2004 @ 20:24:
Introduction to MUDs
A MUD is defined as a multi-user domain, multi-user dungeon, or multi-user dimension, all of which are referring to the same thing, an environment where multiple people may be logged on and interacting with one another. Note: Originally MUD was defined as 'Multi-User Dungeon', indicating the multi-player aspect applied to popular single player adventure games of the time like Dungeon and Zork.

Although a common misconception is that all MUDs are games, in truth most of the MUDs out there are games. MUDs can be (and are) used for numerous other purposes including education, research and general socialization. Most of the muds you will find listed on the MUD Connector are indeed games and because of this we will try to introduce some of the more common forms you will find here.
Zo, nu weet iedereen het, laat de discussie maar losbarsten :P

edit:
Bron

[ Voor 3% gewijzigd door phYzar op 18-01-2004 20:35 . Reden: bron toegevoegd ]

Verwijderd

Topicstarter
igmar schreef op 18 januari 2004 @ 20:28:
Zoals je alles begint : Met een goed ontwerp. De rest (programmeertaal, opslag, etc) zijn implementatiedetails.
Aha. En als je daarmee klaar bent?

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Verwijderd schreef op 18 januari 2004 @ 20:48:
[...]

Als je klaar bent met de implementatiedetails ben je klaar! makkelijk he zo'n mud maken :+

• jvaneijk
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-03 09:53

jvaneijk

Dr.Oak

Dit wordt denk ik echt een topic dat wordt overvloeit met zooi en tot nu toe ben ik alleen nog maar Offtopic shit tegengekomen niet dat ik me ermee wil bemoeien maar het viel me op sorry.

iRacing Profiel

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

jvaneijk schreef op 18 januari 2004 @ 21:20:
Dit wordt denk ik echt een topic dat wordt overvloeit met zooi en tot nu toe ben ik alleen nog maar Offtopic shit tegengekomen niet dat ik me ermee wil bemoeien maar het viel me op sorry.
Euh.. jah.. je helpt in ieder geval aardig mee :X

Ontopic; wil je alles vanaf de grond aan bouwen? Er zijn namelijk ook kant en klare engines die je kunt gebruiken; dan hoef je alleen de intelligentie zelf nog maar te doen :)

Kijk ook eens op http://www.mudconnect.com/

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-05 00:41

WPN

waar je mee moet beginnen is een functioneel ontwerp

dat ontwerp beschrijft wat er allemaal moet kunnen.....
als je dat af hebt, dan ga je uitzoeken welke taal/techniek kan doen wat jij wilt
als je dat hebt uitgezocht ga je je database ontwerpen
zorg dat dit goed in elkaar steekt zodat je niet later je db moet redesignen

en dan ga je proggen in php of asp of wat je wilt met je database (mysql of mssql of als je groot wilt doen oracle (lol) of postgress of whatever)

hou wel in gedachten dat het gebruikers vriendelijk moet zijn en dus makkelijk te navigeren moet zijn

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-05 15:46

igmar

ISO20022

[...]

Dan begin je met de implementatie ?

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11-2025

kvdveer

Z.O.Z.

[...]

Jakkes, dit lijkt wel een topic over software engeneering...
Als je echt van grond af aan een project wilt opbouwen moet je eerst eens proberen een boek te lezen over software engineering. Dat kan je een hoop ellende besparen.

Algemene aanpak is:
- Algemene specificaties: grootte van je mud, doel van je mud, zijn er vergelijkbare producten, op welke punten wil je de norm volgen, en waar wil je boven het maaiveld uitsteken?
- Technische specificaties: Is het webbased? Wat voor interface gaat er komen? Welke technieken ga ik nodig hebben? ( dataopslag, redunancy, webinterfacing ), welke talen en ontwikkelomgevingen zijn hiervoor het meest geschikt?
- Gevens specificaties: Welke gegevens ga ik opslaan? Hoe ga ik aan die gegevens komen, en welke inportfucties heb ik dus nodig? Welke exportvormen ga ik hebben (bijv een xml-interface voor clientside tools)? Indien er gegevens door "anonieme" gebruikers ingevoerd gaat worden, hoe houd je die data "schoon".

Deze lijnen zijn toepasbaar voor heel veel projecten. Echter: als je ook maar even de mogelijkheid hebt: lees een boek over softwareengineering.

Localhost, sweet localhost

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-02 19:31
Haal gewoon eens wat source codes binnen van muds.

DIKUMud is zo ongeveer wel DE standaard in Mudland..... daarnaast heb je nog SMAUG, Emlen, Circle etc etc....... hele hoop MUD engines out there.

Wat je nodig hebt zijn wat standaard onderdeeltjes:

- netwerk afhandeling (nieuwe connecties etc etc)
- wereld bouw (hoe link je de kamers aan elkaar? probably zoals elke mud dat doet.. gewoon flatfiles met vast ontworpen indeling en dan maar inlezen die meuk..... linked lists etc... allerlei leuke datastructuren)
- afhandeling van events: gevechten, schade, quests, features in de deuren: locks etc etc.
- players bij houden..... stats e.d.

en the list goes on and on and on.....

Dan kan je ervoor kiezen om het object georienteerd te doen of niet....

als je het webbased wil doen zou ik het iig NIET in een scripttaal doen. Je engine moet namenlijk de hele tijd draaien....... C of C++ in de vorm van een CGI applicatie is wel te doen I guess....... misschien java ook nog wel, als je beetje rappe server hebt.

Misschien kan perl ook nog wel, maar je moet iig iets hebben wat continue door draait. Je kan evt PHP gebruiken voor client-front-end meuk...... maja, echt interactief wordt het dan niet.... tenzij je met javascript ofzo om de seconde gaat refreshen. Levert een lekkere netwerkload op.

Hmm mja goed.... hoop dingen waar je aan moet denken voor je uberhaupt een regel code hebt neergezet...

en mud resources slecht te vinden? Valt toch mee? Als je die dingen zelf speelt weet je wat er allemaal bij komt kijken..... hoe je dit dan verder opbouwt moet je zelf weten. Je kan dus ge-ijkte muds erbij halen als voorbeeld......

Maar het kan vrij ingewikkeld worden met xp'n, spells, skills, improvements, levels....

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 17:02

Basszje

Reisvaap!]

wat bovenstaande al zei inderdaad :) . Het is een shitload aan werk om helemaal vanaf de grond te beginnen met de engine . En als die eenmaal hebt moet je ook nog bakken werk verrichten met je wereld in te richten.

De MUD waar ik regelmatig op zit ( DiamondMUD ) heeft al basis DikuMud genomen en is daar verder mee gegaan. Maar daar zit wel ongeveer een jaar of 10 werk in met 3 personen ( natuurlijk niet fulltime, maar als hobby ) . Het helemaal tunen van je wereld zodat het niet te moeilijk , niet te makkelijk en het maken van alle NPC's en het verzinnen van storylines etc is al zo ontzettend veel werk :)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• michiel100
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:12
Gewoon lambdamoo downloaden. Zie www.moo.mud.org. Lambdamoo is ook geport naar windows, staat niet op die site, maar vind je wel met google.

Een voorbeeld van een Lambdamoo: www.nowmoo.nl, of via een telnet client moo.nowmoo.nl poort 2001

[ Voor 27% gewijzigd door michiel100 op 18-01-2004 22:18 ]

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-05 11:59

killercow

eth0

ik ben ook aan zo;n soort engine bezig, de onze heeft op het moment een isometrische html engine als voorkant, maar we zijn nog hard bezig, ook kunnen we een openGL client maken aangezien we alle data hebben (alle tiles komen uit php :) )

Een goede mud heeft vooral een ruime opzet kwa mogenlijkheden, zorg dat je zelf zo min mogenlijk moet hard-coden, en zorg dat je zo veel mogenlijk kan generaten, bij ons zijn dus alle graphics, de maps, de trees en de rest generated door php scripts.

Afbeeldingslocatie: http://www.pc-gamers.com/webgame/screenshots/features_engine_0.5.jpg

ps, of het nu een mud is met kamerstjes of een groot level zonder kamers maakt natuurlijk niet zo veel uit, de zelfde techniek blijft nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door killercow op 19-01-2004 11:24 ]

openkat.nl al gezien?

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

* curry684 heeft vroeger jarenlang diverse Emlen's gespeeld, en ook 2 Emlen-like engines gecode :)

Voordat ik je echter kan helpen moet je even goed definieren wat een MUD is volgens jou: wat killercow hierboven beschrijft is namelijk gewoon algemeen een MMORPG oftewel Massively Multiplayer Online RPG. Een MUD is volgens de algeheel geldende terminologie een tekst-based systeem. Dus wat wil je nu eigenlijk? :)

Professionele website nodig?

Pagina: 1