Toon posts:

[9600 pro] heeft rare kuren. oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik heb recent een 9600 pro gekocht van het merk club3d. (400/300)met BGA mem.
Ik vind het een vreemd geval, omdat hij:
- niet anti-aliased bij UT2003
- als ik mafia wil spelen, valt het spel na 5 seconden gespeeld te hebben weer uit...
- Ook heb ik een keer bij mafia een scherm booordevol met gekleurde vakjes gehad, en ik moest rebooten...
Ik gebruik de catalyst 3.9 omega drivers. Ook heb ik agp-fastwrite al uitgeschakeld, maar dat helpt niks.

Zijn dit symptomen van een brakke core, of is dit een software-issue?

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:22

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Gekleurde vakjes duiden op een hitteprobleem volgens mij, draait je koelertje nog wel?

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Topicstarter
De koeler draait nog wel, maar ik heb al eens eerder opgemerkt dat het oppervlak van de koeler erg onregelmatig was, en de koeler zit er niet erg goed op bevestigd ...

(ik heb er zelf ook al koelpasta opgedaan..)

de heatsink wordt ook totaal niet warm...
misschien maakt hij niet goed contact met de core..?

edit: Het waren btw niet zomaar een paar gekleurde vlakjes, maar het hele beeld stond vol met allerlei piepkleine vakjes met strepen erdoor...

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2004 13:43 ]

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Zet je kast eens open en richt er een grote tafelventilator op, nadat je de koeler even iets steviger bevestigt? Sloop niets aan de koeler, die moet er netjes op zitten als je de kaart eventueel RMA stuurt...

Doen je games het nu wel/beter, dan is de koeling fout, en kan je 'm terugsturen.

Verwijderd

Geeft hij deze fouten ook met de standaard ATI drivers? Want die omega drivers clocken vaak een beetje over.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik zal het proberen.

Eerst proberen met een fan er extra op gericht, en dan als dat niet werkt de gewone drivers installeren...

edit: de drivers zeggen dat de clockrates normaal zijn (400/300 dus)..

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2004 13:46 ]

Verwijderd

Toch even proberen zou ik zeggen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net getest met een extra cooler ervoor, maar na 5 seconden mafia spelen geeft ie toch weer een foutmelding van VPU recover...?

Ik ken VPU recover niet, en ik heb dit nooit gehad met andere grafische kaarten (gforce 2 Ti ).

dit is de foutmelding:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/vpu%20recover.JPG

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2004 14:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het mag allebij niet baten.
De oude (3.8 oid.) drivers installeren heeft dus ook geen zin.

Ik zou niet weten wat ik nog kan proberen...

Ik heb het product gekocht op een beurs bij een stand van computerland, maar ik woon in Zeeland, en ze hebben in zeeland helaas geen filiaal zitten.
Dus ik wil het niet graag omruilen, aangezien ik dan ver moet rijden.

Hoe kan je de temeratuur opmeten van je GPU?? Dat lijkt me idd de boosdoener..

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2004 14:36 ]

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Dat moet je kaart dan ondersteunen, en dat doen naar mijn weten alleen de recentere luxere nVidia kaartjes... ATi weet ik niet zo.

Verwijderd

Topicstarter
Hij valt nu ook bij andere spellen uit, zoals Unreal 2 The Awakening.

Ik krijg weer een error, namelijk:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/critical%20error.JPG

Zou de kaart écht kapot zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2004 14:35 ]

Verwijderd

Heb je al eens geprobeerd om VPU Recover uit te zetten?

• Nesto
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09-2021

Nesto

Chef du production

Je zou ook kunnen proberen om de AGP snelheid op 4x te zetten, was bij mij ook de oplossing. Reden voor mij nog steeds onbekend :?

Yes - OEM

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 januari 2004 @ 14:37:
Heb je al eens geprobeerd om VPU Recover uit te zetten?
Waar kan je dat uitzetten?? Ik zie niets in de drivers staan..

Nesto:

Een 8x grafische kaart hoort toch gewoon op 8x snelheid te kunnen werken?
Als ik hem op 4x moet laten staan, ruil ik hem liever om...

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2004 14:41 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 januari 2004 @ 14:41:
[...]

Nesto:

Nou in de praktijk scheelt 8x ten opichte van 4x agp snelheid maar ongeveer 1% ;)

• Nesto
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09-2021

Nesto

Chef du production

Nesto:

Mja, 4x of 8x maakt in performance niet veel uit, dus ik heb het maar voor lief genomen. Betrof trouwens ook een 9600 Pro.

Yes - OEM

Verwijderd

[...]

Nesto:

Voor zover ik weet zit het tabblad VPU Recover pas vanaf 3.10 of 3.9 bij je driversinstellingen.

Verwijderd

Topicstarter
AGP op 4x zetten helpt helaas niet...

Ik denk dat de GPU naar zijn grootje is helaas.

BTW: Ik gebruik mijn club3d 9600 pro in combinatie met een Asus a7n8x non-deluxe.

Verwijderd

Ik heb ook een Radeon9600pro en had ook problemen met Unreal 2 the awakening.. heb je dat spel al geupdate? daarmee kreeg ik die error niet meer...
en VPU recover moet je uitzetten.. die laat bij mij ook games crashen en schakeld over naar software rendering... wat de meeste games niet meer hebben...
als ik het uitzet heb ik echter helemaal nergens last van :{

blokjes geen ervaring mee...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn radeon 9600 pro er even uitgehaald, en de koeler eraf gehaald.

Er zat te veel koelpasta naast de core, dus dat heb ik verwijdert.
Toen ik mijn pc weer opstartte, kwam hij zoals gewoonlijk in windows, maar hij rebootte spontaan.
Kan dit het gevolg zijn van een defecte core oid?

En wat mij ook opviel is dat er waarschijnlijk een flinterdun stukje van de core meegekomen moet zijn toen ik de koeler voor het eerst eraf haalde, want er zat een afwijkend plekje op de koeler (nauwelijks relief, dus het was écht flinterdun) en precies zo'n plekje op de core. :S

Ik ga nu proberen om via de 3.10 drivers VPU recover uit te schakelen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu weer mafia gespeeld, alleen nu kom ik nog een misschien bepalende factor tegen.
Ik heb laatst gekloot gehad met mijn DDR. Ik heb 1 reepje DDR 400 die de timings 2,5.3.3.6 aankan, en ik zette er nog 1 reepje bij die 3.4.4.8 heeft als timings.
Mijn pc nam de timings over van het eerste reepje rm, waardoor het 2e reepje té strakke timings draait.

Nu ik weer mafia speelde, kapte het spel er weer mee, en ik zag nog net de win XP waarschuwing : onvoldoende virtueel geheugen.
Mijn 80 Gb Hardeschijf zit ook tot de nok toe vol, dus zoveel swap heeft mijn pc niet meer ;)
Zou dit het plotseling terugkeren naar het bureaublad kunnen verklaren?

Ik merk de laatste tijd ook wel dat het laden van verschillende programma's veeeel langzamer gaat als voorheen.
Misschien een reepje ram kapot? Das nog altijd beter dan een kapotte grafische kaart :)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2004 20:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu net getest met het slome reepje ram, en dat werkte prima.
bedankt voor al jullie reacties.

Ik heb nu 11490 3d marks in 3dmark 2001 SE,
is dat normaal voor een ati 9600 pro?

helaas, alles is weer zoals het topic begon.
Ik word er niet goed van.
Ik ga maandag wel een nieuwe koeler kopen voor m'n radeon, en dan nog eens proberen, want dit is toch ook wel heel vreemd. VPU recover uitzetten helpt ook niet.
Nu kan ik ong. 8 minuten mafia spelen, maar dan springt ie ineens terug naar het bureaublad.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2004 20:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het gekste komt nog:
Ik kan zolang als ik wil Medal of Honor allied assault (mohaa) spelen, maar bij mafia / Unreal 2 blijft ie terugkeren naar bureaublad.

Zou het te maken hebben met openGL / Direct 3d ??

Hij valt wél uit in 3dmark 03, en niét in 3d mark 2001 se...
misschien dx probleem?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2004 14:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeerde na alles weer op de 'default settings' te zetten Unreal 2 te spelen, maar nu gaf hij direct na het laden (vóór het voorfilmpje voor de kenners ;) ) al een foutmelding:

General protection fault!

History: ULabel::Update <- (ULabelShadow::LabelShadow71) <- ULabelShadow::Update <- (ULabelShadow::LabelShadow71) <- UContainer::Update <- UMultiStateComponent::Global_Update <- (UMultiStateComponent::LevelActionA0) <- UMultiStateComponent::Global_Update <- (UMultiStateComponent::LevelAction0) <- UContainer::Update <- UUIConsole::PostRender <- UGameEngine::UpdateProgress <- UGameEngine::Draw <- UWindowsViewport::Repaint <- UWindowsClient::Tick <- ClientTick <- UGameEngine::Tick <- UpdateWorld <- MainLoop

Build: Jan 7 2003 18:16:21

Het lijkt verdacht veel op een van die andere errors, daar staan ook dingen in als:
ClientTick <- UGameEngine::Tick <- UpdateWorld <- MainLoop

en:
History: ULabel::Update <- (ULabelShadow::LabelShadow71) <-

etc.

Is dit typisch een driver conflict of een hardware conflict?

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-08 18:23
Ik zou eens een volledige verse Windows installatie beginnen. Als het probleem er dan nog is, probeer de kaart eens in een andere pc.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Topicstarter
Dat is nogal drastisch, aangezien ik dan al mijn softe goederen kwijt ben.

Zou het misschien een voedingsprobleem kunnen zijn?
Er staan hier nu 20 apparaten op 1 stopcontact. Is dat te veel? Maar ook als die andere apparaten niet aan staan, dan nog loopt ie vast in 3dmark03 (hij springt dan terug naar bureaublad.)
Hij springt terug naar het bureaublad op volledig willekeurige tijden, dus dit lijkt me ook vrij aanemelijk...

Iemand nog ervaringen / mogelijke suggesties?
Pagina: 1