Toon posts:

SATA onder A7N8X-deluxe

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik weet dat er al eerder dingen staan over dit conflict maar de oplossingen die geboden werden helpen iig niet voor mij :'(
Ik heb eigenlijk hetzelfde prob als in [rml][ SATA]Controller werkt niet?[/rml]

Alleen ik heb 2 maxtor 160GB HD's die dus moeten gaan draaien op Asus A7N8X deluxe mobo. Ik krijg ook een Raid optie maar zodra ik mn windows wil installen zegtie geen HD's te vinden.
De jumper op mn mobo staat goed.

Iemand een oplossing? :?
Heel graag :+

FF voor de duidelijkheid, er staat dus nog geen windows op!! Ik wil windows XP gaan installen maar hij vind geen HD's om het te doen. Ik kan dus geen bios update uitvoeren eigenlijk, ik kan wel de SATA controllers die op de cd meegeleverd bij het mobo op een andere comp laden, maar die zijn te groot om op diskette te gooien.
Dus dat kan ook niet.
Help me! :P

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2004 22:53 ]

• Fulcrum2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01 02:54

Fulcrum2000

Ik wil een threadripper...

Even voor de duidelijkheid, je hebt dus het F6-trucje al toegepast?. :?

AMD Ryzen 9 5950X | Asus ROG Strix X570-E Gaming | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC (64 GB total) + Samsung 980 Pro 1TB (M.2) | Corsair Hydro H100x

Verwijderd

Was daar niet een of ander leuk toetsje voor net als je windows gaat installeren?

hehe fulcrum was me net voor

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2004 22:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja dat heb ik al geprobeert, heeft niet geholpen. Ook in de Raid instellingen kan ik nix veranderen dat me verder helpt

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

idd, ff f6 bij windows install, en dan ff drivers van je nforce 2 cdtje op een diskette zette (ff readme weggooie, dan past het precies) en dan windows diskette late zoeken en dan werktie :)

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Verwijderd

Topicstarter
-DomiNator- schreef op 16 januari 2004 @ 22:56:
idd, ff f6 bij windows install, en dan ff drivers van je nforce 2 cdtje op een diskette zette (ff readme weggooie, dan past het precies) en dan windows diskette late zoeken en dan werktie :)
Oke ik zal het morgen even nog een x gaan proberen, misschien heb ik daarnet niet goed opgelet ;)
Laatk hopen dat het allemaal goed werkt.
Ik laat het nog even horen morgen.

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb nu spul op diskette gezet, F6 gedrukt en dan zegtie dat er nix te vinden is op de diskette. Ik heb zeker de verkeerde bestanden gepakt? Ik heb niet de *.exe files gepakt want ik naam aan dat hij die niet kon lezen. Iemand met een A7N8X-deluxe die weet welke files ik op diskette moet zetten zodat hij ze in de windowsinstallatie leest en gewoon mn SATA's ziet??? :/
Volgens mij ben ik er niet echt bij gister en vandaag :Z

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Mijn SATA diskette

Die gebruik ik altijd om te installeren. Je krijgt wel twee vragen tijdens het installeren van Windows XP dat komt omdat deze driver niet whql is.

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Ik gebruik altijd 2 bestandjes op die diskette: Si3112r.inf en SIISUPP.vxd, je krijgt idd 2 x de vraag of je zeker weet dat je het wil installere ivm WHQL

[ Voor 77% gewijzigd door domi235 op 17-01-2004 11:11 ]

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• RSchellhorn
  • Laatst online: 05-03 18:34
Je moet de drivers van de SI3112r (sata controller) downloaden of van de asus cd plukken en deze uitgepakt op flop zetten. F6 als de windows install er om vraagt en gaan!
(goh wat zijn er veel mensen snel en behulpzaam vanochtend :P)

[ Voor 17% gewijzigd door RSchellhorn op 17-01-2004 11:10 ]

"Ik heb zo veel soep gegeten, dat kan een mens niet aan. Ik heb zo veel soep gegeten, kan bijna niet meer staan. Ik zat daar maar te slurpen achter die grote kop en als ik bijna klaar was, dan schepten ze weer op!" (Hans Teeuwen)

Verwijderd

Topicstarter
Slayer08 schreef op 17 januari 2004 @ 11:09:
Je moet de drivers van de SI3112r (sata controller) downloaden of van de asus cd plukken en deze uitgepakt op flop zetten. F6 als de windows install er om vraagt en gaan!
(goh wat zijn er veel mensen snel en behulpzaam vanochtend :P)
Inderdaad! Jongens, bedankt weer :*) _/-\o_
Ik ben er weer bovenop, ff F6 gedrukt idd en hoppa SATA erop via drivers van ASUS site (leken mij het beste te werken)
Bedankt, bedankt. :D

Verwijderd

Topicstarter
Oke volgende probleem :*)
Alles staat er op en werkt goed. Maar m'n 2e HD ook SATA mxtor 160gb vindt hij niet. Als ik bij apparaatbeheer kijk, of bij mn Raidcontroller vindt hij wel de 2e HD maar gewoon op deze computer niet.

Hoe is dit op te lossen? :?

• RSchellhorn
Hoe heb je je sata array gemaakt ?
Als je namelijk maar 1 stripe (raid 0) of mirror(raid 1) maakt, ziet windows maar 1 schijf, genaamt "SiI Raid x ....".
Wil je de schijven appart gebruiken, moet je 2 stripes maken.

"Ik heb zo veel soep gegeten, dat kan een mens niet aan. Ik heb zo veel soep gegeten, kan bijna niet meer staan. Ik zat daar maar te slurpen achter die grote kop en als ik bijna klaar was, dan schepten ze weer op!" (Hans Teeuwen)

Verwijderd

Topicstarter
Slayer08 schreef op 17 januari 2004 @ 18:53:
Hoe heb je je sata array gemaakt ?
Als je namelijk maar 1 stripe (raid 0) of mirror(raid 1) maakt, ziet windows maar 1 schijf, genaamt "SiI Raid x ....".
Wil je de schijven appart gebruiken, moet je 2 stripes maken.
En hoe zou ik dat moeten doen? Ik heb al nog een x bij windows en dn F6 drukken gekeken maar daar kan je alleen de drivers installeren en die staan al op mn computer. Niet de HD's nog een x instellen oid.
Hoe moet ik zo'n array maken??
:?

• RSchellhorn
Als je de computer start krijg je het schermpje van de sata, daar moet je op F4 (geloof ik, staat in beeld welke knop) drukken, dan kom je dus in een menuutje van de controller. Daar moet je dat instellen.
Maar pas op: als je nu wat veranderd moet je waarschijnlijk je schijf formateren,

Verwijderd

Topicstarter
Slayer08 schreef op 17 januari 2004 @ 20:02:
Als je de computer start krijg je het schermpje van de sata, daar moet je op F4 (geloof ik, staat in beeld welke knop) drukken, dan kom je dus in een menuutje van de controller. Daar moet je dat instellen.
Maar pas op: als je nu wat veranderd moet je waarschijnlijk je schijf formateren,
Ook als ik alleen iets over die andere HD verander? Dus die ene waar nog niets opstaat? Nou goed het moet toch gebeuren beetje zonde om die HD erin te zetten en nix te laten doen. ;) Ik ga het even proberen, bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Slayer08 schreef op 17 januari 2004 @ 20:02:
Ik heb het gedaan en ben inderdaad alles kwijt. Maar helaas, ik kom in windows en hij vind nogsteeds maar 1HD, namelijk degene die ik heb gemaakt in de F4(dat SATA menu).
Je kan in dat menu kiezen voor create RAID set, en dan striped of mirrored. Nix array oid :?
Nog nix verder nu dus eigenlijk, behalve dat alles er af is.
Hoe kan ik allebei de HD's vinden!?

Verwijderd

als je alles geinstalleerd hebt dan moet je natuurlijk via computerbeheer nog een partitie maken op de tweede schijf anders ziet windows niks. Ik heb zelf ook een a7n8x deluxe en je hoeft niet perse een sata array in te stellen ofzo

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 januari 2004 @ 22:22:
als je alles geinstalleerd hebt dan moet je natuurlijk via computerbeheer nog een partitie maken op de tweede schijf anders ziet windows niks. Ik heb zelf ook een a7n8x deluxe en je hoeft niet perse een sata array in te stellen ofzo
Oke ik draai nu op een niet gepartitioneerde HD van 320GB (2x Maxtor 160GB Sata)
Ik wil nu wel deze in 2 delen omdat ik anders met 1 mega HD zit, liever 2 van 150 oid.
Hoe kan ik dat doen? Tijdens windows installatie pakt hij het niet, dan kan ik wel partitie maken maar dan vind hij bij windows alleen het gedeelte dat gepartitioneerd is.

Kan het gewoon via partition magic oid?

Ik het het idee dat ik domme vragen stel op het moment :D }:O

Verwijderd

Domme vragen bestaan niet :)

Je kan inderdaad met Partition Magic nu de gewenste partities aanmaken.

Suc6! :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 11:11:
Domme vragen bestaan niet :)

Je kan inderdaad met Partition Magic nu de gewenste partities aanmaken.

Suc6! :)
Bedankt! Ga ik dat eens proberen, wat mij betreft is mijn verhaaltje nu klaar :*)

Iedereen bedankt voor de hulp! _/-\o_

• Daxter
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heb ik ook gelijk een vraagje mbt. SATA en A7n8x deluxe.

Ik heb op het moment 2 gewone ATA schijven. 1 van 20GB 1 van 80GB.
Verder zit er nog een DVD-brander en een cd-brander in (ofwel alle 4 de ata poorten zijn bezet).
Kan ik dan gewoon nog 2 SATA schijven erbij hangen? Zonder dat dit problemen gaat geven met de reeds aanwezige hardware (hang er wel gelijk nieuwe voeding bij).
Ik zat te denken aan 2X 120GB van western digital, als het tenminste allemaal gewoon werken gaat.

• Lord_Gaav
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-02 20:25
Heb ik ook gelijk een vraagje mbt. SATA en A7n8x deluxe.

Ik heb op het moment 2 gewone ATA schijven. 1 van 20GB 1 van 80GB.
Verder zit er nog een DVD-brander en een cd-brander in (ofwel alle 4 de ata poorten zijn bezet).
Kan ik dan gewoon nog 2 SATA schijven erbij hangen? Zonder dat dit problemen gaat geven met de reeds aanwezige hardware (hang er wel gelijk nieuwe voeding bij).
Ik zat te denken aan 2X 120GB van western digital, als het tenminste allemaal gewoon werken gaat.
dit moet goed gaan, maar bedenk wel dat je niet kan opstarten van de SATA schijven als je ook PATA in je systeem hebt.

suggestie: hang die sata schijven in RAID0 voor opslag :P

[ Voor 59% gewijzigd door Lord_Gaav op 20-01-2004 15:13 ]

• Daxter
  • Niet online
Dat Raid 0 was inderdaad de bedoeling. Dat zal vast een stuk sneller lopen als wat ik nu heb. Maar waarom kan ik niet booten van een sata schijf als ik een gewone ATA schijf erin heb hangen? Kan je niet gewoon dan SCSI or other boot device selecteren in het bios?

• Entity
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:45

Entity

9000rpm

Booten van SATA werkt prima als je ook PATA schijven hebt. Ik heb 2x 80GB Raid0 op SATA en een 120GB PATA schijf en ik boot van SATA. Je moet inderdaad SCSI als bootdevice kiezen, dan werkt het.

• Daxter
  • Niet online
mooi dan ga ik binnenkort lekker 2 nieuwe schijven halen.

Wil ik toch 1 ding nog weten voor welk merk moet ik gaan. Western digital (iets duurder maar ik heb er goede ervaringen mee (heb er nu 6 schijven van in huis waarvan er 1 al 6 jaar draait en 1tje driee jaar (de anderen allemaal net een jaar)). Of maxtor (nog nooit mee gewerkt maar ze zijn iets goedkoper).

Zie ik opeens nog een detail. Op de site van Asus staat bij de informatie over m'n mobo
Serial ATA Technology

Serial ATA is the next generation ATA specification that provides scalable performance for today and tomorrow. With up to 150MB/s data transfer rate, Serial ATA is faster than current Parallel ATA, while providing 100% software compatibility.

150mb/s

Lees ik de handleiding (blz 27): Two headers support serial ATA133 devices including hard-drives and cd-roms.
Komt dit met elkaar overeen of niet. Ik kan in ieder geval van die 133 geen 150 maken.

Nog een vraagje zit er geen maximum groote aan de hardeschijven die ik erin wil gaan hangen (dus dat ik niet 120 of 160 GB schijven koop en tot de conclusie moet komen dat 80GB het maximum was ofzo).

[ Voor 52% gewijzigd door Daxter op 20-01-2004 16:12 ]

• Entity
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:45

Entity

9000rpm

Ik heb geen recente ervaring met WD, maar wel met Maxtor. Ik vind ze in vergelijking met de IBM/Hitachi schijven die ik nu gebruik een stuk meer lawaai maken bij lees/schrijf acties. Ik heb zelf getwijfeld tussen Hitachi en WD en heb uiteindelijk dus voor Hitachi gekozen, hoofdzakelijk omdat die toen snel leverbaar was itt de WD.
Pagina: 1