Ik heb hier 2 motortjes uit een oude cdrom-speler gesloopt, daarnaast heb ik nog een motortje van een oude meccano-doos.
-van 1 motortje uit de cdromspeler weet ik niets
-van het ander heb ik dit gevonden
-van het meccano-motortje weet ik dat het op 3-6v draaid
Nu wil ik deze aansluiten op de paralelle poort om ze aan te sturen. ze moeten ook nog eens beide kanten op kunnen draaien.
na wat zoeken heb ik een paar oplossingen gevonden
-met 1 (of 2) relais, eigenlijk simpelste oplossing, maar minder veilig voor je parpoort volgensmij en ook iets langzamer?
-met een h-brug, ik gok dat de electroboer geen ic's heeft liggen waar deze in zitten en als ik de schema's bekijk moet het niet al te moeilijk zelf te maken zijn.
ik ben dus beetje geneigd om voor de 2e oplossing te kiezen en ik heb dan ook wat met crocodile-clips (jaja
) gespeeld om te kijken of ik het met mijn gelimiteerde electro-kennis voorelkaar krijg. het is wel ongeveer gelukt en ik snap de werking van zo'n h-brug maar er zijn nog een aantal dingen onduidelijk.
crocodile-clips-probeersel:

(ik heb hier bij dit voorbeeld +9v gepakt, maar dat moet toch zonder verdere aanpassingen 3v, 5v, of 6v zijn?) hierbij sluit ik dus de punten linksboven en rechtsonder samen aan op 1 pin van de lpt, en de punten rechtsboven en linksonder samen op een andere pin
-welke transistors moet ik hebben?
-volgens cc staat er maar weinig spanning op het motortje, hoe komt dat?
-om het geheel wat veiliger te maken heb ik een paar diodes geplaats, zijn die zo goed? en welk type moet ik eigenlijk hebben?
-van 1 motortje uit de cdromspeler weet ik niets
-van het ander heb ik dit gevonden
-van het meccano-motortje weet ik dat het op 3-6v draaid
Nu wil ik deze aansluiten op de paralelle poort om ze aan te sturen. ze moeten ook nog eens beide kanten op kunnen draaien.
na wat zoeken heb ik een paar oplossingen gevonden
-met 1 (of 2) relais, eigenlijk simpelste oplossing, maar minder veilig voor je parpoort volgensmij en ook iets langzamer?
-met een h-brug, ik gok dat de electroboer geen ic's heeft liggen waar deze in zitten en als ik de schema's bekijk moet het niet al te moeilijk zelf te maken zijn.
ik ben dus beetje geneigd om voor de 2e oplossing te kiezen en ik heb dan ook wat met crocodile-clips (jaja
crocodile-clips-probeersel:

(ik heb hier bij dit voorbeeld +9v gepakt, maar dat moet toch zonder verdere aanpassingen 3v, 5v, of 6v zijn?) hierbij sluit ik dus de punten linksboven en rechtsonder samen aan op 1 pin van de lpt, en de punten rechtsboven en linksonder samen op een andere pin
-welke transistors moet ik hebben?
-volgens cc staat er maar weinig spanning op het motortje, hoe komt dat?
-om het geheel wat veiliger te maken heb ik een paar diodes geplaats, zijn die zo goed? en welk type moet ik eigenlijk hebben?