Hoe computer op afstand raadplegen

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Smht
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-01 10:50
Hallo,

Ik was van plan om mijn computer op afstand beschikbaar te maken, maar ik heb ontdekt dat ik geen flauw benul heb hoe dat moet. :?

Zou iemand mij willen uitleggen hoe dat moet. Ik heb gehoord dat dat kan met een FTP server ofzoiets, maar er zijn zoveel programma's te vinden.

Ik heb de FAQ en de search gebruikt maar werd er niet veel wijzer van (in de FAQ staat er niets over geschreven, dat had ik wel verwacht eigenlijk)

Ik maak op het moment gebruik van Windows 2000 Professional SP4, maar wil misschien ook Windows XP terugzetten.
Liefst heb ik dat iemand uitlegt hoe dit met Windows 2K moet.

Verdere opstelling hier:
Sweex 4-Port router
Chello internet-verbinding

Alvast bedankt,

Misschien dat het slim is om deze topic netjes te houden zodat anderen er ook veel aan zullen hebben

Intel Core i7-4790, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, GTX2060

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Wat wil je precies; bestanden benaderen op afstand of de gehele PC overnemen?

Indien het alleen om bestanden gaat, is een FTP-servertje voldoende. Indien het om de gehele PC gaat, kan je denken aan 'remote desktop' of VNC. Over zowel de FTP-server als het overnemen van de gehele PC is al erg veel geschreven op dit forum.

[ Voor 4% gewijzigd door pven op 17-01-2004 22:50 . Reden: 'remote desktop' zit nog niet in w2k ; toch? ]

|| Unprompted (AI-blog) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Verwijderd

Een en ander ligt er nogal wat je beschikbaar wilt maken op je computer.
- Downloaden van files
- Remote control/beheer
- Shell Access
om er maar een paar te noemen ....

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-07 11:32
zoals pven al zegt, kan ik VNC zeer aanraden als het gaat om het overnemen van de hele pc. Niet heel erg snel, maar je kunt wel alles gewoon doen met die andere pc.

• Smht
Idd is een beetje stom om er niet bij te zetten. (sorry)

Het gaat er in de eerste plaats om dat ik bestanden kan raadplegen vanaf andere locaties.
Ik heb ook wel wat gevonden over FTP servers op het forum maar op een of andere manier kom ik er niet uit.

Verwijderd

Als het puur is om bestanden over te halen, kan je FTP (insecure) of SCP (secure via SSH) gebruiken.

• pven
  • Niet online
Smht schreef op 17 januari 2004 @ 22:52:
... maar op een of andere manier kom ik er niet uit.
Kan je misschien iets meer informatie geven? :?

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:41

Dennahz

Life feels like hell should.

Als je alleen bestanden wilt delen kan je idd een FTP / Webserver maken. Als je je hele pc wilt overnemen van afstand raad ik je Radmin aan. (Kan je ook bestanden mee down en uploaden btw).

Twitter

• Smht
OK.
Blijkbaar benadruk ik te weinig dat ik na mijn weten een ontzettende noob ben op dit gebied. 8)7

-- Heb net voor de lol ook even VNC gedownload, maar begrijp niet precies hoe dat moet werken, dus dat sla ik even over.

Met een FTP server, hoef ik geen aparte software te draaien op de computer waar ik mijn gegevens wil raadplegen toch? Ik hoor dan toch eigenlijk gewoon in een browser mijn bestanden te kunnen zien (wachtwoord beveiligd!) net als dat bijvoorbeeld vaak bij websites is?

FTP zou dus genoeg zijn zeggen jullie, welk programma raden jullie dan aan? En hoe installeer/configureer ik het?

edit: heb net een site kunnen vinden, die ik even ga bestuderen... http://ftpserveruitleg.cjb.net
Die raad Serv-U en Bulletproof aan.

[ Voor 11% gewijzigd door Smht op 17-01-2004 23:15 ]

• pven
  • Niet online
Ik gebruik alweer een tijdje Serv-U en ben er erg tevreden mee! Zelfs n00bs kunnen daar mee werken. ;)

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Aangezien je zegt een redelijke nOOb te zijn(dus niet als belediging!) is er een kan niet makkelijkere nederlandse ftp server:

http://home.kabelfoon.nl/~pablovdm/download/ftpservernl.zip

Gewoon een gebruiker aanmaken of via de wizard.
eventueel toestaan in je firwall
eventuel poort 21 TCP in je router doorlinken.

Jouw pc is dan te bereiken via ftp://jouwIP

(ps VNC is niet moeilijk, je moet niet zo snel opgeven he, je hoeft aleen de server te runnen en een password op te geven, evt ook poort 4800 en 4900 in je router forwarden)

• Smht
Ik heb ondertussen inderdaad Serv-U geinstalleerd, en dat lijkt mij een fijn programma.

Heb ik alleen nog een vraag waar ik een webadres vandaan kan halen waarmee ik kan redirecten naar mijn FTP server.

Verwijderd

webadres redirecten naar ftp server?

Oh, je bedoelt waarschijnlijk een statisch DNS voor je dynamische IP:
- http://www.no-ip.com/
- http://www.thefreecountry.com/webmaster/freedns.shtml
- http://www.dns2go.com/
- http://www.granitecanyon.com/
- etc

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2004 09:12 ]

• Smht
Ok ik heb nu een adres bij NO-Ip genomen.
Ik heb ook hun Dynamic Update programma geinstalleerd en die houdt nu mijn ip up-to-date.

Serv-U zegt dat de Server draait, maar als ik dan naar mij adres ga is dat niet beschikbaar. :|

Wat vergeet ik nu te doen?

Moet ik de router nog anders instellen ofzo? Ondertussen ga ik even wat searchen.

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

1) Elke poort die ServU gebruik moet open staan (TCP), dus iig de 'connect' poort (default 21)

2) In ServU moet je nog je [/i]externe[/] IP adres intypen als "IP for Passive mode"

3) Je moet extra 2 poortjes openzetten op je router en die 2 instellen als "Ports for Passive mode". Dan moet het werken op zowel Pasive als Active mode!

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

Vergeet ook niet dat je je FTP server niet van huis uit kun bereiken, dat moet van buitenaf (ff aan een vriend vragen ofzo)..

• Smht
foutje

[ Voor 99% gewijzigd door Smht op 18-01-2004 19:38 ]

• Smht
Ook schreef op 18 januari 2004 @ 09:51:
1) Elke poort die ServU gebruik moet open staan (TCP), dus iig de 'connect' poort (default 21)

2) In ServU moet je nog je [/i]externe IP adres intypen als "IP for Passive mode"

3) Je moet extra 2 poortjes openzetten op je router en die 2 instellen als "Ports for Passive mode". Dan moet het werken op zowel Pasive als Active mode!
Hoe moet je dat doen? Ik heb al wel de IP for Passive Mode gevonden, maar wat moet ik daar invullen? En wat is het verschil tussen Active en Passive mode??

Ondertussen even gekeken en mijn router heeft nu alle poorten open.

Ik heb nu dus een webadres, heb ook de poorten in de router ingesteld, maar krijg (heb aan iemand gevraagd te surfen naar mijn site) geen site. Hij kan gewoon de pagina niet vinden.

Hoe moet ik nou verder?

• Ook

Ook

Yes I can!

Smht schreef op 18 januari 2004 @ 19:37:
[...]
Hoe moet je dat doen? Ik heb al wel de IP for Passive Mode gevonden, maar wat moet ik daar invullen? En wat is het verschil tussen Active en Passive mode??

Ondertussen even gekeken en mijn router heeft nu alle poorten open.

Ik heb nu dus een webadres, heb ook de poorten in de router ingesteld, maar krijg (heb aan iemand gevraagd te surfen naar mijn site) geen site. Hij kan gewoon de pagina niet vinden.

Hoe moet ik nou verder?
- Elke FTP verbinding gaat via Passive Mode, of via Active mode. Alleen de client kan instellen welke van de 2 hij gebruiken wil, of de server (en de router) het gekozen protocol dan goed afhandelen is dan natuurlijk een 2e..

- Je zegt dat je 'alle poorten' open hebt staan.. Hoe bedoel je dat?? Heb je 1-20.000 geforward oid? Of heb je je server DMZ gemaakt in je router?

- Post even een stukje van de connect logs van jouw FTP server programma (of van de client), dan kunnen we zien waar het mis gaat. Het kan nl ook zijn dat als mensen via Active mode connecten, en zelf ook achter een router zitten, dat het dan ook mis gaat, en dan is het dus de schuld van de client (en niet van jou, van de server).

Als vuistregel kan je onthouden dat je als FTP client achter een router extra problemen kan ondervinden bij het gebruik van Active mode. Als je achter een router een FTP server hebt, kan je moeilijkheden krijgen als je clients Passive mode gebruiken. Als beide partijen achter een router zitten zijn er dus veel 'manieren' waarop het mis kan gaan, vandaar dat die connect logs echt onmisbaar zijn (en vandaar dat IE een rot client is, die heeft nl geen logs :))

• Smht
Ik heb inderdaad mijn PC (de server) in de DMZ geplaatst, dit leek mij even de beste oplossing omdat ik dan zeker weet dat alle poorten openstaan.

Stukje logboek:
----------------------
Sun 18Jan04 21:38:33 - Serv-U FTP Server v4.1 (4.1.0.3) - Copyright (c) 1995-2003 Cat Soft, All Rights Reserved - by Rob Beckers
Sun 18Jan04 21:38:33 - Cat Soft is an affiliate of Rhino Software, Inc.
Sun 18Jan04 21:38:33 - Using WinSock 2.0 - max. 32767 sockets
Sun 18Jan04 21:38:37 - Loaded SSL/TLS libraries
Sun 18Jan04 21:38:37 - SERVER IS NOT LISTENING: Port number 21 is already in use!
Sun 18Jan04 21:38:37 - FTP Server listening on port number 43958, IP 127.0.0.1
Sun 18Jan04 21:38:37 - You are in the trial period: 30 days of "Professional Edition" try-out left
Sun 18Jan04 21:39:11 - SERVER IS NOT LISTENING: Port number 21 is already in use!
Sun 18Jan04 21:41:17 - SERVER IS NOT LISTENING: Port number 21 is already in use!
Sun 18Jan04 21:41:25 - SERVER IS NOT LISTENING: Port number 21 is already in use!
Sun 18Jan04 21:44:28 - FTP Server listening on port number 20, IP 192.168.2.100, 127.0.0.1
Sun 18Jan04 21:46:55 - FTP Server listening for PASV connections on port number 2100
Sun 18Jan04 21:46:55 - FTP Server listening for PASV connections on port number 2101
-----------------------
Je ziet dat ik nog even poort 21 naar 20 heb verandert. Ik weet niet waarom maar 21 is in gebruik bij mij.

Nog even een vraagje, dat externe IP adress, is dat het adres wat ik van Chello krijg, want dat verschilt iedere keer. En wat moet ik dus invullen bij Passive mode?

• Ook

Ook

Yes I can!

OK, dit is een begin :)
Wat ik uit dit stukje log opmaak is dat je poort 20 wil gebruiken voor je FTP server en dat je de passive poorten van 2100 tot 2101 hebt lopen. Als je het dus 'netjes' wil doen (ipv met DMZ), zou het dus in principe voldoende zijn om alleen die 3 poorten te forwarden (20, 2100, 2101, allen als TCP)

Verder, je moet idd je externe IP van je provider (bv Chello) instellen. Als dat steeds wisselt heb je idd een probleem en moet je eigenlijk zo'n dynamische domein naam gebruiken (zoals bij http://www.dyndns.org). Op zich wel apart dat je bij Chello steeds een ander IP krijgt, dacht dat dat toch vrij vast was.. Ik heb iig in mijn Chello tijd weinig IP-changes meegemaakt...

Dat poort 21 trouwens al in gebruik is kan eigenlijk alleen door een andere FTP server komen.. Kijk dus even goed of er niets anders draait, en als je het zeker wil weten laat je je FTP client even connecten naar 'localhost' en als je dan een antwoord krijgt dan heb je de dader te pakken :)

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:49

SpamLame

niks

Misschien heb je onbewust de FTP server van IIS draaien die poortje 21 vasthoud?
IIS (instellingen) vind je terug in het configuratie menu onder Internet Service Manager oid

• Smht
Ik had inderdaad FTP server programma's van Windows 2000 op de achtergrond draaien. Die heb ik even gedeinstalleerd en kijk eens aan port 21 is nu vrij!

Ik heb bij No-IP.com een domein genomen, wat automatisch de IP aanpast via een programma wat ik op mijn computer heb draaien: No-IP DUC

Ik kan bij Serv-U gebruik maken van Enable Dynamic DNS. Daar moet ik dan een IP Name invullen. Aangezien ik met dat No-IP programma mijn IP updated hou, kan ik daar het adres van mijn site invoeren, dat IP is namelijk gelijk aan wat ik krijg van Chello. Klopt het wat ik nu zeg?

Als het goed is, heb ik nu een map met een aantal muziekbestandjes als hoofdmap op mijn server staan. Daar kom ik en daar kwam gisteren in ieder geval niemand terecht. Nu krijg ik van No-IP een 404 error, dat was gisteren nog niet.

Er is niemand van mijn vrienden momenteel online, dus kan vrij weinig testen.

[ Voor 11% gewijzigd door Smht op 20-01-2004 08:15 ]

Verwijderd

Het lijkt me slim als je die MP3's er af haalt, zullen de admins/mods niet blij mee zijn omdat het illegaal is :+

Ik kan WEL bij je bestanden, ik gebruik dan ook geen http maar een ftp ;)
ftp://user:pass@subdomain.domain.tld

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2004 09:27 ]

• Smht
Jaja hij doet het
Iemand van GOT heeft zojuist ingelogd

Ik had net een adres gevonden waarmee ik kon checken of die het deed www.net2ftp.com (software client) en dat werkte ook al

De bestanden gaan er direct af, het was alleen dat ik even kon zien of het werkte.
Als het goed is kun je die bestanden niet eens downloaden.

Dankjewel allemaal,
Dan ga ik nu de server uit de DMZ halen en ff de poorten mappen.
Denk dat ik er voor de rest wel uit kom, en anders stel ik nog wel een keer een vraagje in dit topicje (nadat ik de search heb gebruikt natuurlijk :D )

Verwijderd

Net effe gekeken met CuteFTP:
Download gaat, upload en directory aanmaken is permission denied.

Als je ook wilt dat je index.html met een browser geopend wordt moet je een HTTP-server programma draaien, bijvoorbeeld Apache. Zie : probleem met hosten website

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2004 09:25 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 09:19:
Net effe gekeken met CuteFTP:
Download gaat, upload en directory aanmaken is permission denied.

Als je ook wilt dat je index.html met een browser geopend wordt moet je een HTTP-server programma draaien, bijvoorbeeld Apache. Zie : probleem met hosten website
Ik raad het programma PHPTriad aan, te downloaden op http://www.sf.net . Installeren/Configuratie gaat perfect. Mischien PHP updaten maar dat is eigenlijk niet nodig.
Pagina: 1