Hey all,
ok ik zit met een klein probleempje, ben bezig met een programmatje om informatie op te slaan in een array en daarvoor heb ik een klasse "Voertuiglijst.java" deze ziet er als volgt uit. (dit is niet de hele class maar alleen het stukje waar het om draait)
dan probeer ik de methode voegautotoe aan te roepen in de main(in een andere klasse genaamd "testprogje.java") om te testen of het werkt met behulp van het volgende statement (dit is na het aanmaken van auto1 doormiddel van de klasse Auto.java)
als ik dit probeer te compileren geeft JBuilder de volgende fout
"testprogje.java": non-static method voegautotoe(AutoFileProgje.Auto) cannot be referenced from a static context at line 38, column 19
iemand een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?
ok ik zit met een klein probleempje, ben bezig met een programmatje om informatie op te slaan in een array en daarvoor heb ik een klasse "Voertuiglijst.java" deze ziet er als volgt uit. (dit is niet de hele class maar alleen het stukje waar het om draait)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| public class VoertuigLijst {
private Auto[] lijstvanvoertuigen = new Auto[0];
private int aantalvoertuigen;
public VoertuigLijst() {
}
/**
* Voegt een nieuw Rationaal-object toe aan de lijst
* @param rat Rationaal
*/
public void voegautotoe(Auto auto) {
Auto[] nieuwelijst = new Auto[++aantalvoertuigen];
for (int i = 0; i < aantalvoertuigen - 1; i++){
nieuwelijst[i] = lijstvanvoertuigen[i];
}
nieuwelijst[aantalvoertuigen - 1] = auto;
lijstvanvoertuigen = nieuwelijst;
} |
dan probeer ik de methode voegautotoe aan te roepen in de main(in een andere klasse genaamd "testprogje.java") om te testen of het werkt met behulp van het volgende statement (dit is na het aanmaken van auto1 doormiddel van de klasse Auto.java)
code:
1
| VoertuigLijst.voegautotoe(auto1); |
als ik dit probeer te compileren geeft JBuilder de volgende fout
"testprogje.java": non-static method voegautotoe(AutoFileProgje.Auto) cannot be referenced from a static context at line 38, column 19
iemand een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?
[ Voor 6% gewijzigd door Mr. Bandicoot op 17-01-2004 14:27 ]