Toon posts:

Mandrake 9.2 en VIA VT8237 SATA RAID

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Al meerdere malen probeer ik nu eens een overstap te maken naar Linux. :9 Alleen was ik teveel afhankelijk van sommige MS apps. Nu dat niet meer zo is, wou ik Mandrake 9.2 installeren. Alles er af geflikkerd, CD er in en gaan met die banaan.. dacht ik.

Het probleem: Hij vindt geen drives voor massa opslag :'(

Ik heb alleen de beschikking over mijn Serial-ATA Harddisk, met Windows XP moet je dus 3rd party drivers tijdens de setup opgeven.

Wat ik dus geprobeerd heb is, Mandrake 9.2 in expert modus te starten, kreeg daar net zo'n melding, alleen er is nergens een driver voor de VIA VT8237 en Mandrake 9.2 te vinden (volgens mij).

Heb nu zo'n 5 uur lopen zoeken, enigste wat ik heb kunnen vinden is dat ik niet de enigste ben met dit probleem, maar geen oplossingen.

Is er een simpele work arround hiervoor? Bestaat er een uberhaubt een driver? Moet ik wachten en weer met Windows gaan werken :'( ? Of is er hier iemand die mij gelukkig gaat maken :*)

(p.s. normaal is me Username X-Stuff zonder 2 maar for some reason doet deze het niet meer op het forum en wel op tweakers.net, gemerged)

Verwijderd

Tsja.. Heb hetzelfde probleem, nog géén drivers kunnen vinden, voor géén enkele linux distributie.. Je zou bijna gaan denken dat M$ zelf die S-ATA heeft uitgevonden!! Maar, ik hou het dus voorlopig maar bij Windows XP, misschien verrast iemand anders ons wel met wat positiever nieuws!!! :-)

• X-Stuff
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-02 11:25
Heb iets gevonden maar wat ik er mee moet weet ik niet :D

Een kernel patch, libata, maar hoe ik die er in krijg is me een raadsel. Als ik hm probeer te patchen zoals ergens hier op een forum staat, wordt ik meteen uit het command patch gegooit. Als ik via de setup van Mandrake een patch wil doen, door bij de installatie optie "patch" te doen. Dan gaat ie dus wel die file lezen die op me flop staat (gerenamed naar patch.pl) maar dat werkt dus ook niet.

Iemand nog een ideetje.. of moet ik echt afhaken.. wordt gek 8)7 .. moet gewoon werkend te krijgen zijn lijkt mij. :O

• X-Stuff
Is het misschien met een andere distro of versie wel werkend te krijgen? Ik heb er alles voor over om zo snel mogelijk van Windows af te stappen (behalve dan me pc downgraden)

Iemand? :'(

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Verwijderd schreef op 17 januari 2004 @ 17:26:
Is er een simpele work arround hiervoor?
Nee, het wordt niet ondersteund door zowel je distro als door de fabrikant. Je kan het met een default installatie van mandrake voorlopig vergeten.
Bestaat er een uberhaubt een driver? Moet ik wachten en weer met Windows gaan werken :'( ? Of is er hier iemand die mij gelukkig gaat maken :*)
Ja er bestaat een driver. Ik geloof dat linux 2.6 deze controller van huis uit ondersteunt (zonder de source te hoeven patchen). De libata patch waar je het later dit topic over hebt, is wat je nodig hebt en die is schijnbaar al opgenomen in de 2.6 generatie.

Ik weet zo alleen geen distro die linux 2.6 al standaard meelevert.
Je komt er denk ik niet omheen om je installatie eerst te voltooien op een pata schijf om vervolgens een kernel te bakken die wel met je sata controller om kan gaan. Daarna moet nog blijken of raid mogelijk is.

Hier bron van iemand die het schijnbaar werkend heeft:
http://forums.gentoo.org/...?t=95271&highlight=vt8237

Wees niet te gehaast met je overstap. Het lijkt mij een lange weg voordat serial ata raid goed werkt in Linux.
(p.s. normaal is me Username X-Stuff zonder 2 maar for some reason doet deze het niet meer op het forum en wel op tweakers.net, gemerged)
Dat had ik dus ook laatst :) Vreemd, ik moest opnieuw een pass aanvragen en toen ging het weer.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• X-Stuff
Bedankt voor je reaktie.

Ik heb vandaag maar even PATA schijf er bij gehaald en daar Mandrake op gezet. Ga nu uitzoeken hoe ik SATA aan de gang krijg. Dit moet een stuk makkelijker gaan als wat ik eerst wilde bereiken :P (De RAID functie gebruik ik niet trouwens)

edit:

Misschien handig voor de personen die (VIA) SATA nog niet aan de praat hebben. Ik heb me kernel geupdate naar 2.6.1 (download van www.kernel.org) doormiddel van deze HOWTO.

http://easymamecab.mameworld.net/html/mandrake.htm

Er staat daar wel in dat je VESA niet moet meebakken maar bij mij gaf dat het probleem dat ik tijdens de boot alleen een zwart scherm had, toen ik hem opnieuw compilde met VESA had ik wel beeld tijdens de boot.

Als je ook nog geluid van VIA onboard hebt en last hebt van dat het geluid wegvalt in een ruis en dan na een poosje weer terug komt en weer wegvalt, moest ik alles van OSS uit zetten in de .config Zodat hij alleen gebruik maakt van ALSA. Ik heb er geen last meer van in iedergeval

[ Voor 59% gewijzigd door X-Stuff op 25-01-2004 15:03 . Reden: Oplossing toegevoegt ]

Pagina: 1