[fetchmail] daemon slaapt niet

Pagina: 1
Acties:

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:04
Mijn fetchmail daemon (die het normaal gesproken meerdere maanden zonder probleem uit kon houden) wil opeens niet meer altijd gaan slapen.
Ik start fetchmail met
code:
1
fetchmail -d 300
om elke 5 minuten op mail te checken. De fetchmailrc is verder in orde.
Ik heb een log gemaakt van m'n daemon (optie -v en -L) om te kijken of ik daarmee iets meer te weten kon komen.
Ik heb vaak twee daemons draaien (eentje voor m'n eigen mail, en eentje voor m'n vader). Ik weet dat dat anders kan, maar ik wil om andere reden even twee daemons draaien. :)

Ik heb de fetchmail FAQ & man fetchmail uiteraard doorgenomen, maar niets soortgelijks kwam bovenzetten.

Het daadwerkelijke probleem is dat de daemon na een x aantal uren niet meer mail ophaalt. Als ik hem een 'wakeup' stuur (handmatig 'fetchmail' oproepen) zegt ie wel 'fetchmail at xxxx awakened', maar haalt vervolgens geen mail op (te zien in log). Het enige wat werkt is de daemon killen (fetchmail -q) en opnieuw starten. Dat is echter een pain in the ass, en het zou goed moeten werken.

NB: De daemons stoppen er op verschillende tijden mee... :?

Hier een stukje van m'n logs:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
fetchmail: POP3< +OK 0 0
fetchmail: No mail for xxxxxxx at pop.planet.nl
fetchmail: POP3> QUIT
fetchmail: POP3< +OK
fetchmail: fetchmail: sleeping at Sat, 17 Jan 2004 08:55:42 +0100 (CET)
fetchmail: awakened at Sat, 17 Jan 2004 09:00:42 +0100 (CET)
fetchmail: 5.3.3 querying pop.planet.nl (protocol POP3) at Sat, 17 Jan 2004 09:0
0:42 +0100 (CET)
fetchmail: POP3< +OK POP3 service at smtp01.wxs.nl starting
fetchmail: POP3> USER xxxxxxx 
fetchmail: POP3< +OK password required for user xxxxxxx 
fetchmail: POP3> PASS *
fetchmail: POP3< +OK Maildrop ready
fetchmail: POP3> STAT
fetchmail: POP3< +OK 0 0
fetchmail: No mail for xxxxxxx at pop.planet.nl
fetchmail: POP3< +OK
fetchmail: terminated with signal 15
fetchmail: starting fetchmail 5.3.3 daemon
0:38 +0100 (CET)
fetchmail: POP3< +OK POP3 service at smtp01.wxs.nl starting

Je ziet dat ik op een gegeven moment de daemon handmatig herstart (term. sig. 15). Daarna werkt hij wel weer (even) naar behoren.
Aan de respons van de POP3 server kan ik ook niks vreemds ontdekken. Er mist simpelweg de regel: 'fetchmail: sleeping at x'.

Ik heb de bak nog niet gereboot, omdat ik liever uit wil vinden wat het probleem is. De machine heeft eerder langer dan de huidige 80 dagen gedraaid, en hij zou het makkelijk ook zo lang uit moeten kunnen houden.

uiteraard is de username vervangen

You can't have everything. Where would you put it?

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-01 00:52

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

hehe mijn bak draait op et moment van posten 81 dagen. Ik heb Fetchmail ook draaien in combinatie met sendmail en imap. Zakelijk gebruik ik deze en dit gaat altijd prima.

Inderdaad op een gegeven moment dan haalt hij bij mij ook geen mail meer op maar ik weet wat het probleem daar van is. Ik krijg op een gegeven moment een dus danig spam berricht binnen dan kan ik mijn mail niet meer binnen halen en dus gaat fetchmail op dat moment niet slapen.

Wat ik dan doe is al de email dat spam is weg gooien via webmail eventueel echt alle email weg gooien... Daarna haalt hij wel weer mail op...

Ik wil ook wel erg graag weten hoe ik zulke spam berichten weg kan gooien of gewoon op laten halen... Want ik moet nu elke keer via webmail mijn spam weg gooien. Met Fetchmail heb ik wel een spam filter mee lopen maar dat gaat nog niet helemaal goed. krijg nog teveel spam binnen :)

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• geertb
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-11-2025
Waarschijnlijk zeer nutteloos, maar wel eens geprobeerd om in je fetchmailrc daemon = <seconden> op te geven ipv fetchmail -d <seconden> uit te voeren?

Ik denk niet dat het helpt, maar je zou het kunnen proberen.. Ik heb fetchmail zelf zo draaien, en dat gaat goed..

• tweakerbee
@DAMAGE: Interessant idee. Ik heb inderdaad een spamfilter van planet geactiveerd. Als ik in mijn mailbox kijk staat er onder "spam" wel wat e-mail. fetchmail zal deze echter niet zien, omdat de POP3 server (van planet) deze mail niet doorgeeft.
Het is ook in het log te zien dat er geen nieuwe mail was, en dat de daemon toen niet meer wilde gaan slapen.

@ gbooster: Dat is inderdaad een leuk idee. 'k Had het zo draaien omdat ik wat aan het experimenteren was met verschillende instellingen. Eigenlijk heb ik dat nooit meer uitgezet. Ik zal het even aan mijn fetchmailrc toevoegen. Het zou echter geen verschil moeten maken, ik heb de daemon immers altijd zo gedraaid.

edit:

Als dit niet gaat werken ga ik die bak misschien gewoon maar een reboot geven, want hier wordt ik gek van

[ Voor 10% gewijzigd door tweakerbee op 17-01-2004 23:27 ]

• tweakerbee
Cool, ik krijg nu opeens deze error:
code:
1
2
3
4
5
fetchmail: timeout after 300 seconds waiting for server pop.planet.nl.
fetchmail: client/server synchronization error while fetching from pop.planet.nl
fetchmail: Query status=7 (ERROR)
fetchmail: fetchmail: sleeping at Sun, 18 Jan 2004 06:09:08 +0100 (CET)

Wellicht was dat het punt waarop hij de vorige keer hing. Ik heb nu de daemon aangeroepen vanuit de fetchmailrc.

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

hmm blijf het wel een vreemde fout vinden. ik heb er zelf ook last van dus met die spam... dan kan hij het email adres niet resolven en dus haalt hij de mail maar niet op. is hier ook ergens een optie voor in de MTA of fetchmail? waar ligt dit precies aan dan?

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• tweakerbee
Het lag dus in ieder geval niet aan hoe de daemon aangeroepen werd. Hij hangt weer na een POP3< OK+ :/
Ik ga die bak rebooten, en kijken of dat het probleem oplost.

• tweakerbee
Helaas heeft een reboot ook niet geholpen. Heeft iemand nog enig idee, of zal ik een cron job aan moeten gaan maken die fetchmail elke keer aanroept (ranzige oplossing, verschijnt in m'n logs).

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

smijt je pop3 leeg ik heb zoals gezegt hier ook vaak last van en na pop3 leeg te wippen is dit probleem op gelost. ligt hem aan een bepaald spam mailtje waar ik nog steeds niet achter ben van hoe het komt... probeer het eens... werkte hier gewoon

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

je hoeft natuurlijk niet fetchmail via de cron op te laten starten maar je kan de cron wel laten checken of fetchmail nog draait met behulp van een script..
Misschien niet de meeste geweldige oplossing maar in iedergeval tijdelijk iets..

• tweakerbee
Probleem heb ik nooit op kunnen lossen. Heb inmiddels alles gemigreerd naar m'n andere server (windows machine) en daar draait nu alles in combinatie met Hamster.
Mooi, gratis programma, voor hen die nog een goede Windows IMAP server zoeken.

Pagina: 1