[MS Excel] Gegevens voor lijst uit ander blad lezen

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Hoie, ik ben lekker aan het excellen maar loop tegen een probleempje..
Ik heb een pulldownmenu gemaakt om verschillende leveranciers te kunnen
selecteren. Nu wil ik die leveranciers met faxnummers op Blad 2 zetten, om ze
vervolgens op Blad 1 weet te geven.
Nu lukt het me niet om dit met Valideren->Lijst te doen, de gegevens
mogen dus niet van een ander blad komen dan waarop het wordt weergegeven.

Hoe doe ik dit ? B)

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-08 15:56

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

:?

Ik kan er geen hout van volgen....

Okee.... je hebt blad 2 met faxnummers (en leveranciers)
En nu wil je ze op blad 1 weergeven? Waarom zou je dat willen? Ze staan toch al op blad 2?

En die laatste zin van je kan ik al helemaal niet volgen :?

• X-Lars
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

iets uit een ander blad halen kan zo:
code:
1
=Sheet2!A1
maar dat zul je al wel weten, weet niet of het in jou geval ook kan

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Ok, snel getypt net :P

Wat ik dus wil is een faxformulier maken waarop een pulldownmenu aanwezig is om de juiste leverancier te selecteren.
Ik heb een lijstje gemaakt met leveranciers die in het pulldownmenu moeten worden weergegeven.
Deze gegevens wil ik op Blad2 hebben zodat ze niet zichtbaar zijn op Blad1, en ook niet ieder keer geprint worden. (Tot zover duidelijk ?)

Nu is dat dus het probleem, als ik aangeef waar de gegevens vandaan moeten komen, bijv;
code:
1
=$O$6:$O$15

dan is het niet mogelijk er "Blad2!" of zoals X-Lars zei "Sheet2!" voor te zetten, Excel geeft dan de melding dat ik geen verwijzingen mag maken naar andere werkbladen/mappen voor'"Gegevensvalidatie criteria"

Komt er dus op neer dat ze op hetzelfde blad moeten staan (dan werkt het prima), wat ik dus niet wil.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Hydraulik-Phunk schreef op 17 januari 2004 @ 12:49:
Ok, snel getypt net :P

Wat ik dus wil is een faxformulier maken waarop een pulldownmenu aanwezig is om de juiste leverancier te selecteren.
Ik heb een lijstje gemaakt met leveranciers die in het pulldownmenu moeten worden weergegeven.
Deze gegevens wil ik op Blad2 hebben zodat ze niet zichtbaar zijn op Blad1, en ook niet ieder keer geprint worden. (Tot zover duidelijk ?)
Okee.... nu snap ik het. Je hebt blad 2 als 'database' en blad 1 als het faxblad zelf.

Even een opmerking tussendoor.... Wat nou als je het WEL op hezelfde blad neerzet maar bijvoorbeeld beginnen bij kolom AA voor de gegevens? En dan het faxbladgedeelte netjes selecteert als 'afdrukbereik', dan zal hij niet meer afdrukken dan jij aangeeft en zijn de gegevens ook niet in beeld.

Een mogelijke bypass indien je werkelijke idee niet wil werken....
Nu is dat dus het probleem, als ik aangeef waar de gegevens vandaan moeten komen, bijv;
code:
1
=$O$6:$O$15

dan is het niet mogelijk er "Blad2!" of zoals X-Lars zei "Sheet2!" voor te zetten, Excel geeft dan de melding dat ik geen verwijzingen mag maken naar andere werkbladen/mappen voor'"Gegevensvalidatie criteria"

Komt er dus op neer dat ze op hetzelfde blad moeten staan (dan werkt het prima), wat ik dus niet wil.
Heb je trouwens de helpfunctie al geraadpleegd? Zoeken op 'gegevensvalidatie'.

Plaats je bestand eens op internet..... (ivm privacy de faxnummers wijzigen door bijvoorbeeld gewoon 1 2 3 4 5 enz)

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Ik zou inderdaad de databasegegevens bij AA neer kunnen zetten, maar voor mijn collega's is het overzichtelijker en makkelijker te begrijpen als het gewoon met 1 druk op de knop zichtbaar is.

Help idd al geraadpleegd, maar daar kom ik ook niet verder mee.

Ik kan hier niet bij m'n webspace komen, maar ik had gewoon even wat fictieve namen / nummers verzonnen om het even te testen dus erg bijzonder was het ook niet.

• Batsies
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01-2022

Batsies

E-Developing

Nee dat klopt voor een validation list, mag de data niet op een ander blad staan, gewoon ergens buiten bereik plaatsen

E-Developing

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Toch jammer maar dan doe ik het zo maar, ik heb ook geen zin er veel tijd in te steken.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Toch nog even een ideetje....

Wellicht kan je wel het volgende toepassen:

1) Je plaatst je database gewoon netjes op blad 2 zoals jij dat graag wil
2) Op blad 1 zet je ergens in kolom AA en AB de functie die de gegevens van blad 2 oproept. In AA1 zet je bijvoorbeeld blad2!A1 en in AB1 zet je dan blad2!b1 enz
3) Vervolgens voer je het dus toch uit dat je laat verwijzen naar die cellen (AA AB etc) op hetzelfde blad. De gegevens kan je dan toch op blad2 blijven bewerken..... die worden dan automatisch overgenomen op blad1 zonder dat ze in de weg staan en zonder dat het voor je collega lastiger wordt..... Die ongewenste gegevens op blad1 in kolom AA, AB etc gewoon verborgen maken EN niet te wijzigen met de hand en je collega kan dat ook niet per ongeluk verklooien.....

Of dit werkt, weet ik niet maar als dit werkt, komt dit weer een stuk dichter in de buurt van je wensen....

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Het is wel een beetje omslachtig, maar idd wel wat gemakkelijker voor op het werk.
Ik zal het eens proberen zo, bedankt iig :)

Pagina: 1