Hoe audio onder dos?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westerterp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-03 08:30
Ik heb een paar oude pc's gekocht en in een ervan (Compaq Prolinea 466, 486 DX2 66MHz) zit een audiokaart die ik niet ken. Op de kaart zit wel een chip met de code ES1868f.

Ik heb via driverguide drivers voor deze kaart gevonden voor alle windows versies. Wat ik echter wil is audio in games onder dos. Ik wil namelijk geen windows op deze machine. Ik kan nergens dosdrivers vinden. Heb je die niet nodig onder dos? Ik kan me nog uit een ver verleden herrinneren dat in de config.sys de soundblaster een paar regels had met aansturing.

Hoe krijg ik deze kaart aan het werk onder dos 6.22?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iets van: soundblaster = a220 i7 t1 of d1 ofzo kan ik me herinneren.
Dit stond dan trouwens in de autoexec.bat

a=io i=irq en t weet ik niet meer.

misschien kun je hier iets mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09 11:26

Nulnulnix

BOFH

Verwijderd schreef op 18 januari 2004 @ 11:35:
Iets van: soundblaster = a220 i7 t1 of d1 ofzo kan ik me herinneren.
Dit stond dan trouwens in de autoexec.bat

a=io i=irq en t weet ik niet meer.

misschien kun je hier iets mee
Klopt. d-dma en niet van toepassing op kaartjes als dit...

t=type (simulatie type; 2 geloof ik voor soundblaster pro).

We have just one world, but we live in different ones...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westerterp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-03 08:30
Tnx. Het zijn volgens mij niet de officiele drivers (ik heb de 1868f en niet de 1868) maar ze werken wel onder dos. Games herkennen de kaart nu wel, alleen krijg ik nog geen audio door mijn koptelefoon. Dat zal wel een ander probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In elk spel moet je ook weer dezelfde comfiguratie instellen als dat je in je autoexec.bat/config.sys/esscfg.ini hebt staan (adres, irq, dma etc).

Waarschijnlijk zal de kaart niet eens werken als hij niet geinitialiseerd wordt tijdens boot (via config.sys/autoexec.bat) - ik heb het in ieder geval vaak genoeg meegemaakt dat dergelijke semi PnP kaartjes pas in SoundBlaster modus gingen ná initialisatie [zelfs al stond PnP OS uit in de Bios]).

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2004 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Als je kaart soundblaster compatible is, heb je niet perse drivers nodig. Je moet wel de irq/dma/adres instellingen weten, en die vervolgens instellen in het setup programma van de applicatie die je wilt draaien. Ook is het aan te raden om je bios te configureren voor een niet-plug & play OS.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Pagina: 1