Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
Elk half jaar organiseer ik met 2 bekenden van mij Utopia-Lan. Dit is een kleine LAN-party in Workum, Friesland, voor maximaal 32 deelnemers. Maar om een lan verhaal kort te maken: Wij willen ook internet beschikbaar stellen op de LAN-party, en het liefst met zo'n weinig mogelijk geld uiteraard :P

Nu zat ik me af te vragen hoe dit zo goedkoop mogelijk kan. De telefoonlijn op de locatie is nog niet "ADSL-proof" gemaakt, dus dat zal iig moeten. Zoiets zal 75 euro oid zijn. Wat natuurlijk het makkelijks _zou_ zijn is het gebruik van mijn eigen splitter/modem van thuis. Dat zal waarschijnlijk wel mogelijk zijn. Nu is mijn vraag: Kan ik mijn eigen username/password van thuis gebruiken? Is zo iets niet telefoonnummer gebonden? Of anders per telefooncentrale gebonden?

Verwijderd

volgens mij is adsl telefoon nummer gebonden, in elk geval centrale gebonden

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:59

Pogostokje

* twiet *

Sterker nog, het zit gebonden aan de fysieke lijntjes die van de centrale naar jouw huis lopen. Dit gaat dus niet werken. No way.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• AK47
Pitty. Zijn er ook providers zo aardig om abbo's van 5 dagen te "verhuren"? :)

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 09:12

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Een ADSL-verbinding is iets wat op de telefoonlijn zit, de telefoonaansluiting wordt in de centrale opgesplitst waarna er één kant naar de telefonieswitch gaat en één kant naar de DSLAM (modemkast). Wil je van jouw aansluiting gebruik maken op een lokatie anders dan jouw woning dan gaat dit niet lukken. Het inloggedeelte is geen probleem, in princiepe zou je bij iemand anders (mits deze dezelfde ISP heeft) onder jouw naam kunnen inloggen.

Krankzinnige muziek vind je hier.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

DSL moet door de centrale gegeven worden, en elke centrale heeft "poortjes"

Als de lijn de centrale binnenkomt word het DSL van het telefoon signaal gefiltered en doorgegeven op een bijlijn, die naar de DSL "poort" gaat. Die heeft dus een vast username/userlogin! Nou ja.. een link naar de provider dus :-)

He, helaas kan het niet, maar ik geloof wel dat er bedrijven zijn die satteliet internet verhuren... zijn natuurlijk niet goedkoop!

Anders moet je een dubbele telefoon/isdn lijn ervoor gebruiken. Dat is dan het goedkoopste!

[ Voor 37% gewijzigd door swampy op 18-01-2004 14:55 ]

There is no place like ::1

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:59

Pogostokje

* twiet *

AK47 schreef op 18 januari 2004 @ 14:52:
Pitty. Zijn er ook providers zo aardig om abbo's van 5 dagen te "verhuren"? :)
Heb je enig idee wat het kost om een lijn aan te sluiten op het ADSL gebeuren? Waarom dacht je dat de minimale abbo periode 1 jaar is? :) Vijf dagen kan je rustig vergeten. :)

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• AK47
Pogostokje schreef op 18 januari 2004 @ 14:53:
[...]

Heb je enig idee wat het kost om een lijn aan te sluiten op het ADSL gebeuren? Waarom dacht je dat de minimale abbo periode 1 jaar is? :) Vijf dagen kan je rustig vergeten. :)
Mhh, pitty again. How about het veranderen van telefoon nummer bij de ADSL provider en na vijf dagen weer terug veranderen? :?

Mhh, lijkt me onwaarschijnlijk dat er providers zijn die zo gek zijn om dat te doen :P

[ Voor 10% gewijzigd door AK47 op 18-01-2004 14:58 ]

• bazs2000

bazs2000

AK47 schreef op 18 januari 2004 @ 14:57:
Mhh, pitty again. How about het veranderen van telefoon nummer bij de ADSL provider en na vijf dagen weer terug veranderen? :?
Dat gaat zeker niet werken. ADSL zit op de lijn en niet op het nummer.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Pogostokje schreef op 18 januari 2004 @ 14:53:
[...]

Iderdaad, dan moet er voor jou 5 dagen 2x een monteur naar de centrale om de boel om te prikken.

Kan je niet gewoon die mensen van die lokatie zo gek krijgen om het permanent te nemen? En is die centrale wel 'adsl-ready'?

Anders doe je een wifi oplossing met 2 richtantennes naar andere locatie?

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• AK47
bazs2000 schreef op 18 januari 2004 @ 14:58:
[...]

Dat gaat zeker niet werken. ADSL zit op de lijn en niet op het nummer.
Nee, maar er bestaat dus een verhuisregelging bij ADSL providers :o

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:22

BrZ

AK47 schreef op 18 januari 2004 @ 14:57:
[...]

Mhh, lijkt me onwaarschijnlijk dat er providers zijn die zo gek zijn om dat te doen :P
De lijn moet fysiek aangesloten worden op de DSLAM... nummer heeft daar eigenlijk geen kont mee te maken.

• AK47
bjck schreef op 18 januari 2004 @ 14:59:
[...]

Iderdaad, dan moet er voor jou 5 dagen 2x een monteur naar de centrale om de boel om te prikken.

Kan je niet gewoon die mensen van die lokatie zo gek krijgen om het permanent te nemen? En is die centrale wel 'adsl-ready'?

Anders doe je een wifi oplossing met 2 richtantennes naar andere locatie?
Right. De centrale is ADSL-ready. Het zou idd handiger zijn dat er op de locatie ADSL komt.

WiFi is dan volgens mij nog de enige goedkope oplossing. Van mijn huis naar de locatie is 300-500 m hemelsbreed. Zou dat gaan lukken? :?

[ Voor 8% gewijzigd door AK47 op 18-01-2004 15:02 ]

• bazs2000

bazs2000

AK47 schreef op 18 januari 2004 @ 14:59:
Nee, maar er bestaat dus een verhuisregelging bij ADSL providers :o
En jij denkt dat je een verhuizing kunt opstarten hiervoor? Ten eerste duurt dat erg lang en ten tweede kun je niet zomaar aan een contractsovername toen, helemaal niet als het maar van tijdelijke aard is. Face it, het kan niet zo makkelijk.

Alleen bij evenementen worden er tijdelijke lijnen aangelegd maar die zijn erg duur.

• AK47
bazs2000 schreef op 18 januari 2004 @ 15:01:
[...]

En jij denkt dat je een verhuizing kunt opstarten hiervoor? Ten eerste duurt dat erg lang en ten tweede kun je niet zomaar aan een contractsovername toen, helemaal niet als het maar van tijdelijke aard is. Face it, het kan niet zo makkelijk.

Alleen bij evenementen worden er tijdelijke lijnen aangelegd maar die zijn erg duur.
Jah, nou jah. Dat viel natuurlijk te verwachten :) Internet op de LAN-party regelen heeft opzich geen prioriteit.

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Wireless zou een goede oplossing kunnen zijn. 300-500m is wel te overkomen. Op forum.wirelessnederland.nl kun je hierover heel veel vinden (trouwens, ik den hier op GoT ook wel)

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Verwijderd

Mijn maat en ik hebben beide ADSL (dus alle 2 een ADSL lijn met anders tel nummer)

Hij kan mijn login en pass gebruiken en ook omgekeerd.

Dit gebruiken we omdat ik tijdens de week op kot zit en hij dan met mijn toestemmen mijn datalimiet vol krijgt ;)

Dus gewoor ervoor zorgen dat die tel. lijn een ADSL-lijn wordt en dan kan je je eigen login normaal gebruiken

spec internet:
ADSL go Skynet (België)
Speed touch USB modem

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:36

Tux

AK47 schreef op 18 januari 2004 @ 15:01:
[...]
Right. De centrale is ADSL-ready. Het zou idd handiger zijn dat er op de locatie ADSL komt.

WiFi is dan volgens mij nog de enige goedkope oplossing. Van mijn huis naar de locatie is 300-500 m hemelsbreed. Zou dat gaan lukken? :?
Als je zichtverbinding hebt moet dat makkelijk lukken. Anders wordt het vrij moeilijk.

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• AK47
Tux schreef op 18 januari 2004 @ 15:07:
[...]

Als je zichtverbinding hebt moet dat makkelijk lukken. Anders wordt het vrij moeilijk.
Mhh...dat zal dus wat improviseren worden :P

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
AK47 schreef op 18 januari 2004 @ 15:09:
[...]

Mhh...dat zal dus wat improviseren worden :P
Gewoon wireless bridge ding bouwen met 2 richtantennes, dan heb je met gemak over die afstand gewoon 11Mbit :P (mist je ook een zichtverbinding hebt tussen de 2 antennes).

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

300-500 m , dat is niet veel, neem gewoon 2 wifi AP's (linksys wap 11 ofzo), en zet daar op beide een biquad antene (staat wel op het wiki gedeelte van http://www.wirelessleiden.nl) goedkoop, en simpel uit te voeren. de AP's zijn 85 euro per stuk, de biquads zijn 5 euro per stuk (zelfbouw) en dan krijg je nog een euro of 20 aan connectors en coax (wel een goede gebruiken, bijvoorbeeld aircom +, die zwarte coax die je ook wel voor netwerken gebruikt kan ook wel, maar die geeft erg veel signaal verlies, en dat is dus niet echt aan te raden) met deze combo haal je de km met goed richten makkelijk

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 15:59

bennierex

Pilot_Z

Verwijderd schreef op 18 januari 2004 @ 15:07:
Mijn maat en ik hebben beide ADSL (dus alle 2 een ADSL lijn met anders tel nummer)

Hij kan mijn login en pass gebruiken en ook omgekeerd.

Dit gebruiken we omdat ik tijdens de week op kot zit en hij dan met mijn toestemmen mijn datalimiet vol krijgt ;)

Dus gewoor ervoor zorgen dat die tel. lijn een ADSL-lijn wordt en dan kan je je eigen login normaal gebruiken

spec internet:
ADSL go Skynet (België)
Speed touch USB modem
Nou, in NL gaat dat dus echt niet lukken. Ik heb al bij verschillende mensen ADSL aangesloten, zowel in dezelfde staat als in een andere plaats. Echter even testen of de verbinding werkt met mijn eigen username/pass (zelfde provider & andere provider getest) werkte niet als men weer eens het papier met username/pass kwijt was :|
Pagina: 1