geluidskaart voor wat langzamere pc

Pagina: 1
Acties:

• JVaags
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-01-2025

JVaags

Je voelt je beter in een 504

Topicstarter
Ik heb hier een pc'tje staan met een 233 mhz cpu met daarom Windows NT4. Nu zoek ik voor deze pc een simpele geluidskaart maar wel eentje die (redelijk) goed klinkt.

Op deze pc worden geen games gespeelt dus de kaart wordt eigenlijk gebruikt om tijdens het internetten, msn-en office mp3-tjes af te spelen op een hifi set. Nu heb ik nog een andere pc staan (300 mhz) met daarop windows 98 een (isa) geluidskaartje en dan gaat het geluid kraken als je bijvoorbeeld scrolt en de IE en tegelijkterijd een mp3-tje afspeelt :(

Nu las ik dat de CPU belasting per kaart kan verschillen, en om nu eigenlijk te voorkomen dat het geluid gaat kraken ben ik op zoek naar een geschikte kaart.

Aanvankelijk is het budget max € 20,- en dat moet toch wel lukken met een kaartje zonder 5.1 en digitale uitgang :)

Nu zie ik er een paar her en der staan:

2 type kaarten van sweex ( €8 )
http://www.sweex.com/content.asp?pcID=57

een terratec 1281 PCI ( €15 )
http://sounden.terratec.n...le=article&sid=2&menu=200

- creative soundblaster 4.1 ( €18 )
http://nl.europe.creative...ail.asp?ref=1050&prcoun=8

- 2 type kaarten van qtec ( €10 )
http://www.qtec.info/products/product.htm?artnr=13548

Welk merk of type zijn beter voor de wat langzamere pc? Zodat ze niet gaan kraken als je wat zaken tegelijkertijd doet :?

• Painxiom
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-03 13:54
Zelf heb ik zo'n soort goedkoop kaartje gehad in een pc met een P200, en win 98.
Dit werkte voor geen meter, de pc werd er alleen maar trager van, doordat die kaartjes erg veel aan de processor overlaten.
Als ik jou was zou ik gewoon een 16Bits ISA sounblaster kaartje fixen, dat gaat veel beter werken. En die ruis, tja het is een P233, daarvan moet je niet teveel verwachten als je met een zwaar besturingssysteem, mp3's wil afspelen en internetten.
Mijn advies, neem de ruis voor lief óf koop een ietwat sneller PC tje.

I'm not a vegitarian because I love animals, I'm a vegitarian because I hate plants! - Jade©

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 13:45
Ik denk dat je met een Soundblaster al aardig van de problemen af bent, hebt hier een soortgelijke PC die hetzelfde probleem had, het onboard geluid vervangen door een Soundblaster ISA kaartje en geluid is beter en kraken is weg!

• JVaags

JVaags

Topicstarter
Maakt het in dit geval nog uit met ISA en PCI?
Het wordt toch een nieuwe kaart en die zijn allemaal PCI... maar uit jullie reacties maak ik dus op dat het verschil niet zo groot zal zijn...

• Painxiom
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-03 13:54
Ja ik zou voor zo'n pc geen nieuwe kopen maar zoals ik al zij een ISa Sounlaster (16) kaartje op de kop tikken. Is volgens mij ook minder belastend voor de processor...

I'm not a vegitarian because I love animals, I'm a vegitarian because I hate plants! - Jade©

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
2de hands moederbord op de kop tikken voor 30 euro met sound-on board.
Het geluid zal dat van de ISA kaartjes of SB16 wil 'evenaren'.

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:36

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

In mijn oude PC (P200MMX, 64 mb ram) hangt een Terratec DMX. Komt prima geluid uit, en weinig last van CPU belasting :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

The_MAN schreef op 16 januari 2004 @ 21:34:
Ik denk dat je met een Soundblaster al aardig van de problemen af bent, hebt hier een soortgelijke PC die hetzelfde probleem had, het onboard geluid vervangen door een Soundblaster ISA kaartje en geluid is beter en kraken is weg!
Krakend geluid tijdens scrollen is een fout van een VGA-driver, en niet van de geluidskaart. Er waren voor diverse merken VGA-kaarten diverse instellingen in de registry om deze 'feature' uit te zetten.

Siditamentis astuentis pactum.

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-08 13:46

houthakker

Poehé

1 ding:

Probeer een Soundblaster 64 GOLD op de kop te tikken

Specs

Verwijderd

SBAWE64 _/-\o_

Topkaart uit die tijd. :)

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 januari 2004 @ 17:08:
SBAWE64 _/-\o_

Topkaart uit die tijd. :)
ja, idd, die heb ik hier ook, geweldig, ik kwam er laatst achter dat je dus allerlei effecten over je geluid kan gooien, chorus, flangers alles noem et maar op...
ik zoek alleen een risercard, want ik wil hem in mijn as mp3 server bouwen, alleen deze kaart is een beetje te hoog...

One World Concepts

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-08 18:11
mmmmmm.... audigy 2 kaart >:) .

haha neeh zonder gein een soundblaster awe 32 hele goede kaarten ruis hoor ik der niet mee :) .

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

• JVaags

JVaags

Topicstarter
Nou ik heb de knoop doorgehakt en een Creative Soundblaster 4.1 kaart gekocht. Het was even spannend of het ging werken maar ik je verzekeren het werkt top 8)

Het oude PC-tje kan het makkelijk trekken met Winamp en ik heb helemaal geen last van krakend geluid bij het scrollen in de programma's. Verder is het geluid goed, hij is namelijk op een stereo aangesloten maar je hoort niks geen ruis of vervorming.

Iig bedankt voor jullie reacties ;)
Pagina: 1