Toon posts:

[Pascal/XML] xml parser voor pascal?

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik krijg op school één uurtje per week pascal.
Nu omdat ik vind dat alles nogal vrij vlot loopt wil ik eens een echt project beginnen. Misschien een windows application maar dat weet ik nog niet.

De bedoeling is om een rss feed (van een weblog) in te lezen.

Weet iemand of er een xml parser voor (turbo) pascal bestaat en welke functies ik daar voor moet gebruiken? Ik wil een soort aggregator maken, maar dan voor één bepaalde feed.

Graag opbouwende commentaar, misschien hebben jullie zelf nog wel ideeën die ik kan gebruiken.

Delphi beschikt over xml functies, dus waarom pascal niet?

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-05 14:44

_Thanatos_

Ja, en kaal

In de tijd van Pascal was XML nog niet uitgevonden (of in ieder geval ondergeschikte technologie), dus het is niet zo gek dat een XML parser niet bestaat. Ook zal het erg lastig worden om een XMLDOM voor Pascal te schrijven, gezien de matige OO-mogelijkheden van Pascal...

Als je wilt XML-len kun je beter Delphi pakken. Zeker als je een RSS-feed wilt parsen, heb je internet nodig om em op te halen en daarvoor heb je Windows nodig :P

日本!🎌

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-05 15:19

chem

Reist de wereld rond

Het lijkt me dat zoiets simpels als een RSS feed parser wel in een uurtje met de hand te programmeren is... maak je er gewoon een multi-dim array van.

elevator (mod WOS/SA) is pascal gek en die parsed zover ik weet XML files ook "met de hand".

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

TurboPascal ondersteunde al een aantal versies OO (v5.5 als ik me niet vergis), dus dat zal niet het probleem zijn. Het probleem is dat het DOS is en er in die tijd nog niet heel veel geXMLed en geInternet werd zoals Thanatos al opmerkte. Maar er zijn wel andere pascal compilers verder ontwikkeld en dus zal er wel pascal code geschreven zijn voor XML.

Maar zoals chem zegt is XML zo simpel dat je dat ook wel zonder tools zou kunnen doen.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

FreePascal heeft in z'n FCL idd gewoon een XML parser zitten - ook zijn er wel Delphi (/Pascal) XML Units te vinden.

En als de nood echt hoog is - je kan idd gewoon XML ook met de hand 'parsen' :)

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Het grootste 'probleem' is dat TurboPascal strings van maximaal 255 chars aankan en dat vergt wel speciale verwerkingsmethodes. xml is juist gek op enorm lange strings. Ik denk dan ook niet dat je zomaar een pure Delphi XML unit kan nemen. Anders zou ik eens zoeken op OpenXML. Geen idee hoe dat met FreePascal zit.

Maar als school het niet uitmaakt zou je ook eens kunnen kijken naar FreePascal. Gratis, opensource en taal compatibel met TP7, maar natuurlijk wel met veel meer mogelijkheden.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

FreePascal heeft idd geen 255-char limiet meer (als je hem niet in de TP compat mode gebruikt) - maar ik denk dat je met PChars 64k max) ook al een heel eind komt :)

[ Voor 18% gewijzigd door elevator op 18-01-2004 13:10 ]

• Alarmnummer
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

[offtopic]
Die goeie ouwe pascal tijd en blij zijn met 64 kb geheugen (waar zou je meer voor nodig hebben?), en daarna had ik wel 8 mb in mijn bak zitten! Ben ik even blij dat iedereen intussen in ieder geval meer dan 256 mb geheugen heeft (sommige videokaarten hebben dat zelfs al).
Pagina: 1