Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[CiP] OpenMosix cluster -> De hardware

Pagina: 1
Acties:
  • 548 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Voor een school project zijn wij (4e jaar HIO) bezig met een Debian GNU/Linux High-computing-cluster met OpenMosix. Dit cluster is een meerjaren project waarvoor wij het alleen bouwen en benchmarken.

In dit topic wordt de kast besproken die we maken met alle hardware zaken en binnenkort zal in NOS het linux verhaal komen.

Met een budget van de school zijn wij hardware gaan kopen. Omdat het cluster niet een specifiek doel heeft, hebben we de hardware goedkoop gehouden en hebben wij niet kunnen optimaliseren voor een bepaalde taak. De hardware komt in een zelfgemaakte kast van MDF.

Het project wordt uitgevoerd met 13 man, waaronder:
logik, johnwoo, metaal, NoLife, TheBigBug, Mordred, pyro_1979, bazzs2001, Chielos, aEr_aEr (en niet tweakers: Niels, Elmar en Quinten).

We hebben in totaal 3 weken voor dit project en zitten nu aan het eind van de 2e week. De eerste week was een voortraject dat verspreid over december heeft plaats gevonden.

De hardware die we gebruiken:

14 nodes met: (13 tegelijk operationeel)
Asus A7V600 moederbord met Gigabit LAN onboard
AMD 2500+ processor
512 MB Geheugen

1 server met:
zelfde config als node met extra:
80 GB Harde schijf
52 speed CD-ROM
Gigabit PCI kaart voor Internet.

Verder hebben we nog 2x 8 poorts Gigabit switches en de kabels zijn CAT 5e.

De kast maken we met MDF. De moederborden en voedingen worden op planken MDF geschroeft en aangesloten op een aarderail. Deze moederborden met planken zijn uitschuifbaar. (verticaal) De kast is als volgt opgebouwd: 4 lagen met daarin 4 planken (Plaats voor 16 nodes) In het midden van de kast is een tussenlaag gemaakt voor de switches, harde schijf en CD-ROM. De onderplank is langer dan de tussenschotten zodat een luchtschacht voor warme lucht afvoer aan de achterkant ontstaat.

Afbeeldingslocatie: http://hiostu.aim.hsbrabant.nl/~logik/thumbs/1.jpg
Kast zonder schotten
Afbeeldingslocatie: http://hiostu.aim.hsbrabant.nl/~logik/thumbs/2.jpg
Luchtschacht zonder gaten

De moederborden worden op een plank geschroefd en er wordt een voeding bijgeplaatst.
Afbeeldingslocatie: http://hiostu.aim.hsbrabant.nl/~logik/thumbs/3.jpg
De moederborden
Afbeeldingslocatie: http://hiostu.aim.hsbrabant.nl/~logik/thumbs/4.jpg
Moederborden met voedingen

De planken zijn uitschuifbaar en aan de achterkant zijn gaten gezaagd zodat de voedingen en de powerswitch vrij komen.
Afbeeldingslocatie: http://hiostu.aim.hsbrabant.nl/~logik/thumbs/5.jpg
Uitschuifbaar
Afbeeldingslocatie: http://hiostu.aim.hsbrabant.nl/~logik/thumbs/6.jpg
Gaten aan de achterkant

Afbeeldingslocatie: http://hiostu.aim.hsbrabant.nl/~logik/thumbs/7.jpg
De voedingen komen vrij
Afbeeldingslocatie: http://hiostu.aim.hsbrabant.nl/~logik/thumbs/8.jpg
13 moederborden in de kast

Vanuit alle moederborden gaan een tweetal draden naar het middelste compartement. Dit zijn een ledje en een powerswitch. Deze komen in een rij te staan achter een plexiglas plaat om een indicatie te geven welke nodes aanstaan. Er komt dus nog een deur in. Verder zijn ook de power kabels en de netwerk kabels geordend aan de achterkant van de kast.
Afbeeldingslocatie: http://hiostu.aim.hsbrabant.nl/~logik/thumbs/9.jpg
Powerknoppen en ledjes gaan naar het midden
Afbeeldingslocatie: http://hiostu.aim.hsbrabant.nl/~logik/thumbs/10.jpg
Alles zou geordend moeten worden :)

De software wordt ondertussen ook voorbereid. Debian install, kernel config, netwerkboot, etc. Een indicatie van de werktafel:

Afbeeldingslocatie: http://hiostu.aim.hsbrabant.nl/~logik/thumbs/11.jpg
Wat een zooi

We hebben tot nu toe het halve cluster getest:

Afbeeldingslocatie: http://hiostu.aim.hsbrabant.nl/~logik/thumbs/12.jpg
Fancy lights :)

Binnenkort meer.
Voor andere foto’s check http://hiostu.aim.hsbrabant.nl/~logik/

CiP toestemming: Phreak

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2004 02:35 ]

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

heb je toestemming van een modje?s
Ow, oki :)

ik post straks wel een deftige reactie als ik alles gelezen heb, nu moet ik ff gaan eten enzow, maar ik wou het je ff melden voor het gesloten wordt oid

De reactie:
Hmz, het is dus echt een zot projectje als ik dat zo lees (je moet wel een zeer groot budget gehad hebben zeker om zoveel hardware aan te kopen?). Het ziet er in ieder geval zeer verzorgd uit (!) :)

Dit draadje hou ik zeker in de gaten ;)

[ Voor 77% gewijzigd door Ibex op 16-01-2004 19:37 ]

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Verwijderd

wow, dit is wel ff cool!

dit houdt ik ff in de gaten :)

suc6 ermee

Verwijderd

Pfff mooi gedaan, leuke kabeltjes :P. Met lampjes is mooi idee om een controle paneeltje of iets blij's :P zodat je kunt zien welke pc aan staat etc. :d ( was je cker ook al van plan )

Maar echt mooi man,

bookmarked :P

Verwijderd

Topicstarter
Ibex schreef op 16 januari 2004 @ 18:52:
heb je toestemming van een modje?
Yep. Toestemming van Phreak

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

:o Dit is iedere nerds droom :D *maakt bookmark*
Ik ben benieuwd, en Ibex: als het in het vervolg niet duidelijk is bij zoiets kan je er vanuit gaan dat we het zelf wel snel genoeg merken hoor :)

[ Voor 5% gewijzigd door m-m op 16-01-2004 19:20 ]

Verwijderd

Ik weet niet hoe die software precies werkt, maar hebben die losse systemen geen hdd nodig?

Het ziet er wel super uit, het zal ook wel een rotlawaai maken. Was het geen idee om al die dingen van 1 grote WC te voorzien met de radiator op het dak ofzo?

Ook lijkt mij de keuze voor de hardware een beetje gek, natuurlijk is de Barton 2500+ lekker snel en die boardjes zijn niet slecht maar er zit ook allemaal shit op waar je geen reet aan hebt, zoals een soundcard en dat soort dingen. Dan had je beter een boardje kunnen pakken zonder dat soort fratsen erop dan was je misschien goedkoper uit geweest.

Ook zou ik dan een micro-atx board gepakt hebben (of flex-atx, of mini-itx) dan hoefde die kast ook niet zo groot te zijn (of er kon meer in)

Wat voor voedingen hebben jullie gebruikt? Als je een zuiniger board had gepakt was je klaar geweest met een 150 watt voeding, dan had je ook niet zoveel koeling nodig voor de voedingen.

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-11 13:14

Chielos

Inno Mini Cooper

Hehe eindelijk een topic ;) (en ja het is goedgekeurd... anders had het al een week eerder gestaan :P ;)

Ben trouwens ook een van de makers, hardware vragen (waarom we 15 moederborden hebben gekocht en niet 16 bijv, kunnen ook bij mij gesteld worden :P)

• m-m
  • Niet online

m-m

Chielos schreef op 16 januari 2004 @ 19:30:
Ben trouwens ook een van de makers, hardware vragen (waarom we 15 moederborden hebben gekocht en niet 16 bijv, kunnen ook bij mij gesteld worden :P)
Nou, de vragen van Thorry zijn wat dat betreft wel interessant.
En in [rml][ DC] Crackrack draait! (uitleg + pics)[/rml]/ zijn de moederborden horizontaal geplaatst, qua ruimtegebruik ziet dat er eigenlijk handiger uit, waarom hebben jullie ervoor gekozen om ze zo te plaatsen?

Verwijderd

m-m schreef op 16 januari 2004 @ 19:37:
[...]

En in [rml][ DC] Crackrack draait! (uitleg + pics)[/rml]/ zijn de moederborden horizontaal geplaatst, qua ruimtegebruik ziet dat er eigenlijk handiger uit, waarom hebben jullie ervoor gekozen om ze zo te plaatsen?
Dat niet alleen, ook de koeling is gemakkelijker omdat de warme lucht dan vanzelf dmv convectie omhoog de sink uit, je kan dan per 5 moederborden een grote fan plaatsen die een kleine flow geeft en alles koud blijft.

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Verwijderd schreef op 16 januari 2004 @ 19:21:
Ik weet niet hoe die software precies werkt, maar hebben die losse systemen geen hdd nodig?
Het booten gaat via een PXE boot vanaf de server. Op de server staat een client kernel die overgegooid wordt naar het geheugen (ik dacht een ramdisk), van daaruit draaien de clients (vraag er niet teveel over aan mij btw;))
Het ziet er wel super uit, het zal ook wel een rotlawaai maken. Was het geen idee om al die dingen van 1 grote WC te voorzien met de radiator op het dak ofzo?
Dat was wel een van de eerste ideeen ja, maar het is wel lastig om te maken en het wordt ook wel prijzig met waterkoeling
Ook lijkt mij de keuze voor de hardware een beetje gek, natuurlijk is de Barton 2500+ lekker snel en die boardjes zijn niet slecht maar er zit ook allemaal shit op waar je geen reet aan hebt, zoals een soundcard en dat soort dingen. Dan had je beter een boardje kunnen pakken zonder dat soort fratsen erop dan was je misschien goedkoper uit geweest.

Ook zou ik dan een micro-atx board gepakt hebben (of flex-atx, of mini-itx) dan hoefde die kast ook niet zo groot te zijn (of er kon meer in)
Zoek maar eens zo'n bordje ;). Ik vind zelf dat we een mooie prijs hadden voor deze combi. Het was ook lastig omdat we Gigabit wilden, en dat is niet altijd geregeld met een mini-atx bordje en netwerkkaartjes zijn ook weer niet goedkoop.
Wat voor voedingen hebben jullie gebruikt? Als je een zuiniger board had gepakt was je klaar geweest met een 150 watt voeding, dan had je ook niet zoveel koeling nodig voor de voedingen.
We hebben theoretisch te grote voedingen (350 watt) maar een voeding trekt niet de volledige 350 watt maar alleen wat hij nodig heeft dacht ik.. Het orginele plan was om 2 mobo's op een voeding te hangen, maar prijstechnisch maakte dat niet veel uit. En de voedingen zijn nu herbruikbaar wat ook wel een pre is.

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

m-m schreef op 16 januari 2004 @ 19:37:
[...]

Deze opstelling is zo gekozen omdat warme lucht opstijgt. In het orginele ontwerp (1 van de vele) waren de tussenplanken open en er zouden ventilatoren boven en beneden komen zodat de lucht erdoorheen zou worden gezogen. Maar achteraf leek dat niet verstandig omdat dan de bovenste borden veel warmer zouden worden dan de onderste.
Nu hebben we een opstelling gekozen zodat elke mobo + proc z'n eigen "behuizing" heeft. Een soort van vergelijking met een normale pc, dus met voeding erbij (originele idee was een kast met mobo's en voedingen apart). Volgens mij werkt dat goed ...

[ Voor 3% gewijzigd door Chielos op 16-01-2004 19:54 ]

• Thomasje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-05-2024

Thomasje

Semacode

Waar gaan jullie maar 13 van de 14 nodes gebruiken,

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 20:08

johnwoo

3S-GTE

Aangezien Logik weer offline is (56k victim) zal ik maar wat antwoorden geven :)

De nodes hebben geen harddisks nodig; ze booten van het netwerk. De server node stelt het OS beschikbaar. Dit is een door ons heftig gestripte kernel met daarin de driver voor de onboard NIC gehackt, plus een shared memory patch voor OpenMosix die wij hebben aangepast voor deze specifieke kernel. IDE, floppy, audio, USB support (eigenlijk vrijwel alles) is er uitgesloopt om het zo compact en efficient mogelijk te krijgen; de nodes hoeven alleen maar te kunnen rekenen. Alleen de driver voor de seriele poort zit er nog in omdat het eventueel handig zou kunnen zijn om een terminal aan te hangen (maar dat kan ook via het netwerk :P). Ik begrijp van logik dat er nog een thread komt met de Linux-kant van het cluster; daar zal dit allemaal wel uitgelegd worden :)

We hebben 15 nodes (waarvan dus eentje server, en eentje spare omdat we 14 poortjes hebben op de switches). Waarom geen 16 (mooi rond getal voor ons tweakers :P) ?? Simpel: geld :P Ik weet niet of ik het budget mag noemen, dus dat zal ik nu niet doen, maar persoonlijk vind ik dat we met 15 nodes op gigabit best behoorlijk inkopen hebben gedaan.

Waarom de plankjes met de moederborden verticaal zijn gemonteerd en niet horizontaal zou ik zo gauw niet weten, andere mensen hebben over het ontwerp van de kast nagedacht. Met de koeling zit het wel snor; de voedingsfans trekken de warme lucht achter de kast uit, alwaar het naar boven kan ontsnappen (te zien op foto's van de achterkant). In de deur komen nog fans die koele lucht van voor de kast in trekken. Vanmiddag hebben we voor het eerst een aantal nodes (8 om precies te zijn) in de kast aangezet, en de temperatuur in de kast bij de moederborden is prima. Achter voel je wat warmere lucht.

[edit] Hmm, Chielos, snel ook al replien he :P
Thomasje schreef op 16 januari 2004 @ 19:55:

We hebben twee 8-poorts switches. Kabeltje ertussen, hou je nog 14 poortjes over, ofwel 1 server node plus 13 client nodes :)

[ Voor 12% gewijzigd door johnwoo op 16-01-2004 20:04 ]

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Thomasje schreef op 16 januari 2004 @ 19:55:

De inkoper heeft te weinig switches gokocht ;) O-) (that's me :+).. 1 poortje te weinig dus...

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 20:08

johnwoo

3S-GTE

Ow de naam van het cluster is trouwens Bj0rn, omdat het lijkt alsof ie bij een bepaalde noordelijke meubelgroothandel vandaan komt :+
De losse nodes hebben ook van dat soort namen :)

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Verwijderd

hehehe
zat ook nog te twijfelen om aim te gaan doen in februari.
Maar moet ik dit gaan zien als een sorrt van mega pc? (vele handen maken veel werk)

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heel cool project zeg. En Dr.stijnos, met OpenMosix krijg je inderdaad een mega pc. Taken gestart op een (1) node worden, als de taak het toelaat, automatisch verspreid over de nodes. Je merkt er dus alleen dat je computer(s) rete snel is. Supergaaf.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11 09:20
Nu kan het zijn dat ik iets heel erg stoms ga zeggen, maargoed, domme vragen zouden niet bestaan ;)

Hebben die moederbord geen (agp) videokaart nodig om op te starten? Ik ben gewend dat als je een pc in elkaar zet zonder VGA dat ding gaat piepen en domweg niet opstart. Nou zag ik ook geen onboard VGA, vandaar dat ik dat eventjes vraag :)

Verwijderd

Ik heb er al bij gestaan 't ziet er erg vet uit moet ik zeggen :)

Heb 'm nog niet werkend gezien, ga 'm maandag wel ff checken :)

• Mordred
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-11 09:22
Hebben die moederbord geen (agp) videokaart nodig om op te starten?

Het korte antwoord: nee.

Het iets uitgebreidere antwoord: ja, als je het BIOS en de PXE netwerk dingetjes in wilt stellen wel, dus dat geeft nogal wat gedoe. Maar in het BIOS kun je meestal gewoon instellen dat alle hardware fouten genegeerd moeten worden. En dat is dus ook wat onze Bj0rn doet. Dus uiteindelijk toch ook weer: nee.

Pikant detail trouwens: de server node bevat op dit moment een oude Matrox Mystique PCI videokaart. BIOS instellingen van de overige nodes zijn gedaan met Diamond Stealth kaartjes. 8)

[ Voor 19% gewijzigd door Mordred op 16-01-2004 21:32 ]

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:21

Eraser127

Nijkerk

whaa, dit ga ik in de gaten houden, wat een vet ding 8-)

My Discogs

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-11 21:56

SA007

Moderator Tweaking
johnwoo schreef op 16 januari 2004 @ 19:58:
We hebben twee 8-poorts switches. Kabeltje ertussen, hou je nog 14 poortjes over, ofwel 1 server node plus 13 client nodes :)
mm, het kan aan mij liggen, maar je kan toch dan beter 1 16 poorts switch kopen?

volgens zijn is een 16 poorts goedkoper dan 8 poorts (en misschien werkt het uiteindelijk wel sneller omdat niet de helft van de traffic door het uplink kabeltje hoeft)

en dan heb je zelfs nog een poort over.

of zie ik dit verkeerd?

edit:
typo :P

[ Voor 4% gewijzigd door SA007 op 16-01-2004 22:17 ]

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

wahh vet! maar geen speciale functie? Dus meer als pruts PC systeem DWZ, leerlingen leren gewoon om met een cluster enzo te werken?

• Mordred
  • Laatst online: 24-11 09:22
SA007 schreef op 16 januari 2004 @ 22:15:
mm, het kan aan mij liggen, maar je kan toch dan beter 1 16 poorts switch kopen? volgens zijn is een 16 poorts goedkoper dan 8 poorts (en misschien werkt het uiteindelijk wel sneller omdat niet de helft van de traffic door het uplink kabeltje hoeft)
Het klinkt wel heel goed, maar we hebben hier dus goed naar gekeken. De 2 8-poorts switches die we nu hebben gekocht, zijn samen een stuk goedkoper dan de goedkoopste 16-poorts switch die we konden vinden. Wat betreft de uplink heb je wel gelijk, maar dat is een afweging die je maakt, goedkoper (en dus geld over voor andere dingen) of een (wat) sneller netwerk. :)

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-11 12:28

Speedpete

was barman

ge-wel-dig...

Ziet er naar uit dat ze voor het laatste jaar HIO letterlijk alles uit de kast halen :) Dit is een topic dat ik zeker ff gaat volgen...

Succes ermee, als ik mij niet vergis de laatste weken op school voor het afstuderen begint :)

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

• Math2k
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-01-2021
Oh geweldig project man, ik wil ook op die opleiding! :)

Nu eerstejaars MBO ict :( dus nog minimaal 4 jaar!! :+

Verwijderd

Topicstarter
Speedpete schreef op 16 januari 2004 @ 22:46:
Ziet er naar uit dat ze voor het laatste jaar HIO letterlijk alles uit de kast halen :)
Nou, zo gemakkelijk ging het niet hoor. Systeembeheer vond het namelijk niet zo'n heel strak plan. Ding slurpt toch redelijk wat stroom dus waar ga je het plaatsen en wie gaat het onderhouden en konden we van dat geld van de hardware niet wat anders kopen? :)
Succes ermee, als ik mij niet vergis de laatste weken op school voor het afstuderen begint :)
Jep nog 2 weekjes (+ eventueel uitlooptijd) en dan zijn we weg. Wij zien het cluster ook een beetje als onze legacy :)

• Orion666
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-11 07:53
logik mail me aub eens, als je tenminste wat persoonlijke opvattingen over je opleiding met me wilt delen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Orion666 op 18-01-2004 18:21 ]

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-11 07:24

Brazza

Byte me!

offtopic:
misschien plaatjes ff resizen? 1MiB is een beetje groot voor een 'normale' jpg

Wat gaan jullie benchmarken? koetje erop :p

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:56

Chop2000

Vroem

btw hoe bevallen die sweex switches? zijn ze een beetje snel overgens?

niks

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 07:50
Je kunt toch later eventueel een extra switch erbij zetten wanneer blijkt dat de bandbreedte niet voldoende is doordat je maar 1 uplink gebruikt.... tenminste ik meen ergens gelezen te hebben dat je 2 kabels tussen 2 switches kunt hangen en zodoende dus 2x die bandbreedte hebt.

Maar goed erg gaaf project, ik zou willen dat de RuG ook eens dergelijke projecten deed.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-11 10:18

Kr3Kr

Melpomene

TD-er schreef op 17 januari 2004 @ 00:03:
Je kunt toch later eventueel een extra switch erbij zetten wanneer blijkt dat de bandbreedte niet voldoende is doordat je maar 1 uplink gebruikt.... tenminste ik meen ergens gelezen te hebben dat je 2 kabels tussen 2 switches kunt hangen en zodoende dus 2x die bandbreedte hebt.
Dat kan meestal alleen bij dure switches die trunking ondersteunen.
Verder: erg gaaf... jammer dat al die power niets gaat staan doen :)

Gregor van Egdom Krekr

Verwijderd

Er komt een koetje op voor Crazy Cows, toch Chielos? ;) :9

• Brainstorm
  • Laatst online: 16-11 18:53
Thorry schreef op 16 januari 2004 @ 19:21:
..

Ook zou ik dan een micro-atx board gepakt hebben (of flex-atx, of mini-itx) dan hoefde die kast ook niet zo groot te zijn (of er kon meer in). Wat voor voedingen hebben jullie gebruikt? Als je een zuiniger board had gepakt was je klaar geweest met een 150 watt voeding, dan had je ook niet zoveel koeling nodig voor de voedingen.
De keuze voor de hardware is eigenlijk goed te verantwoorden. In principe hadden we de keuze gemaakt om de hardware bij verschillende bedrijven te bestellen. Hierdoor waren sommige componenten in vergelijking met de huidige configuratie inderdaad goedkoper en wat beperkter in kwaliteit. Omdat we echter bij zo min mogelijk bedrijven wilden bestellen, hebben we getracht 1 leverancier te vinden welke zoveel mogelijk van de hardware kon leveren. Uiteindelijk heeft 1 bedrijf aangeboden om bovenstaande configuratie te leveren tegen een gereduceerde prijs, wat voor ons betekende dat we tegen eenzelfde prijs een gelijke performance hadden met kwalitatief betere componenten.

Zoals eerder gezegd is het behoorlijk moeilijk om een moederbord te vinden dat aan onze eisen voldeed. Sowieso wilden we voor Gbit lan gaan met PXE boot, ook wilden we initieel onboard video om te voorkomen dat de moederborden niet op konden starten zonder video, met daarnaast de optie om gewoon een losse netwerkkaart te gebruiken. Uiteindelijk heb je dan een keus tussen een aantal mobo's, waarvan er maar een beperkt aantal leverbaar waren. Toevallig was de Asus beschikbaar welke eigenlijk precies doet wat we nodig hebben. In ruil hiervoor nemen we de overbodige functies en grote afmetingen voor lief.

Wat een belangrijke rol heeft gespeeld bij het samenstellen van de hardware is het feit dat we het cluster niet voor een specifiek doel konden optimaliseren, want we weten immers niet welke software er in de toekomst precies op zal draaien. Op die manier hebben we geprobeerd alles zo goed mogelijk in balans te brengen.

Wat betreft het budget (ik zal nog geen bedragen noemen ;)): we hebben precies 90% van het budget aan de hardware (voedingen, mobo's, procs, geheugen) besteed met de resterende 10% voor de kast en als reserve. Inmiddels hebben we de helft van deze 10% verbruikt om de kast te bouwen (inclusief bekabeling). De hardware is in December besteld, de overige materialen in de afgelopen week.
Brazza schreef op 16 januari 2004 @ 23:40:
offtopic:
misschien plaatjes ff resizen? 1MiB is een beetje groot voor een 'normale' jpg

Wat gaan jullie benchmarken? koetje erop :p
Voor zover ik weet gaan we in ieder geval testen met wat OpenMosix benchmarks en gaan we ook zeker een koe laten grazen. Daarnaast zijn een aantal mensen zelf wat software aan het schrijven:
* AI voor dammen
* Priemgetallen
* Decryptie van ElGamal
TD-er schreef op 17 januari 2004 @ 00:03:

Maar goed erg gaaf project, ik zou willen dat de RuG ook eens dergelijke projecten deed.
Ik heb het niet gecontroleerd, maar ik weet vrijwel zeker dat de switches niet kunnen trunken. We hopen dat we met een 1 Gbit verbinding voorlopig nog even kunnen draaien, waarbij de bottelnek misschien inderdaad bij de uplink tussen de 2 switches ligt. Helaas was een 16 poorts Gbit switch extreem veel duurder dan onze huidige switches.

Uiteraard zijn dit soort projecten niet standaard op school ;) Voor ons is het in elk geval een leuke afsluiting van de afgelopen jaren.

[ Voor 1% gewijzigd door Brainstorm op 17-01-2004 01:37 . Reden: Alinea fixed ]

Programmer's Drinking Song: 99 little bugs in the code, 99 bugs in the code, Fix one bug, compile it again, 100 little bugs in the code. (go to start if bugs>0)

• Speedpete

Speedpete

was barman

Jullie hebben toch wel met de begeleidende docent afgesproken dat dit pronkstuk blijft staan en sysbeheer na jullie vertrek de boel niet uit elkaar sloopt om er een aantal lab-pc's van te maken voor de AIM??

Zou zonde zijn van 1. het werk, 2. een visitekaartje voor de verdwenen hio :P, 3. een pracht van een projectopstelling voor studenten.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 januari 2004 @ 01:10:
Er komt een koetje op voor Crazy Cows, toch Chielos? ;) :9
Hehe. Doordat we OpenMosix met een shared memory patch draaien kunnen pthreads ook migreren over een cluster. Laat er nu toevallig een distributed client zijn met pthreads onder linux. Even serieus. Ik vind dat als we dat ding goed willen benchmarken we iniedergeval koetjes moeten draaien. ;)

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Chop2000 schreef op 16 januari 2004 @ 23:49:
btw hoe bevallen die sweex switches? zijn ze een beetje snel overgens?
We hebben even een hele betrouwbare testje gedaan (met stopwatch :+). 2 systemen 1 gigabyte aan nullen overgestuurd en dat duurde 29 seconden. Dus dat is ongeveer 40 mb per seconde. Maar dit is natuurlijk nooit de top... Het is een beetje gissen of ze goed zijn.

Ze maken overigens best wel herrie..

offtopic:
Ja koetje!!!!!!!!!!!!! We hebben overigens al een half uurtje koetje gedaan met 14 nodes.. Maar koetje liep een beetje vaak vast..

• X-G
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07-2024

X-G

Yeah.

Hmmm, erg leuk project :) Vooral als er een koetje op komt >:)...

Maareh, waarom is er eigenlijk voor Gigabit netwerk gekozen? Om de RAM-Disks sneller vol te krijgen? Opzicht lijkt het mij goedkoper als jullie gewoon 2x trunk (200mbit dus) tussen alle nodes gemaakt hadden en tussen de switch(es) fiber. Dat scheelt opzicht vrij veel in money waardoor je weer meer aan hardware uit had kunnen geven...

ToyzBuilder YouTube - Gratis Bitcoin Verdienen

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

ehm ja heb je volkomen gelijk in, maar we hebben ook een stukje naar de toekomst gekeken.

En we merken nu overigens ook dat er echt een hoop netwerkverkeer is! Overigens vanuit een excursie bij philips hebben we ook te horen gekregen dat gigabit zeker aan te raden is. (philips medical had een proefopstelling met 8 pc voor het maken van x-ray foto's en het renderen daarvan)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:16
Moeten die clients elkaar onderling ook kunnen zien? Anders kun je een 2e gbit netwerkkaart in de server zetten en zo de bottleneck opheffen en meteen een extra node aansluiten :)

Gaat verreweg het meeste verkeer naar de server en dus maar een klein deel naar de clients dan kun je eventueel de server laten routen tussen beide interfaces.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Daar dachten wij dus ook aan ja.

Maar wij weten dus nog niet hoe ze communiceren, we hebben daar ook niet echt een tool voor die het netwerkverkeer laat zien. Dus daar moeten we volgende week even achteraan.

• DrJamez
  • Laatst online: 25-11 15:37
Maar als je koetjes draait, hoe lang doet het cluster dan over 1 pakketje? Of gaan er 13 pakketjes tegelijk doorheen ?

Temper is the one thing you can't get rid of by losing it.

• Paul
Is dit iets? Geeft netjes per ip aan hoeveel data er is, dus kun je zien welk deel van de data naar de server gaat en welk deel naar andere clients :)

Heb het ook maar gevonden via GoT of Google, dus ik hoop dat ik de (summiere) docs goed heb geinterpreteerd :)

[ Voor 23% gewijzigd door Paul op 17-01-2004 16:02 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Koetje start in principe gewoon 13 crunchers op 1 pakketje

Thankz voor het programmatje! Kunnen we eens kijken wat het doet!

• bazzs2001
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-10 21:11

bazzs2001

je moet knagen wat lekker is

Paul Nieuwkamp schreef op 17 januari 2004 @ 12:25:
Moeten die clients elkaar onderling ook kunnen zien? Anders kun je een 2e gbit netwerkkaart in de server zetten en zo de bottleneck opheffen en meteen een extra node aansluiten :)

Gaat verreweg het meeste verkeer naar de server en dus maar een klein deel naar de clients dan kun je eventueel de server laten routen tussen beide interfaces.
OpenMosix werkt niet volgens client/server maar elke node ziet elkaar, als je 2 netwerken maakt die alleen via 1 node (de server is in principe ook gewoon een node, alleen eens server omdat wij daarvoor kiezen) samen zitten heb je dus eigenlijk 2 clusters ipv 1(of het werkt gewoon maar voor de helft, kan ook).

De server is alleen een server omdat er een extra netwerk kaart inzit (en een hard disk, cdrom en een vèt PCI VGA kaartje maar dat zijn details).

groeten

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

gvd... timeout.. naja daar gaan we weer tikken..

ik zag het net een foto van de deur volgensmij met die driehoekjes. ik neem aan dat daar plexiglas achter komt. kleine tip haal dat bij een groothandel scheelt weer geld.
ik mis bij jullie ook een luchtschacht waar de warmte afgevoerd kan worden.. want zelfs aan de achterkant zitten geen gaten bij de mobo's wat ik zo zie.
misschien nog een idee om een pvc buis van beneden naar boven te trekken en dan T-stukken te plaatsen bij de proc's zodat de warmte afgevoerd kan worden.

waarom hebben jullie gekozen voor 2x 8p switches en niet 1x 16p switch? volgensmij is dat goedkoper of niet veel duurder.

owja en voor de volgende node pak dan ffies die apple G5 :P :)

Afbeeldingslocatie: http://tartarus.uwa.edu.au/~trs80/Terascale/G5s%20in%20Racks/IMG_2356.jpg
node 1100 met G5's :P >:)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• shure-fan
  • Laatst online: 24-11 21:30
de andere foto's van die apple cluster zijn ook leuk, daar kun je pas een weiland laten grazen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• bazzs2001

bazzs2001

ReseTTim schreef op 19 januari 2004 @ 12:04:
waarom hebben jullie gekozen voor 2x 8p switches en niet 1x 16p switch? volgensmij is dat goedkoper of niet veel duurder.
Mordred schreef op 16 januari 2004 @ 22:42:
[...]

Het klinkt wel heel goed, maar we hebben hier dus goed naar gekeken. De 2 8-poorts switches die we nu hebben gekocht, zijn samen een stuk goedkoper dan de goedkoopste 16-poorts switch die we konden vinden. Wat betreft de uplink heb je wel gelijk, maar dat is een afweging die je maakt, goedkoper (en dus geld over voor andere dingen) of een (wat) sneller netwerk. :)

groeten

• voodooless
  • Laatst online: 19:57

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik heb gehoort dat de alle G5's voor G5 Xserve's mogen ruilen. Dat scheelt een heleboel plaats. Kunnen ze er misschien nog een paar bijzeten, zodat ze op de 1e plaats in de top 500 komen :D

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-11 08:23
is wel een leuk projectje zo te zien >:)

• pierre-oord
  • Laatst online: 25-11 17:45
Wel geinig :)

offtopic:
Gaat hier die 19% btw heen?

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Topicstarter
Een kleine update:

De deur van de kast is uitgerust met gaten waarachter luidspreker stof geplaatst wordt. Ook komt er een schot in, waarin de indicator ledjes en drukknoppen, samen met de CD-ROM en switches inkomen. Verder is voor de bovenkant het netwerk helemaal klaar en vastgemaakt. Softwarematig gaat hij behoorlijk snel.
Binnekort maken we onderandere iets om de warme lucht beter weg te krijgen,

Afbeeldingslocatie: http://hiostu.aim.hsbrabant.nl/~logik/thumbs/13.jpg
Plexiglas voor de kijkdoos(achterkant)

Afbeeldingslocatie: http://hiostu.aim.hsbrabant.nl/~logik/thumbs/14.jpg
De deur zit eraan

Afbeeldingslocatie: http://hiostu.aim.hsbrabant.nl/~logik/thumbs/15.jpg
De kastdeur dicht zonder stof

Afbeeldingslocatie: http://hiostu.aim.hsbrabant.nl/~logik/thumbs/16.jpg
Netwerkkabels nu vastgezet
Afbeeldingslocatie: http://hiostu.aim.hsbrabant.nl/~logik/thumbs/17.jpg
Het tussenschot (the general idea)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2004 10:44 . Reden: typo's ]

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 21:15
Waar is die hamer voor? Voor als de zooi vastloopt? :+

Verder vette shit hoor ;) Leuk effect die driehoekjes! :)

• bazzs2001

bazzs2001

offtopic:
Gaat hier die 19% btw heen?
was het maar waar, dan was ie wel beter.
Waar is die hamer voor? Voor als de zooi vastloopt?
we wilden er ook een 64 bits ding in, maar hij werkt niet :(, weet iemand misschien waar de netwerkaansluiting op dat ding zit en werkt hij eigenlijk op batterijen? :+ ;)

[ Voor 61% gewijzigd door bazzs2001 op 20-01-2004 13:57 ]

groeten

Verwijderd

Jullie wouden toch nog een naam? Wat dachten jullie van SuperCOW? (COW = Cluster Of Workstations), of CONny (CON = Cluster Of Nodes)? }:O & 8)

• Casejunkie
  • Laatst online: 25-11 09:26
offtopic:
Aan de bouwers van dit machtige cluster(tje)
Welke opleiding van de hio doen je precies? ik ga waarschijnlijk over 1,5 jaar ook naar Avans Breda maar er zijn naar 3 ict opleidingen en ik zou graag de opleiding willen hebben met het meestel aan netwerken ik weet niet of jullie weten welke opleiding ik dan moet hebben?
Zit trouwens nu nog op het Florijn College in Breda

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Ik denk dat je de T-richting van de AIM dan moet gaan doen. Dat is in principe het dichtste bij wat bij onze oude "Hio" komt. Maar verwacht niet alleen netwerken, je krijgt een ook een hoop *piep* erbij waar je niet zo heel veel aan hebt.
De andere 3 richtingen zijn denk ik I/I(tussen T en BI in) en BI (bedrijfskundig). Succes in ieder geval en ga in ieder geval naar wat open dagen om ideeën op te doen.

(BTW dit project is door EIGEN initiatief ontworpen en gedaan, daarom is het ook leuk.. Vaak zijn andere projecten/vakken half niet zo leuk als deze. Kom dus altijd met eigen initiatief bij deze opleiding..)

Damn lijk Ad Vissers wel :+

• Speedpete

Speedpete

was barman

Mag je trots op zijn, Ad roeleerd! (tenminste, dat deed ie toen ik nog hio deed :P)

Verwijderd

Whehe is me die Peter een grapjas! >:)

Maareh, netjes Chielos en de rest! Zie ik ook dat Metaal ook mee doet? Lachuh!
Dit is dus in het kader van jullie afstudeerproject in de T richting, maareh hoe lang gaat dit duren? Volgens mij een langere tijd als dat voor de projectweek staat?

Heel veel succes met de rest van het project enne zou toch wel machtig mooi zijn als ie gaat testdraaien voor CrazyCows ;) (Had al gehoord dat er meerdere gegadigden zijn)

Enne wat betreft de opleiding HIO, tsja. Ik hou mijn mond maar anders gaat het draadje een hele andere kant op :X

Succes manneh :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Er is luidsprekerstof aangebracht op de binnekant van de deur welke de stof een beetje tegenhoud. Verder zijn er nu mensen fans aan het halen voor de koeling. 16 Bij de nodes. 3 boven, 3 onder en nog koeling bij de switches. (die worden heel heet).
Hier nog wat foto's. Morgen (vrijdag) is de laatste dag van het project. Het enige wat
nu nog gedaan moet worden is de koeling. Hierover later meer.

Afbeeldingslocatie: http://hiostu.aim.hsbrabant.nl/~logik/thumbs/18.jpg
Het tussenpannel

Afbeeldingslocatie: http://hiostu.aim.hsbrabant.nl/~logik/thumbs/19.jpg
luidsprekerstof aan de achterkant van de deur tegen stof

Afbeeldingslocatie: http://hiostu.aim.hsbrabant.nl/~logik/thumbs/20.jpg
De kast gesloten

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2004 10:54 . Reden: broken link foto fix ]

Verwijderd

Wanneer krijgen we te horen HOE DUUR HET HEEFT GEKOST :9~ _/-\o_ })

• bazzs2001

bazzs2001

Verwijderd schreef op 22 januari 2004 @ 12:05:
heel duur, of niet duur voor zón cluster.

hoeveel geld het heefd gekost krijg je niet te horen.

edit:
maar als je er ook een wil hebben kunnen we wel een prijsje afspreken

[ Voor 13% gewijzigd door bazzs2001 op 23-01-2004 13:14 . Reden: toevoeging ]

groeten

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wanneer krijgen we te horen HOE DUUR Veel HET HEEFT GEKOST :9~ _/-\o_ })
[/mierenneuk]

Verwijderd

:) Ziet er betje uit hoor

Maar wat is eigenlijk het nut van de mod 8)7

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

een project voor school neem ik aan; dusseeeuhm:
- leren met linux werken
- leren hoe computerclusters zich gedragen
- praktijk houtbewerking :+
- leren computers configureren
- ...

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Verwijderd

Ik kan het over het hoofd hebben gezien, maar ik zie volgens mij op de laatste foto's toch echt 3 switches staan. Hebben jullie der een bij gehaald of zo? Of wat is het derde ding voor apparaatje?

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Jep _/-\o_ goed gezien.. Op het laatste moment is er een switch van het kleine japan ingevlogen met een Concorde! (die dingen hebben toch niks meer te doen ;) ) Nog bedankt he jongens! Goed gedaan daaro in Japan :+

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Doe eens een gok zou ik zeggen }) En dan gaan wij hier wel bedenken of het in de buurt van ons budget komt. :P En daarna gaan we:
  • *lachen gieren brullen (te weinig: ons bien zuunig!!) *rollebollen van het lachen(teveel: een bedrag wat meer in de richting van de goede oude florijnen)

• KompjoeFriek
  • Laatst online: 20-10 21:46

KompjoeFriek

Statsidioot

Die gele knopjes bij de lampjes in het tussenpanel, zijn dat reset of power buttons?
En hoe is de CD-rom drive aangesloten als ik vragen mag?

* KompjoeFriek is al een half jaar onderdelen aan het verzamelen om in Juli te beginnen aan zijn eigen cluster :Y)

ow ja, en een gokje wat jullie budget is/was: €10.000 >:)

[ Voor 13% gewijzigd door KompjoeFriek op 22-01-2004 20:53 ]

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Mijn gokje is 5000 tot 6000 euro :P
(10.000 is toch wat veel)

• Paul
Had ik het toch goed gezien :)

Verkeer naar buiten toe ging over die 2e kaart @ server, toch?
Dan heb je nu exact genoeg poortjes om 16 nodes en 2 trunks van 2 lijntjes te maken :) Heb alleen geen idee of die sweex-switches kunnen trunken :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Thyzz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-11 10:13

Thyzz

-=leeg=-

Paul Nieuwkamp schreef op 22 januari 2004 @ 22:42:
[...]
Had ik het toch goed gezien :)

Verkeer naar buiten toe ging over die 2e kaart @ server, toch?
Dan heb je nu exact genoeg poortjes om 16 nodes en 2 trunks van 2 lijntjes te maken :) Heb alleen geen idee of die sweex-switches kunnen trunken :P
Dat kunnen ze dus echt never nooit niet.

5325wp

• Brainstorm
KompjoeFriek schreef op 22 januari 2004 @ 20:51:
Die gele knopjes bij de lampjes in het tussenpanel, zijn dat reset of power buttons?

* KompjoeFriek is al een half jaar onderdelen aan het verzamelen om in Juli te beginnen aan zijn eigen cluster :Y)

ow ja, en een gokje wat jullie budget is/was: €10.000 >:)
Hmm, ik denk eigenlijk dat de CD-Rom speler nog niet is aangesloten. Ook is hij tot nu toe nog niet echt veel gebruikt, aangezien alles over het netwerk is geinstalleerd.
Crash_neo schreef op 22 januari 2004 @ 22:59:
[...]

Dat kunnen ze dus echt never nooit niet.
Inderdaad, die switches zijn geheel niet managable :)

Programmer's Drinking Song: 99 little bugs in the code, 99 bugs in the code, Fix one bug, compile it again, 100 little bugs in the code. (go to start if bugs>0)

• KompjoeFriek
  • Laatst online: 20-10 21:46

KompjoeFriek

Statsidioot

NoLife schreef op 22 januari 2004 @ 23:35:
[...]
Hmm, ik denk eigenlijk dat de CD-Rom speler nog niet is aangesloten. Ook is hij tot nu toe nog niet echt veel gebruikt, aangezien alles over het netwerk is geinstalleerd.
[...]
Als ik de startpost had gelezen wist ik dat ie gewoon aan de server moet komen...

maar ff een heel wat betere schatting:

Node:
Asus A7V600 ongeveer €80,-
AMD 2500+ ongeveer €95,-
512 MB Geheugen ongeveer €65,-
Samen €240,-

server add-on:
80 GB Harde schijf ongeveer €75,-
52 speed CD-ROM ongeveer €20,-
Gigabit PCI kaart ongeveer €25,-
samen €120,-

Los spul:
8 poorts Gigabit switch ongeveer €145,-
en nog wat voor het MFD en andere kleine spulletjes maar daar heb ik geen idee van, dus reken ik f niet mee.

node x 14 = 240 x 24 = €3.360,-
switches x 3 = 145 x 3 = €435,-
server add-on = €120,-

Samen €3.915,-

dus ik gok ongeveer €4.000,-

[edit]
ik kom er net achter dat ik gewoon de voedingen ben vergeten erbij te rekenen 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door KompjoeFriek op 23-01-2004 00:30 ]

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

• Cardinal
  • Nu online
dus ik gok ongeveer €4.000,-
Bovenaan staat dat het een schoolopdracht is en dat het een meerjaren opdracht is, dus wat maakt het uit wat het gekost heeft, ze zullen het toch niet hoeven te betalen(hoop ik).
Laten we zeggen dat het 4 jaar mee gaat, dan maken ze er vrot bakken van en hebben er iets van 14 computers bij, anders mooie reclame voor de school etc.
Totale kosten zullen zich dan ook snel terug verdienen, nou nog hopen dat ze zo iets ook op mijn school gaan doen :P

• Brainstorm
KompjoeFriek schreef op 22 januari 2004 @ 20:51:
Update over de CD-ROm speler: deze wordt op de servernode aangesloten door middel van een 1.2 meter lange IDE kabel.

De gele knopjes zijn de aan-uit knopjes, de ledjes geven aan of een node aan of uit staat.

[ Voor 61% gewijzigd door Brainstorm op 23-01-2004 09:37 ]

• bazzs2001

bazzs2001

cardinal808 schreef op 23 januari 2004 @ 00:13:
[...]

Bovenaan staat dat het een schoolopdracht is en dat het een meerjaren opdracht is, dus wat maakt het uit wat het gekost heeft,
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
ze zullen het toch niet hoeven te betalen(hoop ik).
niet zelf, de school moet het natuurlijk wel betalen.
nou nog hopen dat ze zo iets ook op mijn school gaan doen :P
Een aantal van ons zijn zel met dit idee gekomen en naar de schoolleiding toegegaan, misschien werkt dat op jou school ook?

groeten

Verwijderd

Jk denk ook iets van 4 á 5 duizend euro.
want jullie hebben toch wel korting gekregen.

kom ik in de buurt??

• Speedpete

Speedpete

was barman

Wat maken de kosten uit? Het is voor school, het is interessant, het is nieuw: kopen!

Ik heb destijds op de HIO een onderzoek gedaan naar Bluetooth samen met een klasgenoot (Bwiep), kostte ook geld zat, maar we mochten het alleemaal aanschaffen omdat het nieuw was (overigen verdient bij die opdracht Bwiep de credits voor het regelwerk). Maar dongles, printserver, sd-card, accesspoint... vanalles werd er aangeschaft.

Zo zal het hier ook zijn gegaan. Schatting gemaakt van de kosten en daarmee naar de schoolleiding. Kosten acceptabel en project leuk? Dan komt er geld voor vrij, wel een van de betere punten van de HIO...

Verwijderd

Hier nog wat results van ApacheBench. Apache werkt op het cluster door het gebruik van de migshm-patch (http://mcaserta.com/maask). Deze is origineel alleen voor kernel 2.4.21... Bas heeft het voor elkaar gekregen om deze patch te porten naar de nieuwste openMosix versie (2.4.22-openmosix-2).

De results zijn te vinden op http://linux.nixpanic.net/openmosix/ab-results.txt
De source van het php-script dat gebruikt is op http://linux.nixpanic.net/openmosix/fib.phps

De tests zijn uitgevoerd vanaf mijn laptop, over een 100mbit netwerk naar Bj0rn.

Fijn weekend allemaal,
Niels (dus toch tweaker O-))

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 07:50
Verwijderd schreef op 23 januari 2004 @ 17:46:
Hier nog wat results van ApacheBench. Apache werkt op het cluster door het gebruik van de migshm-patch (http://mcaserta.com/maask). Deze is origineel alleen voor kernel 2.4.21... Bas heeft het voor elkaar gekregen om deze patch te porten naar de nieuwste openMosix versie (2.4.22-openmosix-2).

De results zijn te vinden op http://linux.nixpanic.net/openmosix/ab-results.txt
De source van het php-script dat gebruikt is op http://linux.nixpanic.net/openmosix/fib.phps

De tests zijn uitgevoerd vanaf mijn laptop, over een 100mbit netwerk naar Bj0rn.
[..]
Mischien ook handig om ter vergelijking de resultaten van deze test op bijvoorbeeld een P3 oid uit te laten voeren. De tijden van 19 - 330 sec per request lijken mij nogal lang, daar ik niet echt een idee heb wat die test-file doet.
Oftewel het kan erg snel zijn, maar ook bagger traag... ik heb geen idee. (en anderen mogelijk ook niet)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Dan zal ik het een keer duidelijk proberen uit te leggen...

De tests zijn uitgevoerd met ApacheBench, de benchmark tool van Apache (http://httpd.apache.org). Op de het cluster draait Apache 1.3.29. De instellingen van apache zijn allemaal 100% Debian, dus zonder tweaks. Alleen php.ini heeft een maximale executiontime per script van 120 secs, ipv 30 secs. De benchmark voert een aantal http-requests uit, bijvoorbeeld 240 requests, met 90 tegelijkertijd (laatste test).

Het php-script rekent het 32e getal van de fibonacci-reeks uit, dat is erg cpu intensief, geloof me ;). Eventueel kan het script op een willekeurige webserver getest worden >:).

De eerste test heeft 19 secs nodig, dat was 1 request. Omdat er maar 1 request was, wordt het niet over verschillende nodes in het cluster verdeeld.

Bij de volgende tests worden er meerdere requests tegelijk door apache afgehandeld. Hierdoor wordt het mogelijk om de verschillende requests door verschillende nodes in het cluster te laten uitvoeren.

Resultaten in gewoon nederlands:
1) 1 request: 19 secs
2) 45 requests, 15 tegelijk: 79 secs
3) 45 requests, 30 tegelijk: 76 secs
4) 120 requests, 60 tegelijk: 176 secs
5) 240 requests, 90 tegelijk: 335 secs

Voor mij was het heel duidelijk dat dit allemaal werkt, ik had de grafiekjes op m'n scherm :P. Het bleek dat er bij 45/15 nog veel cpu over was, dus zijn de tests behoorlijk opgevoerd.

Om het goed te kunnen vergelijken zullen we te tests nog een keer moeten uitvoeren met maar 1 node in het cluster...helaas zal het runnen lang duren, daar wilde ik gisteren niet meer op wachten.

• killswitch
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-08 11:19

killswitch

killswitch+switch= death switc

damn das een lekker verschil 19 of 1,39 sec >:)

335 / 240 = 1,3958333

wat waren de cpu loads tijdens deze tests eigenlijk

[ Voor 30% gewijzigd door killswitch op 25-01-2004 21:27 ]

Verwijderd

1 request gebruikt 99% cpu, de load van het cluster is dus erg hoog

De vergelijking klopt niet helemaal. Op dit moment wordt nog een apache benchmark uitgevoerd. De resultaten kunnen beter vergeleken worden, de verhoudingen zijn iets overzichtelijker.
Ook zullen de tests nog uitgevoerd worden op alleen de server-node, dus zonder cluster.

-- edit --
De tests zijn nu afgelopen. Helaas was het erg moeilijk om betrouwbare resultaten te vinden. Het probleem is dat de stand-alone server heel weinig (5) concurrent requests toelaat, terwijl het cluster 30 requests concurrent nog wel wil beantwoorden _/-\o_

De meest duidelijke vergelijking is het maximum van gelijktijdige requests op de stand-alone server. Let dus wel op dat het cluster maar voor een heel klein deel (5 nodes) belast is. Eigenlijk hebben we dus een andere stand-alone test server nodig, die wel 30 request tegelijk wil beantwoorden.

stand-alone: 5 concurrent, 15 totaal: 289 secs
cluster (voor 1/3 belast): 70 secs :9~

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2004 14:37 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 januari 2004 @ 17:46:
Zoals ik in het NOS topic ook al zei, was hij er echt wel voor 2.4.22 hoor ;)

Stond alleen in de cvs. Neemt niet weg dat het zelf aanpassen ook weer leerzaam is en normaliter niet al te veel moeite zal kosten.

Tja verder een erg leuk en leerzaam project als je het mij vraagt. Shared Memory support met openmosix is naar mij ervaring nog niet altijd helemaal stabiel, maar je kunt er erg leuke dingen mee doen ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 januari 2004 @ 19:38:
[...]

Zoals ik in het NOS topic ook al zei, was hij er echt wel voor 2.4.22 hoor ;)

Stond alleen in de cvs. Neemt niet weg dat het zelf aanpassen ook weer leerzaam is en normaliter niet al te veel moeite zal kosten.
Wij hebben de patch niet voor 2.4.22 gevonden, alleen voor 2.4.21. Net nog in het cvs gekeken (http://cvs.sourceforge.net/viewcvs.py/openmosix/) maar daar staat niks. Op de website van het MAASK team zal (hopelijk) binnenkort onze patch staan.

Kan je mij zeggen waar jij die patch wel vandaan kan halen? In NOS kon ik ook alleen de patch voor 2.4.21 vinden (Topic: [Debian/auth] Simple bind op ldap server m.b.v. kerberos V).

Verwijderd

hebben jullie ook dit mobo gebruikt asus A7N8X-X ik heb hier namelijkj een vraag over, ik moet ene klein servetje maken maar nu heb een een klein budget nu is mijn vraag is het mogelijk om (na de instalatie natuurlijk) de server te booten zonder tobo muis en graka, tobo en muis lukt denk ik wel maar weet iemand van jullie of het mogelijk is om hem zonder graka te laten draaien?

Verwijderd

Mordred schreef op 16 januari 2004 @ 21:26:
Hebben die moederbord geen (agp) videokaart nodig om op te starten?

Het korte antwoord: nee.

Het iets uitgebreidere antwoord: ja, als je het BIOS en de PXE netwerk dingetjes in wilt stellen wel, dus dat geeft nogal wat gedoe. Maar in het BIOS kun je meestal gewoon instellen dat alle hardware fouten genegeerd moeten worden. En dat is dus ook wat onze Bj0rn doet. Dus uiteindelijk toch ook weer: nee.

Pikant detail trouwens: de server node bevat op dit moment een oude Matrox Mystique PCI videokaart. BIOS instellingen van de overige nodes zijn gedaan met Diamond Stealth kaartjes. 8)
De hardware die we gebruiken:

Asus A7V600 moederbord met Gigabit LAN onboard
AMD 2500+ processor
512 MB Geheugen

1 server met:
zelfde config als node met extra:
80 GB Harde schijf
52 speed CD-ROM
Gigabit PCI kaart voor Internet.

Verder hebben we nog 2x 8 poorts Gigabit switches en de kabels zijn CAT 5e.

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2004 18:27 . Reden: typo's ]

Verwijderd

Is het nog gelukt???? Plaats mss is wat pics!

Verwijderd

WOW....

Ik heb die kast bij ons op school zien staan en heb er een paar keer naar staan kijken... met de vraag waar dat ding voor is...

wel een erg leuk project lijkt mij,

SUCCES!!

• m-m
  • Niet online

m-m

Verwijderd schreef op 20 juni 2004 @ 22:42:
Is het nog gelukt???? Plaats mss is wat pics!
Geen reden om dit topic zo te kicken, als de TS een update heeft wordt ie wel gepost.
Slotje dus.

Topicstarter: als je wilt dattie weer open gaat zodat je pics kan posten, mail dan even :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.