[SDram] PC133 wordt niet geslikt(?)

Pagina: 1
Acties:

• its_Muppet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-07 16:46
Specs:

P3 450
ASUS M6VBE mobo
Hier zat altijd in:

128MB PC100 Double Sided
64MB PC ? Single Sided
64MB PC ? Single Sided

Ik heb pas de 2x64MB omgeruild met een 1x128MB PC133 Double Sided. Mij is altijd verteld dat als je mobo dat niet aankan, hij een PC133 altijd pakt als zijnde PC100.

Ik stop hem in bank 1, maar steeds vlak voor Windows (XP) geladen werd deed hij rebooten. MEMtest gaf op de eerste 128Mb (waar de nieuwe inzat) genoeg fouten. Dus fout reepje dacht ik.

Net geruild en andere problemen: als ik nu alleen die nieuwe in 1 van de bankjes stop geeft hij een lange piep - stil - lange piep - stil enz enz enz

Ook hier geeft memtest een hele zooi fouten aan. (ondanks dat ik de "foute" ook in bank 2 heb geprikt, geeft memtest toch de eerste fouten aan in de 128e MB, kan dat?)

Er zitten op 1 kant 3 stickertjes, van boven naar beneden:

- Streepjescode
1912: Memory 128MB/133

- al0312616

-128MBG
PC133
21JL0203

Kan het zo zijn dat mijn PC toch geen PC133 slikt?

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

• DkF
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:47

DkF

Hij stuurt het geheugen idd op 100 MHz ipv 133 MHz aan dan ja, dat klopt...

Maar de configuratie van PC-133 is anders dan van PC-100 waardoor hij ze slechts half ziet of het werkt helemaal niet...
Heeft met de chipgrootte te maken en het aantal chips o.a.

Maareuhm, daar is genoeg over te vinden hier op GoT hoor!
Je had natuurlijk al lang zelf gezocht? >:)

[ Voor 14% gewijzigd door DkF op 16-01-2004 19:52 ]

• its_Muppet
Ik heb idd al even gezocht, maar ik heb eigenlijk alleen maar dingen kunnen vinden dat single sided SDram niet kan worden ondersteund door het moederbord. Niet zo'n soort geval als ik heb (of ben)
Dat viel me idd wel op. Het 128Mb bankje wat er al inzat heeft aan elke zijde 8 chipjes en die nieuwe maar 6. De middelste is eruit.

[ Voor 37% gewijzigd door its_Muppet op 16-01-2004 19:56 ]

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

• DkF

DkF

its_Muppet schreef op 16 januari 2004 @ 19:53:
Ik heb idd al even gezocht, maar ik heb eigenlijk alleen maar dingen kunnen vinden dat single sided SDram niet kan worden ondersteund door het moederbord. Niet zo'n soort geval als ik heb (of ben)
[...]
Dat viel me idd wel op. Het 128Mb bankje wat er al inzat heeft aan elke zijde 8 chipjes en die nieuwe maar 6. De middelste is eruit.
Da's dus je probleem dan...

Ik kan niet helemaal uit je verhaal opmaken of het uit een winkel komt (ivm omruilen van gebruikte 2x64MB )...

Maar 100% dat PC-100 geheugen wel werkt, is wel een stukje duurder omdat het lastig te krijgen is/minder gemaakt wordt...

• its_Muppet
Nee, ik heb pas een P1 200 voor mijn oom wat ge-upgrade. Daar was die 128Mb eigenlijk voor. Komt nieuw uit de winkel. Maar toen kwam ik er8er dat die P1 die 128 niet slikte. Hij kon niet groter dan 64Mb.
(Was trouwens voor het 1st dat ik dat zag, een mobo met EDO en SDram gecombineerd)
Dus heb ik de nieuwe 128MB maar bij mij erin geprikt en mijn oom die 2x64MB gegeven.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DkF schreef op 16 januari 2004 @ 19:51:
Hij stuurt het geheugen idd op 100 MHz ipv 133 MHz aan dan ja, dat klopt...
Idd
Maar de configuratie van PC-133 is anders dan van PC-100 waardoor hij ze slechts half ziet of het werkt helemaal niet...

Maareuhm, daar is genoeg over te vinden hier op GoT hoor!
Je had natuurlijk al lang zelf gezocht? >:)
Je reinste onzin :/

De JEDEC spec voor SDR-SDRAM is wat betreft chipstructuur exact hetzelfde voor PC100 als PC133- XMx8 of XMx16 (XMx4 chips voldoen NIET aan de JEDEC specs).

Als de mem controllers de chips niet aankunnen, dan zullen de reepjes ofwel in het geheel niet herkend worden (typisch bij Xx4 chips), danwel als de helft of een kwart (in extreme gevallen 1/8) van hun volle grootte.

Wat je hier omschrijft kan twee oorzaken hebben:

- incompatibiliteit tussen chip en controller (omwille van iets anders dan chipstructuur)
- brakke DIMMs

Oslik blyat! Oslik!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

its_Muppet schreef op 16 januari 2004 @ 20:03:
Nee, ik heb pas een P1 200 voor mijn oom wat ge-upgrade. Daar was die 128Mb eigenlijk voor. Komt nieuw uit de winkel. Maar toen kwam ik er8er dat die P1 die 128 niet slikte. Hij kon niet groter dan 64Mb.
Als hij 64Mb chips slikt, kan hij een 128MB reep met 16 64Mb chips prima hebben :z
(Was trouwens voor het 1st dat ik dat zag, een mobo met EDO en SDram gecombineerd)
Je bedoelt met 72p SIMMs en 168p DIMMs gecombineerd. Die krengen ondersteunen iig FP, EDO en SDRAM, maar meestal net zo goed EDRAM en BEDO. Bovendien kun je net zo goed 168p EDO DIMMs gebruiken als 168p SDRAM DIMMs. Verwat NOOIT form factor (dus 30p SIMM, 72p SIMM, 168p DIMM etc) met geheugentype :o
Dus heb ik de nieuwe 128MB maar bij mij erin geprikt en mijn oom die 2x64MB gegeven.
Tsja, zal wel 128Mb chips zijn waar maar 64Mb kon...

Oslik blyat! Oslik!

• sphere
  • Laatst online: 10:05

sphere

Debian abuser

dion_b schreef op 16 januari 2004 @ 20:33:
[...]

Als hij 64Mb chips slikt, kan hij een 128MB reep met 16 64Mb chips prima hebben :z

[...]
Henk bedoelt natuurlijk 64MB dimms ipv 64Mb chips, maar het zou sowieso illustratief zijn als hij eens keek op de site van balusc of zijn chipset (en die van zijn oom) hier vermeldde...

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• DkF

DkF

dion_b schreef op 16 januari 2004 @ 20:26:
[...]

Idd

[...]

Je reinste onzin :/

De JEDEC spec voor SDR-SDRAM is wat betreft chipstructuur exact hetzelfde voor PC100 als PC133- XMx8 of XMx16 (XMx4 chips voldoen NIET aan de JEDEC specs).

Als de mem controllers de chips niet aankunnen, dan zullen de reepjes ofwel in het geheel niet herkend worden (typisch bij Xx4 chips), danwel als de helft of een kwart (in extreme gevallen 1/8) van hun volle grootte.

Wat je hier omschrijft kan twee oorzaken hebben:

- incompatibiliteit tussen chip en controller (omwille van iets anders dan chipstructuur)
- brakke DIMMs
OK, mijn verhaal is een simpele uitleg, da's waar...
Die van jou is wat te gedetailleerd voor dit topic denk ik persoonlijk ;)

Maar je zegt dus zelf ook dat de mem-controller de chips op de DIMM niet goed aan kan spreken, da's wat ik ook probeer te zeggen met configuratie...
Ik heb het dan ook nergens over specs...

Je ziet in de praktijk vaker dat de DIMM niet werkt of half herkend wordt, dan voor 1/4 of 1/8 (geef je ook al aan) herkend wordt.

Mijn bedoeling was om het simpel uit te leggen...

[ Voor 12% gewijzigd door DkF op 16-01-2004 21:55 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DkF schreef op 16 januari 2004 @ 21:49:
[...]

Mijn bedoeling was om het simpel uit te leggen...
Op zich lovenswaardig, maar ga dan niet de mythe dat PC133 niet volledig backwards compatible is met PC100 verder de wereld in helpen. Daar ligt het nooit aan... (dat PC100 vaker 16Mx8 is als PC133 (die nogal eens 32Mx8 of 32Mx4 wil zijn) is een andere zaak, maar ligt dus absoluut niet aan het feit dat het PC133 is)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Overigens zegt het dubbel/enkelzijdig zijn van DIMM's niets over de configuratie van een DIMM. Zo is het goed mogelijk een doublesided DIMM te hebben met chips aan 1 zijde - of een singlesided DIMM met chips aan beiden zijden.
dat PC100 vaker 16Mx8 is als PC133 (die nogal eens 32Mx8 of 32Mx4 wil zijn) is een andere zaak
100% correct. Dat komt oa doordat het bewuste geheugen een afwijking tov de JEDEC spec is (reden waarvoor er vroeger een run was op 'non-Via only' geheugen vanwege de backwardcompatibiliteit en zoveel 'Via only' geheugen gefrusteerd weer terug naar de leverancier ging).

Bovengenoemde staat overigens beiden ook in de Ram faq: geheugenconfiguraties ;)

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2004 10:45 ]

• DkF

DkF

dion_b schreef op 17 januari 2004 @ 02:53:
[...]
Op zich lovenswaardig, maar ga dan niet de mythe dat PC133 niet volledig backwards compatible is met PC100 verder de wereld in helpen. Daar ligt het nooit aan... (dat PC100 vaker 16Mx8 is als PC133 (die nogal eens 32Mx8 of 32Mx4 wil zijn) is een andere zaak, maar ligt dus absoluut niet aan het feit dat het PC133 is)
OK, da's beter als ik dat niet doe nee...

Dus even gecorrigeerd en samengevat mag ik dan zeggen:

PC-133 is backwards compatible met PC-100

Echter, de meeste moederborden (meer specifiek de geheugencontrollers) uit de tijd van de Slot-1 PII en PIII processoren zijn van voor het PC-133 tijdperk.
Daardoor kennen de deze modules nog niet, waardorr ze verkeerd aangestuurd worden, wat er meestal in resulteerd dat ze slechs voor de helft herkend worden of helemaal niet.
In sommige gevallen worden ze zelfs maar voor 1/4 of 1/8 gezien.

;)

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-07 05:24
DkF schreef op 17 januari 2004 @ 08:58:
[...]

OK, da's beter als ik dat niet doe nee...

Dus even gecorrigeerd en samengevat mag ik dan zeggen:

PC-133 is backwards compatible met PC-100

Echter, de meeste moederborden (meer specifiek de geheugencontrollers) uit de tijd van de Slot-1 PII en PIII processoren zijn van voor het PC-133 tijdperk.
Daardoor kennen de deze modules nog niet, waardorr ze verkeerd aangestuurd worden, wat er meestal in resulteerd dat ze slechs voor de helft herkend worden of helemaal niet.
In sommige gevallen worden ze zelfs maar voor 1/4 of 1/8 gezien.

;)
en voor zover ik weet hangt dat dus weer samen met de grote van de geheugen chips.

probeer eens Kingston value ram (pc133), gegarandeert dat dat wel werkt

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

qrazi schreef op 17 januari 2004 @ 13:34:
[...]

en voor zover ik weet hangt dat dus weer samen met de grote van de geheugen chips.

probeer eens Kingston value ram (pc133), gegarandeert dat dat wel werkt
No way :o

Valueram PC133 heb je ook in 512MB en 1GB versies, je kun 100% zeker zijn dat dat geen 16Mx8 chips zijn. Wel zijn de meeste ValueRAM 256MB modules doublesided met 16x 16Mx8 chips, maar beter is gewoon te zorgen dat je 16Mx8 hebt, ongeacht merk (de meeste winkels zetten chipstructuur bij de prijzen, zelfs van noname zut)

Enige 'garantie' van compatibiliteit bij Kingston is dat ze zich goed aan de JEDEC spec houden, dus x4 chips zul je niet tegenkomen.
Bah, blijkt van wel (zie post van euss hieronder)- had ik niet achter Kingston gezocht... :/

Maareh, zoals ik een tig aantal posts boven aangaf is 99% zeker dat het probleem van de TS NIET komt door chipstructuur compatibility issues en waarschijnlijk gewoon door een brak reepje...

[ Voor 28% gewijzigd door dion_b op 18-01-2004 12:47 ]

Oslik blyat! Oslik!

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-07 05:24
dion_b schreef op 17 januari 2004 @ 18:42:
[...]

No way :o

Valueram PC133 heb je ook in 512MB en 1GB versies, je kun 100% zeker zijn dat dat geen 16Mx8 chips zijn. Wel zijn de meeste ValueRAM 256MB modules doublesided met 16x 16Mx8 chips, maar beter is gewoon te zorgen dat je 16Mx8 hebt, ongeacht merk (de meeste winkels zetten chipstructuur bij de prijzen, zelfs van noname zut)
erm, tsja, heb je gelijk in natuurlijk, van die 512 en 1 gb versies, maar 128 en 256 mb versies gaat zeker wel werken.

natuurlijk kan de TS een brak reepje hebben. waarschijnlijk heeft ie een brak reepje.

ik weet alleen niet hoe het in andere winkels zit, maar hier verkopen wij noname pc133 geheugen wat 4 chipjes of 8 chipjes heeft (128 en 256 mb), en klanten komen er altijd me terug nadat ze er achter komen dat hun oude pentium2 bordje het geheugen niet goed pakt.
kingston valueram (andere merken en noname vast ook wel) gaat in die gevallen wel werken, vanwege de 165mx8 config.

ik heb dit zo vaak gezien dat mijn eerste reactie was: valueram halen... :)

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

Verwijderd

Kingston value ram
128MB ValueRam stripjes van Kingston zijn ook leverbaar in 32x4 / 32x8 configuratie - vandaar dat hun ook de waarschuwing op de site neerzetten: "PC133 modules MAY NOT BE BACKWARD COMPATIBLE to PC100 machines" ;)
Het 128Mb bankje wat er al inzat heeft aan elke zijde 8 chipjes en die nieuwe maar 6.
12 chips op de hele DIMM? Heb je daar een foto van? Tel je dan alleen de grote chips? Wat staat er op de chips zelf?

Overigens is het geen Asus M6VBE, maar een Biostar M6VBE bord ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2004 10:45 ]

• its_Muppet
12 chips op de hele DIMM? Heb je daar een foto van? Tel je dan alleen de grote chips? Wat staat er op de chips zelf?
tellen is ook een vak |:( het zijn er idd 8 aan elke kant, maar kleiner zodat er in het midden een "gat" zit
Overigens is het geen Asus M6VBE, maar een Biostar M6VBE bord ;)
Wistikwel B)

Update

Bankje teruggebr8 naar de winkel (was overigens bonnetje kwijt maar deden ze helemaal niet moeilijk over _/-\o_ ) en omgeruild. Het bankje wat ik toen kreeg was krom, ik kon niet beide palletjes vastklikken. Deze ook weer teruggegeven aan de winkelmeneer en geld teruggehad _/-\o_ . Daarna op marktplaats gekeken en heb nu voor minder geld (€35 ipv €42,50) 2 PC100 128Mb bankjes die zonder probs werken in mijn BIOSTAR.

Muppet is happy as kid in a candystore

• its_Muppet
MAW Slotje (?)

Verwijderd

MAW Slotje (?)
Opgelost hoeft nog niet zeggen dat het op slot gaat (integendeel) ;)
het zijn er idd 8 aan elke kant, maar kleiner zodat er in het midden een "gat" zit
In ieder geval is het mij nu duidelijk dat het geen rariteitenstripje betrof (12 chips), maar een normaal stripje (16 chips). Ik vond het al zo'n vreemd aantal ;) Thanks voor de update :)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2004 15:35 ]

Pagina: 1