96Khz/24 bit en 48Khz/16 bit

Pagina: 1
Acties:
  • 1.901 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91482

Topicstarter
Wat is het nou het precieze verschil tussen 96Khz/24 bit en 48Khz/16 bit

Heb nu mijn dvd speler op 96Khz/24 bit, maar wat is het verschil
Kan iemand dat uit leggen, dan voel ik me gerust en weet ik dat ik het goed heb staan :-)

En dan nog een vraagje

Wat is het verschil tussen Dolby Digital en DTS
En wat is mooie kwa klank volgens jullie?

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 91482 op 16-01-2004 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

samplerate en bitrate...
:)

samplerate is de precisie waarop hij samples opneemt..
zeg dat je analoog geluid hebt.. analoog is bijna oneindig groot,..vandaar dat het wordt gedigitaliseerd.... je kapt af en samplet zoveel keer per seconde..

44.1KHz is samplerate van een CD... prima verder...
DVD-Audio & SACD heeft 192KHz (of ik kan me vergissen en is DVD-A 96KHz)

Ik neem aan dat je dvd-speler gewoon alles ondersteund en zelf de bitrate/samplerate stelt.. doet ie dat niet, en je gooit een cd erin, gaat ie ineens een stuk sneller ;) haha

bitrate kan ik niet echt netjes uitleggen.. het is alleen leuk als je meer dynamiek wilt.. ik dacht dat 16 bits 98dB aan kan,...en 24 bits 112dB als max

iig niet iets om je zorgen over te maken :Y)

over dolby digital en DTS..
zijn allebei compressie technieken..welke beter is, is dacht ik DTS.. maar ik ben geen surround kenner.. dat weten de andere vast wel

[ Voor 11% gewijzigd door gitaarwerk op 16-01-2004 19:21 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91482

Topicstarter
Nou ik kan het handmatige instellen dat van die 96Khz en 48Khz, dus het zal wel goed zitten, heb hem op 96 Khz gezet :)
CD erin, maakt geen probleem...

-> Edit:

Even handleiding gelezen, de 96Khz en 48 Khz gelden alleen voor de DVD, dus CDs hebben geen gevaar, 96Khz heeft wel gevaar van de boxen als de receiver geen 96Khz aan kan, dan draaien de speakers harder dan normaal, Merk het niet dus het is wel goed

Meer uitleg altijd welkom, ben zeer geintreseerd :D

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 91482 op 16-01-2004 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

haha.. das over het algemeen een verkooppraatje..
je hebt wel met SACD bijvoorbeeld dat gefilterd word buiten het hoorbare spectrum... (die KHz zijn anders dan samplerates ;)) ... soms kan een tweeter dan een opdonder krijgen omdat er heel veel tonen (die jij niet kan horen) bevinden en door die invloed vervorming kan krijgen in je hoog... das algemeen niet echt zo snel hoorbaar.

die samplerates hebben verder geen ruk met je weergave tov speakers te maken :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
SACD is heus niet méér data dan de 24-bits of wat is het ook alweer.
Het is uiteindelijk gewoon een verbetering die één extra bit gebruikt.

DTS LAAT TOE, maar garandeerd niets, dat men hogere bitrates kan gebruiken tot 786kbps. (Verspreid over x-kanalen).
Dolby Digital is zeker te preferen boven stereo of 'surround' effect als je kan kiezen.
Normaal kiest de DVD-speler automatisch het juiste formaat.

Het verschil is 'onhoorbaar'.

Oja, DTS, Dobly Digital, Pro-logic, staat allemaal in de FAQ uitgelegd.
Zelfs Google weet er raad mee.

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

SACD werkt heel anders dan PCM/wav/cd geluid, het is nog het beste te vergelijken met een 1bit-1500khz pcm indeling, er wordt doormiddel van een 1bits brede datastroom de amplitudeverandering van het totale geluidsbeeld doorgegeven. Als je enig inzicht hebt in het digitaliseren en samplen van geluid dan zijn de voordelen van deze techniek niet al te moeilijk om te bedenken omdat het enkele nadelen van PCM niet heeft.

Het nadeel van pcm is de vaste afstand tussen de samplerate(bv 96khz) en de vaste amplitudestappen (bv 24-bits). Door amplitudeveranderingen te beschrijven kan je, als je relatief weinig veranderingen hebt (lage amplitude) nauwkeurig werken. Als de amplitudeverschillen groot zijn is het minder nauwkeurig maar dat is dan ook niet nodig.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Eh, nee. De bitrate is hoeveel bits er per seconde verstuurd worden. die 16 bits is per sample. Je hebt op een cd dus 44100 samples per seconde, a 16 bits per sample. Voor mono dus zo'n 700kbps, voor stereo zo'n 1.4mbps.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-11-2024
Het digitale geluid op de CD moet analoog gemaakt worden voor je speakers. Het geluid moet dus omgezet worden van digitaal naar analoog en dat gebeurt met een digitaal-analoog convertor (D/A convertor).

De geluidsdata op de CD is opgeslagen in 44.100 samples per seconde. Ieder sample bestaat uit 16 bits. Maar het is ook nog eens stereo.
Dat betekent dat er 44100 x 16 x 2 = 1411200 bits pet seconde langs de D/A converter floepen. Dat is een bitrate van ca. 1,35 Mbps (ca. 172 KBps).

Een sample werkt als volgt: iedere 1/44100e van een seconde meet een A/D-convertor het volume van het geluid (dat is de samplerate van 44,1KHz).
Dit volume verdeelt hij in 65536 stapjes (zoveel waardes kan je weergeven met 16 bits). En die waarde slaat hij op.

Als je nu naar 48 of 96 KHz gaat, maakt hij dus meer metingen per seconde.
En als je van 16 naar 24 of zelfs 32 bits gaat, verdeelt hij het volume in meer stapjes. Dat geeft meer definitie in het geluid; hoe meer metingen en hoe meer stapjes, hoe dichter je bij een vloeiende lijn komt.

Je kan nu je geluidskaart wel op 96KHz zetten bij 24 bits, maar je hoort in theorie geen verschil als je een CD afspeelt. Het bronmateriaal wordt er namelijk niet beter van.

Dat je volumeverschil hoort, zit 'm waarschijnlijk in de aansturing van je geluidskaart.

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

Pagina: 1