Toon posts:

PC wil niet werken met nieuwe voedingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb kort geleden besloten om mijn voeding maar te upgraden i.v.m. de aanschaf van een nieuwe videokaart (fx5600).

Mijn oude voeding is nog een oud beestje (ADT 250 W). Dacht dat deze het niet meer zou trekken met mijn nieuwe videokaart erin dus daarom heb ik een nieuwe voeding gekocht (Enermax 301AX-G-FM 300 W).

Nadat ik deze nieuwe voeding had aangesloten ging Windows XP moeilijk doen, blauwe schermen, spontane vastlopers, reboots. Idem dito met Linux. Dus nieuwe voeding eruit, oude erweer in: alle problemen weg.

Enermax doorgemeten, bleek dat -12V maar -10.9 gaf. Dus terug naar de computerwinkel om te ruilen. Geruild voor een ander merk (HEC 300 W).

HEC van te voren doorgemeten en alle voltages waren oke. Na het aansloten weer allemaal rare vastlopers en reboots. Oude voeding weer erin: Probleem opgelost.

Ik snap er niks meer van, het komt er dus op neer dat mijn PC alleen met mijn oude voeding wil werken.

Weet iemand wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn?

Hieronder nog even mijn systeem specs:

Moederbord: Aopen AK33
Proc: AMD athlon 1100
Geheugen: 640 MB SDRAM (infinion)
Videokaart: Asus 9560XT (FX5600XT) 128MB
HD: 80 GB Maxtor, 80 GB Western Digital
CD/DVD: Samsung brander 48/16/48, Samsung DVD speler
In de PCI sloten:
Creative SB live
Promise Ultratrak 133
3com 905B combo

@euss:

Oude voeding (ADT):
+5 - 18A
+12 - 10A
-5 - 0.3A
-12 - 0.8A
+5VSB - 0.8A
+3.3 - 10A

Enermax voeding:
+5 - 30A
+12 - 22A
-5 - 1A
-12 - 1A
+5VSB - 2.2A
+3.3 - 28A

HEC voeding:
+5 - 30 A
+12 - 15 A
-5 - 0.5 A
-12 - 0.8 A
+5VSB - 2 A
+3,3 - 28 A

Alle voedingen waren geaard toen ze getest werden.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2004 14:21 ]

Verwijderd

Kijk eens naar de hoeveelheid stroom (ampere) die de voeding kan leveren op de verschillende spanningslijnen (volt). Wellicht dat die hogere Watt voedingen op 1 specifieke spanningslijn gewoon te weinig kunnen leveren (vooral je 5/12V lijnen).

edit: ik zie nu je gewijzigde post staan, hmm daar ligt het dus niet aan :/

Die Enermax die je had doorgemeten, was die voeding wel belast? Want onbelast schakeld hij hetzij uit, danwel klopt er geen bal van je meting.
Zie: [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]

Is de PC wel geaard?

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2004 14:11 ]

• guanpedro
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-12-2025

guanpedro

Live forever or die trying

Vaag, als het een Q-tec of Sweex voeding was had ik dit wel begrepen maar Enermax voedingen hebben meestal meer op de 12v lijn dan welke voeding dan ook. Ik heb er 2 van gekocht voor speciaal die reden. Daarnaast is de kwaliteit van Enermax voedingen vaak van een hoog niveau.

[ Voor 1% gewijzigd door guanpedro op 18-01-2004 13:53 . Reden: spelling ]

PC: MSI-NEO2FISR P4-2.6HT@2.8 Dual-channel GEIL-PC3500 Intel CSA GB-LAN 9600PRO Pioneer DVR106 Server: Dual Xeon-2GHz 3Ware 7500-12 11x120GB RAID5 GB-LAN RH 9 2.4.22 Digicam: Sony DSC-F717

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21
Een voeding kun je niet van te voren doormeten. Hij moet belast zijn, anders zegt het geen h*l. En een -10.9 V op een -12 V aansluiting is in principe binnen de specs (+/- 10%). (Let er wel op dat het de -12 aansluiting betreft, die je nauwelijks gebruikt.) Maar een Enermax 300 zou niet minder mogen zijn dan enig 250 Watter. Maar kijk idd eens naar de wattages die de voeding kan leveren, het kan natuurlijk zijn dat je nu een slechte voeding hebt gekregen en de Enermax gewoon een misfabrikaat was.

Verwijderd

Topicstarter
De voltages van de HEC zijn in een andere PC, dus belast, gemeten. Hier waren alle voltages OK.

De HEC voeding werkt in deze andere PC dus wel zonder problemen, hij heeft een nacht aangestaan met SETI draaiend, gamen ging ook zonder probleem.

De Enermax was achteraf gezien waarschijnlijk ook OK omdat die in de computerzaak is getest en wel werkte. Reden dat ik een nieuwe kreeg was de -10.9 op de -12V lijn.

Het is dus echt heel erg vaag wat er aan de hand is. Mijn PC wil gewoon niet werken op een andere voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand een oplossing? Zit nog steeds met hetzelfde probleem... :?

Verwijderd

Ik vind het maar een vaag probleem...
  • Heb je toevallig ook fanregelaars, CCFL/inverters oid die storing geven (maar waar de oude voeding 'toevallig' tegen kan) ?
  • Staan je spanningen overvolted (jumpers/bios > de instellingen van ram/cpu/pci/agp spanningen) met de oude voeding zodanig dat deze boven de specs komt met een zwaardere/nieuwe voeding?
Ik denk dat als je het niet op korte termijn kan oplossen dat je dan beter naar een complete upgrade kan kijken, waarbij je ook het moederbord vervangt. Imo is dat het grootste struikelblok, als je ook al kaal hebt getest en nog problemen houdt. Ram/CPU kun je wel in andere PC testen. Ik kan mij alleen geen voorstelling maken wat het dan zou zijn aan het mobo dat zo problematisch is. Het is tenslotte geen mobo met afwijkende ATX connector (alla Dell, Compaq etc).
Pagina: 1