Toon posts:

[DESIGN] Netwerk Ontwerp Project

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb als project een netwerk ontwerp gemaakt.
Het gaat me vooral om hoe jullie hier over denken en wat jullie anders zouden doen. Het gaat me niet om dat ik de mailserver beter in 2voud kan uitrusten maar of dat het anders beter zal zijn. Als voorbeeld de nfs/ftp server uit het dmz en dan ergens anders. de overige kanten zijn 2 kantoren die met elkaar gekopeld zijn via ipsec.

De VPN server waar ik later op wil gaan inbellen met pptp, hoort die in het dmz thuis of ergens anders.

Voor het plaatje

Design

Afbeeldingslocatie: http://www.yourservice.org/got.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2004 21:41 ]

• Voyage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:33
Ziet er zeker netjes uit! :)

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:04
Inderdaad. Met welke prog heb je dit gemaakt?

Roomba E5 te koop

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-07 20:54

Robinski

A.K.A. RHarmsen

sig69 schreef op 17 januari 2004 @ 20:34:
Inderdaad. Met welke prog heb je dit gemaakt?
Dat is Visio, ziet er mooi uit.. maar ik heb verder niet zo veel verstand van DMZ enz dus zou niet weten of het zo goed is

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Verwijderd

Topicstarter
Met visio 2003.

Kan je als student aan avans kopen als pakket met project 2003 en office 2003 pro voor 30 euro.

www.surfspot.nl

Dit is de schets de volgende die ik maak is netter.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2004 21:01 ]

Verwijderd

Zijn de stencils die je gebruikt hebt eventueel apart te downloaden en bruikbaar in Visio 2002 ?

Ontopic: je netwerk design zit netjes in elkaar op het eerste zicht. Maar misschien moet je ons toch van wat meer info voorzien. Is dit een gebaseerd op een real-life implementatie die moet gebeuren ?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Wat opmerkingen:
  • Wat bedoel je met 'customer subnet' ?
  • 2 NS'es op dezelfde lokatie
  • Is dit niet een wat erg uitgebreid netwerk voor een simpel ADSL lijntje?
  • Waarom werk je met FreeBSD routers en waarom zoveel routers?
Vertel eens wat je doel is - leg eens uit wat je nu van plan bent, waarom je de beslissingen genomen hebt, en waar je over twijfelt :)

Verwijderd

Topicstarter
Dit is een project dat ik binnen korte termijn ga realiseren als hobby.

Maar goed ff wat informatie.

Customer subnet is waar een aantal vrienden van mij een eigen server kan wegzetten maar wat ik d.m.v. ipfw2 per ip de bandwitch kan aanpassen en het verkeer kan monitoren.

Er zijn in totaal 4 Nameservers waar van 2 op meerdere colo's in ons land.

Dit is zeker een heel uitgebreid netwerk en ik wil hiermee een soort lab omgeving creëren waarmee ik dingen kan ontwerpen, testen en leren. En de kosten een beetje terug verdienen door het verlenen van diensten aan een aantal klanten.

Waarom FreeBSD. BSD ben ik jaren geleden in de 2.X fase mee begonnen. Dit ook puur om dat ik het geld niet heb om layer3 switches of routers te kopen. Met FreeBSD op een P2 met een 5 tal nics is het mogelijk om heel veel dingen verder uit te diepen. Een cisco of 3com of HP is dit al geconfigureerd. Voor mij is het de uitdaging om een aantal dingen uit te zoeken. Ik kan een cisco kopen maar wat let het mij om een router/switch zelf op te zetten op een UNIX Basis en daar RMON/SNMP/RIP/OSPF/VLAN/IDS/PF/BANDWITH/LOAD BALANCING onderdelen op te realiseren. Dit is goedkoper en je leert daar ook de daadwerkelijke achtergronden door.

Eigenlijk twijfel ik nergens over, echter is het wel zo dat ik nieuwschierig ben wat een PNS bezoeker anders zou doen en juist waarom.

Ik heb apart een subnet/DMZ gecreerd waar de MYSQL master, BACKUP Server ed instaat. Deze mogen toch niet direct een verbinding maken met internet. Tevens staat daar ook de VPN met MPD inbelserver om contact te maken met het DMZ. Daar is het enigste waar ik eigenlijk over twijfel.

Daarom is de vraag die elevator stelt; waarom zoveel routers een hele mooie: Hoe zou jij het dan anders doen.

Ik heb thuis al een XS4ALL FAST ADSL lijn. En bij mijn vriendin een basic lijn. Deze zijn gekopeld met 2 FreeBSD Servers die met de speedtouch een pptp verbinding opzetten zodat het ip aan de server wordt toegewezen. Nu zou ik er graag meer public ip's hebben en daarom heb ik bij KPN een 1024/1024 sdsl lijn aangevraagd voor 119 euro ex btw in de maand + 16 ip's. En die wordt dinsdag nu ook binnen gelegd.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2004 14:20 ]

• GreeTz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-07 12:57

GreeTz

took the red pill

Ziet r professioneel uit hoor, zo'n athlon en celeron op de zolder ;)

Alleen:           DE GROETJES

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 januari 2004 @ 21:06:
Zijn de stencils die je gebruikt hebt eventueel apart te downloaden en bruikbaar in Visio 2002 ?

Ontopic: je netwerk design zit netjes in elkaar op het eerste zicht. Maar misschien moet je ons toch van wat meer info voorzien. Is dit een gebaseerd op een real-life implementatie die moet gebeuren ?
Die stencils maak ik zelf en gebaseerd op LTS teken les.
Hoe ik ze maak? Ik maak een nieuwe laag die noem ik stencil en teken daar de lijnen die lock ik daarna en teken verder in een nieuwe laag per subnet.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:16

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NT

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een ontwerp wat alleen de belangrijke dingen laat zien.
En wat met dit netwerk te maken heeft.

Design 2

Afbeeldingslocatie: http://www.yourservice.org/got2.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2004 20:08 ]

Verwijderd

Ik zou de VPN MPD in het dmz plaatsen deza kan je direct connecten vanuit internet. Dan zou ik het door routeren naar het management lan, dit wel filteren is die pf-router.
Pagina: 1