Toon posts:

slang,reservoir en pomp tot -20oC

Pagina: 1
Acties:
  • 83 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Welk merk pomp - slangmateriaal - reservoir is bestand tegen koelwater waarin antivries tot -20oC minimaal. Dus het geheel moet koude en antivries betendig zijn en goed afluiten. Ideen?

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
bijna elke goeie pomp( eheim of aqaurium pompjes) slangen maakt ook weinig uit alleen mischien wel isoleren, en het liefst geen hard plastic reservoir dan heb je kans dat het gaat scheuren alle andere materialen kan bijna...

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

AMD 64 schreef op 16 januari 2004 @ 19:49:
bijna elke goeie pomp( eheim of aqaurium pompjes) slangen maakt ook weinig uit alleen mischien wel isoleren, en het liefst geen hard plastic reservoir dan heb je kans dat het gaat scheuren alle andere materialen kan bijna...
Ik ben benieuwd of mijnheer eheim het daar ook mee eens is.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:54

Exigence

dnkroz

Haeg schreef op 16 januari 2004 @ 20:22:
[...]

Ik ben benieuwd of mijnheer eheim het daar ook mee eens is.
Dabit kreeg grote problemen met standaardpompen bij temperaturen onder nul kan ik me herinneren. (denk dan aan temps van -30 - -40 geloof ik)
Ze vielen gewoon uit elkaar :X

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-01 09:55
dat had ik dus ook gehoord >:)

Verwijderd

Topicstarter
Onderstaand is commentaar van freezing hardware:

O.a. de afdichtingsrubbers zijn niet berekend op een dergelijk lage temperatuur. Daarnaast is het niet ondenkbaar dat er condensvorming optreedt op de elektronica van de pomp.

Helaas hebben wij geen pompen die voor uw doeleinden geschikt zijn. Waarschijnlijk zijn hier wel industriële pompen voor beschikbaar, echter waar deze te verkrijgen zijn zou ik u helaas niet kunnen mededelen.

Blijft de vraag wat je wel kan aanschaffen. Als het een kwestie van alleen afsluitrubber is dan heb ik op mijn werk wel ik compoundeer dat dan zelf.
Maar hoe staat het met de elketronica en de behuizing?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 januari 2004 @ 13:52:
Onderstaand is commentaar van freezing hardware:

O.a. de afdichtingsrubbers zijn niet berekend op een dergelijk lage temperatuur. Daarnaast is het niet ondenkbaar dat er condensvorming optreedt op de elektronica van de pomp.

Helaas hebben wij geen pompen die voor uw doeleinden geschikt zijn. Waarschijnlijk zijn hier wel industriële pompen voor beschikbaar, echter waar deze te verkrijgen zijn zou ik u helaas niet kunnen mededelen.

Blijft de vraag wat je wel kan aanschaffen. Als het een kwestie van alleen afsluitrubber is dan heb ik op mijn werk wel ik compoundeer dat dan zelf.
Maar hoe staat het met de elketronica en de behuizing?
de elektronica in de pomp zal er geen last van krijgen, dit is toch meestal geheel lucht dicht dus ook geen condens. Maar de behuizing verdient wel wat aandacht.
Zolang je geen condens vorming krijgt op de behuizing kan het geen kwaad maar als je ijsvorming krijgt zou het plastic kunnen gaan scheuren.

Maar dit zou je dus met een goede isolatie op moeten kunnen lossen. Maar hoe wil je aan de -20 komen? Je kan natuurlijk een pelt wc maken.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/pelt_setup.gif
(c) by erik9287nl

Maar dan denk ik dat je nog steeds niet aan die -20 gaat komen.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt de -20 is de grenswaarde die ik voor het materiaal als veiligheid zou willen aanhouden. De wekelijke temperatuur van de koude lus zal -5oC of iets lager uitkomen naar verwachting. Ik ben bezig met de opbouw van een externe waterkoeling in een oude 486 big tower. De subzero denk ik te bereiken door inderdaad toepassing van peltier koeling in mijn geval de MCW-chill 452 van Swiftech.

Verwijderd

-20 kunnen de meeste aqaurium pompjes wel aan zolang je geen druk uit oefent op de behuizing etc. misschien kan je kijken naar pompjes voor in de vijver (buiten wordt het ook behoorlijk koud soms) ookal zullen deze denk niet helemaal geschikt zijn voor dit doel.

wat betreft slangen, ik denk dat tuinslang in ieder geval wel geschikt is, is dan wel niet mooi doorzichtig maar soms moet je opofferingen maken voor performance

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2004 17:48 ]

• Av3ng3rtje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-01 22:08
Ik heb laast toen het vroor (-1) , me radiator buiten gehangen en lopen benchen op de pentium 4. Het water werd wel een graad of een en de pomp hield het gewoon. Processor tempratuur daalde 20 graden en de uiteindelijke temp was 20C idle ipv 40C. Het enigste waar je goed op moet letten bij dit is dat je het water niet bevriest zolang dat niet gebeurd kan dat plastic wel wat hebben. Als het water bevriest zal het plastic zo stuk gaan en dan ben je het haasje.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:00

Epsilon

Verwijderd schreef op 17 januari 2004 @ 17:46:
-20 kunnen de meeste aqaurium pompjes wel aan zolang je geen druk uit oefent op de behuizing etc. misschien kan je kijken naar pompjes voor in de vijver (buiten wordt het ook behoorlijk koud soms) ookal zullen deze denk niet helemaal geschikt zijn voor dit doel.

wat betreft slangen, ik denk dat tuinslang in ieder geval wel geschikt is, is dan wel niet mooi doorzichtig maar soms moet je opofferingen maken voor performance
Temperatuur is meestal niet het probleem. De extra zooi die in je water zit om het vloeibaar te houden is meestal het probleem.

Dabit gebruikte de Sicce pompjes omdat deze tegen heel veel nare dingen kunnen. Eheim kan dit bijvoorbeeld niet.

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
zit er in antivries dan schadelijk spul dat je slangen kan aantasten?

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:10

Syzzer

Prutser

Ok, voor pompjes moet je dus Sicce hebben als je niet te exotisch wilt gaan zoeken.

Slangen lijkt me toch zolang je ze neit beweegt als ze enorm koud zijn dat het niet zo gek veel uitmaakt? Of wordt PVC slang poreus bij lage temps?

Verwijderd

Topicstarter
PVC weekgemaakt dwz PVC voorzien van weekmakers dus soepel PVC zoals gevruikt voor slangen kan afhankelijk van het type weekmaker tot -15oC / -10oC verwacht ik. Daarna wordt het bros en zal dan gemakkelijk breken wanneer er vervorming optreedt. Het is wel chemicalien bestendig waardoor het voor antivries gebruikt kan worden. Hard PVC dus niet weekgemaakt PVC is minder koudebestendig volgens mij.

Verwijderd

Sicce pompjes werkten prima, tot de temperatuurmeter beneden de -40 kwam. Je moet dus wel de rubber ringen eruit halen en de boel gewoon dichtlijmen met epoxy. Eheims zullen het ook wel prima doen.

Kwa slangen: PVC is niet zo geschikt. De antivries lost de weekmakers op, dus na een maand heb je PVC buizen in je PC. Rubber is wel bruikbaar, siliconen ook.

En dan nog een tip: auto-antivries is waardeloos. Da's bij -10 al ongeveer stroop.
Een alcohol/water (spiritus..) of methanol/water mengsel werkt stukken beter.

• Syzzer

Syzzer

Prutser

Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 01:03:
[...]

En dan nog een tip: auto-antivries is waardeloos. Da's bij -10 al ongeveer stroop.
Een alcohol/water (spiritus..) of methanol/water mengsel werkt stukken beter.
En daar kom je nu mee, heb net vorige week 10 liter anti-vries gehaald! :'(

Maar ik moet mijn sicce dus gewoon helemaal vastlijmen en alle rubber ringetjes eruit. * Syzzer gaat op zoek naar de hard-pvc lijm.

Verwijderd

Ach, probeer het gewoon. Verdun het zoveel mogelijk met water. Dat het net niet bevriest. Dat scheelt alweer iets.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 12:37:
Ach, probeer het gewoon. Verdun het zoveel mogelijk met water. Dat het net niet bevriest. Dat scheelt alweer iets.
water vermengt met koelvloeistof zou toch ook moeten werken?

• Syzzer

Syzzer

Prutser

Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 12:38:
[...]

water vermengt met koelvloeistof zou toch ook moeten werken?
Anti-vries vermengt met water wordt ook wel verkocht onder de naam 'koelvloeistof'. Wat ik begrijp van dabit zijn post is dat het in principe allemaal best is zolang het maar lekker vloeibaar blijft, zodat je pompje het nog kan verwerken. Eigenlijk altijd neemt ook de warmte-overdracht af als je gaat mengen met anti-vries/koelvloeistof.

Het werkt dus wel, maar zodra je er water bij gaat gooien stijgt het 'vriespunt' van het mengsel wel.

Verwijderd

Precies. Je moet dus proefondervindelijk uitvinden hoeveel water je erbij kunt gooien. Maar hoe minder 'troep' er bij het water zit, hoe beter het werkt.

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10-2025
Zou een cv pomp geen uitkomst kunnen bieden ?
Stom Stom heb me oude weg gegooid toen ik een nieuwe cv instal deed :(
Iemand hier wel een mee gespeeld?

Verwijderd

petervandamned schreef op 20 januari 2004 @ 10:25:
Zou een cv pomp geen uitkomst kunnen bieden ?
Stom Stom heb me oude weg gegooid toen ik een nieuwe cv instal deed :(
Iemand hier wel een mee gespeeld?
heb er nog wel eentje voor je liggen :)

Maar een cv pomp moet werken onder druk, hij is volgens mij niet zelf aanzuigend.

• petervandamned
Verwijderd schreef op 20 januari 2004 @ 10:30:
[...]

heb er nog wel eentje voor je liggen :)

Maar een cv pomp moet werken onder druk, hij is volgens mij niet zelf aanzuigend.
Wil er wel eens mee testen ;)
Ik gebruik met mijn wc chiller toch een aquarium, moet te fixxen zijn.

• Paul C
  • Laatst online: 05-02 11:50
Mijn verstand van auto's is niet erg groot, maar waarom zou je niet gewoon een pomp uit een klein autotje kunnen gebruiken?? Of zijn deze te groot hiervoor?

Verwijderd

petervandamned schreef op 20 januari 2004 @ 10:34:
[...]

Wil er wel eens mee testen ;)
Ik gebruik met mijn wc chiller toch een aquarium, moet te fixxen zijn.
foto's zijn gemaild :)

Verwijderd

pcmadman schreef op 20 januari 2004 @ 10:43:
Mijn verstand van auto's is niet erg groot, maar waarom zou je niet gewoon een pomp uit een klein autotje kunnen gebruiken?? Of zijn deze te groot hiervoor?
omdat je dan het moterblok er aan vast moet laten zitten voordat deze werkt.

• petervandamned
Verwijderd schreef op 20 januari 2004 @ 13:44:
[...]

omdat je dan het moterblok er aan vast moet laten zitten voordat deze werkt.
heb nog wel een 250 cc cross blok :)
gezien ik kom volgende week wel eens langs thnkz

• mbuts
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:27
Werkt het ook met zout water?

Verwijderd

petervandamned schreef op 20 januari 2004 @ 15:27:
[...]

heb nog wel een 250 cc cross blok :)

[...]

gezien ik kom volgende week wel eens langs thnkz
neem dan gelijk een auto met airco ;)

Maar ik zie je wel verschijnen :)

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

mbuts schreef op 20 januari 2004 @ 16:55:
Dat koper word erg snel groen en je water ook .

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:54
http://www.geveke-pompen.nl/

http://www.google.nl/search?q=slangenpomp

Wel duur, zeker als die slang steeds platgenepen word en er ook nog eens op een temp van -20!

• Kres817
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-10-2024
Ik denkl het niet.
Behalve dat inderdaad je kopperen onderdelen er heel slecht tegen kunnen is het ook zo dat zout zijn werking tegenover ijs bij -10 graden verliest.
Met andere woorden bij -10 en daar boven kan je geen ijs smelten met zout.

Ach ja..........

Verwijderd

Kres schreef op 20 januari 2004 @ 18:14:
[...]

Ik denkl het niet.
Behalve dat inderdaad je kopperen onderdelen er heel slecht tegen kunnen is het ook zo dat zout zijn werking tegenover ijs bij -10 graden verliest.
Met andere woorden bij -10 en daar boven kan je geen ijs smelten met zout.
je hoeft het ook niet te smelten, het moet alleen vloeibaar blijven. Maar denk niet dat je graag zout in je wc wilt hebben

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-02 20:55
Shit, heb net een fles gekocht met 5 liter antivries :(
Mn chiller (dezelfde als Mbuts) gaat momenteel ook al tot de -15'C. De zout oplossing werkte tijdelijk wel ideaal, maar was bij ons ook niet bedoeld voor op de lange termijn.

Verwijderd

arnoman schreef op 20 januari 2004 @ 20:25:
Shit, heb net een fles gekocht met 5 liter antivries :(
Mn chiller (dezelfde als Mbuts) gaat momenteel ook al tot de -15'C. De zout oplossing werkte tijdelijk wel ideaal, maar was bij ons ook niet bedoeld voor op de lange termijn.
misschien is dat antivries helemaal niet zo slecht. Zou zeggen probeer het gewoon eerst even uit

• arnoman
Verwijderd schreef op 20 januari 2004 @ 20:48:
[...]

misschien is dat antivries helemaal niet zo slecht. Zou zeggen probeer het gewoon eerst even uit
Ik ga het ook cker proberen, maar baal er wel van dat ik nu hoor dat er betere alternatieven zijn

Verwijderd

Het werkt wel, maar niet lang...

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=e4254c9096f7e84d82deb4f086fbf82d&quality=high

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=5d2a3ea7c97447f1c69586885a1e6102&quality=high

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
en ik ben eigenlijk op zoek naar een pompje die -50 -60 aankan heeft iemand idee wat voor pompje ik daarvoor kan gebruiken

• arnoman
AMD 64 schreef op 27 januari 2004 @ 19:16:
en ik ben eigenlijk op zoek naar een pompje die -50 -60 aankan heeft iemand idee wat voor pompje ik daarvoor kan gebruiken
Check DaBit zn site en je weet het ;)
Hij gebruikt Sicce Idra's geloof ik..

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
ik heb het over iets extremers, mischien blijft het nie bij -50 maar nog lager dus echt een pompje die op hele lage temp nog kan rond pompen, bij dabit ging het pompje kapot bij -42....

• arnoman
AMD 64 schreef op 27 januari 2004 @ 23:09:
ik heb het over iets extremers, mischien blijft het nie bij -50 maar nog lager dus echt een pompje die op hele lage temp nog kan rond pompen, bij dabit ging het pompje kapot bij -42....
Hoe wil je dat soort temps gaan berijken?

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Maku

Derp

DAt zal wel zelfbouw shit worden ...

• arnoman
Maku schreef op 28 januari 2004 @ 00:27:
DAt zal wel zelfbouw shit worden ...
De pomp?!!!

Verwijderd

AMD 64 schreef op 27 januari 2004 @ 19:16:
Er zijn zat pompen voor te krijgen, maar die zijn o-zo duur. In ieder geval wil je iets met metalen huis, en geen PVC.

• arnoman
IS het niet mogelijk om de pomp te verwarmen aan de buitenkant ofzo, waardoor ie lagere temps aan kan?

• Syzzer

Syzzer

Prutser

arnoman schreef op 28 januari 2004 @ 15:08:
IS het niet mogelijk om de pomp te verwarmen aan de buitenkant ofzo, waardoor ie lagere temps aan kan?
Dan verwarm je dus ook het water(mengsel) weer. Ik denk dat een metalen pomp idd de enige optie is.

En over het vermorgen van de chiller van AMD64 hoef je je geen zorgen te maken, die gast gebruikt een 1.5 pk compresoor ;) .

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Syzzer schreef op 28 januari 2004 @ 15:20:
En over het vermorgen van de chiller van AMD64 hoef je je geen zorgen te maken, die gast gebruikt een 1.5 pk compresoor ;) .
Vermogen van de compressor zegt nog niet zoveel :)

Maar ik vraag me af wat voor vloeistof er rondgepompt moet worden.. -50/-60 is niet zo makkelijk te halen.
En de vloeistoffen die dat wel halen zijn meestal niet al te gezellige stoffen.

• arnoman
Twynn schreef op 28 januari 2004 @ 15:30:
[...]

Maar ik vraag me af wat voor vloeistof er rondgepompt moet worden.. -50/-60 is niet zo makkelijk te halen.
Methanol oid moet dat soort temps toch wel kunnen weerstaan? ok, het is idd niet zo lekker om dat spul te gaan drinken nee :P
Waar kan je eigenlijk controleren hoeveel pk je compressor is> Ik ben namelijk wel benieuwd hoeveel pk mijn waterchiller heeft

• Syzzer

Syzzer

Prutser

Twynn schreef op 28 januari 2004 @ 15:30:
[...]

Mjah, hij is gevuld met R507 als ik het me goed herinner, dus die temps lijken me niet echt onhaalbaar.

Daarnaast zal hij idd voor een methanol/water mengsel gaan gok ik.

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
juist methanol lijkt me wel het beste, mijn compressor is 1250 watt ofzo, dus dat is duidelijk een 1,5 pk lijkt me, maar noem eens wat merken van pompjes met metalen behuizing, of mail ze me maar, dit gaat offtopic of niet? :)

en het is trouwens r502 maar dat verschilt niet zo heel veel met r507

[ Voor 14% gewijzigd door AMD 64 op 28-01-2004 18:38 ]

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
weet niemand een merk pomp met een metalen behuizing??? (niet te duur)

[ Voor 19% gewijzigd door AMD 64 op 31-01-2004 00:03 ]

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

AMD 64 schreef op 28 januari 2004 @ 18:37:
juist methanol lijkt me wel het beste, mijn compressor is 1250 watt ofzo, dus dat is duidelijk een 1,5 pk lijkt me, maar noem eens wat merken van pompjes met metalen behuizing, of mail ze me maar, dit gaat offtopic of niet? :)

en het is trouwens r502 maar dat verschilt niet zo heel veel met r507
1250 watt bij welke temperatuur?
-60 gaat nog niet meevallen om te halen met een eentraps koudesysteem.
Ik ben benieuwd ik haalde -48 gebruikte gewoon spiritus.
Het pompje was een 12volt dompelpompje wat gebruikt word in caravans en boten.

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
ik denk dat ik het ook in 2 trappen ga doen, ik begin maar met 1trap :)
en als ik het met het vermogen nie haal ik heb nu 2x 1,5 pk staan >:)

wat voor koelmiddel gebruikte je dan r507?

ik heb het trouwens over de wattage dat hij opneemt ongeveer 5,4 A op 230 V

[ Voor 72% gewijzigd door AMD 64 op 31-01-2004 18:30 ]

• WynX
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-11-2025
low temp pomp

Misschien moet je zo'n soort pomp hebben. Wordt gebruikt voor het pompen van Liquid oxygen, nitrogen en argon.

Maar prijsklasse is denk ik vrij hoog. Bovendien heb ik geen idee hoe je het hier moet krijgen. Maar je kunt altijd mailen voor info.

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

WynX schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 15:53:
low temp pomp

Misschien moet je zo'n soort pomp hebben. Wordt gebruikt voor het pompen van Liquid oxygen, nitrogen en argon.

Maar prijsklasse is denk ik vrij hoog. Bovendien heb ik geen idee hoe je het hier moet krijgen. Maar je kunt altijd mailen voor info.
beetje late reactie denk je niet?
ongeveer een jaar te laat? :X

[Specs]

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Dit is idd wel een heel erg grote schop.. denk dat de TS ondertussen OF de zoektocht heeft opgegeven OF zelf al een oplossing heeft gevonden :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.