[Slackware 9.1] lettertype browsers

Pagina: 1
Acties:

• Grom
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-11-2024

Grom

lief hè!

Topicstarter
Ik heb recent slackware 9.1 geinstalleerd vanaf een cdrom uit een blad.
Dit blad had alleen cd1 en gnome ontbrak (cd2) wel zat Kde en andere er bij. Met dropline Gnome heb ik Gnome geinstalleerd en up-to date gehouden.

Een aantal problemen met de grafische kaart (S3 trio 3D) die het in het begin niet deed en problemen het geluid via Alsa heb ik nu overwonnen en gedocumenteerd zodat ik de oplossing kan herhalen.

Mijn doel is om uiteindelijk deze installatie er weer af te knikkeren en opnieuw, schoon te installeren. Dan veel minimaler, geen voor mij onnodige programma's bijvoorbeeld alleen Dropline Gnome, geen Kde en andere meer.

Maar ...

Ik loop nog tegen een probleem aan dat ik de afgelopen dagen nog steeds niet heb kunnen oplossen.

De webpagina's in alle browsers die ik getest heb worden niet weergegeven zoals bedoeld is.
Ik heb getest: Mozilla, Firebird, Galeon, Ephipany, Konqeror, Netscape.
De pagina's zijn goed leesbaar maar niet zoals ze er uit horen te zien. In Windows worden ze met een ander lettertype weergegeven.
Ze zien er bij mij net zo uit als hier weergegeven (ik ben dus gelukkig niet de enige):
http://gathering.tweakers...s,slackware,gnome,mozilla

Speurtochten, hier op GOT en via Google leverden op dat dit met True Type Fonts te maken kan hebben. De tips en instructies uit de volgende, volgens mij meest relevante, links die ik gevonden heb ik toegepast maar zonder resultaat.
http://mail.fontconfig.or.../2003-October/000643.html

Enige relevante acties en config zaken:
De windows TTF fonts heb ik gezet in:
code:
1
/usr/X11R6/lib/X11/fonts/windows

Passages uit:
/etc/X11/fs/config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
catalogue =/usr/X11R6/lib/X11/fonts/windows/,
                  /usr/X11R6/lib/X11/fonts/TTF/.
                  /usr/X11R6/lib/X11/fonts/misc/,
                  /usr/X11R6/lib/X11/fonts/Speedo/,
                  /usr/X11R6/lib/X11/fonts/Type1/,
                  /usr/X11R6/lib/X11/fonts/CID/,
                  /usr/X11R6/lib/X11/fonts/75dpi/,
                  /usr/X11R6/lib/X11/fonts/100dpi/

/etc/X11/XF86Config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
    Load        "type1"
    Load        "speedo"
    Load        "freetype"
    Load        "xtt"

FontPath   "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/windows/"
    FontPath   "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/TTF/"
    FontPath   "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/local/"
    FontPath   "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/misc/"
    FontPath   "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/75dpi/:unscaled"
    FontPath   "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/100dpi/:unscaled"
    FontPath   "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/Speedo/"
    FontPath   "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/Type1/"
    FontPath   "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/75dpi/"
    FontPath   "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/100dpi/"

Vele experimenten heb ik al uitgevoerd ook van hints op niet genoemde pagina's maar tot grote frustratie mag niets helpen, ik wil er echter uit komen, anderen is het ook gelukt. Wie kan me op weg helpen?

[edit2]
Onderstaande is opgelost
aangepaste config (load "xtt")
[/edit2]

[edit1]
zojuis gezien in
/var/log/XFree86.0.log:
code:
1
2
Could not init font path element /usr/X11R6/lib/X11/fonts/windows/, removing 
from list!

Ja dan werken de ttf fonts uit windows nog niet maar hoe los ik dit op?
[ einde edit2]

[ Voor 28% gewijzigd door Grom op 18-01-2004 14:38 ]

• skr
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-09-2025

skr

Het probleem is dat het helemaal geen probleem is :7

Als je het echt wil op de ms internet exploerer way dan moet je mozilla downloaden zonder gtk2 en xft oid.

En als je zeurt dat het tweakers menu niet klopt, dan zit de fout bij de tweakers html afdeling omdat zij ervan uit gaan dat iedreen windows used oid. Iig ben ik zeer tevreden met deze mooie fonts en het is gewoon ff kwestie van wennen.

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:11
Kijk eens naar deze tutorial:

http://www.paulandlesley.org/linux/xfree4_tt.html

Vooral gericht op debian en al wat ouder, maar hij heeft mij toch erg geholpen.

[ Voor 7% gewijzigd door decipherer op 18-01-2004 13:06 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
skr schreef op 18 januari 2004 @ 12:59:
En als je zeurt dat het tweakers menu niet klopt, dan zit de fout bij de tweakers html afdeling omdat zij ervan uit gaan dat iedreen windows used oid. Iig ben ik zeer tevreden met deze mooie fonts en het is gewoon ff kwestie van wennen.
Klopt wel ja, maar volgens mij is het ook zo dat wanneer je geen Windows TTF-fonts in Linux gebruikt, de menuus goed worden weergegeven. Althans, dat is wat ik mij ervan herinner uit mijn FC1-tijdje :).

• Grom
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-11-2024

Grom

lief hè!

Topicstarter
skr schreef op 18 januari 2004 @ 12:59:
Het probleem is dat het helemaal geen probleem is :7

Als je het echt wil op de ms internet exploerer way dan moet je mozilla downloaden zonder gtk2 en xft oid.

Dit heeft me aan het denken gezet.
Heb even gezocht in W&G omdat men daar dan 'last' van dit fenomeen zou moeten hebben en je komt er topics over tegen.

Maar wat ik niet helemaal kan rijmen is het volgende:
W3C doet erg veel moeite een standaard neer te zetten (html, css) om pagina's in verschillende browsers er gelijk uit te laten zien. Ik heb zelf ook wat gestoeid met html en css en ondervonden dat wanneer je je aan de standaard houd alle moderne browsers de pagina gelijk weergeven (op details na).
Waarom niet onder Linux dan met deze browsers?

Een antwoord kan zijn dat Linux gratis verkregen kan worden en er daarom geen TTF bijgeleverd worden waarvoor betaald moet worden (rechten).

Strijdig daarmee lijkt me dat ik bij de installatie van Slackware een TTF dir heb gekregen met fontfiles er in die nagenoeg even groot zijn als de fontfiles van windows. Ik denk dat het gewoon dezelfde fontfiles zijn al weet ik dat niet zeker.

Snappen doe ik het dus nog niet helemaal.

Dat jij de fonts in Linux mooi vind is persoonlijk.
Ik zou graag de windows TTF fonts als default laten gebruiken maar krijg het nog niet voor elkaar.

Verwijderd

Het gedoe met de fonts is niet zozeer met de fonts zelf, als eerder met het renderen van de fonts. De methodes hiervoor zijn gepatenteerd door (als ik het goed heb) zowel Apple als Microsoft. Dat betekent dat de rendering engines voor X en dergelijke apart ontwikkeld moeten worden en dat dit dus vaak niet helemaal zo gaat als dat je wel zou willen.

Als ik het goed heb is de X die bij slack zit niet helemaal lekker geoptimaliseerd voor mooie rendering van de truetype fonts. Je zult daar dus zelf her en der even aan moeten sleutelen (da's dan ook de charme van slack, vind ik).

En als laatste is het eerder dat de linux browsers zich te strak aan de standaarden houdt, dan niet strak genoeg... IE rendert alles wat ook maar een klein beetje op html lijkt, of het nu goed en geldige html is of niet...

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:26
Ik heb wel mooie TTF-fonts in mijn Firebird browser op Slackware. Ik gebruik weliswaar slackware-current, maar dat verschilt niet zoveel van Slackware 9.1.

Wat ik heb gedaan:
- fonts directory van een Windows XP Home installatie gekopieert naar /usr/X11R6/lib/X11/fonts/TTF
- Mozilla Firebird geinstallerd van www.mozilla.org, met ondersteuning van gtk2 en ttf.

Toen had ik dus al net zulke mooie inetpagina's als in windows. Het kan dus wel makkelijk in Slackware.

• skr
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-09-2025

skr

Op deze link vind je 2 mozilla firebird's

http://ftp.mozilla.org/pu...rg/firebird/releases/0.7/

Degene MET XFT en GTK geeft je de imo mooie fonts.

Degene zonder XFT en GTK geeft je precies dezelfde brokkelige letters als firebird en iexplorer op windows.

En volgens mij heeft dit alles helemaal niks te maken met patenten.

En wat betreft het geen geld hebben voor goede fonts gaat alleen op voor unicode support afaik. (En daarvoor kopieert u Arial Unicode van ms office)

offtopic:
En het probleem zit hem dus nog steeds in tweakers omdat zij ervan uitgaan dat alle fonts op alle systemen evengroot zijn .. toch?
Pagina: 1