Toon posts:

Probleempje met 9800 en Zalman cooling

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedenmiddag,

Ik heb een probleempje ( beetje stom ) maar ik heb een Club 3d 9800 pro 128 ddr en ik heb net een zalman ZM80C-HP en de ZM-OP1 gekocht. Nu ben ik net begonnen aan de klus maar ik ben al vast gelopen |:(

Ik heb gehoord van iemand dat je de zwarte "pins" goed in moet drukken en dan zou ie vanzelf los laten. Nu heb ik alles geprobeert, zelfs met een pen ( harder drukken ) maar hij laat maar niet los :(

Iemand suggesties?

Close up:

http://www.xs4all.nl/~mme...tos/New%20PC/DSC01405.JPG

Dank u.

Verwijderd

klinkt als de vriezer truuk maar daar heb ik geen ervaring mee

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Zoals ik dat plaatje zie, is de koeler al gewoon los, en is er niks aan de hand?

Of ben je nog niet zover:

Afbeeldingslocatie: http://reemf.crewserver.com/zm80/zm80c4.jpg

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
Ehm nee das de foto van die vriend van mij die het al gedaan heeft :)
Ik krijg hem gewoon niet los hoe hard ik die pins ook indruk.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2004 17:10 ]

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
ok, dit is simpel....

aan de bovenkant van die koeler, zitten lange pinnen.... die moet je er eerst uit halen. Daarna kan je die pinnen doorduwen

Verwijderd

Heb je die pins er al wel uit of nog niet? Om die dingen eruit te krijgen kan je namelik beter even de achterkant van die dingen samenknijpen :) anders krijg je ze namelijk nooit los. Mocht je die dingen er al wel uithebben ben ik bang dat je of hard moet wrikken of hem even in de vriezer moet leggen.

Verwijderd

Topicstarter
hmm bovenkant? zou je dat iets duidelijk uit willen leggen? thx

• Remy

Remy

Je moet de koeler ook een beetje heen en weer wiebelen natuurlijk, anders 'zuigt' de koelpasta gewoon te hard tussen GPU en koeler. Als je die pinnetjes er nog niet door hebt, kan je gewoon ze even inknijpen, een beetje induwen, en daarna de kaart platleggen en met een schroevendraaier voorzichtig doorduwen zodat de twee pinnetjes door de gaten komen.

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
hmmm wtf pins er uit? vriend van me zei dat ik juist de pins moest indrukken en dat ie dan vanzelf los laat :(
Kan je uitleggen op een foto welke pins je er eerst moet uithalen ? Thanks.

Verwijderd

Als je de fan + heatsink (grijs/silver ding) hebt zie je 3 schroefjes voor de fan. En je ziet 2 zwarte "pinnetjes", die kan je er met een klein tangetje oid uit halen.

Succes

• Remy

Remy

Verwijderd schreef op 17 januari 2004 @ 17:13:
hmmm wtf pins er uit? vriend van me zei dat ik juist de pins moest indrukken en dat ie dan vanzelf los laat :(
Kan je uitleggen op een foto welke pins je er eerst moet uithalen ? Thanks.
Blijkbaar is het echt heel erg lastig voor je, geen probleem. Vraag aan die vriend van je of hij mee wil helpen om die ZM80C te installeren, zodat jij kan zien hoe het moet, en je niet zelf je kaart verprutst :)

LinkedIn
Instagram

• SileX
  • Niet online
ik heb pics gemaakt....nu ff uploaden.... hold on !

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~nielsvdp/IMG_1606.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door SileX op 17-01-2004 17:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmm heele cooler af gekeken en ik zie geen 3 "schroefjes" kzie alleen de zwarte pinnetjes

Verwijderd

Topicstarter
thx SileX

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 januari 2004 @ 17:16:
hmm heele cooler af gekeken en ik zie geen 3 "schroefjes" kzie alleen de zwarte pinnetjes
Die moet je er dus uit halen :+
Met je vingers gaat het lastig, daarom kan je een klein tangetje gebruiken, je moet flink wat kracht zetten though.

• SileX
  • Niet online
check hier boven.... je ziet die lange pinnen... die moet je idd ff met een tangetje eruit halen !

Verwijderd

Topicstarter
ok ik ga het nu proberen thx

Verwijderd

Topicstarter
heheh ok pinnetjes eruit!

Nu heb ik nog ff een klein vraagje voordat ik iets mol...
Het snoertje loopt naar de kaart.. hoe krijg ik die los? erop drukken of ?

Verwijderd

Eruit trekken, niet aan het draadje vastpakken.

Verwijderd

Topicstarter
ok gelukt :D mag ik jullie ff bedanken :)

Verwijderd

Topicstarter
hmm wacht ff.. moet ik nu nadat ik de pinnetjes heb verwijderd nog iets indrukken of nu gewoon beginnen met heen en weer wiegen zodat ie los komt van de pasta?

Verwijderd

Ga je gang :9

Succes verder :) doe 't rustig aan en read the ***** manual ;)
Verwijderd schreef op 17 januari 2004 @ 17:27:
hmm wacht ff.. moet ik nu nadat ik de pinnetjes heb verwijderd nog iets indrukken of nu gewoon beginnen met heen en weer wiegen zodat ie los komt van de pasta?
Ja, gewoon trekken, beetje heen en weer wiegen inderdaad.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2004 17:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
te tering, komt maar niet los .. :) maar een paar post hiervoor had iemand het over schroefjes?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 januari 2004 @ 17:32:
te tering *censuur*, komt maar niet los .. :) maar een paar post hiervoor had iemand het over schroefjes?
Die zijn dus van de FAN. Die pinnetjes (die je ook op die foto ziet hierbove) moet je loshalen... 2 zwarte pinnetjes dus

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2004 17:33 ]

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Ook altijd een makkelijke link..
http://sid.nrgservers.net/9700mod/

suc6!

Verwijderd

Topicstarter
WOW die dingen zijn klein.. moet eerst maar is zoeken naar zo'n kleine kruiskop... :)

Verwijderd

Topicstarter
hmmm damn ik heb erg veel kleine schroevendraaiers maar niet zulke kleine :/
Zijn er nog andere mogelijkheden om die schroefJES los te krijgen?

Thanks

• SileX
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 januari 2004 @ 17:52:
hmmm damn ik heb erg veel kleine schroevendraaiers maar niet zulke kleine :/
Zijn er nog andere mogelijkheden om die schroefJES los te krijgen?

Thanks
waarom wil je ze los hebben ??? :?

• Remy

Remy

X-L, als je wat wilt toevoegen kan je Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif gebruiken om je post aan te passen, steeds een paar korte posts van dezelfde persoon onder elkaar leest niet zo lekker ;)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 januari 2004 @ 17:11:
Heb je die pins er al wel uit of nog niet? Om die dingen eruit te krijgen kan je namelik beter even de achterkant van die dingen samenknijpen :) anders krijg je ze namelijk nooit los. Mocht je die dingen er al wel uithebben ben ik bang dat je of hard moet wrikken of hem even in de vriezer moet leggen.
Hmm wacht even op een rijtje zetten...

Ik heb die twee pinnetjes eruit gehaald.
Ik hoef NIET die 3 kleine schroefjes los te halen
Maar hoe knijp ik die dingen op de achterkant van de kaart samen? of bedoel je gewoon dat ik dingen terug moet duwen?

Verwijderd

Ik heb precies dezelfde koeler van mijn saphire 9800 pro afgehaald, lees en huiver :)
-achterop de kaart zie je twee split pins uitseken
-met een tangetje de pin inknijpen zodat ie door het gaatje past
-Beetje wiebelen nadat de splitpins door het gat zijn (gaan er echt helemaal door)
- Et voila, 1 losse doch enigzins brakke 9800 pro koeler.

Die 3 schroefjes hoef je NIET los te maken. Deze zijn voor de bevestiging van de fan op de heatsing en zitten dus niet aan de kaart vast.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2004 18:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk LOS!!! :):)
Hartelijk bedankt voor je heele simpele uitleg. Jah ik ben n00b :)
ik ga ff verder.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 januari 2004 @ 18:40:
Ik heb precies dezelfde koeler van mijn saphire 9800 pro afgehaald, lees en huiver :)
-achterop de kaart zie je twee split pins uitseken
-met een tangetje de pin inknijpen zodat ie door het gaatje past
-Beetje wiebelen nadat de splitpins door het gat zijn (gaan er echt helemaal door)
- Et voila, 1 losse doch enigzins brakke 9800 pro koeler.

Die 3 schroefjes hoef je NIET los te maken. Deze zijn voor de bevestiging van de fan op de heatsing en zitten dus niet aan de kaart vast.
Thanks maar zou jij me misschien even nog wat vraagjes kunnen beantwoorden op irc/msn ?

Verwijderd

Edit, heb net pas mailtje van TS gelezen 8)7

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2004 23:04 ]

Verwijderd

Is het trouwens al gelukt X-L?

• JvdW
  • Laatst online: 09-02 20:28
Lotgenoot :9

Ik heb zojuist ook de ZM80C-HP koeling gehaald en ga dalijk/vanavond ook beginnen :D Heb precies dezelfde kaart B)
Ik heb alleen de optionele koeler er nog niet bij, was er nog niet.
Dus daarvoor gaan we even wat anders gebruiken

• JvdW
  • Laatst online: 09-02 20:28
/edit: dubbel :(
Verwijderd schreef op 29 januari 2004 @ 20:21:
Is het trouwens al gelukt X-L?
Waarschijnlijk kan ie dit niet meer lezen omdat ie geen werkende videokaart heeft :P

[ Voor 45% gewijzigd door JvdW op 30-01-2004 17:57 ]

Verwijderd

Westereinder schreef op 30 januari 2004 @ 17:57:
/edit: dubbel :(

[...]

Waarschijnlijk kan ie dit niet meer lezen omdat ie geen werkende videokaart heeft :P
Zou nog best wel eens kunnen, na een mailtje te hebben teruggestuurd naar de TS nooit meer wat van em gehoord. Een 9800 pro naar walhalla.

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op 30 januari 2004 @ 18:30:
[...]

Zou nog best wel eens kunnen, na een mailtje te hebben teruggestuurd naar de TS nooit meer wat van em gehoord. Een 9800 pro naar walhalla.
:D dit verbaast me niks na het lezen van zijn post.
Wel zonde van die kaart :(

[ Voor 5% gewijzigd door Haeg op 30-01-2004 19:07 ]

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ff een kort vrogske em dezelfde kaart en koeler mar nog geen extra zalman luchtkoeler zeg maar (kheb nog niks geinstalleerd) kan ik beter w8e totdat ik ook die heb of werkt het beestje ook wel zonder die koeler (int boekje staat dat een extra koeler wordt aangerade :/ )

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• Sjoerd
  • Niet online
iemand :z

Verwijderd

Zalman koeler werkt zonder die extra fan ook wel, maar niet heel veel beter dan de stockkoeler.
Je kan er ook gewoon een standaard fannetje op laten blazen...

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
langezwieper schreef op 31 januari 2004 @ 18:51:
Ff een kort vrogske em dezelfde kaart en koeler mar nog geen extra zalman luchtkoeler zeg maar (kheb nog niks geinstalleerd) kan ik beter w8e totdat ik ook die heb of werkt het beestje ook wel zonder die koeler (int boekje staat dat een extra koeler wordt aangerade :/ )
Precies, het wordt aangeraden hem wél te gebruiken.
Ik heb zelf ook de ZM80C-HP inclusief de ZM-OP1 fan op m'n 9800SE @ Pro en hij koelt vanzelfsprekend een stuk beter met die fan erbij.
Maar ik denk dat als je voldoende airflow in je kast hebt, dat het zonder die fan ook te doen is.

Houd wel in gedachte dat Zalman produkten in eerste instantie niet bedoeld zijn voor overklokken, maar eerder voor een stil systeem.

Zalman CNPS --> Computer Noise Prevention System

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Sjoerd
  • Niet online
Khad deze juist gekocht om in combinatie mej extra koeler vet te oc'en da gaat dus ni lukke :?
Mej de stock koeler kon ik gewoon aan XT snelheden draaien :P
Da moet nu toch ook wel minimaal lukke 8)7

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Het is idd wel voor de stilte zo'n Zalman product, maar meestal geraak je toch verder met een fan erop dan met de standaard koeling van de fabrikant. Dat is vaak zo'n barakke flut koelerke itt de zalman.

Verwijderd

Ik kan met die Zalman dus wel verder ocen, core van 415 (stock) naar 420, mem van 360 naar in ieder geval 370! Daar had ik hem ook voor gekocht en dat doet ie dus prima!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:27
Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 00:04:
Ik kan met die Zalman dus wel verder ocen, core van 415 (stock) naar 420, mem van 360 naar in ieder geval 370! Daar had ik hem ook voor gekocht en dat doet ie dus prima!
Je mem verder oc'en met die zalman? ok, die fan blaast wat lucht..... maar blijft toch nogal raar klinken ;)

Ik heb zelf ook dat ding op mijn 9800pro @ XT, en ben er ook meer als tevreden over (zeker als je dr nog wat extra fans aanhangt kun je je uitleven >:) )

Verwijderd

Ej vraag me niet hoe t kan maar het lukt wel! Heb wel behalve die koeler van Zalman er nog een extra 80 mm koeler voor zitten (dat heb je met chieftec :) ),maar die zat er ook al voor die zalman. Ik vind het zelf ook vaag want ik had ook alleen een koelere core verwacht.

Maar he, ik mag niet klagen ;)

Offtopic: By the way thanx redxrad voor het starten van de 9800 pro>XT topic, das de aanleiding geweest om m op XT te gooien _/-\o_

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2004 00:26 ]

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:27
Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 00:15:
Ej vraag me niet hoe t kan maar het lukt wel! Heb wel behalve die koeler van Zalman er nog een extra 80 mm koeler voor zitten (dat heb je met chieftec :) ),maar die zat er ook al voor die zalman. Ik vind het zelf ook vaag want ik had ook alleen een koelere core verwacht.

Maar he, ik mag niet klagen ;)

Offtopic: By the way thanx redxrad voor het starten van de 9800 pro>XT topic, das de aanleiding geweest om m op XT te gooien _/-\o_
Graag gedaan ;)

en idd, die zalman is lekker te modden, bij mij hangen er op die koeblokken zelf 2 80mm's bovenop, en ook in mijn xaser III zit een fan die er lekker op los blaast. En dat geeft natuurlijk het nodige overclockplezier :P

Verwijderd

Dat kun je wel zeggen. In mijn antec serverkast met 5 casefans worden de heatsinks alleen maar lauw. Enige wat een beetje warm word is de heatpipe. Nu maar eens gaan kijken tot hoever overclocken mogelijk is.
Pagina: 1