[19" 1U]Ervaringen met Dual AMD (Athlon, geen opteron)

Pagina: 1
Acties:

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08 11:58

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Topicstarter
Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen die mensen hebben met Dual AMD setup's in 1U behuizingen. Ik heb zelf op het moment een Tyan Thunder in een 2U behuizing, echter bevalt deze mij niet zo. Zodoende wil ik hem graag ombouwen in een 1U case, gezien het bord hier uitermate geschikt voor is. Ik ben echter heel benieuwd naar ervaringen van anderen hiermee, vooral betreffende zaken als type behuizing waarvoor gekozen is, en waarom, en daarbij niet onbelangrijk, de gebruike cpu koeling. Actieve fans die op de CPU blazen, of juist zuigen, of een oplossing met passieve koelblokken waar airflow overheen geleidt wordt? En in het laatste geval, gaat dit met 4cm fans of juist met haakse 92mm (om een willekeurige gebruikelijke maat te noemen).

De setup zal bestaan uit :
-Tyan Thunder K7X Pro (Geen SCSI on-board)
-Adaptec 29160LP Scsi adapter
-1,5GB Ram (niet zo relevant lijkt me, gezien het met de angled dimm's sowiezo in 1U past
-36GB SCSI Disk
-30GB IDE Disk
-2x 2400+ MP CPU (Thoroughbred)

Alle tips en adviezen worden gewaardeerd en indien er een mooie discussie uit voortkomt in dat mooi meegenomen :)

Verwijderd

Een grote tip: zorg voor goede koeling! Die kregen worden enorm heet, vooral in zo'n kleine behuizing! Bespaar daar absoluut niet op!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 januari 2004 @ 16:44:
Een grote tip: zorg voor goede koeling! Die kregen worden enorm heet, vooral in zo'n kleine behuizing! Bespaar daar absoluut niet op!
Nee, dat was ook niet de planning, maar juist ideeen omtrent mogelijke koeloplossing zijn nou juist zo intressant :)
Ik plaats binnenkort evenwel een single 2000+ in 1U die ik dus enigszins als testplatform voor temeratuurontwikkeling kan gebruiken, dus da's ook wel intressant, maar ik ben erg benieuwd naar mensen die aan enige tijd lang dit soort hardware hebben draaien in 1U :P

[ Voor 29% gewijzigd door Kippenijzer op 18-01-2004 16:46 ]

Verwijderd

Ik heb veel ervaring met AMD in 1U servers gezien wij ze zelf ook vaak bouwen.

Het volgende:

Er zijn kasten van bijvoorbeeld Chieftec 1U (van 150 euro) waarbij 1 AMD XP2000 al meer dan 70 graden wordt. Dit is niet te doen. Laat staan een dual MP.

Wil je echt 2 AMD's in een 1U stoppen neem dan een SuperMicro 1U Kast (coolers zitten erbij) of een chenbro. Deze kast hebben een goede airflow en regelen het voor je. Op www.servercase.nl zie je ook de prijsverschillen van kasten met een goede airflow en kasten met mindere airflow !

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
Dit maakt me zeer benieuwd moet ik zeggen. Ik had al eens naar kasten van SuperMicro gekeken, maar volgens mij leveren ze geen andere io-shields dan voor hun eigen borden, en volgens mij hebben ze geen amd systemen, welke koelers zitten er dan bij die wel passen. Of iig, welk model is dan idd geschikt ervoor? Of kunnen jullie die koelers bijleveren, maar zijn die anders dan wat op de site van supermicro staat?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:29

Predator

Suffers from split brain

PNS -> PMG

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:18

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Chenbro heeft 1U rackmounts die prima gebruikt kunnen worden in combinatie met de Thunder K7. Ik heb er vorig jaar een willen testen maar daar is toen niets van gekomen omdat de kast stuk was (ja, de kast was stuk, iets in de backplane denk ik).

Het ging om de RM11500:

http://www.melrow.nl/products/rackmountchassis/RM115xx.html

Is ook met ATA coldswap bays te verkrijgen als RM800:

http://www.melrow.nl/products/rackmountchassis/RM118xx.html

De kast heeft twee blowers in het midden die voor airflow zorgen richting de heatsinks. Met een zelfgemaakte airduct zou je de airflow nog wat kunnen verbeteren. Als je dat combineert met goede 1U Athlon MP-certified heatsinks zou het goed moeten werken.

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
Femme schreef op 18 januari 2004 @ 19:46:
[..]Als je dat combineert met goede 1U Athlon MP-certified heatsinks zou het goed moeten werken.
Zou je zo voorbeelden weten van 1U certiefied heatsinks? Is nl. ook iets waar ik al tijden naar zoekn en over twijfel. Ik heb op het moment 2 zware 1U koelers liggen die het misschien zouden trekken, wat ik binnenkort met een single 2000+ wil gaan testen (da's een palomino, dus meer warmteafgifte dan die 2400+'s die ik in die dual heb). Maar alternatieven die "meer zekerheid" bieden zijn altijd handig.

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
Vorige week ben ik ook eens op zoek geweest naar heatsinks voor in een 1U kast. (Zomaar, ik ben niet van plan om zon ding in elkaar te gaan zetten)

Ik kwam deze heatsink van coolermaster tegen. Ik heb ze niet gezien in een shop in nederland maar mischien als je wat emails verstuurd dat iemand ze kan leveren. Ze hebben ze trouwens ook voor xeons, P4 en opterons.

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
Plaatje van de hierbvoen genoemde fan:
Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster.com/product_common_images/f7ee9f16addbaee40379adff31a78a3a.jpg
Is inderdaad een optie. Hij is passief echter, on moet dus sowiezo door de koeling in de case zelf gekoeld worden, dat houd in dat in geval van de Thunder hij in een case moet met koeling van de zijkant, gezien de bladen van de fan in de breedte staan vanaf de voorkant van de kast geizne, zeg maar ;) Maar inderdaad, zeker voor single AMD waar de richting van de bladen wel goed in uitkomt is dit een prima optie.

[ Voor 6% gewijzigd door Kippenijzer op 19-01-2004 11:25 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:18

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Die Chenbro kast die ik in handen heb gehad kon destijds geleverd worden inclusief Athlon MP koelingskit. Ik zou even informeren bij Chenbro resellers zoals Melrow.nl en Mixtech.nl.

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
Eej, dat is inderdaad mooie info, zo te zien hebben een aantal van Chenbro's distributors specsheets van de kasten, qua mobo compatibiliteit. Ik duik er even in :)
Pagina: 1