Acceleraid 352 battery-backup?

Pagina: 1
Acties:

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb tweedehands een Mylex (LSI-Logic) Acceleraid 352 op de kop getikt. Hij zit aan een cabinet met acht schijven. Ik heb alles wat er in de controller te flashen is geflashed, een RAID 5 array opgebouwd en alles lijkt prima te werken.

Met één uitzondering, zijn NVRAM geheugen. Hij heeft ruim een week prima gedraaid en is vanavond voor het eerst sinds ingebruikname uit geweest. Ik moest een extra kaart in de machine stoppen en toen kwam hij niet meer op. Tijdens het booten geeft hij een NVRAM checksum error en de configuratie van de controller is verdwenen. Alle informatie over de array is gewoon aanwezig en die werkt prima maar alle specifieke info van de controller zelf (wél of geen S.M.A.R.T., Alarm instellingen etc.) is weg en moet opnieuw ingevoerd worden. Nou is deze info niet zo belangrijk en kan ik het ook wel default laten maar dat is geen oplossing. Hij boot niet verder en wacht op een toets om door te booten. Met een machine die remote bedient moet gaan worden is dat niet handig.

Nou weet ik dat er een optionele BatteryBackupUnit voor te koop is maar die is volgens mij alleen om cache veilig te stellen. Het lijkt erop dat er nog ergens een battery o.i.d. op moet om de NVRAM (Non-Volatile! :?) inhoud te bewaren.

Weet iemand wat er aan de hand is? Kan ik een batterij hiervoor kopen? Is er een workaround?

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Verwijderd

Nonvolatile RAM (NVRAM) is a special kind of RAM that retains data when the computer is turned off or there is a power failure. Like the computer's read-only memory (ROM), it is powered by a battery within the computer. It can also work by writing its contents to and restoring them from an EEPROM.
[..]
Een kleine hoeveelheid geheugen die informatie opslaat, welke intact blijft ook al zet je de computer uit. Vaak wordt dit bijvoorbeeld in modems gebruikt (instellingen opslaan) en in zogenaamde hardware keys.
Na het flashen zijn altijd de instellingen weer terug naar default. En afhankelijk van type (daar heb je dus het chipnummer voor nodig) kun je een externe batterij aankoppelen aan de voedingspin die verantwoordelijk is voor het vasthouden van data. Meestal wordt daar 3V tot 5V voor gebruikt (ook weer afhankelijk van chiptype).
Kortom: heb je meer info over die batterij-unit en heb je het chipnummer van de NVRAM chip staat?

Wat ook zou kunnen is dat die NVRAM gewoon corrupt is, opnieuw flashen, eventuele batterij vervangen en als dat nog niet oplost zou het kunnen zijn dat de chip zelf kapot is en vervangen moet worden (en daar heb je wéér het chipnummer voor nodig van de NVRAM).

Voordat je gelijk alle nummers van je kaart wilt posten: chips waar Intel, Adaptec of LSI op staat zijn de controllerIC's, dus die hoef je niet te posten ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/MLAR352_lg-zoom.jpg
Wat staan er voor nummers op de 3 rood omcircelde IC's ?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2004 13:18 ]

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Bedankt voor je snelle antwoord! Helaas was ik toen al naar bed. :)
Na het flashen zijn altijd de instellingen weer terug naar default.
Ik had de instellingen ingevoerd na het flashen, het verlies van instellingen komt dus duidelijk door het stroomverlies en niet door het flashen.
En afhankelijk van type (daar heb je dus het chipnummer voor nodig) kun je een externe batterij aankoppelen aan de voedingspin die verantwoordelijk is voor het vasthouden van data. Meestal wordt daar 3V tot 5V voor gebruikt (ook weer afhankelijk van chiptype).
Kortom: heb je meer info over die batterij-unit en heb je het chipnummer van de NVRAM chip staat?
De Battery-Backup-Unit (BBU) heeft volgens mij echt alleen met het cache geheugen te maken. Hij is optioneel verkrijgbaar (en duur!) en ik kan me niet voorstellen dat hij zijn instellingen alleen zou kunnen vasthouden met een optioneel onderdeel.
Wat wel een mogelijkheid zou kunnen zijn is een extra batterij naast de optionele BBU. Er zitten meerdere aansluitingen op het bord die daar eventueel voor bedoeld kan zijn maar er staat nergens bij dat het een aansluiting voor een batterij zou zijn.
Wat ook zou kunnen is dat die NVRAM gewoon corrupt is, opnieuw flashen, eventuele batterij vervangen en als dat nog niet oplost zou het kunnen zijn dat de chip zelf kapot is en vervangen moet worden (en daar heb je wéér het chipnummer voor nodig van de NVRAM).
Ik zal inderdaad maar even proberen opnieuw te flashen. Batterij vervangen zal niet gaan aangezien hij er volgens mij nu helemaal niet op zit. Als hij zo voor langere tijd uit kan zal ik even het chipnummer van het geheugen opzoeken.

Verwijderd

Ik heb nog even gekeken, en volgens mij is die batterij van de cachestick nodig om te zorgen dat er geen datacorruptie optreed tijdens powerloss (om het cachegeheugen zijn data niet te laten verliezen). In dat opzicht heeft het dus niets te maken met dataverlies van de NVRAM.
The Battery Backup Module (BBM) is a battery unit that maintains data integrity in the event of a power failure. The battery backup on this module monitors the write back cache on the AcceleRAID 352 controller, and provides power to the cache if it contains data not yet written to the drives when power is lost. The controller, with the BBM installed, occupies only one PCI slot on the host backplane. Some features of the BBM include:
- Gas gauge circuit for battery charge monitoring
- Quick charge to replenish a drained battery

Bron: http://www.superwarehouse...kup_Module/BBM-0/p/203866 (Google cache)
De NVRAM (Flash) is 1MB. De configuratie data wordt zowel in NVRAM als op de disk opgeslagen. Dus mijn eerste gedachte is dan dat de disk/array ook corrupt is indien de configuratie niet meer gevonden wordt...

Op de kaart lijkt ook een Dallas component te zitten (welke ik omcirceld heb). Nu had héél vroeger (in het XT tijdperk) Dallas ook bioschips met ingebouwde clock en batterij, dus het zou ook goed kunnen dat de batterij dus het vierkante ding op die chip is.

http://eshopsoho.com/pdf/DS/LSIMLX/DSLSIMLX108383.PDF (productfolder)
http://manuals.fujitsu-si...on/en/manuals/adapter.htm (manuals)

Let erop dat Jumper JP1 (Blank ROM) en JP2 (Maintainance mode) niet erop zitten. Als die (JP1) er lange tijd op zit gaat je batterij leeg ;)

[ Voor 143% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2004 13:17 ]

Verwijderd

Ik zal inderdaad maar even proberen opnieuw te flashen. Batterij vervangen zal niet gaan aangezien hij er volgens mij nu helemaal niet op zit. Als hij zo voor langere tijd uit kan zal ik even het chipnummer van het geheugen opzoeken.
Er gebeurt wel eens dat batterijen niet op batterijen lijken. Meestal zitten er ronde platte lithium-batterijen, maar er zijn soms ook rare cilindervormige, balkvormige of andere soorten batterijen.

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 januari 2004 @ 12:56:
Ik heb nog even gekeken, en volgens mij is die batterij van de cachestick nodig om te zorgen dat er geen datacorruptie optreed tijdens powerloss (om het cachegeheugen zijn data niet te laten verliezen). In dat opzicht heeft het dus niets te maken met dataverlies van de NVRAM.
Precies, dat leek mij ook.
De NVRAM (Flash) is 1MB. De configuratie data wordt zowel in NVRAM als op de disk opgeslagen. Dus mijn eerste gedachte is dan dat de disk/array ook corrupt is indien de configuratie niet meer gevonden wordt...
Daar was in aanvankelijk ook bang voor maar de array heeft gewoon data erop staan, geeft geen foutmeldingen en de consistency-check gaf ook geen enkel probleem. Wat er wél mis was waren dus de instellingen die direct op de controller zelf betrekking heben, een paar kleine dingetjes zoals S.M.A.R.T. instellingen etc.
Het lijkt dus te gaan om twee verschillende type gegevens die worden bijgehouden, de array-instellingen die in orde lijken te zijn en de controller-instellingen die terug naar default zijn.
Op de kaart lijkt ook een Dallas component te zitten (welke ik omcirceld heb). Nu had héél vroeger (in het XT tijdperk) Dallas ook bioschips met ingebouwde clock en batterij, dus het zou ook goed kunnen dat de batterij dus het vierkante ding op die chip is ;)
Ik ga er even naar kijken en zal mijn ideeen over hoe batterijen er normaal uit zien even negeren. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Maurits van Baerle op 17-01-2004 13:17 ]

Verwijderd

Even checken: http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/DS9034PCX.pdf / http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/2971/ln/en / http://www.itis.spb.ru/win/dallas/powercap.htm
yups, goed mogelijk - sterker nog, ik durf te wedden dat het dat is ;)

Volgens mij is de NVRAM/Powercap die op een Acceleraid 352 zit de Dallas DS9034PC(I):
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/dallas-ic.jpg

Check het nummer bij jou op die Dallas chip en laat horen of het klopt ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2004 13:59 ]

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Èìååòñÿ äâà òèïà PowerCap. Âñå ìîäóëè NV SRAM èñïîëüçóþò PowerCap DS9034PC (èìååò òîëüêî ëèòèåâóþ áàòàðåþ), â òî âðåìÿ êàê âñå ìîäóëè ñ ÷àñàìè èñïîëüçóþò PowerCap DS9034PCX (âêëþ÷àþùèé ëèòèåâóþ áàòàðåþ è êâàðöåâûé ðåçîíàòîð).

Helder idd. Staak het zoeken! :D

Edit: OK, gevonden. Het is inderdaad zo'n Powercap. Er zit een chipje op het bord gesoldeerd en daar overheen zit een batterij hulsje geklemd. In dat hulsje zit een gewone knoopcel. Die krijg ik er volgens mij niet zonder schade uitgehaald dus ik vermoed dat ik dat hele hulsje zal moeten kopen. Nu alleen nog iemand vinden die het verkoopt... (En hopen dat de stroom er tussentijds niet af valt.)

Bedankt jongens! Dat had ik net ff nodig! ;)

Specs:
DALLAS
DS9034PC
POWERCAP (TM)
0013 118812
PHILIPPINES

[ Voor 53% gewijzigd door Maurits van Baerle op 17-01-2004 15:33 ]

Pagina: 1