Compaq (HP) array probleem *

Pagina: 1
Acties:

• nilski
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07-2021
heb een proliant DL380R03 met een 5304/128 RAID controller, W2003 enterprise server.
Windows op interne 5i controller, 5300 is voor extra storage.

probleem:
de storage (4300 enclosure met 1 bus) zit op poort 4 van de 5300
nu heb ik een extra enclosure (4300 enclosure met 2 bussen) op poort 1&2 aangesloten.
onder windows met ACU een nieuwe RAID5 array aangemaakt;
deze vervolgens weggegooid en opnieuw aangemaakt omdat het RAID5 ADG moest zijn.
Daar ging het mis denk ik...

De nieuwe array is nu verwijderd. Als ik alleen deze aansluit geeft hij aan dat er geen array is.
Maar als ik alleen de oorspronkelijke enclosure aansluit ziet hij er twee;
"Logical Drive #1 FAILED"
"Logical Drive #2 OK"

Oorspronkelijk was er maar een logical drive nl.; "Logical Drive #1"

Nu zit ik erg te twijfelen of ik die failed array weg moet gooien want weg is weg...

Zit nogal in de rats hiermee, iemand ervaring?

WAZUUUUUUUP!!!!!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik denk dat dis logical drives rekening houden met de poort waarop hij zit, dwz, de enclosure op poort 1/2 krijgt een hogere aanduiding dan de oude op poort 4, dus de oude op poort 4 (vroeger logische disk 1) is disk 2 geworden na het aansluiten.
Ik zou adviseren om je oude enclosure even los te koppelen voor je disks verwijdert, gezien je anders misschien de feitelijke array daarop weggooid, en ik neem aan dat daar data op zal staan die je niet kwijt wilt...

• nilski
dat klinkt aannemelijk. de oude enclosure is al afgekoppeld. met alleen de oorspronkelijke enclosure geeft hij nu dus een failed en een OK logical drive.

thanx, ga 'm nu wegmikken. duim voor me! 8)7

oh ja, er staat meer dan 800GB op dus idd die wil ik ff niet kwijt!

[ Voor 17% gewijzigd door nilski op 18-01-2004 11:25 ]

WAZUUUUUUUP!!!!!

• Kippenijzer

Kippenijzer

dus eerst afkoppelen :)

• nilski
ben nog ff aan het twijfelen; heb een paar screenshots, zal ze er ff bijzetten.

shit, hoe doe'k dat??

zie onder disk management nl. 3x een array;
disk2 "Not Initialized" "Unallocated" (waarschijnlijk de eerst aangemaakte RAID5)
disk3 "Online" "Unallocated" (de tweede aangemaakte RAID5ADG?)
"Missing" "Failed" (dit is de oorspronkelijke array!)

kan ik de pics evt mailen?

als ik de beide arrays afgekoppeld heb ziet hij niets.

[ Voor 77% gewijzigd door nilski op 18-01-2004 12:01 ]

WAZUUUUUUUP!!!!!

Verwijderd

Mail die pics maar even naar mij, gooi ik ze op de T.net servers.

Titel nog even bijgeschaafd ;)

Screenshots:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/JSS/acu.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/JSS/diskm.jpg

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2004 12:40 ]

• nilski
oeps...
collega heeft de OK logical drive weggeknikkerd. kippetje had dus gelijk...
klonk ook aannemelijk; failed zou weer herkent moeten worden. dus niet!
iemand nog suggesties om dit te herstellen???

WAZUUUUUUUP!!!!!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Zolang er op de schijven zelf geen info weggeschreven is kun je dat cabinet even aan poort 3 proberen te hangen, de controller zal dan bij het booten zelf kijken of de schijven al een bestaande raidset zijn, en deze importeren (hij zal hem als andere drive gaan zien, maar dit is functioneel om te testen, daarna de failed drive van poort 4 verwijderen, en hem daarna weer aan poort 4 hangen, zodat hij hem daar weer op herkent en de failed van 3 weer verwijderen)

• nilski
F# me!
nee, de info is weg van de disken en dus valt er niets meer te recoveren. alle recovery tools gaan er van uit dat je onder windows iets ziet.. Aangezien de controller niet meer weet wat er op de disken staat is het einde oefening...

WAZUUUUUUUP!!!!!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Ehm, wat je kunt proberen is exact dezelfde array aanmaken, op zich hoort hij los van de array data de rest niet aangeraakt te zijn -> door exact dezelfde array te definieren zou alle data erop weer beschikbaar moeten zijn. Is het dus de vraag of je die zo weet je recreeren...

• nilski
Helaas, peanutbutter. Dat werkt niet. de controller ziet dat het een nieuwe array is en zegt dat er niets op staat. De array die er opstond was al eens geconverteerd van ADG naar RAID5...
Anyway, de backup is aan het restoren... nog steeds...

shit happens... and then you die!

HP zegt idd dat in sommige gevallen de disken weer snappen dat ze mekaar kennen (de RAID info staat op de disken, niet in de controller)

Wat heb ik geleerd?
- backups, backups, backups!
- vertrouw niet op windows utils die je RAID aanpassen (iig niet op ACU :( )
- als je moet kiezen gooi dan de failed drive weg ipv. degene die OK is ookal is de logical drive veranderd.
- bij twijfel, koppel eerst een disk los (daar staat de RAID info op) Als het dan mis gaat kun je na eerst de rest los te hebben gekoppeld, deze inkoppelen en stuk voor stuk de rest weer inloppelen... Niet geprobeert maar RAID info van smart array is niet te backuppen zegt HP

thanx voor alle nuttige tips, zal er volgende keer beter naar luisteren :P

[ Voor 71% gewijzigd door nilski op 19-01-2004 10:54 . Reden: the end. part 2! ]

WAZUUUUUUUP!!!!!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:52
HP zegt idd dat in sommige gevallen de disken weer snappen dat ze mekaar kennen (de RAID info staat op de disken, niet in de controller)
Is niet in sommige gevallen, maar in alle gevallen Alle informatie van alle arrays staat op Alle harddisken van de array controller.

Als je er dus 1 harddisk uit haald en deze op een lege array controller aansluit hierna de server aanzet, dan zal je server een hoop schijven missen, die nog in de andere server zitten. Alle logical drives zullen dat ook defect zijn (behalve natuurlijk als deze schijf een mirror is). Je kan dus eventueel een mirror schijf op de plank hebben liggen als Disaster Recovery. Mists hierop je OS staat en al je andere data op een andere Logical Drive staat.
Wat heb ik geleerd?
- backups, backups, backups!
Geen Commentaar, heb hier helaas zelf ook ervaring mee. Helaas is dit toch vaak de conclusie.
- vertrouw niet op windows utils die je RAID aanpassen (iig niet op ACU :( )
Waarom niet. Als je de util maar goed gebruikt. Dat is wel de belangrijkste, anders gaat het idd fout. Don't blame user error on software tools. (Sorry)
- als je moet kiezen gooi dan de failed drive weg ipv. degene die OK is ookal is de logical drive veranderd.
- bij twijfel, koppel eerst een disk los (daar staat de RAID info op) Als het dan mis gaat kun je na eerst de rest los te hebben gekoppeld, deze inkoppelen en stuk voor stuk de rest weer inloppelen...
Is ook niet 100% waar, bij de oudere array controller moest je altijd een F-toets indrukken. Als je maar niets bevestigde, dan schreef hij nooit zijn Array data weg op de harddisken. Of dit ook nog geld met de nieuwere (64X en 620X) weet ik niet. Mooie test voor op de zaak bij ons.

Beide arrays bevatten immers alle data van de schijvenpositie en logical drives. De array die los gekoppeld was/is bevat dan oudere data van de array die wel aan is geweest. Je arrays komen dus dan ook niet altijd goed in de lucht.
Niet geprobeert maar RAID info van smart array is niet te backuppen zegt HP
Klopt, of je moet een mirror schijf in je array hebben zitten. (zie hier boven)

Helaas een beetje te laat, mijn ervaring is dat als je je array weer precies het zelfde had geconfiguerd, dan zag windows waarschijnlijk een logical drive met al je data er op. Als je een logical drive verwijderd in ACU verwijder je alleen je array informatie. De data wordt niet op de schijven gewist. Ik heb al een aantal keren data kunnen herstellen door de array weer precies het zelfde te configureren, waarna alle data behouden bleef.

• Kippenijzer

Kippenijzer

Rolfie schreef op 21 januari 2004 @ 00:01:
[..]
Helaas een beetje te laat, mijn ervaring is dat als je je array weer precies het zelfde had geconfiguerd, dan zag windows waarschijnlijk een logical drive met al je data er op. Als je een logical drive verwijderd in ACU verwijder je alleen je array informatie. De data wordt niet op de schijven gewist. Ik heb al een aantal keren data kunnen herstellen door de array weer precies het zelfde te configureren, waarna alle data behouden bleef.
Da's inderdaad wat ik ook adviseerde, maar aan de ACU gegevens in het plaatje te zien stonden er volgens mij 2 logische stations op, waarbij het altijd lastig is die op de byte nauwkeurig te herdefinieren, was het 1 logical disk volgens maximum formaat, was dit makkelijker geweest... Maar kan ook dat ik nu weer logische disks en partities door de war haal. Durf niet te zeggen of de windows ACU ook op partitie niveau kan denken :)
Pagina: 1