Ik zit hier nu in Japan en bouw een nieuw computertje met een Barton 2500 + erin. Ik wil natuurlijk overclocken, maar de CPU's worden eigenlijk niet zonder koeler verkocht. Is het nog de moeite waard een andere koeler te halen, en die andere naar de schroothoop te sturen? Wat zijn de ervaringen met stock cooler overclocking, hoe warm mag een Barton worden?
Verwijderd
als je ipv de normale fan een 80mm fan neemt op de originele heatsink koelt dat ook heelgoed hoor...die originele hebben ook een koperen bodem en heel veel dunne vinnetjes dus daar is op zich niks mis mee....alleen als je echt veel volt gaat geven 1.850+ dan moet je andere koeling kopen...
er waarom moeilijkdoen, die stock koeler kost 10 euro extra ofzo...
er waarom moeilijkdoen, die stock koeler kost 10 euro extra ofzo...
Verwijderd
Stock cooler is zeker niet goed voor OC.
Toen ik men Barton 2500+ bestelde, had ik ook meteen een Zalman CNPS 6000cu erbij gekocht, die stock koeler ligt hier nu maar in men kamer.
en men 2500+ loopt op 2.26ghz met idle 41°C
Toen ik men Barton 2500+ bestelde, had ik ook meteen een Zalman CNPS 6000cu erbij gekocht, die stock koeler ligt hier nu maar in men kamer.
en men 2500+ loopt op 2.26ghz met idle 41°C
Als je verder niet wilt overclocken dan is er niets aan de hand. De standaard koelers zijn ook vrij stil, dus als je daar vrede mee hebt, ook niets aan de hand. Wil je het nog stiller, dan moet je een nieuwe koeler kopen 
Precies weten hoe warm ze mogen worden doe ik even niet meer, maar ik meen 75 graden. Ik zou me echter al eerder een beetje zorgen gaan maken. Maar de standaard koeler moet die AMD zeker wel op een goede temperatuur kunnen houden.
Precies weten hoe warm ze mogen worden doe ik even niet meer, maar ik meen 75 graden. Ik zou me echter al eerder een beetje zorgen gaan maken. Maar de standaard koeler moet die AMD zeker wel op een goede temperatuur kunnen houden.
Ceci n'est pas une signature!
Verwijderd
Stock coolers schieten vaak te kort bij het koelen als je OC't. Voor het standaard werk kun je er wel mee vooruit...
Goede koelers zijn tegenwoordig niet duur meer, alhoewel ik geen flauw benul heb van de koeler-prijzen in Japan.
Goede koelers zijn tegenwoordig niet duur meer, alhoewel ik geen flauw benul heb van de koeler-prijzen in Japan.
Jaja, maar als je wilt dat je processor enkele jaren meegaat, dan wil je hem echt wel onder de 55°C houden hoor...
De stock koelers van AMD doen het anders best netjes hoor!
Mijn broer heeft een XP2500+ @ 11x210 lopen op Stock koeling, stressed is ie maar 49 graden, moet wel erbij zeggen dat ie 4 casefans heeft.
2 In en 2 Out.
Mijn broer heeft een XP2500+ @ 11x210 lopen op Stock koeling, stressed is ie maar 49 graden, moet wel erbij zeggen dat ie 4 casefans heeft.
2 In en 2 Out.
Verwijderd
75 grade!!??
nou de boxed koeler die bij mijn barton 2800+ zat was echt wel goed he, die hield hem onder de 50 makkelijk met de standaard fan, toen ik ging OC'en heb ik thermaltake smartfanII erop gezet die beetje hard laten blazen kwam hij op 1.800 volt niet boven de 50 grade uit dus...
even als extra, deze cooler heb ik dus bij mijn amd :
nou de boxed koeler die bij mijn barton 2800+ zat was echt wel goed he, die hield hem onder de 50 makkelijk met de standaard fan, toen ik ging OC'en heb ik thermaltake smartfanII erop gezet die beetje hard laten blazen kwam hij op 1.800 volt niet boven de 50 grade uit dus...
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2004 21:04 ]
Verwijderd
met dit model koeler, maar dan de alu versie koel ik mijn celly passief, op mijn athlon was het bagger
[quote]Verwijderd schreef op 18 januari 2004 @ 20:45:
75 grade!!??
[pics]
Dit is idd de boxed cooler, de 2800+ Barton verbruikt zon 68 Watt en de lagere modellen van de XP's gebruiken 78Watt, als je dus een 2600+ cooler op je 2800+ zet (zoals ik ga doen) moet ie volgens mij NOG beter gaan koelen?
Correct me if i'm wrong
75 grade!!??
[pics]
Dit is idd de boxed cooler, de 2800+ Barton verbruikt zon 68 Watt en de lagere modellen van de XP's gebruiken 78Watt, als je dus een 2600+ cooler op je 2800+ zet (zoals ik ga doen) moet ie volgens mij NOG beter gaan koelen?
Correct me if i'm wrong
Verwijderd
volgens mij niet.... dat koperen model zl misschien iets beter koelen dan die aluminium die ik had, die deed op een standaard athlon 2000+ al dik 60 graden. (bij 85 watt) oftewel AMD zal er wel wat van geleerd hebben omdat ze ze nu van koper uitvoeren, maar een fanduct er op naar 80 mm met een goede fan erop is geen luxe verwacht ik
Ook bij de snellere modellen zit er gewoon een Koperen vierkantje onderin die verder uitspreid naar de koelvinnen, ze hebben dus wel koper.Verwijderd schreef op 18 januari 2004 @ 22:48:
volgens mij niet.... dat koperen model zl misschien iets beter koelen dan die aluminium die ik had, die deed op een standaard athlon 2000+ al dik 60 graden. (bij 85 watt) oftewel AMD zal er wel wat van geleerd hebben omdat ze ze nu van koper uitvoeren, maar een fanduct er op naar 80 mm met een goede fan erop is geen luxe verwacht ik
Maar ze zijn een stuk groter dan de koeler van de 2800+, die dus de bodem van volledig koper heeft.
Laten we zeggen dat het aan breedte alleen al een centimeter scheelt, en de core zelf word gewoon met koper gekoeld net als met de 2800+ koeler die dus ruim een centimeter kleiner is.
Kort samengevat:
2800+ koeler is kleiner maar volledige koperen bodem
2600+ e.d. hebben koperen vierkant op de core en ruim centimeter groter.
( ik moet morgenochtend weer werken (vobis) en scheur er gelijk ff 2 uit de kast een 2600+ met de koeler en de 2800+ even kijken welke koeler de 2800+ kouder houd) Ik hou jullie op de hoogte.
[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 18-01-2004 22:56 ]
Verwijderd
neem thermalright, die zijn nog beter, ik heb een thermalright slk900U en op 2.0 volt op m'n 2800+ is hij nog 38 idle en 44 load ofzo, met een redelijk stille 120mm fan erop...
dus 2800+ @ 2430 mhz
dus 2800+ @ 2430 mhz
dit blijft maar trug komenRanzy schreef op 18 januari 2004 @ 16:40:
[...]
Jaja, maar als je wilt dat je processor enkele jaren meegaat, dan wil je hem echt wel onder de 55°C houden hoor...
dit is gewoon totale onzin
een procje kan makkelijk een graad of 70 een jaartje hebben hoor
daar zijn ze op gemaakt.
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Verwijderd
Nee, dat is geen totale onzin. Bovendien verwerp je niet goed wat hij zegt. Hij zegt namelijk dat bij een temperatuur van 85 graden de kans wel klein wordt dat je CPU enkele jaren meegaat, terwijl jij het hebt over temperaturen van 70 graden gedurende een periode van een jaar.Shunt schreef op 19 januari 2004 @ 11:34:
[...]
dit blijft maar trug komen
dit is gewoon totale onzin
een procje kan makkelijk een graad of 70 een jaartje hebben hoor
daar zijn ze op gemaakt.
De temperatuur is vrijwel lineair gekoppeld aan de levensduur van je CPU, in elk geval in overgeklokte stand. Zelf heb ik meerdere CPU's gehad die ik op het randje van hun thermische belasting gebruikte (Celeron-366 die tijden op 550 heeft gedraaid met 68 graden bijv) en dat houden ze dus niet langer dan een jaartje of drie vol. Het kán wel, de kans dat je na drie jaar die CPU nog gebruikt is heel klein, maar ze slijten er wel degelijk van. Een 'argument' als 'daar zijn ze op gemaakt' snijdt natuurlijk geen hout, want op overklokken zijn ze dus níet gemaakt.
Mijn 2800+ @ 2200mhz+- gaat niet hoger qua Mhz, ook niet met 2v en dikke tafelventilator ernaast, draai nu dus 9,5x232Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 09:13:
neem thermalright, die zijn nog beter, ik heb een thermalright slk900U en op 2.0 volt op m'n 2800+ is hij nog 38 idle en 44 load ofzo, met een redelijk stille 120mm fan erop...
dus 2800+ @ 2430 mhz
Load met boxed cooler is 53 graden en muisstil.
Verwijderd
Nou, ik heb mn 2800+ barton toch wel overgeclocked met een standaard koeler. Er zitten wel 3 extra 80 mm fans in de kast, 1 blaast precies op de processor, maar mn temperatuur wordt bij asus probe stressed 52 graden. toch ga ik binnenkort een Zalman koeler kopen
Klein updatje, maar ik heb een hele suffe AOpen (nooit geweten dat zij ook koelers maakten, heb eigenlijk ook een hekel aan dat bedrijf) koeler gekocht met een koperen koelbokje. Zit een 80 millimeter fan op, muisstil, en op een kamertemperatuur van 12 graden (niet lachen) wordt hij onder belasting niet warmer dan 32 graden. Best heel behoorlijk goed vind ik zelf, maar 20 graden warmer! Ik gebruik wel Arctic Silver 5, maar toch...
Verwijderd
mja jouw FSB is lekker hoog dat kan ik niet zo...The_Dart schreef op 19 januari 2004 @ 17:38:
[...]
Mijn 2800+ @ 2200mhz+- gaat niet hoger qua Mhz, ook niet met 2v en dikke tafelventilator ernaast, draai nu dus 9,5x232
Load met boxed cooler is 53 graden en muisstil.
Pagina: 1