Toon posts:

Windows geinstalleerd op D schijf?

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb voor het formateren een partitie gemaakt waar ik al mijn spullen die ik wou bewaren naar heb gekopieerd en daarna de c partie tie gedelete en opniew een partitie aangemaakt die nu dus D heet

windows is nu geinstalleerd op schijf D ipv. C kan dit problemen opleveren ivm. dat sommige progamma's misschien automatisch naar de default c:/windows map gaan
en is er een manier om de D schij naar de C schijf te veranderen zonder te formateren of te partitioneren?

Verwijderd

Ik heb het ook een ker gehad, maar niet echt problemen gehad met het feit dat iets niet werkt, wel dat als je installed dat ie path aangeeft naar c: ofzo maar dan blader je gewoon naar D...

Verwijderd

Bij mij staat windows op de D schijf, maar ik ben vet gekloot omdat op de C schijf men boot.ini en al die dingen opstaat, dus kan men c partitie niet formateren

• BonzO
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-12-2025
Ik heb twee OS'en geïnstalleerd één op de C: en één op de D: ik doe het meest met de D: maar ik heb nergens problemen mee en het lijkt me ook dat dat niks uitmaakt ik heb alleen heel soms met wat oudere programma's dat ze dan standaard naar C:\Program Files\.... staan verwezen dat moet je dan veranderen.

Het is dus geen probleem dat ie op de D: partitie staat.

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-05 10:14
Persoonlijk vind ik Windows op de C: handiger dan op de D, vooral omdat boot.ini op de C: staat.

Wel vind ik het handig C:\Windows niet te kiezen als pad, maar bijvoorbeeld C:\windowsXP ofzo. Dan krijg je niet van die slechte programma's die alles standaard in de Windowsmap donderen. Programma die niet bij Windows horen, moet ook niet in die map staan.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Meestal doen setup-programma's dan %windir%\[bla]\[blabla]

En %windir% is dan, zoals eigenlijk wel beetje duidelijk is, de map waar Windows staat... In dit geval, op jouw D-partitie...

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Heb het al onder verschillende windows versies mee gemaakt: absoluut geen probleem, behalve het feit dat je je cd met eventueel persoonlijke documenten nooit maar dan ook nooit volledig leeg kan krijgen ivm de opstart bestanden.

Wil je er toch vanaf komen? Moet je wel windows opnieuw installeren..
Ik kan ik je aanraden om een boot floppy te maken met daarop de dos variant van Partition Magic. Start partition magic op via de boot floppy. Hierin kan je kiezen dat je van je d weer een c schijf kan maken. Start opnieuw op, controleer eventueel de configuratie met behulp van een boot flop. Is het gelukt dan kun je opnieuw windows installeren.

Installeer je windows niet opnieuw, dan kunnen verwijzingen van programma's niet meer kloppen.

Ik heb mezelf altijd energie bespaart en het gelaten zoals het was...

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• ReddishRat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-02-2023
Je kan ook heel simpel windows erop nieuw opkwakken en dan kiezen dat je op je C: wilt installeren. Meestal vraagt de installatie om dan ook je C: te formatten naar ntfs of fat32. Dan als je alles geinstalleerd hebt kan je die windows map en systeembestanden van je D: afgooien. Wijzig dan wel even je boot.ini zodat er maar één windows installatie komt te staan in je boot menu.

>:)

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Ik neem aan dat je verschillende partities maakt om een bepaalde reden. De reden dat je er juist geen windows op wilt zetten, zodat je bij een windows crash simpelweg de hdd/partitie kan formatten en windows eropnieuw op kan kwakken... Wel kun je natuurlijk die (waarschijnlijk) documenten en andere files na het installen kopieren naar een andere partitie. Heb je wel het nadeel dat de partitie waar windows op staat op het fysieke langzamere deel van de schijf staat. Het snelste gedeelte van de schijf is namelijk meestal het eerste gedeelte van de schijf...

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• kwiebus
  • Laatst online: 21:18
Stephan4kant schreef op 18 januari 2004 @ 17:59:
Persoonlijk vind ik Windows op de C: handiger dan op de D, vooral omdat boot.ini op de C: staat.
Dat hoeft niet per definitie het geval te zijn. Bij mij is de C:\ boot partitie en D:\ Systeem partitie.

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 23:37

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

het werkt wel geod, maar sommige installers van wat vagere programma's enzo snappen er geen *** meer van. Dus als je verder nog niets geinstalleerd hebt, en het makkelijk weer om kunt zetten, zou ik het zeker NU doen, als het later problemen oplevert kost het je veeel veeeel veeeeeel meer tijd.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• b-gone
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-06-2025
Met de demo-versie van Partition Magic kan je ook de driveletters veranderen, gooit ie meteen alle verwijzingen in progs en registry van d: naar c: (onder WinXP kan dit toch onder Administrative Tools/Computer Management :? )

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
windows is nu geinstalleerd op schijf D ipv. C kan dit problemen opleveren ivm. dat sommige progamma's misschien automatisch naar de default c:/windows map gaan
hoe kom je daarbij? die programma's zullen eerder verwijzen naar %windir% of %systemroot% oid, en dan zul je er geen problemen mee hebben. start maar eens een installer, je zult zien dat die dan als 1e installatiepath 'd:\program files\...' opgeeft :)
Pagina: 1