Toon posts:

XP2000+ naar de verdoemenis?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatieschets:

* Gisterenavond:
De temperatuur van mijn AMD XP2000+ Palomino zijn wat hoger dan normaal (65+°C terwijl normaal 58-59°C). Ik zie dat er veel stof in mijn CPU koeler zit en besluit het ervantussen te halen. Voorzichtig demonteer ik de koeler en maak em proper.
Ik verwijder de CPU, doe er koelpasta op en steek em terug in de socket. Ik monteer voorzichtig de propere koeler terug. Ik boot mijn systeem en het eerste probleem duikt op: CPU wil niet meer werken op normale snelheid van 1666MHz (133x12,5), maar slechts op 1250MHz (100x12,5). Ik probeer de CPU een beetje te pushen door stelselmatig de FSB te verhogen. Maximaal valt er nog 120x12,5 uit te krijgen. Deze setting is onstabiel en veroorzaakt hoge temperaturen (65+). Dan maar terug naar 1250MHz, waar de temperatuur zo rond de 50°C ligt.
Het is al laat, ik besluit te gaan slapen.

* Vandaag:
Ik ben ervan overtuigd dat de koeler goed gemonteerd is en er genoeg pasta tussen zit. Toch knaagt de twijfel en besluit ik voor de zekerheid toch eens te demonteren. Koeler zat perfect en genoeg pasta. Ik monteer alles en boot.
Het scherm blijft zwart en uit de luidspreker komt "System Failed CPU Test".
Verschillende jumpers geprobeerd, koeler nog es gechecked, etc ... . Valt niets meer te booten.

Specs:
AMD Athlon XP2000+ Palomino
Asus A7V333 rev. 1.02 Bios 1017
2x 256MB Apacer DDR333 (reeds getest en goed bevonden door Memtest86)
Thermaltake Volcano 7+ en bijhorende koelpasta
AOpen GeForce4 MX420

Ik heb geen andere CPU waarmee ik kan testen, en ik ken ook niet direct iemand die er eentje ter beschikking heeft.
Aan de huidige is ook geen fysieke beschadiging te merken (noch core, noch pinnetjes). Als ik echt heel goed ruik aan de core ruik ik een beetje verbrand. Maar ik heb geen rookontwikkeling waargenomen tijdens het booten en daarenboven zou het mobo moeten beschermen tegen doorbranden van de CPU. En zoals reeds gezegd valt er aan de CPU ook niks te bemerken.
Ik heb het systeem zelf geassembleerd in september 2002.

CPU dood? Mobo kapot?

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Ik verdenk toch snel de CPU. Stond de Vcore niet te hoog?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Lijkt precies op wat ik vorige week voor elkaar gekregen heb. mijn 2000+je is ook dood, zonder zichtbare schade. Die cpu is d00d :'(

Verwijderd

Topicstarter
misbehavingman schreef op 17 januari 2004 @ 00:02:
Ik verdenk toch snel de CPU. Stond de Vcore niet te hoog?
De vCore stond, zoals vereist voor de CPU, op 1,75V en die is (bij mijn weten) nooit hoger geweest.

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-07 14:28

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

mijn 2400+ loopt op 1.65? :?

Vandaar ook je hoge temps denk ik, ik heb ook een volcano 7 en die temps zijn niet hoger dan 45°

Verwijderd

-ETz-Memphis Z schreef op 17 januari 2004 @ 01:21:
mijn 2400+ loopt op 1.65? :?

Vandaar ook je hoge temps denk ik, ik heb ook een volcano 7 en die temps zijn niet hoger dan 45°
maar jou 2400+ is geen palomino. Dat zijn heethoofden. Maar kunnen wel wat hebben. Ik kreeg die van mij zelfs nooit kouder dan 80!! graden. En deze heb ik dit in de zomer vervangen voor een 2200. En nu zit ik stukken lager, Die 1,75 volt voor de palomino klopt helemaal.

• FlotterPower
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-07 21:44

FlotterPower

Boxy Brown

Verwijderd schreef op 17 januari 2004 @ 00:00:

* Vandaag:
Ik ben ervan overtuigd dat de koeler goed gemonteerd is en er genoeg pasta tussen zit. Toch knaagt de twijfel en besluit ik voor de zekerheid toch eens te demonteren. Koeler zat perfect en genoeg pasta. Ik monteer alles en boot.
Het scherm blijft zwart en uit de luidspreker komt "System Failed CPU Test".
Verschillende jumpers geprobeerd, koeler nog es gechecked, etc ... . Valt niets meer te booten.
Misschien een domme vraag (maar je hebt van die users... 8)7 ), maar heb je er niet te véél koelpasta er op gedaan?
Dat werkt namelijk averechts :X

I don't want no cake, I want me some pie!

Verwijderd

Terw_Dan schreef op 17 januari 2004 @ 00:13:
Lijkt precies op wat ik vorige week voor elkaar gekregen heb. mijn 2000+je is ook dood, zonder zichtbare schade. Die cpu is d00d :'(
Mijn 2000+ is op dezelfde manier overleden. Deed ook niks ermee. Wel zichtbare schade aan core :( Een zwart "pluimpje" erlangs.

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 00:48

Brazza

Byte me!

Heb je wel lang genoeg gewacht, huisgenoot had ook zo gelijk na schoonmaken (nat?) erin gepropt.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 19:29
FlotterPower schreef op 17 januari 2004 @ 01:47:
[...]
Misschien een domme vraag (maar je hebt van die users... 8)7 ), maar heb je er niet te véél koelpasta er op gedaan?
Dat werkt namelijk averechts :X
Je hebt zelfs users die de hele processor insmeren ipv alleen de core. :X
Waarschijnlijk heb je teveel koelpasta gebruikt (halve rijstkorrel is zat) of je hebt je cooler verkeerd om gemonteerd.

Verwijderd

Topicstarter
Jimsterrr schreef op 17 januari 2004 @ 03:18:
[...]

Je hebt zelfs users die de hele processor insmeren ipv alleen de core. :X
Waarschijnlijk heb je teveel koelpasta gebruikt (halve rijstkorrel is zat) of je hebt je cooler verkeerd om gemonteerd.
Ik heb een beetje op de core gedaan en dit gelijkmatig over de core verdeelt zodat er een fijn egaal wit laagje over de core was. De cooler was perfect gemonteerd.

Er zal dus blijkbaar niets anders opzitten dan een nieuwe proc te kopen.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-08 12:23
probeer eerst eens een bios reset , soms geeft zoiets zulke vreemde resultaten

LinkedIn
BlackIntel

• puchelaar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-04 12:40
Een egaal wit laagje koelpasta is al te veel toch? Die koelpasta is alleen bedoeld om oneffenheden in de oppervlakken van processor en koeler op te heffen en moet dus eigenlijk alleen de kieren en krasjes opvullen. Niet dat dat ooit perfect lukt, maar bij mij is het grootste gedeelte van de proc en koeler goed te zien en zitten er alleen wat witte streepjes.
Maar goed, als je al eerder je proc zo geplaatst had zou dat toch nog een keer zo moeten kunnen...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb misschien toch iets gevonden aan de CPU. Langsheen de core zit zo'n zwart laagje. Nu blijkt dat langs een kant een beetje 'uitgelopen' te zijn. Kan dit een teken zijn dat hij wat te warm is geworden?

Verwijderd

Wat ben ik dan blij met mijn Intel CPU ;-)

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Verwijderd schreef op 17 januari 2004 @ 09:50:
Ik heb misschien toch iets gevonden aan de CPU. Langsheen de core zit zo'n zwart laagje. Nu blijkt dat langs een kant een beetje 'uitgelopen' te zijn. Kan dit een teken zijn dat hij wat te warm is geworden?
Volgens mij zit dat op bijna elke AMD. Lijkt op een opgedroogde druppel die wat is uitgelopen? Volgens mij niet iets om je druk om te maken.....

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-08 21:11
Verwijderd schreef op 17 januari 2004 @ 10:03:
Reageer alleen als je wat te bieden heb, hiet heeft de TS weinig aan en is een AMD vs. Intel kwestie en die zijn niet gewenst op GoT :o

@TS De koelpasta moet je altijd met een creditcard achtig ding de hele core insmeren en daarna alles eraf schrapen (langzaam) zodat alleen in de gaatjes pasta zit ;)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:12
BN schreef op 17 januari 2004 @ 10:08:
[...]

Volgens mij zit dat op bijna elke AMD. Lijkt op een opgedroogde druppel die wat is uitgelopen? Volgens mij niet iets om je druk om te maken.....
Even om het de bevestigen, ja dit hoort, mijn Barton 2500+ heeft dit ook en doet het perfect. (Als de TS hetzelfde bedoelt als ik & BN...)
Plaatje ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/purechaos/palomino.jpg

Verwijderd

Topicstarter
ZaeK schreef op 17 januari 2004 @ 12:31:
[...]

@TS De koelpasta moet je altijd met een creditcard achtig ding de hele core insmeren en daarna alles eraf schrapen (langzaam) zodat alleen in de gaatjes pasta zit ;)
Als ik onderaan mijn koelblok kijk, zie ik daar perfect waar de core gezeten heeft. Bij de Palomino staan type, serienr. ,... op de core zelf. Dit is ook te zien onderaan het koelblok, het lijkt alsof het er ingebrand is. Is het dan niet nuttig om iets meer pasta te gebruiken zodat ook die oneffenheden verdwijnen?
Maar ik ga het nu eens proberen met minder pasta en BIOS-reset.

@Purechaos:
Jouw plaatje illustreert perfect waar ik het over heb. Niets waar ik me zorgen over moet maken dus.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er wat minder pasta op gedaan. Bij het opstarten merkte ik een licht verbrande geur (geen rook ofzo).
Ik vrees het ergste ;(

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een kort vraagje. Zijn de koelers die AMD bij z'n boxed CPU's levert, stille koelers (stiller of luider dan een Thermaltake Volcano 7+ op 4800 rpm)? Ik merk dat de garantie van 3 jaar vervalt als je daar een andere koeler op zet. En ik wil natuurlijk graag die garantie behouden, maar anderzijds wil ik ook niet gek worden van een Boeing die naast mij staat te draaien.

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-08 20:05
lol :D dan laat je je kapote cpu op een boxed draaien een tijdje :P , kapote cpu's worden ook warm ~~ en de oude koelpaste goed verwijderen :) en dan zeg je dat hij kapot is gegaan stuur je de boxed + cpu op naar amd :9 als je het goed doet merken ze het niet hoor

[ Voor 32% gewijzigd door NomadTitan op 18-01-2004 11:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
NomadTitan schreef op 18 januari 2004 @ 11:06:
lol :D dan laat je je kapote cpu op een boxed draaien een tijdje :P , kapote cpu's worden ook warm ~~ en de oude koelpaste goed verwijderen :) en dan zeg je dat hij kapot is gegaan stuur je de boxed + cpu op naar amd :9 als je het goed doet merken ze het niet hoor
Mooi plan, maar euh ... ik geloof niet dat AMD de serienrs niet zal checken.
Trouwens ooit een boxed Palomino gezien?
De enige die ik hier nog boxed kan krijgen is een T-bred 2200+ (mobo ondersteunt geen Barton), zal dus zeker niet lukken.

Verwijderd

ja mijn 2000tje was ook van het ene op het andere moment dood.
de AMD 2000+ is volgens my de rotte serie van AMD.beetje jammer,..de 2400+ is echt een heeeel stuk beter! >:)

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-07 15:20

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ik vind het toch maar vreemd. Ik had een 1800+ en zelfs zonder case fans werd die zelden hoger dan 55 op full load. Dus zoveel kan het toch niet schelen met een 2000+. Ik heb die processor er al 10 keer uit gehaald en weer erin en die draait gewoon nog steeds.

Verwijderd

REDFISH schreef op 18 januari 2004 @ 11:53:
Ik vind het toch maar vreemd. Ik had een 1800+ en zelfs zonder case fans werd die zelden hoger dan 55 op full load. Dus zoveel kan het toch niet schelen met een 2000+. Ik heb die processor er al 10 keer uit gehaald en weer erin en die draait gewoon nog steeds.
dan had j waarschijnlijk geen Palomino,.maar een Thoroughbred.
die worden een stuk minder warm :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 januari 2004 @ 10:03:
Heey N00bie, jij hebt je computer kennis zeker van je oma geleerd?
We zijn hier niet om andermans spul af te kraken.

Echter, @ Robin V heb je de CPU al op een ander moederbord geprobeerd?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2004 12:13 ]

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-07 11:19
Verwijderd schreef op 18 januari 2004 @ 09:59:
Nog even een kort vraagje. Zijn de koelers die AMD bij z'n boxed CPU's levert, stille koelers (stiller of luider dan een Thermaltake Volcano 7+ op 4800 rpm)? Ik merk dat de garantie van 3 jaar vervalt als je daar een andere koeler op zet. En ik wil natuurlijk graag die garantie behouden, maar anderzijds wil ik ook niet gek worden van een Boeing die naast mij staat te draaien.
Ik vind dat m`n boxed 2400 goed stil draait, volgens mij is die volcano 7 lawaaiger.
Naar wat ik gehoord heb is aleen die boxed 2600 en hoger wel weer meer lawaai (volgens Bushmaster)

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• SyncMaster
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-08 13:56
Heeft jouw moederbord eigenlijk een pci- en agp frequency lock?
Als ie dit niet heeft wordt er tussen 100 en 132 MHz een 3:2 divider gebruikt voor de agp frequentie en een 3:1 voor de pci-frequentie. Als je dan gaat 'overklokken' tot 120 MHz gaan je pci en agp serieus buiten specs lopen. Het zou me eigenlijk niet verbazen als je pc omwille van die reden niet meer wil posten.
Je kan m beter onmiddellijk op 133 MHz zetten omdat ie dan een 2:1 divider voor agp gebruikt en een 4:1 voor pci, zodat alles weer binnen specs loopt.

Heb je eigenlijk al een bios reset gedaan?

Verwijderd

Topicstarter
SyncMaster schreef op 18 januari 2004 @ 12:14:
Heeft jouw moederbord eigenlijk een pci- en agp frequency lock?
Als ie dit niet heeft wordt er tussen 100 en 132 MHz een 3:2 divider gebruikt voor de agp frequentie en een 3:1 voor de pci-frequentie. Als je dan gaat 'overklokken' tot 120 MHz gaan je pci en agp serieus buiten specs lopen. Het zou me eigenlijk niet verbazen als je pc omwille van die reden niet meer wil posten.
Je kan m beter onmiddellijk op 133 MHz zetten omdat ie dan een 2:1 divider voor agp gebruikt en een 4:1 voor pci, zodat alles weer binnen specs loopt.

Heb je eigenlijk al een bios reset gedaan?
Het eerste wat ik heb gedaan is de CPU op de normale specs gezet, 133x12,5 en PCI dus ook op 33. Zelfs dat was al niet meer mogelijk.
En dan op FSB=100 gezet, toen ging booten wel. Dan stelselmatig opgevoerd. Op 120 ging booten niet meer, op 105 ging hij overkop na een tijdje op full load draaien.
Dan maar terug op 100 gezet en was weer 100% stabiel. Dus ik denk niet dat PCI/AGP het probleem was/is.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 januari 2004 @ 12:01:
Echter, @ Robin V heb je de CPU al op een ander moederbord geprobeerd?
Nee, probleem is dat ik geen ander mobo/CPU heb.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 januari 2004 @ 11:44:
ja mijn 2000tje was ook van het ene op het andere moment dood.
de AMD 2000+ is volgens my de rotte serie van AMD.beetje jammer,..de 2400+ is echt een heeeel stuk beter! >:)
|:(

Dit vind ik dus nergens op slaan. Wat bedoel je? Dat alle Palomino 2000+'s slecht zijn? Palomino is Palomino, dus dan zouden ze allemaal slecht moeten zijn. En de 2400+ (k denk dat je Tbred B bedoel, of Thorton?) hoeft echt niet beter te zijn hoor! Tbred B=Tbred B, dus een 2400+ hoeft echt niet beter te zijn dan een 2000+ (Tbred B)

Of begrijp ik je verkeerd :?

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand eigenlijk een idee waarom de CPU slechts op 1250MHz wilde draaien?
Kan dat een CPU-probleem zijn, of is mijn mobo ook naar de vaantjes?
Ik weet dat je het alleen maar 100% zeker kan zeggen door een andere CPU te proberen. Maar wil niemand een gokje wagen?

Verwijderd

Zie je dan niets vreemds op je mobo, zoals opgeblazen condensatoren? Mijn msi k7t pro2 gaf opeens een melding van beschadigde geheugenmodules en wilde niet meer opstarten, ook niet na het vervangen van condensatoren, omdat het bleek stuk te zijn. (Dit was van mijn oude duron 700 systeem)

En waarom je de CPU slechts op 1250 MHz draait, ik heb dat eenmaal gehad toen ik de mp van mijn niet unlockte xp 2000+ (palomino!) processor probeerde te wijzigen en ik het bios moest resetten op het mobo, na een wijziging naar 133 MHz ging het perfect. En die boxed koeler vond ik redelijk slecht, na een vervanging door een een spire falconrock 2 ging de temperatuur idle van 56, naar ~40 graden!

(stressed met burnk7 een BSOD, stressed onder games was temp ~69 graden!)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2004 20:02 ]

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:37

MisteRMeesteR

Is Gek op... :)

Heeft je koelpasta geen kortsluiting gemaakt op de CPU? maw: weet je zeker dat je er niet teveel op heb gedaan, zodat het uit is gaan lopen zeg maar?

Volgens mij is idd je CPU d00d, omdat je mobo dat registreerd en automatisch op een lager toerental gaat draaien (1250 mhz, ofwel, 100 fsb ipv 133), dit had ik ook toen mijn 2000+ palomino te warm werd, reboot en fsb op 100, 1250 mhz dus, ik heb ook a7v333 rev 1.04, en HAD 2000+ palomino, nu barton 2500+.

in ieder geval succes met je CPU en probeer toch echt even iemand te vinden die je cpu/mobo test voordat je verdergaat!

www.google.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het via-via toch kunnen testen en het was weldgelijk de CPU.
Ik heb nu een nieuwe gekocht, T-Bred B 2200+ (A7V333 rev 1.02 ondersteunt geen Barton). 40-42° idle t.o.v. 60° idle met de Palomino en bovendien ook nog stiller met die AMD-boxed cooler.
Dank aan diegenen die de moeite hebben genomen te antwoorden :)

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

aha, wat doe je met die ouwe? k zoek nog een sleutelhanger :P

www.google.nl

Verwijderd

Topicstarter
CRaZy_MaRK schreef op 19 januari 2004 @ 19:34:
aha, wat doe je met die ouwe? k zoek nog een sleutelhanger :P
Ik wil em ook als sleutelhanger, maar als je wil mag je em kopen voor €50 ;)
Ook niet geïnteresseerd in een koperen heatsink als sleutelhanger. Tesamen met de CPU maak ik er voor jou €75 van ;)

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

whaha :D nee dank je.. wordt me iets te groot :)

www.google.nl

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:43
Tja, de 2000+ is in mijn ervaring gewoon brak, heb hier zowel een dode palomino als een Tbred'A liggen, de palomino clockte wat beter over en de T'bredA werd iets koeler, maar bestand tegen m'n waterblok waren ze allebei niet :/

M'n andere TbredA draait daarentegen nog steeds perfect, raar verhaal :)

Overigens Gekke_Mark, je mag ook deze uitprinten en gebruiken hoor:
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~FragFrog/palomino.jpg
mijn sleutelhanger ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

FragFrog schreef op 19 januari 2004 @ 22:42:
Tja, de 2000+ is in mijn ervaring gewoon brak, heb hier zowel een dode palomino als een Tbred'A liggen, de palomino clockte wat beter over en de T'bredA werd iets koeler, maar bestand tegen m'n waterblok waren ze allebei niet :/

M'n andere TbredA draait daarentegen nog steeds perfect, raar verhaal :)

Overigens Gekke_Mark, je mag ook deze uitprinten en gebruiken hoor:
[afbeelding]
mijn sleutelhanger ;)
offtopic:
hehe :)

www.google.nl

Pagina: 1