Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] motor aan lpt (H-brug)

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier 2 motortjes uit een oude cdrom-speler gesloopt, daarnaast heb ik nog een motortje van een oude meccano-doos.
-van 1 motortje uit de cdromspeler weet ik niets
-van het ander heb ik dit gevonden
-van het meccano-motortje weet ik dat het op 3-6v draaid

Nu wil ik deze aansluiten op de paralelle poort om ze aan te sturen. ze moeten ook nog eens beide kanten op kunnen draaien.
na wat zoeken heb ik een paar oplossingen gevonden
-met 1 (of 2) relais, eigenlijk simpelste oplossing, maar minder veilig voor je parpoort volgensmij en ook iets langzamer?
-met een h-brug, ik gok dat de electroboer geen ic's heeft liggen waar deze in zitten en als ik de schema's bekijk moet het niet al te moeilijk zelf te maken zijn.

ik ben dus beetje geneigd om voor de 2e oplossing te kiezen en ik heb dan ook wat met crocodile-clips (jaja :P) gespeeld om te kijken of ik het met mijn gelimiteerde electro-kennis voorelkaar krijg. het is wel ongeveer gelukt en ik snap de werking van zo'n h-brug maar er zijn nog een aantal dingen onduidelijk.

crocodile-clips-probeersel:
Afbeeldingslocatie: http://62.131.240.121/schem.jpg
(ik heb hier bij dit voorbeeld +9v gepakt, maar dat moet toch zonder verdere aanpassingen 3v, 5v, of 6v zijn?) hierbij sluit ik dus de punten linksboven en rechtsonder samen aan op 1 pin van de lpt, en de punten rechtsboven en linksonder samen op een andere pin

-welke transistors moet ik hebben?
-volgens cc staat er maar weinig spanning op het motortje, hoe komt dat?
-om het geheel wat veiliger te maken heb ik een paar diodes geplaats, zijn die zo goed? en welk type moet ik eigenlijk hebben?

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-11 20:01
je moet altijd diodes hebben om je inductiespanning tegen te gaan, anders gaan je torren dood. diode zou een 1n400x kunnen zijn.
Verder is het belangrijk dat je weet wat het vermogen van het motortje is. Je moet weten hoeveel ampertjes die trekt. En met name wanneer hij belast is. Dit kan je simpel meten met een multimeter en handmatig het motortje een beetje remmen. Als transistor zou je een BD139 kunnen gebruiken, die kan 1.5A aan dacht ik en is el cheapo

En dat je motortje nie zoveel trekt heeft te maken met je Href van je transistors. Je torren knijpen nog steeds de stroom af. Kweenie hoe je die heb ingesteld en of je voorschakelweerstandjes daar rekening mee houden?

En over dat relais> als je je relais aanstuurt dmv een torretje (weer die BD139) met een zooi diodes erover, kan je veeel zwaardere motortjes aansturen. Maar dit is goedkoper...

offtopic:
Waar haal jij die blokjes vandaan in CC, neem aan dat dit logisch hoog en laag is. en welke versie gebruik je?

[ Voor 41% gewijzigd door Rein_stein op 18-01-2004 20:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Rein_stein schreef op 18 januari 2004 @ 20:43:
je moet altijd diodes hebben om je inductiespanning tegen te gaan, anders gaan je torren dood. diode zou een 1n400x kunnen zijn.
Verder is het belangrijk dat je weet wat het vermogen van het motortje is. Je moet weten hoeveel ampertjes die trekt. En met name wanneer hij belast is. Dit kan je simpel meten met een multimeter en handmatig het motortje een beetje remmen. Als transistor zou je een BD139 kunnen gebruiken, die kan 1.5A aan dacht ik en is el cheapo

En dat je motortje nie zoveel trekt heeft te maken met je Href van je transistors. Je torren knijpen nog steeds de stroom af. Kweenie hoe je die heb ingesteld en of je voorschakelweerstandjes daar rekening mee houden?

En over dat relais> als je je relais aanstuurt dmv een torretje (weer die BD139) met een zooi diodes erover, kan je veeel zwaardere motortjes aansturen. Maar dit is goedkoper...

offtopic:
Waar haal jij die blokjes vandaan in CC, neem aan dat dit logisch hoog en laag is. en welke versie gebruik je?
danke voor de verheldering, ik zal zodadelijk eens kijken hoeveel stroom zo'n motortje trekt.
wat betreft de torretjes, ik heb daar niets van ingesteld (staat op 100 Hfe), ik dacht eigenlijk dat de transistor gewoon de stroomkring "compleet" maakte als er spanning op de basis stond.. (net als een relais eigenlijk..), het zijn volgensmij ook geen zware motortjes.

de diodes, staan die ook goed zo ?

ik heb de demo van crocodile physics v309 en die "knopjes" heten in cc logic inputs (staan bij de logic gates) en zijn inderdaad 0 en 5v.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 19:30
Ga alsjeblieft geen relais gebruiken als je het ook met een paar torren kunt doen. (relais zijn duurder en gewoon lomp )

je vrijloop diodes plak je er zo aan :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
-----+----+---
     |    |
     |    |
     |    |
 _ |/     _
   |\,    ^ 
     |    |
     |    |
     |    |
     +----+----> motor
     |    |
     |    |
 _ |/'    _
   |\     ^
     |    |
     |    |
     |    |
-----+----+--

Repareren doe je zo.

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
even een schopje,

ik ben ook met 2 motoren bezig die ik de lpt poort wil gaan sturen,ik heb als schema ook die h-brug genomen, zodat ik de motoren zowel links als rechtsom kan laten draaien.

nu heb ik al een lpt-converter aan de poort hangen (8 torretjes en 8 ledjes + weerstanden) maar nu wil ik die laten zitten en de motor besturing daarop aansluiten.
waar kan ik ze dan het beste op aansluiten? ook direct aan de poort of pas na de converter? en waaraan dan precies.

die motoren gaan op een hele lage spanning draaien +/- 5 volt
kan ik voor zowel de h-brug als voor het aansluiten van de besturing op de poort de bd139 gebruiken? (heb ik ernog wat van liggen)

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Ik zou in ieder geval niet meer dan 1 mA van de lpt poort vragen, vooral omdat bij een grotere stroom de spanning inzakt en dan werkt je schakeling niet erg goed meer.

Die transistor kun je zeer goed gebruiken, hij heeft een hfe van 40-250 en hij kan maximaal 2 A aan.

Omdat de hfe nogal varieert per transistor is het beste om gewoon een paar transistoren door te meten en degene te pakken met de hoogste hfe.
Stel je pakt een transistor die een hfe van 40 heeft en je laat 1 mA van de basis naar de emitter lopen dan kan er dus nooit meer dan 40 mA door je motortje lopen.

Je kunt ook een darlington schakeling maken als je niet genoeg transistoren hebt met een hoge hfe.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-11 22:12
wat willen jullie dan gaan aandraaien met die motortjes?

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Verwijderd

bobo1on1 schreef op 21 maart 2004 @ 17:18:

Je kunt ook een darlington schakeling maken als je niet genoeg transistoren hebt met een hoge hfe.
Nadeel van een darlington is de hoge verzadigingsspanning.
Wordt de spanning voor de motoren nog lager.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2004 19:20 ]

Verwijderd

Je kunt ook kant en klare H-bruggen pakken, die hebben vaak al een TTL interface en kun je zo aan je lpt poort hangen. Twee lijntjes is meestal voldoende: richting en enable. ff op google zoeken en je vind wel wat. Zijn niet zo duur en scheelt je een hoop gepruts.

EDIT:

Je kunt in plaats van transistoren ook nog TTL compatible FET's gebruiken, heb je ook nergens last van. Kun je met 5 volt aansturen en kun je dus ook zo aan je lpt poort hangen.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2004 22:48 ]

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
stevenP schreef op 21 maart 2004 @ 19:19:
wat willen jullie dan gaan aandraaien met die motortjes?
ach een beetje spielerei met de webcam.
leek me leuk om deze bestuurbaar te maken
Verwijderd schreef op 21 maart 2004 @ 19:20:
[...]

Nadeel van een darlington is de hoge verzadigingsspanning.
Wordt de spanning voor de motoren nog lager.
dit mag geen probleem zijn, ik heb de motoren op 1,5 volt geprobeerd en op 3 volt en dan draaien ze juist mooi langzaam en hebben (volgens mij) nog genoeg kracht over.

[ Voor 46% gewijzigd door OliverBB op 22-03-2004 08:52 ]

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:37

Bob Popcorn

Plop!

Iemand die een nummer van een IC kan geven? Wij hebben nu een H-Brug gemaakt op school maar als dit ook in een ic kan?

Onze H-Brug sturen we overigens aan met een uC, een AT1200 van Atmel.

Kan niet stoppen met ontploffen!

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-11 21:06

B-lennium

Volvo 164 1975!

H-brug ic.. L293E kun je 4 motoren van 1 amp mee schakelen... (is mij helaas nooit gelukt) <--- electro noob :P

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Pagina: 1