Toon posts:

[MS ACCESS XP] Query vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de database personeel geopend in access, daarin zit een tabel genaamd 'werknemers'. In wernemers zit een veld met de naam 'SAL' van salaris. Ik zou graag met een query het hoogste gemiddelde van het veld sal willen krijgen maar dat lukt me niet helemaal. Ik ben een beginner in access en krijg het enkel voor elkaar(natuurlijk erg simpel) om het gemiddelde op te vragen van het veld SAL. weet er iemand hoe ik met een query het --hoogste-- gemiddelde van SAL kan verkrijgen?

Alvast bedankt...

• LouisXV
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Een gemiddelde is een gemiddelde. Daar is niet een hoogste of laagste van. Je kunt wel bijvoorbeeld van alle afdelingen het gemiddelde uitrekenen en dan kijken welke de hoogste is.

wat bedoel je precies? Alleen een gemiddelde of een hoogste gemiddelde uit een aan onderdelen zoals afdeling of vestiging?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Inderdaad. om een hoogste gemiddelde te krijgen, heb je tenminste 2 afzonderlijke gemiddelden nodig, als je eerst die query gaat maken, dan helpen wij wel bij de rest.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Ja sorry jongens ik heb te weinig info gegeven |:( . Het is namelijk de hoogste gemiddelde van de verschillende woonplaatsen waar de mensen wonen. Dus ik heb: (sql code)

Select woonplaats, avg(sal)
from werknemers
group by woonplaats

Nu geeft hij dus van elke woonplaats het gemiddelde.
Nu wil ik van deze gemiddeldes het hoogste hebben met de daarbij behorende woonplaats. Deze code werkt iig niet(hij loopt te zeiken over een statische functie ofzo):

Select woonplaats, max(avg(sal))
from werknemers
group by woonplaats

Weet iemand de oplossing?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Sorteer aflopend op gemiddelde, en selecteer enkel de eerste rij.

Kijk eens naar het TOP keyword, en naar de ORDER BY clausule.
code:
1
2
3
4
SELECT TOP 1 woonplaats , avg(sal) AS gem
FROM blaat
GROUP BY woonplaats
ORDER BY gem DESC

https://fgheysels.github.io/