Toon posts:

S-ATA Maxtor weer kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Specs:

ASUS A7N8X Deluxe rev2.00
AMD Barton 2500+ @ 2.26ghz
2x 256 mb DDR APACER PC3200 @ 430mhz
Sata HD Maxtor 80GB 8mb cache Diamondmax 9
Sapphire Radeon 9600PRO

Ik heb deze onderdelen (en nog een paar andere) gekocht in oktober 2003. Paar maand geleden dus. toen ik de PC in elkaar stak, had ik veel BSOD's enzo, en moest windows om de paar dagen geformateerd worden. En na een week gaf de harde schijf als hij zwaar moest werken ineens een zeer luide TIK. en dit was wel altijd als hij zwaar meost werken. Ik die HD terug gebracht, en meteen een nieuwe gekregen, heb windows tot nu toe nog geen ene keer moeten formateren. Maar laatste maand geeft hij weer atijd die luide TIK als hij zwaar moet werken. Maar dat was gelukkig maar om de zoveel dagen. Maar nu schoktte het soms bij NFSU, maar niet echt schokken, gewoon, een sec blijven hangen.

En nu kijk ik een film op men pc, en telkens als hij TIK doet, blijft de film een sec hangen. En die TIK is om de 2min in games, om de 20min in windows. Maar ik hoor ook veel zo'n zeer kleine tikjes, hetzelfde als die grote TIK, maar dan veel zachter. Maar dat geluid baart me toch zware zorgen, zeker dat hij altijd een seconde hangt.

Ik ga straks PowerMax draaien (of hoe heet dat ook weer) en zal eens zien of als hij iets vindt. Maar is men HD dan weer kapot? Moet ik weer naar de garantie? Is het puur toeval of ligt het aan iets anders? Er staat een ventilator voor, dus warm is hij niet echt.

Groeten

Verwijderd

ik zou terug gaan,.je hebt recht op je garantie,dus waarom niet?
waarschijnlijk heb je gewoon 2 slechte te pakken,..maar wat zijn de voedings waarden,het kan zijn dat de HD te veel stroom krijgt en daarom dood gaat.
als je waarden goed zijn,.zou ik terug gaan en ruilen voor een western digital HD.die zijn stiller en stabiel. ik heb er nu 5 gehad en nooit geen problemen mee gehad!? ;)

Verwijderd

Topicstarter
ja, dacht ik ook al voor een WD ofzo.

Wat ik wel weer juist merk is, als hij zwaar gaat werken, krijg je zo dat "normale" geluid van een HD, maar dan ineens begint te ratelen precies, en alsmaar hogere toren precies en dan ineens TIK, vlijft een seconde hangen, en doet dan weer voort

Men voltage lijnen zijn niet echt zo goed. 12.45 voor de +12V lijn.

Maar ik zal straks eens in men BIOS kijken en alles opschrijven

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Verwijderd schreef op 18 januari 2004 @ 19:53:
En na een week gaf de harde schijf als hij zwaar moest werken ineens een zeer luide TIK. en dit was wel altijd als hij zwaar meost werken. Ik die HD terug gebracht, en meteen een nieuwe gekregen, heb windows tot nu toe nog geen ene keer moeten formateren. Maar laatste maand geeft hij weer atijd die luide TIK als hij zwaar moet werken. Maar dat was gelukkig maar om de zoveel dagen. Maar nu schoktte het soms bij NFSU, maar niet echt schokken, gewoon, een sec blijven hangen.

En nu kijk ik een film op men pc, en telkens als hij TIK doet, blijft de film een sec hangen. En die TIK is om de 2min in games, om de 20min in windows. Maar ik hoor ook veel zo'n zeer kleine tikjes, hetzelfde als die grote TIK, maar dan veel zachter. Maar dat geluid baart me toch zware zorgen, zeker dat hij altijd een seconde hangt.
dat met die tikken heb ik ook al gehad...
hij tikte, de schijf vertraagde en toen hoorde je de spin-up opnieuw net als bij het opstarten...

schijf gaat gewoon kapot... bij mij ging het zover tot ie enkel nog tikte, en spin-up deed...

controleer ook je aarding eens... bleek achteraf dat mijn PC niet geaard was...
en nu ik eraan denk: die 12V lijn stond bij mij ook redelijk hoog... (heb met die PC in totaal 7Hd's verknoeid: 6 Seagate's, 1 WD, en nu doe'k al meer dan jaar met een Maxtor...)

als je PC goed geaard is, zou een nieuwe voeding wel es kunnen helpen...

edit: zet ook SMART aan, en controleer die waarden es...

[ Voor 21% gewijzigd door H!GHGuY op 18-01-2004 20:09 ]

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Er zijn enkele topics geweest van mensen met vergelijkbare problemen; daar bleek het te liggen aan te lage 12V. Nou is jouw 12V aan de hoge kant, maar de vraag is: is je 12V wel stabiel? Ik zou gewoon even testen met een ander powersupply voordat je ook met deze schijf weer terug gaat.
Overigens meen ik me te herinneren dat hetzelfde probleem ook veroorzaakt kan worden door juist een te hoge 12V.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:46

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Die 12V lijn is wel goed. Je moet 5% 'tolerantie' rekenen. 0,6 voor 12V dus. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb active SMART eens voor 30dagen geprobeerd. En die was overal bijna altijd OK. Soms eens dat er -1 of +1 stond bij seektime performance, of spin-up, maar dat was rap weer weg.

Maar ik heb het programma 2maand geleden gebruikt, dus ik zal nog eens proberen om het program te vinden

edit: SMART-->

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/koenpje/SMART/SMART.JPG

edit2: Toen ik dat programma opstartte stond er bij "Power-on hours count" -1. Maar dat was dan weer weg zoals je ziet op de foto. Nu dubbelkliktte ik, en staat er -1 bij 'seek time performance"

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2004 20:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dit zen men voltage lijnen:

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/koenpje/SMART/Voltage.JPG

Een vriend van me, die op Pc winkel werkt, zegt dat het door men OC komt, dat men CPU te veel vreet. Dat ik best standaard voltage kan houden. En dat ik voorla op men 5V lijn moet letten. Dat beste tss de 5 - 5.25V is

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:54

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik heb alleen maar Maxtor schijven altijd al gehad.

Op het ogenblik 1x 10GB, 1x 15GB, 1x 30Gb, 4x 40Gb en een 80GB.
De 30GB schijf heb ik pas geleden van Maxtor gekregen als garantie schijf voor een 2.5 jaar oude 30Gb schijf. (garantie afhandeling van Maxtor is super, binnen 14 dagen had ik de nieuwe thuis liggen)

1x heb ik een 40GB schijf gehad die binnen 2 dagen stuk was, maar ja dat kan gebeuren.

De 80 GB is een Maxtor DiamondMAX plus 9 zeer stabiel en vrij stil, tenminste hij komt niet boven de fan van mijn ATI Radeon 9500 Pro uit :P .

Maar nu terugkomend op jou probleem, ik denk inderdaad dat deze 2 schijf ook niet helemaal goed is, dat tikken waarbij het systeem even lijkt te bevriezen was voor mijn 30GB schijf ook een voorbode van crashen.

Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad en als ik jou was zou ik deze schijf weer omruilen. Waar je ook naar kunt kijken (dat zou ik zeker doen als je weer een andere schijf hebt) of je computer goed geaard is. (sommige mensen vinden dat onzin, maar ja... die weten gewoon niet beter) Daarnaast zou ik eens kijken of je voeding de juiste spanningen afgeeft, vaak in de BIOS wel uit te lezen.

In iedergeval is er niets mis met de schijven van Maxtor dacht ik zo mijn ervaringen zijn in iedergeval goed.

P.s. thuis heb ik Maxtor, maar op mijn werk op het ogenblik IBM en bij een voorgaande werkgever/opdrachtgever Western Digital en Seagate, dus andere bekende merken ken ik ook wel.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Flippy|IA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-01-2022

Flippy|IA

ispmonitor.be

Check deze eens...

[rml][ HDD-sound] TAK-spinup-TAK-spinup-TAK-enz[/rml]

Hang jouw HDD eens op een andere voeding...

ASUS A7N8X-Deluxe rev2.0, Barton 3000+ , 2x 256 DDR TWINMOS PC3200, Hercules RADEON 9800PRO, Maxtor 80gig 8mb + 120gig WD 8mb SATA, Superflower SF-301 case

Verwijderd

Topicstarter
bedankt mensen.

Maar men vriend zei ook dat je kunt zien aan de 12V lijn dat emn voeding overbelast is.

Ik heb dus 360Watt voeding van chieftec, die standaard in de kast, maar:

Een rheobus van zalman met 6ledjes
Coolermaster aerogate 2, da LCD scherm, me fan controller
DVD-lezer
CD-schrijver
HD
6case fans
Zalman CPNS 6000cu
blauwe CCFL
en een AMD die 1.85V trekt

Ik heb hier nog een AT-voeding liggen van een P1.

Die wil ik erin steken (heb namelijk een maxi case van chieftec dus nog plaats boven de PSU) en die moet je niet aan mobo aansluiten, bij AT moest dat niet. En dan wou ik daaraan men CCFl, rheobus en LCD scherm aanhangen.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Waarom probeer je het niet eens zonder die extra spullen?
En dan alleen die HDD op de andere voeding bijvoorbeeld.

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-03 11:05
Volgens mij doen veel maxtors dit als de voeding het niet goed aan kan, heb er nier ook (af en toe) last van. Probeer het eens een tijdje met alleen het broodnodige. Als het dan nog blijft, dan is het garantie.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

kijk ook eens als je HD een 'refurbished' is??

dat zijn kapotte HD's die ze terug opknappen en verkopen/inwisselen voor andere kapotte...

kheb daar nare ervaringen mee...

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb meteen een nieuwe gekregen uit de winkel waar ik zo bijstond, dus denk wel dat het een nieuwe is.

man 6fans hangen aan een rheobus, en nog een paar aan dat LCD scherm. + neon-lamp

Heb die rheobus voeding uitgetrokken, (4fans weg), LCD uitgetrokken, (2fans weg); neon-lamp uitgetrokken.

Dus nog nog alleen HD, 2x CD-ROM, + zalman 6000cu, en CPU op 1.7V ipv 1.85V dat is het, hier men voltages nu:

5v: 4.95V
12v: 12.35 - 12.42V

Blijft hoog die 12V :(

Zou ik garantie krijgen op men voeding?? denk het niet. :(

Edit: ik heb nog een AT 200watt voeding liggen, die wil ik erin modden. Zou het slim zijn om die aan men HD te hangen?? Ik weet niet hoeveel jaren hij al meegaat.... Wat er allemaal mee gebeurt is.....

PS: Kan er nog iets anders kapot dan de HD door die 12.5V

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2004 17:45 ]

• koraks
  • Niet online
Maar men vriend zei ook dat je kunt zien aan de 12V lijn dat emn voeding overbelast is.
*kuch* bullshit *kuch* :) Mocht je 12V overbelast zijn, dan zou je hooguit zien dat de 12V aan de lage kant wordt, maar aangezien een switching-PSU dat zelf weer omhoogreguleert merk je dát zelfs niet eens. Je voeding wordt hooguit instabiel en dát kan hier wél het geval zijn; als je 12V last heeft van 'dipjes' kun je ook van dit soort spin-up probleempjes krijgen. Let wel: ik zeg dus niet dat je 12V niet overbelast is, ik zeg alleen dat je dat aan de spanning die de software uitleest echt niet kan zien. Wil je echt zekerheid over je voeding? Belast hem (zwaar) met een dummyload en laat een 'scope (met datalogger) de spanning monitoren. Of probeer gewoon ff een andere voeding, weet je ook of dat het probleem is ;)
Kan er nog iets anders kapot dan de HD door die 12.5V
Zoals Pruts0r al aangaf valt jouw 12V netjes binnen de 5% marge. Er mag dus redelijkerwijs niks kapot zijn in je pc als gevolg van de 12V afwijking. Bovendien zijn de meeste componenten vrij netjes beveiligd tegen te hoge spanningen :)

[ Voor 17% gewijzigd door koraks op 19-01-2004 17:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus het kan ook zijn dat ik juist weer pech heb met men HD, en dat er niets is aan men voeding?

Ik heb al die apparatuur om men voeding enzo te testen niet hoor :) En in BIOS zijn de voltages hetzelfde als op het programma

• koraks
  • Niet online
Dus het kan ook zijn dat ik juist weer pech heb met men HD, en dat er niets is aan men voeding?
Natuurlijk, dat kan zeker. Maar ik zou eerst ff een andere voeding proberen voordat je wéér een schijf opstuurt. Zou natuurlijk zonde zijn als je derde schijf dadelijk hetzelfde probleem heeft ;)
Ik heb al die apparatuur om men voeding enzo te testen niet hoor En in BIOS zijn de voltages hetzelfde als op het programma
Ik snap dat je die spullen allemaal niet hebt om op die manier te testen :) Ik wilde alleen even mijn verbazing uiten over het feit dat je makker beweert dat ie aan een minime afwijking van de 12V kan zien of je voeding overbelast is ;)
De temperaturen die je BIOS (en de software) aangeven kúnnen best goed kloppen, maar soms zitten ze nogal wat naast de werkelijkheid. Als het om betrouwbaarheid gaat: gebruik een multimetertje :)

Verwijderd

ik heb een gelijkaardig probleem gehad met mijn maxtor d740x 40GB. naar de winkel gegaan, maar die vonden er nix fout aan. uiteindelijk bleek het mijn voeding te zijn, die waarschijnlijk teveel of teweingig stroom leverde. sindsdien werkt de hd al een jaar stabiel

Verwijderd

Topicstarter
Maar krijg je dan garantie op zo'n voeding?

Als niet, dan zal ik men P1 voeding er maar bij modden. want nu zonder die fans en lamp heb ik het nog niet gehoord... Maarja, vorige week was het ook zo dat het een paar dagen niets was, en dan weer wel
Pagina: 1