welke os voor newbee

Pagina: 1
Acties:
  • 262 views sinds 30-01-2008

• fvandenreek
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-02 11:40
Ik ben dood ziek van xp, van die rare fouten in de indexering van de hd, werkt dit goed ben je je inbox kwijt, heb je een nieuwe inbox komt de oude terug... enz enz

Nu wil ik graag over stappen naar een ander os. Echter na kijken bij redhat, mandrake, freebsd ........ Ben ik bang dat de helft van mijn hardware niet gaat werken.

Ik vind spellen niet echt belangrijk, maar ik wil gewoon een superstabiel systeem hebben waar ik ook de nodige vrijheid op heb.

Wat is wijsheid om te kiezen, zodat ik zonder noemenswaardige problemen overkan stappen naar een ander os.

Mijn systeem is p4 2.6ht op een asus p4p800DELUXE (RAID SATA)sound, netwerkshit onboard, 120 gb hdd maxtor 8mb, 2*256mb pc400, ati radeon 9600pro,LG dvd, nec1100a, logitech trackball usb, hp psc750

Ik voorzie bij een ander os problemen bij het moederbord ivm raid control(moederbord is zelfs al een probleem bij installeren xp ivm usb),de vid kaart, en het installen van de printer.

Kan ik toch overstappen naar een ander os of moet ik de problemen van xp op de koop toe nemen

Money isn't rellevant..... who you are is.....

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Der is een heel topic over op GOT welk OS etc. Daar kan je het het beste vragen. Voor deze vang je zeker weten een slotje.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-02 00:29

Jimbolino

troep.com

mijn voorkeur
- windows 2000
- fedora 1 (opvolger van redhat 9)

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• fvandenreek
het gaat met name over de hard ware. comp

kan daar niets duidelijks over vinden

• Icey
  • Nu online
Zoals ik dit al lees, denk ik eerlijk gezegt niet dat je een linux os moet gaan gebruiken, je stapt niet 1 2 3 ff over, en zeker op hte gebied van spelletjes kom je in de problemen. Okay, je krijgt ze wellicht wel aan de gang, maar niet makkelijk van cdtje erin en gaan... en sommige werken wellicht niet / half / slecht. -onderbouwing: als je nu al te brak bent om zelf uit te zoeken, testen (dualboot?) en maar te kijken wat jij zelf het makkelijkste vind, tja, dan moet je gewoon geen 'linux' gebruiken).

Ik zou een cursus windows installeren nemen, draaid hier w2k, sp4, draaid tering snel, soepen, en heb in 5 maanden tijd nog geen vastlopers gehad, kwesie van goede software, drivers etc etc. (heb zelf de p4p800, heerlijk bord/chip etc).

[ Voor 15% gewijzigd door Icey op 18-01-2004 20:17 ]

Verwijderd

Klopt,als je niet teveel rotzooi download en spyware op je pc hebt zitten draait windoos ook lekker. Heb men pc met windows xp nu al 2 weken non stop aanstaan en werkt steeds nog normaal.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

fvandenreek schreef op 18 januari 2004 @ 20:11:
Ik ben dood ziek van xp, van die rare fouten in de indexering van de hd, werkt dit goed ben je je inbox kwijt, heb je een nieuwe inbox komt de oude terug... enz enz
Ik zou gewoon proberen om je huidige problemen op te lossen. XP werkt redelijk goed en als je echt zoveel problemen hebt dan doe je zelf iets verkeerd (als je geen verstand van zaken hebt, kun je je beter bij Windows houden) of je hebt hardwareproblemen, en dan zal ook een ander OS niet goed draaien. Dus eerst je huidige problemen oplossen en pas daarna kijken of je een ander OS nog steeds zo interessant vindt.

• Frash
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-02 21:53
Of eventueel Windows Server 2003 nemen, heeft imho een ietswat stabielere kernel en ik heb nog nooit echte problemen er mee gehad (Behalve IE memory hogs maar waar heb je die niet ;P)
XP kan inderdaad het bloed onder je nagels vandaan halen.

Verwijderd

windows xp met standaard Theme ! das goed voor N00bs

succes verzekerd :*)

• fvandenreek
wat grote vraag is dus, krijg ik de bovenstaande hardware in werking onder een ander os, terwijl op de sites van de fabrikanten staat dat deze niet/nog niet ondersteund worden, ook lopen er threats, mbt raid control ed. Verder lees ik dat usb ondersteuning voor bijv printers een probleem is. Mijn vraag is dus krijg ik het wel aan de gang ..........

Verwijderd

Redhat (lees: Fedora) installeert die hardware prima hoor.. 8)

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-02 00:29

Jimbolino

troep.com

Ik voorzie bij een ander os problemen bij het moederbord ivm raid control(moederbord is zelfs al een probleem bij installeren xp ivm usb),de vid kaart, en het installen van de printer.
het gaat met name over de hard ware. comp

kan daar niets duidelijks over vinden
probeer het uit, zou ik zeggen. Ik heb het idee dat linux 10x zoveel drivers aan boord heeft dan windows...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• fvandenreek
thx

heb net deze site eens bestudeerd, staan alleen nog maar wat release notes, helaas nog geen complete hardware lijsten, maar ziet er wel positief uit... ff nog wat zoeken mbt tot de printer ed

Verwijderd

Heb je trouwens wel eerst uitgesloten dat de ondervonden problemen geen oorzaak vinden in je eigen totale onkunde en kennis met/van pc's?

Succes..

• fvandenreek
don't think so "stout" beertje

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:53
Heb wel es met Redhat 9 gespeeld, vond het absoluut niets. Normaal moet ik nix van KDE hebben en ben ik Gnome fan, maar wat ik vorige week zag van SuSE 9.0 was dus wel ff 100x beter dan ik ooit van Redhat gezien heb.

Ik zou dan in jouw geval gewoon een FTP installatie van SuSE doen, duurt ff, maar het is een geweldig systeem voor de beginnende gebruiker. Tis ook de eerste distro die mijn dualhead configuratie out of the box zomaar instelt :)

YAST neemt je letterlijk bij elke instelling bij de hand en is gewoon duidelijk.

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Of knoppix, je verkent dan al vanuit een grafisch systeem, en kan het daarna als je wat meer door hebt installeren op je hd. Dat heb ik gedaan vorige week, en hoewel ik nog geen geluid heb heb ik al wel gnome kunnen installeren (terwijl die standaard in de sources.list niet staat bijv.) Maarja wennen moet toch altijd.

Human Bobby

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het ideaalst is een geleidelijke overgang, ik heb nu mijn server (met een KVM switch) onder linux draaien, desktop draait nog winXP en flaptop draait dual boot (meestal Linux).

Hierdoor heb ik zelden echt gezever dat iets niet draait, heb immers zowel Linux als WinXP, en ben toch rap ervaring aan het opdoen met Linux op de desktop.

Om nu koud over te stappen, tja, het is goed te doen, en in het ergste geval, dan vervang je toch wat hardware? Stel je geluidskaart is rommel, wat had je gedaan onder winXP? Dan had hem eruit geschopt, waarom kan dat niet onder Linux?

Dus gewoon:
ISO's downloaden en branden
Format c: (zodat je niet meer terug kunt)
En daarna een single boot linux maken! Geen dual boot, aangezien je dan steeds aan het rebooten bent en dan uitkomt in winXP (aangezien je dat kent)
Nee, gewoon 100% linux, en dat 1 week minimaal draaien.
(Redhat, Suse is allemaal perfect (ik draai Slackware omdat ik eigenwijs ben))

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tjah, hier hebben we een speciaal topic voor lopen, en hoewel het uitnodigend is om in een overstaptopic de nodige negativiteit te uiten richting een bepaald ander besturingssysteem, is dat natuurlijk geenszins de bedoeling.

[ Voor 64% gewijzigd door blaataaps op 18-01-2004 21:22 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.