Telenet limiet (onterecht) bereikt?

Pagina: 1
Acties:

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-05 07:05
Hey,

Een kennis van mij werd door Telenet (Belgische provider van internet via de kabel) op smallband gezet omdat hij aan zijn upload limiet zat.

Bij Telenet krijg je per 30 dagen 10Gb tot jouw beschikking. 15% (dus 1.5Gb) mag daarvan upload zijn. Daar zit hij dus over.

En dat vinden wij beiden raar. Hij is iemand die maximum een uurtje per dag surft of mailt. Zijn pc staat wel de hele dag aan, aangezien hij die gebruikt voor het werk. Dus hij is wel de hele dag 'online'. Kazaa of gelijkaardige programma's heeft hij niet, hij kent dat soort programma's niet eens.

Een telefoontje naar Telenet bracht ook niet veel duidelijkheid. Het enige wat ze hem daar konden vertellen was dat hij aan zijn uploadlimiet zat en dat er pas de laatste vijf dagen veel geupload was.

Hoe kan zoiets nu? Je kan onmogelijk aan 1.5Gb geraken door enkel te e-mailen en te surfen, zeker binnen een tijdsbestek van 5 dagen.

Het enige wat ik kan bedenken is misschien een virus dat dingen verstuurt? (maar 1.5 gieg??). Hij heeft ook (een legale versie van) Panda Antivirus. En dat denk update zichzelf dagelijks. Dat maakt de kans op virussen aanzienlijk kleiner (niet onbestaande natuurlijk). En een goede week geleden heb ik met Spybot nog een check gedaan op spyware.

Of een meetfout bij Telenet (maar bewijs dat maar eens). Kan je bij Telenet opvragen wat soort gegevens er zijn verstuurt die laatste vijf dagen? Waarschijnlijk niet, zeker?

Of zou iemand met zijn inloggegevens zaken kunnen uploaden? Is dat mogelijk bij kabel (ik heb ADSL)?

Hij heeft het probleem nu opgelost door een gieg extra capaciteit aan te kopen. Daar moet hij ruim mee toekomen. Tenzij de kaboutertjes er weer voor zorgen dat hij aan zijn limiet zit.

Alle hulp is welkom,

Dries

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

Verwijderd

geen idee hoe de policy van Telenet is ivm hun logs.
Maar je kan in ieder geval zelf een firewall draaien op je pc en alles laten loggen (Sygate personal firewall bvb) En nagaan of er ergens een proces draait wat die verdachte upload genereerd. Indien niet, tja, dan is 't nog een groter raadsel natuurlijk...

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Lijkt me vrij duidelijk:
- Hij kwam tot nu toe nooit aan zijn limiet
- Hij heeft zn surfgedrag niet veranderd
- Dataverkeer kwam pas de laatste 5 dagen:

Ik denk dat zn pc'tje gehacked is. Wordt ie vol met games en films gepompt en dan mogen er andere mensen van gaan downloaden. Kijk even wat voor processes er draaien en zoek naar warez op de harde schijf (15 mb bestanden)

• DriesA
Bedankt voor de eerste snelle reacties. Ik ga 'm vanavond zien en dan zal ik eens checken. Ik weet niet of die Panda-Antivirus een firewall heeft. En ook naar warez zal ik eens zoeken.

Uiteraard zijn alle bijkomende tips welkom. :)

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-05 19:49

WhiteDog

met zwarte hond

Het is imho zijn eigen fout. Je kan je data-verbruik makkelijk controleren. Als je dan ineens je upload met een paar 100 mb ziet stijgen ga je toch al even gaan nadenken toch?

Raad hem aan om ISP Monitor te installeren. Zo kan hij dagelijks makkelijk zijn verbruik checken.

Het beste is nu om de oorzaak te zoeken en mss 1 Gb extra volume te kopen zodat hij toch weer normaal kan surfen.

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Firewall installeren. Enkele freeware firewalls:

- Sygate Personal Firewall
- Kerio Personal Firewall
- ZoneAlarm

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Aspje schreef op 17 januari 2004 @ 15:26:
Lijkt me vrij duidelijk:
- Hij kwam tot nu toe nooit aan zijn limiet
- Hij heeft zn surfgedrag niet veranderd
- Dataverkeer kwam pas de laatste 5 dagen:

Ik denk dat zn pc'tje gehacked is. Wordt ie vol met games en films gepompt en dan mogen er andere mensen van gaan downloaden. Kijk even wat voor processes er draaien en zoek naar warez op de harde schijf (15 mb bestanden)
kans daartoe...??

open eens een dosregel (bij hem natuurlijk) start>uitvoeren> cmd
en typ daar: netstat
dan krijg je een lijst van alle open verbindingen en op welke poort... misschien even posten???
('netstat >netstat.txt' schrijft alle uitvoer in netstat.txt... maakt het gemakkelijker om te posten)

en natuurlijk een firewall installeren zoals reeds hierboven gezegd

oh enneuh: telemeter.be kun je het huidige up/download zien en de telemeter stats zien... kan handig zijn...

[ Voor 8% gewijzigd door H!GHGuY op 17-01-2004 15:42 ]

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• DriesA
WhiteDog schreef op 17 januari 2004 @ 15:32:
Het is imho zijn eigen fout. Je kan je data-verbruik makkelijk controleren. Als je dan ineens je upload met een paar 100 mb ziet stijgen ga je toch al even gaan nadenken toch?
Je mag er niet van uitgaan dat iedereen zich daarvan bewust is, he. Die man wist tot vandaag niet dat er zoiets bestond als een limiet en ik denk ook niet dat hij weet wat een gigabyte is.

• mouse256
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-04 10:26
op telemeter.telenet.be kan je zien hoeveel er welke dag is verstuurd (van de laatste 30 dagen toch)

• DriesA
Nog meer info (ben nu bij die persoon):

Verbruik:
Datum - downstream - upstream
10/01/04 18 2
11/01/04 21 2
12/01/04 11 2
13/01/04 476 230
14/01/04 909 443
15/01/04 893 434
16/01/04 884 431
Totaal 3518 MB 1573 MB
De upstream is dagelijks nooit boven de 5Mb geraakt. Behalve de laatste dagen, upstream van 230mb en meer.
Netstat toont niets verdachts:

Actieve verbindingen

Proto Lokaal adres Extern adres Status
Via http://openrbl.org kan je controleren of de pc niet gehackt is om als spam-mailserver te gebruiken. Leverde volgend resultaat op:
Multi DNSBL Lookup 169.254.240.247 http://openrbl.org/ip/169/254/240/247.htm

Lookup 169.254.240.247 (unresolved) in 20+11 Zones
AS: [NO_ROUTE]
Net 169.254/16 LINKLOCAL ? Marina Del Rey, California
Results: Positive=2, Negative=29 (2004-01-17 21:51:14 UTC)
@SPAM/spamsource: 169.254/16: 553 BOGON ROUTE - http://openrbl.org/whois?i=169.254
BOGONS/completewhois.com: 169.254/16: 553 BOGON not allocated; BOGON not announced
Negative 29: @COUNTRY @DYNAMIC @ISP AHBL BLARS BONDED BOPM CBL DRBL DSBL FIVETEN INTERSIL JIPPGMA LNSG NJABL NOMORE ORDB PERMBL PSBL PSS REYNOLDS RFC_IPWH SBL SORBS SPAMBAG SPAMCOP SPAMRBL SPAMSITE SPEWS

--------------------------------------------------------------------------------

Hints for 169.254.240.247: (external, use BACK or ALT-LEFT when done)
Track "169.254.240.247" at [Whois & Abuse|SpamCop*]
Search "169.254.240.247" at [Google|SpamCop*|SenderBase] [MAPS|Schlund]
CHECK: Nominate Relay-Test at: [ORDB] [Add Comment]
Lijkt dus in orde te zijn?
Log van de Firewall vertelt me niets verdacht. Alles lijkt in orde te zijn.
Virusscan idem. Ook online-virusscan (trend Micro) geeft geen virussen aan.

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

zoals je kunt zien is zijn downstream net iets meer als 2 keer zijn upstream...

ik zou z'n firewall eens alles laten verbieden en beetje per beetje weer toelaten...
daarbij kun je zoeken naar een network monitor zoals deze of ethereal (ethereal is ietsje moeilijker om te installeren)
daarmee kun je zien op welke poorten welke data verstuurt wordt... misschien leer je daar iets meer uit...

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• DriesA
Hey,
Ik zag gisteren ook dat het IPX (netware) protocol was geïnstalleerd. Ik denk niet dat een firewall data dat via dit protocol wordt gestuurd in de gaten houdt, ofwel? Zou het aan de aanwezigheid van dit protocol kunnen liggen?

Ik heb het ondertussen al verwijderd.

Dries

• DriesA
En ja, ook het Netbeui-protocol heeft hij geinstalleerd.

Maar dit protocol heeft hij nodig. Hij heeft namelijk twee netwerkkaarten in zijn pc. Met één netwerkkaart surft hij (Telenet), met de ander zit hij via coaxkabel op een intern netwerk via het netbeui-protocol. Internet-delen is niet actief dus de andere pc's hebben niets met het internetverkeer te maken van de laatste dagen.

Verwijderd

Zowel ipx als netbeui komen niet het internet op, maar met name die laatste is wel een veiligheidsrisico, het is de component die de computernaam op een LAN zichtbaar maakt, en zodoende inderdaad een mogelijke hack-ingang. Als hij geen thuisnetwerk draait kun je inderdaad alles aan protocollen dat geen TCP/IP heet er vanaf knikkeren, voor internet en trouwens een thuisnetwerk tegenwoordig ook heb je alleen TCP/IP nodig.

• DriesA
Tja,
Hij heeft dus wel een thuisnetwerk.
Probleem is dat dat redelijk veel oude pc's zijn, Win95, Win98 die enkel het Netbeui-protocol geïnstalleerd hebben. En aangezien hij achter een half jaar zijn hele arsenaal aan pc's gaat vervangen zie ik het niet echt zitten om nu nog dat hele netwerk om te zetten naar TCP/IP.

Zeker van dat Netbeui een veiligheidsrisico is naar de buitenwereld?

Het probleem lijkt trouwens voorbij:
Datum - totaal - upstream
11/01/04 21 2
12/01/04 11 2
13/01/04 476 230
14/01/04 909 443
15/01/04 893 434
16/01/04 884 431
17/01/04 87 37
18/01/04 14 1
Gisteren en eergisteren is het verbruik sterk gedaald. En dat is niet te wijten aan zijn limiet die aanvankelijk bereikt was; hij heeft ondertussen een Gb extra capaciteit gekocht.

Pagina: 1