[Compaq Presario 4540] Win98SE probs

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• geertb
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-11 21:51
Ik heb hier van een kennis een Compaq Presario 4540 staan. Dit is een Compaq (klein minitowertje) met een AMD-K6 233mhz processor.
(32mb RAM, 2,4 gig HDD [Quantum Bigfoot])

Nu was dit ding softwarematig zo'n ramp, dat ik de bestanden heb gebackupped en 'm heb geformatteerd. Opstarten ging maar soms, dus het heeft me zelfs nog moeite gekost om mn NICje die ik er even ingezet had aan de praat te krijgen.

Goed, hele zooitje geformatteerd, en ik heb nu Win98 SE al 2x geinstalleerd, maar tijdens het starten (ook bij de eerste keer) geeft hij voordat het bureaublad moet gaan komen, de melding:

code:
1
Beschermingsfout van Windows. U dient uw computer overnieuw op te starten

Dit blijft dus maar komen. In veilige modus opstarten, duurt vreselijk lang, en de pc blijft maar ratelen, waardoor ik eigenlijk zelf denk dat misschien de HDD gewoon aan het eind van z'n latijn is.

Iemand die hier tips heeft? Win98 1e editie kreeg ik trouwens wel geinstalleerd, maar dat ging ookal niet lekker, omdat ik bijvoorbeeld het nicje niet aan de praat kreeg (alle instellingen goed, pingen echter homaar)

Ze willen wel een nieuwe trouwens in de toekomst, maar ze hadden ook zo van, dit ding werkt nog en wat ze ermee doen kan er best op gedaan worden. Nu echter nietmeer omdat Windows dus gewoon niet wil installeren.

Trouwens, er zat wel gewoon 98SE op.

Edit:

Het zou nog het geheugen kunnen zijn trouwens, maar dat is ook geen SDRAM maar een speciaal type o.i.d. Heb het hier iig niet liggen.

Nog eventjes een andere hdd testen, anders zou ik het ook niet weten |:(

[ Voor 9% gewijzigd door geertb op 17-01-2004 19:35 . Reden: Toevoegingen ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12 23:32
Oudere compaq systemen : altijd goed kijken naar de drivers van het systeem op de compaq website.

Als het bios in een partitie op de hd staat daar voorzichtig mee zijn. (anders geen bios meer). Evt kun je dit nog fixen door de juiste rompaq te gebruiken.

En het was slimmer geweest om even met Aida32 de hardware te idetificeren en windriver backup even je drivers veilig te stellen ;)

Lukt het allemaal niet meer zoals je wil, pak dan de Compaq recovery cd die erbij hoort en start daar vanaf op.

Abort, Retry, Quake ???

• geertb
Zou het al een driver kunnen zijn die niet geinstalleerd is, en dat 'ie daardoor een beschermingsfout geeft? Dat geloof ik bijna niet.

Het lag trouwens niet aan de HDD..

(Edit) Recovery CD hebben ze dus niet (meer?). Die zullen ze wel aan het bedrijf hebben gegeven die em 2 jaar geleden hebben gemaakt, en die staan er om bekend wel vaker dat niet terug te geven. Misschien van de week maar even over bellen.

[ Voor 43% gewijzigd door geertb op 18-01-2004 10:42 ]

Verwijderd

Controleer je CPU (K6 is een kacheltje), je koelers en of je ram (memtest) nog goed is. De HDD kun je nakijken met een lowleveltooltje: hdd-tools

Windows 98(SE) heeft geen drivers nodig _vóór_ installatie, alles wat nodig is voor een pre-install staat op de Windows setup CD). Later in Windows moet je natuurlijk wel drivers installeren ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2004 11:18 ]

• geertb
Bedankt voor alle reacties. Via iemand in usenet kreeg ik de tip (hij had hetzelfde probleem gehad) om de windows 98 cd eruit te halen tijdens het booten. En ja hoor, wat blijkt: Setup gaat gewoon verder met installeren!
Ik heb hetzelfde verschijnsel gehad, en het bleek veroorzaakt te worden
door de W98-CD die nog in de CD-speler zat tijdens het opstarten. Daar
raakte de bewuste PC behoorlijk van in de war met de bovenstaande
foutmelding tot gevolg.
Ceedeetje eruit gehaald en hij startte gewoon door...
Misschien het proberen waard?
Probleem opgelost dus :)

[ Voor 3% gewijzigd door geertb op 18-01-2004 12:18 ]