Toon posts:

Grafische problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag Tweakers. Ik heb een aantal grafische problemen met comp, met name bij het spelen van spelletjes. Het gaat hierbij voornamelijk om lichte spelletjes die niet veel computercapaciteit vragen. Veel spellen heb ik niet uitgeprobeerd, maar de problemen bij deze spellen varieren van trage beeldverversing (schokkend beeld), knipperende muis (wegvallen muis), of simpelweg dat het niet wil opstarten. Slechts één spel (redelijk zwaar spel) doet het wel gewoon.

Ik heb de nieuwste NVidea drivers geinstalleerd (versie 53.03), tevens nieuwste directX versie (9.1b) geinstalleerd. Geheugen getest, geen fouten. De computer, cpu, grafische kaart draaien op normale kloksnelheid. AGP in bios instellen (4x, 2x etc.) hielp niet. Bios is geflasht.

De problemen zijn begonnen na het installeren van winXP, onder win98 waren er weinig problemen. Wel crashte de comp redelijk vaak, maar dat was ik gewend van win98. winXP draait overigens op andere computer prima, dus daar ligt het ook niet aan. Geb winXP opnieuw geinstalleerd, geen resultaat.

Overigens heb ik bij één spel de volgende error: "This version of Directos can only work in the authoring enviroment.Please replace the Xtra with the run-time version". Deze error kreeg ik bij directX 8.1 (standaard bij winXP) niet, bij directX 9.1b wel. Heb me wezenloos gezocht op google en kwam één pagina tegen waar iemand dezelfde error kreeg bij hetzelfde spel. Verder geen oplossing, dus dat biedt ook vrijwel geen aanknopingspunten om verder te komen. Dat het met onstabiele comp te maken heeft, wat daar ook voor mag zorgen, zou natuurlijk wel heel goed kunnen.

Comp gegevens:

CPU: AMD 1600+
Grafische kaart: Geforce 2 kaartje, merkloos
256 MB DDR

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Verwijderd

"This version of Directos can only work in the authoring enviroment.Please replace the Xtra with the run-time version".
Heb je een DirectX SDK ipv de End User Runtime geinstalleerd ?

Verwijderd

waar haal jij die 9.1b vandaan? volgens mijn weten is die er nog niet.ik kan natuurlijk ook mis zijn. 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Ehh, heb gewoon de versie van www.microsoft.com/directx geinstalleerd...

En het is 9.0b, ik was in de war met 8.1 . ;) Gewoon nieuwste versie van directx van microsoft site.

Overigens wel belangrijk, de computer lijkt niet zo stabiel te zijn. Ik kreeg zojuist een IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL error en dat komt wel vaker langs (geen touw aan vast te knopen, komt soms opeens tevoorschijn). Geheugen is uitgesloten als oorzaak hiervan, die heb ik zoals gezegd tweemaal getest. Verkeerde driver kan het zijn, maar hoe en wat dan precies is me niet duidelijk. :/ Zijn er misschien problemen bekend met geforce 2 kaarten in combinatie met winXP en nvidia drivers?

De originele drivers van de videokaart werken overigens niet... Volgens mij waren dat zelfs gewoon nvidia drivers, alleen dan oude versie.

Geluidskaart is overigens in het moederbord geintegreerd. Ik kan me niet voorstellen dat dit problemen oplevert, maar goed, als je door de voor de hand liggende oplossingen heen bent ga je de raarste dingen proberen. Heb hem gedisabled, maar had geen effect. Lijkt me overigens ook sterk dat het hieraan kan liggen toch?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 januari 2004 @ 23:00:
[...]
Heb je een DirectX SDK ipv de End User Runtime geinstalleerd ?
Heb overigens hier niet verder op gevraagd omdat het me voldoende lijkt te vermelden dat ik gewoon directx van microsoft site heb geplukt. Als het dat wel is, zeg het even, dan zal ik eens gaan uitzoeken wat SDK en End User Runtime betekent. ;)

Verwijderd

authoring enviroment
Dat gaf mij de gedachte dat er iets met debugging aanstaat met DirectX - 1 van de gevallen waarbij dat oa gebeurt is met de SDK ;)

Voor een Geforce2 zou ik persoonlijk bij de 2x.xx series drivers blijven, bijvoorbeeld de 29.42 WHQL of de 23.11

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL errors zijn meestal driver gerelateerd. De extra info die erbij staat verteld je welke driver en waarom.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 januari 2004 @ 09:00:
[...]
Dat gaf mij de gedachte dat er iets met debugging aanstaat met DirectX - 1 van de gevallen waarbij dat oa gebeurt is met de SDK ;)

Voor een Geforce2 zou ik persoonlijk bij de 2x.xx series drivers blijven, bijvoorbeeld de 29.42 WHQL of de 23.11

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL errors zijn meestal driver gerelateerd. De extra info die erbij staat verteld je welke driver en waarom.
Die drivers zal ik vanavond eens proberen. Zal ook zodra er weer een IRQL error komt de extra gegevens noteren. Bedankt iig zover. :)

Verwijderd

Topicstarter
Drivers maken geen verschil, zelfde problemen. :'( Iemand verder nog ideeën?

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op 18 januari 2004 @ 00:41:
Drivers maken geen verschil, zelfde problemen. :'( Iemand verder nog ideeën?
Bij mij helpt het als ik het voltage van de CPU wat omhoog breng wil ik die IRQ error niet krijgen. Kan in het BIOS.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Topicstarter
OzBoz schreef op 18 januari 2004 @ 00:43:
[...]

Bij mij helpt het als ik het voltage van de CPU wat omhoog breng wil ik die IRQ error niet krijgen. Kan in het BIOS.
Hoeveel is 'wat'? Heb geen zin in kapotte CPU. :)

Overigens komt de IRQ foutmelding zo nu en dan, en algemeen probleem is er echter altijd (kan natuurlijk samenhangen, maar toch niet echt specifiek IRQ probleem).

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid: een IRQL probleem is niet een IRQ probleem ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 januari 2004 @ 02:56:
Even voor de duidelijkheid: een IRQL probleem is niet een IRQ probleem ;)
Te snel gelezen. :) Weet niet of er sprake is van IRQ probleem. Ga vanavond nog maar een keer directX 8.1 installeren, maar betwijfel of dat werkt want dat is immers zelfde versie als bij winXP wordt geleverd. En dat werkte ook niet. :/

Als laatste oplossing, andere grafische kaart erin zetten.

Verder iemand nog ideeën die misschien wat makkelijker zijn uit te voeren?

Verwijderd

Topicstarter
Schopje... Echt niemand een idee?

Verwijderd

Topicstarter
DirectX 8.1 installeren werkt ook niet. Zelfde problemen. :/
Pagina: 1