Netwerk doenie, ligt probably aan kabels

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-08 10:55
Ik heb hier thuis een netwerkje aangelegd. Heel keurig met zo'n 4-poorts hubje, twee netwerkkaartjes en kabeltjes ertussen. Beide kaartjes doen het. Ik vind de computers alleen niet in netwerkomgeving, en ik heb het idee dat ik de UTP-stekkertjes verkeerd heb geponsd. De draadjes heb ik vastgemaakt volgens dit schema:

1-----1
2-----2
3-----3
4-----4
5-----5
6-----6
7-----7
8-----8

Klopt dit? en kan het iets anders zijn waarom het netwerk het niet doet?

TweakBlog

• Ripley
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-05 17:18
Check even dat je op beide systemen óf IPX óf Netbui hebt geinstalleerd in netwerk omgeving. op beide systemen moet je dezelfde werkgroepnaam invoeren. Voor de UTP kabelverbinding kun je deze link even checken:

http://www3.ns.sympatico.ca/tjowen/utp_wire.htm

Lukt het dan nog niet, draai dan op het ene systeem in DOS een echo server (zie handleiding van de netwerkkaart voor de naam van het programma waarmee je dit kunt doen. Voor mijn 3Com 3C905 kaarten is dat 3c90xcfg.exe) en op de andere een echo test. Krijg je een response van de echo server dan is de configuratie van de kaarten (verbindingstype, netwerk snelheid, full duplex, IRQ, IO etc etc) en de kabel verbinding OK en weet je dat het probleem in windows ligt.

Verwijderd

Stap 1. Kijk of je ledjes op je hub hebt (meestal wel) beide ledjes moeten branden (ledjes branden bij de aangesloten poorten). Als je geen ledjes op je hub hebt kijk dan of die op je netwerkkaart heb zitten deze moeten dan branden. Als je een link hebt heb je wel een fysieke verbinding.
stap 2. Als dit goed is moet je kijken naar het bovenstaande berichtje over protocollen. Als je beide pc's een vast IP-adres hebt gegeven kan je in een dos-box pingen naar de andere PC. Heb je geen vast IP-adres dan kan je met IPCONFIG of IPCFG kijken welk IP-adres je gebruikt.

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-08 10:55
Tnx allebei. ik ga het proberen, en over uurtje of twee-drie zie je de results...

TweakBlog