Toon posts:

Pingen niet mogelijk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Heb een probleempje met mijn netwerkje. Heb onlangs ADSL van XS4ALL aangelegd op één pc middels een adsl router, werkt perfect, met en zonder inschakelen van DHCP op de router. Nu heb ik geprobeerd om nog een PC(servertje) aan te sluiten. Nu kan ik alleen internetten met de server.
Alle lampjes(link) op de router branden. Echter ik kan niet pingen van mijn gewone pc naar de router en dus niet op internet.
Ik maar gebruik van de volgelde vaste ip-adressen binnen m'n netwerk:
Router: 10.0.0.138
Pc:10.0.0.51
Server: 10.0.0.50

Dingen die ik al heb geprobeerd:
- Andere netwerkkaart (geruild tussen gewone pc en server).
- netwerkkaart in ander PCI- slot.
- Windows XP opnieuw geïnstalleerd, windows 98 werkt ook niet.
- router vervangen door hub, pingen tussen pc's werkt nog niet.

Wat is het gekke:
- Windows geeft aan dat er een netwerkverbinding is waneer de pc word aangesloten op de hub of router.

Wie o wie kan mij helpen!!!

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Waarom gebruik je vaste IP's en geen DHCP?

Probeer eens een andere kabel, moet wel straight zijn btw.

[ Voor 46% gewijzigd door Mike Jarod op 16-01-2004 18:56 ]

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 11:29

lordsnow

I know nothing

Verwijderd schreef op 16 januari 2004 @ 18:54:
Hallo,

Heb een probleempje met mijn netwerkje. Heb onlangs ADSL van XS4ALL aangelegd op één pc middels een adsl router, werkt perfect, met en zonder inschakelen van DHCP op de router. Nu heb ik geprobeerd om nog een PC(servertje) aan te sluiten. Nu kan ik alleen internetten met de server.
Alle lampjes(link) op de router branden. Echter ik kan niet pingen van mijn gewone pc naar de router en dus niet op internet.
Ik maar gebruik van de volgelde vaste ip-adressen binnen m'n netwerk:
Router: 10.0.0.138
Pc:10.0.0.51
Server: 10.0.0.50

Dingen die ik al heb geprobeerd:
- Andere netwerkkaart (geruild tussen gewone pc en server).
- netwerkkaart in ander PCI- slot.
- Windows XP opnieuw geïnstalleerd, windows 98 werkt ook niet.
- router vervangen door hub, pingen tussen pc's werkt nog niet.

Wat is het gekke:
- Windows geeft aan dat er een netwerkverbinding is waneer de pc word aangesloten op de hub of router.

Wie o wie kan mij helpen!!!
Post eens je IPCONFIG, dan kunnen we wat zien.

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe kabels al geprobeerd, maakt geen verschil. Heb ze zelfs omgeruild tussen pc en server en de server draaid nog dus de kabels zijn goed.

Wat bedoel je met IPCONFIG?

Verwijderd

het zou goed helpen als je de instellingen van de twee servertjes bijv uitkomst van ipconfig even vermeld. Mogelijk is het een default gw setting. DHCP vanaf de router zou tbv testen aan te bevelen zijn. Als je daarna nog een web, ftp oid wilt draaien is het vroeg genoeg om over te schakelen op vaste ip's.

Verwijderd

lordsnow schreef op 16 januari 2004 @ 19:00:
[...]

Post eens je IPCONFIG, dan kunnen we wat zien.
vanaf de commando prompt ipconfig /all

de belangrijkste gegevens zijn ip adres, default gateway en dns server.

Verwijderd

Topicstarter
Ben nu aan het internetten op de webserver, ip adres 10.0.0.50, gateway 10.0.0.138 en DNS ook 10.0.0.138. De webserver werkt ook prima als ik hem op DHCP instel. De ander pc doet niks.
Het enige wat op de andere pc anders is is het ip adres, nml 10.0.0.51.

Verwijderd

Topicstarter
subnetmasket is op bijde pc's 255.255.255.0, weet niet of dit veel uit maakt...

Verwijderd

W.s. staat er in de router (of op 1 van de PC's) een firewall aan?
Zet deze eerst maar eens uit om te testen.

W.s. is dit het probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Er is geen firewall ingeschakeld. Pc is net opnieuw geïnstalleerd.

Is er geen progje waarmee je naar MAC-adressen kunt zoeken. volgens mij word de NIC gewoon niet in het netwerk opgenomen. Dit is nu juist het rare, De Link-indicatie lanpjes op de router/hub branden wel.

Als ik ga pingen, met een naar mijn gedachte juiste configuratie, krijg ik de melding Time-out. Trek ik de netwerkkabel eruit dan geeft hij aan dat hij de host niet kan vinden.

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:56

Kabouterplop01

chown -R me base:all

1. de default gateway moet allebei dezelfde zijn.
2. het subnetmask moet voor beide machines hetzelfde zijn.(bijv 255.255.255.0)
( of misschien 255.0.0.0, omdat je class A gebruikt)
3. je moet voor beide machines straight UTP cables gebruiken. (misschien heb je per toeval een cross cable gebruikt)
4. doe eens een ping (op je nietwerkende pc) naar localhost (127.0.0.1) bij een time out naar dat adres is je netwerkkaart niet goed, OF je hebt niet de goede drivers.
5. succes

Verwijderd

Topicstarter
1 default gateway is op beide pc's 10.0.0.138.
2 Op de server heb ik ook 255.255.255.0 als subnetmasker ingesteld en werkt goed. 255.255.0.0 heb ik ook geprobeerd, werkt niet.
3 zoals al eerder valt te lezen, kan het ook niet aan de netwerkkabel liggen, deze heb ik namelijk al een keer verwisseld met de pc die wel werkt.
4 Een ping naar "localhost" of "127.0.0.1" werkt prima, netwerkkaart is dus goed.
Op de server heb ik ook 255.255.255.0 als subnetmasker ingesteld en werkt goed.
Aan de driver zal het ook wel niet liggen, heb al drie netwerkkaarten gebruikt.
5 Bedankt voor je succeswens maar ik denk dat dit een lange nacht gaat worden. Hij moet en zal werken morgenvroeg... :Z

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2004 20:43 ]

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Ten eerste:
Wat voor modem heb je?
Wat voor router heb je?

(of heb je heel toevallig alleen EEn 4 poorts speedtouch 510?)

en post

start - run - type "CMD" - type "ipconfig" voor beide pcs

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 22:49
Je zegt dat je met de server wel op internet komt maar met een andere pc niet. En het enigste verschil is het ip-nummer. Probeer dan eens op je computer het ip adres van de server te gebruiken (wel de server even uitzetten dan)

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-07 21:25

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op 16 januari 2004 @ 20:42:
1 default gateway is op beide pc's 10.0.0.138.
Rare IP-adressering. Het is normaal een lagere range IP's te reserveren voor servers/routers, bijvoorbeeld van 10.0.0.1 tot 10.0.0.19 en de clients adressen vanaf bijvoorbeeld 10.0.0.20 te geven. 138 moet best werken maar het staat nogal onlogisch.
2 Op de server heb ik ook 255.255.255.0 als subnetmasker ingesteld en werkt goed. 255.255.0.0 heb ik ook geprobeerd, werkt niet.
Vul je die op de gok zomaar in of begrijp je echt wat een subnetmasker inhoudt? Verdiep je daar eens in. In de 10.x.x.x-range moeten die subnetmaskers met jouw adressering namelijk beide prima werken. Je geeft er alleen maar mee aan welke range adressen er bij elkaar horen, m.a.w. welke IP's in hetzelfde subnet zitten. Bij masker 255.255.255.0 hoort de range 10.0.0.0 tot 10.0.0.255 en bij masker 255.255.0.0 hoort de range 10.0.0.0 tot 10.0.255.255. (Oke, netwerk- en broadcastadressen moet daar nog vanaf.) Je ziet dat de adressen van jouw pc's in beide ranges passen.
3 zoals al eerder valt te lezen, kan het ook niet aan de netwerkkabel liggen, deze heb ik namelijk al een keer verwisseld met de pc die wel werkt.
4 Een ping naar "localhost" of "127.0.0.1" werkt prima, netwerkkaart is dus goed.
Met een ping naar de localhost kun je niet zien of de netwerkkaart goed werkt, want zo'n ping gaat niet door de netwerkkaart. Winsock routeert de ping intern meteen al naar zichzelf en geeft dus zelf ook meteen een reactie. Probeer maar eens te pingen naar localhost op een machine waar niet eens een netwerkkaart in zit, dat werkt ook gewoon.

Anyway, succes verder. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Bergen op 17-01-2004 07:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak idd gebruik van een Thomson speedtouch 510 router/modem.
uiteraard heb ik geprobeerd om met het ip-adres van de server (10.0.0.50), wel verbinding te krijgen met de andere pc. Dit werkt ook niet. Als ik automatisch een adres laat toewijzen (DHCP) krijgt de pc ook geen adres toegewezen.

Rare IP-adressering. Hoezo? het adres 10.0.0.138 is het standaard adres van de router. Class A adressering betekend in dit geval alleen maar dat ik niet meer dan 256 adressen kan gebruiken. Ik heb er maar 2, dus meer dan genoeg.

En nogmaals de IP-adressen, subnetmaskers en gateway instellingen die ik heb gebruikt heb kloppen gewoon, als ik dit controleer met ipconfig.

Verwijderd

Ik zal ook eens reageren....

Normaal gesproken gebruik je bij een klasse A range (wat jij dus gebruikt met je 10.x range) het subnet mask 255.0.0.0.

Zoals eerder al gezegd is zou het wel moeten werken, omdat je geen gebruik maakt van subnets. Wat ik mij afvraag is of je de niet-netwerkende PC op enige manier kunt bereiken? Kun je vanaf de server pingen naar deze PC? Als je een ander protocol installeert, NetBEUI oid, kun je dan vanaf je server je workstation bereiken? Wissel de netwerk kaarten van de server en van de PC eens om. Zoals eerder gezegd is, heeft je localhost pingen weinig nut. Daarmee check je alleen of je TCP/IP laag werkt.

Dat je lampjes branden van je NIC geeft alleen aan dat de fysieke laag werkt, dat je niet kunt pingen geeft aan dat (waarschijnlijk) je netwerk laag niet werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 09:23:
Wat ik mij afvraag is of je de niet-netwerkende PC op enige manier kunt bereiken? Kun je vanaf de server pingen naar deze PC? Als je een ander protocol installeert, NetBEUI oid, kun je dan vanaf je server je workstation bereiken? Wissel de netwerk kaarten van de server en van de PC eens om.
De niet-netwerkende pc kan ik op geen manier berijken. Heb zojuist NetBeui geïnstalleerd en hij kan nog steeds de andere pc niet vinden in netwerkomgeving.

Ik heb uiteraard al een keer de netwerkkaarten omgewisseld, ook dit maakt geen verschil.

P.S. Goede insteek over dat ISO-model gebeuren. Daar had ik nog niet aan gedacht.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is eindelijk opgelost. Ik heb verbinding. Heb een oud netwerkkaartje (ISA) in de pc geplaatst, start de pc op en ik heb verbinding.

En toch denk ik niet dat het aan m'n netwerkkaarten ligt. Ik zoek nog een keer uit wat het probleem was en laat het snel weten. Heb nu geen tijd...

Iedereen bedankt voor de inzet...
Pagina: 1