FTP ratio's

Pagina: 1
Acties:

• Dragon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-06 10:04
Ik heb een probleem/vraag over ratio's met de proftpd server. Het op een enkele server werkend krijgen zal geen probleem zijn maar nu ben ik het volgende van plan: 12 ProFTPD servers die elk de zelfde ratio's en credits gebruiken.
Dus ratio is 1:5 en iemand upload 10MB naar server1. Dan zou elke server bericht moeten krijgen dat de gebruiker 50MB mag downloaden en zodra de client dan weer 30MB begint te downloaden dat automatisch overal de credits omlaag gaan naar 20MB. Ik heb al gezocht op het forum en google maar niks te vinden dat van belang is. Dus is mijn vraag: is dit mogelijk en zoja hoe?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-08 09:10

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ald die FTP servers staan niet hetzelfde lan neem ik aan maar het is meer een soort leech kring ofzo met wat vrienden. Tja geen idee eigenlijk wel een grappig idee in ieder geval. Ik weet zo en zo niet hoe het wordt bijgehouden wat iemand heeft geupload gaat dit per
thread
ip adres
sessie
dit zou je dan eventueel periodiek (een keer per half uur) moeten verspreiden naar de andere ftp servers. Geeft trouwens wel veel pakketjes als je dat gaat doen namelijk 12*11. Een centrale DB lijkt me handiger in zo'n geval
Mara hoe geen flauw idee

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-07 21:25

Bergen

Spellingscontroleur

Dat zou je dan inderdaad via een database moeten doen, bijvoorbeeld een PHP-script wat elke keer aangeroepen wordt als er een bestand is geupload. Hoe je dat triggert vanuit ProFTPd zou ik zo niet durven zeggen.
TrailBlazer schreef op 17 januari 2004 @ 10:37:
dit zou je dan eventueel periodiek (een keer per half uur) moeten verspreiden naar de andere ftp servers. Geeft trouwens wel veel pakketjes als je dat gaat doen namelijk 12*11. [..]
Verspreiden? Alle servers kunnen toch wel met dezelfde database connecten? Dit genereert verder amper dataverkeer. Per bestand 1 database-query ofzo..

[ Voor 7% gewijzigd door Bergen op 17-01-2004 10:53 ]

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Verspreiden? Alle servers kunnen toch wel met dezelfde database connecten? Dit genereert verder amper dataverkeer. Per bestand 1 database-query ofzo..
Ik weet niet of dat zo'n goed idee is hoor... Kijk, als je 1 centrale database gaat gebruiken (zonder replicatie) dan kost dat veel meer netwerk verkeer; bij iedere up- danwel download naar een FTP server moet er data verstuurd worden naar de database server. Daarnaast heb je nog het probleem dat als de database server mocht crashen (of zwaar belast is), alle FTP servers plat liggen (of erg traag worden).

• Dragon
Iets uitgebreidere informatie dan maar... we waren van plan om inderdaad mysql te gebruiken als database backend... dataverkeer is niet echt van belang aangezien er een enkele of misschien zelfs dubbele gbit verbinding te leggen naar de ftp servers. Ik maak gberuik van de laatste proftpd met mod-sql:mod-mysql en mod-ratio. Oh ik weet niet of het van belang is maar er worden cisco gbit switches gebruikt.

[ Voor 12% gewijzigd door Dragon op 17-01-2004 11:15 ]

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Hoeveel queries denk je dat er worden verstuurd bij gemiddeld gebruik? Hooguit 10 per minuut ofzo en gemiddeld over een dag nog minder. Hoeveel verkeer genereert 1 query, 1 kB? Dat netwerkverkeer is echt verwaarloosbaar. Kijk eens naar de databaseserver van Tweakers.net, die moet op de drukste momenten minstens 25 pagerequests per seconde verwerken (en per pagerequest een aantal queries) en 't gaat allemaal als een trein. Er moet heel wat gebeuren voor een databaseserver het 'zwaar' krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door Bergen op 17-01-2004 11:14 ]

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
GerbenW schreef op 17 januari 2004 @ 11:13:
Hoeveel queries denk je dat er worden verstuurd bij gemiddeld gebruik? <knip> Er moet heel wat gebeuren voor een databaseserver het 'zwaar' krijgt.
Het dataverkeer zal op zich niet zo veel uitmaken, dat ben ik met je eens. Wat ik wilde aangeven was dat het relatief zeker zo veel data kost als het af en toe (bijv. iedere 30 min.) verspreiden van alle ratios zoals eerder genoemd (tenzij de servers nauwelijks gebruikt worden). Maar mijn punt was eigenlijk: stel dat de database server crasht, om welke reden dan ook. Dan liggen meteen alle FTP servers plat, dus ik weet niet of dat nou zo'n goede oplossing is.

[ Voor 22% gewijzigd door Stamgastje op 17-01-2004 11:17 ]

• Dragon
Er zitten sowieso 2 backup-database servers dus ik neem aan dat dat geen groot probleem zal geven. Mijn vraag is meer hoe ik het moet doen? Zijn er al oplossingen voor of moet ik zelf de mod_ratio.c aan gaan passen (dat kan ik wel als ik er een tijdje voor uittrek)

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Stamgastje schreef op 17 januari 2004 @ 11:17:
[...]

Het dataverkeer zal op zich niet zo veel uitmaken, dat ben ik met je eens. Wat ik wilde aangeven was dat het relatief zeker zo veel data kost als het af en toe (bijv. iedere 30 min.) verspreiden van alle ratios zoals eerder genoemd (tenzij de servers nauwelijks gebruikt worden). Maar mijn punt was eigenlijk: stel dat de database server crasht, om welke reden dan ook. Dan liggen meteen alle FTP servers plat, dus ik weet niet of dat nou zo'n goede oplossing is.
Ja, dat verspreiden zal geen merkbaar verschil opleveren maar een backup kan idd wel handig zijn, alhoewel hij de boel blijkbaar onder Linux draait (ProFTPd...) dus dat crashen zal niet zo gauw gebeuren. ;)

• Dragon
Aangezien ik nog geen goed antwoord heb en de 24 uur voorbij zijn... *bump* :(

[ Voor 9% gewijzigd door Dragon op 18-01-2004 12:49 ]

Pagina: 1