Ik noem het altijd inspelen. Veel onderzoek zou ik er overigens niet aan besteden, het principe is zeer eenvoudig: er zitten membramen in een koptelefoon (en natuurlijk ook in gewone luidsprekers) en deze zijn flexibel. Maar zoals zoveel rekbare zaken zit er in het begin nog wat weinig rek in, dus sluit aan dat ding, zet er muziek op en het liefst iets met een breedfrequentie spectrum (pop en met name metal is erg geschikt) en laat dit op een behoorlijk hoog volume inspelen. Na verloop van tijd zijn de membramen 'ingespeeld'.
Natuurlijk is nu je vraag hoelang dit moet duren. Welnu, deze vraag kan ik onmogelijk beantwoorden, dat hangt namelijk geheel van de vorm, omvang en het materiaal van de membramen af en natuurlijk ook een beetje van de muzieksoort en volume af....
Edit:
Aangezien hierboven gemeld wordt dat het verschil minimaal is, dat hangt in grote mate af van het materiaaltype en het kwaliteitsniveau van waar je naar luistert. Toen ik wat jaren terug bij mijn Hifi zaak ging luisteren naar een aantal luidsprekers, toen bleek bij één op zich interessant set T+A luidspekers zeer matig te klinken, zelf zo slecht (ze klonken gewoon niet 'homogeen') dat ik mij de luisterruimte uitspoede richting verkoper omdat ik een defect vermoede.
Navraag leerde dat deze speakers net binnen waren en toen later een ander paar (van het zelfde type) speakers uit de andere luisterruimte werd over gebracht welke wel langdurig als demo-exemplaar ingespeeld waren, bleken dit type luidspreker inderdaad erg goed te zijn, zelfs dusdanig goed dat ik ze uiteindelijk kocht.
Het kan dus in sommige gevallen veel verschil uitmaken, wel was het hier natuurlijk zo dat het een 3-weg luidspreker betrof met chassis van een verschillende type materiaal, vorm en opbouw, welke na het inspelen wel dusdanig harmoniëren als de ontwerper in gedachten had. Bij een koptelefoon welke volgens een 1-weg principe werkt zal het verschil normaal gesproken veel minder spectaculair zijn, omdat daar geen dis-harmonie tussen de niet ingespeelde chassis kan optreden.
[
Voor 52% gewijzigd door
Anoniem: 84104 op 17-01-2004 18:53
]