Ik heb dus multisim 2001 op mijn pc staan maar hier is geen LM3915 ( 3914 en 3916 ) in te vinden. Ik heb hem nodig om te kunnen testen hoe ik hem het beste aan kan sluiten en hoe ik het geluid het beste kan versterken. Weet iemand of ik deze apart kan downloaden ergens ? of een ander programma waar ik hem wel ik kan simuleren ?
uhh..wordt moeilijk. kan je niet beter een datasheet goed doorlezen. en trouwens, een LM3914 wordt toch gebruikt als aansturing voor een (LED) barmeter imho?
de lm3915 is log. de 3914 is lin. en geluid is log.
de lm3915 is special voor audio en de lm3914 kun je gebruiken als voltmeter bv ( of een hdd vumeter )
de lm3915 is special voor audio en de lm3914 kun je gebruiken als voltmeter bv ( of een hdd vumeter )
Verwijderd
Als ik zo een blik werp op het interne schema uit de datasheet (pagina 6) dan kun je hem wbt het interressante deel gewoon nabouwen met een paar LM324's en weerstanden.
Alleen de output-mode instelling mis je dan, maar dat lijkt me nu niet zo belangrijk.
Alleen de output-mode instelling mis je dan, maar dat lijkt me nu niet zo belangrijk.
als ik nou mijn geluidssignaal direct op de lm3915 ( vumeter ) aan zou sluiten zouden de leds knipperen omdat de lm3915 geen negatieve spanning kan weergeven ( onderkant van een geluidssignaal ). En dat wou ik nou eens testen door te simuleren. En als je nou dat schema van mij gebruikt knipperen de leds niet omdat je de sinus omhoog verplaatst zodat hij geen negatieve spanning meer heeft
Verwijderd
http://members.home.nl/lodio/
kijk eens hier, kant en klaar schema voor de lm3915 vu meter zonder knipperen.
edit:
oeps scheel
kijk eens hier, kant en klaar schema voor de lm3915 vu meter zonder knipperen.
edit:
oeps scheel
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2004 19:04 ]
Verwijderd
Schema van mij? Schema van mij bedoel je zeker...Verwijderd schreef op 17 januari 2004 @ 18:52:
[...]
als ik nou mijn geluidssignaal direct op de lm3915 ( vumeter ) aan zou sluiten zouden de leds knipperen omdat de lm3915 geen negatieve spanning kan weergeven ( onderkant van een geluidssignaal ). En dat wou ik nou eens testen door te simuleren. En als je nou dat schema van mij gebruikt knipperen de leds niet omdat je de sinus omhoog verplaatst zodat hij geen negatieve spanning meer heeft. En nu ga ik gewoon 5x dit schema op een printje maken en dan heb ik een dolby vu meter
( voor in mijn cdrom vak wat ik nog over heb )
Een LM3915 VUmeter doet het bedroevend als je het audiosignaal direct op pen 5 aansluit, vandaar de gelijkrichting en afvlakking.
Verwijderd
Oki .. Maar dat maakte ik uit je topicstart en titel dus niet op. Als je wat serieuzer wilt meten aan audio kun je ook eens googelen op "VU damping", of in ieder geval kijken naar de avarge, RMS en peak meetmethodenls ik nou mijn geluidssignaal direct op de lm3915 ( vumeter ) aan zou sluiten zouden de leds knipperen omdat de lm3915 geen negatieve spanning kan weergeven ( onderkant van een geluidssignaal ). En dat wou ik nou eens testen door te simuleren. En als je nou dat schema van mij gebruikt knipperen de leds niet omdat je de sinus omhoog verplaatst zodat hij geen negatieve spanning meer heeft . En nu ga ik gewoon 5x dit schema op een printje maken en dan heb ik een dolby vu meter ( voor in mijn cdrom vak wat ik nog over heb )
ik bedoel niet dat ik het schema heb gemaakt maar ik verwees naar dat schema wat ik had gepost.Verwijderd schreef op 17 januari 2004 @ 19:03:
[...]
Schema van mij? Schema van mij bedoel je zeker...
Een LM3915 VUmeter doet het bedroevend als je het audiosignaal direct op pen 5 aansluit, vandaar de gelijkrichting en afvlakking.
Pagina: 1